Ik heb een flink olielek gehad door het te laat vervangen van het oliefilter.
Nu komt er dus rook onder mijn kap vandaan als ik een eindje gereden heb (dat gebeurd dagelijks, dat heb je met een vriendin in Naarden en zelf in Haarlem wonen..)
Vandaag ben ik er maar eens ondergekropen en heb gekeken of ik hem schoon kon krijgen, is met geen mogelijkheid gelukt..
weet iemand een oplossing?
Je olie filter is dus al vervangen? Neem aan dat ie daar dan ook gelekt heeft, maar nu niet meer dus als het goed is brand dat wel weg en zou je er geen last meer van hebben, blijft het lekken dan is er toch wel wat meer aan de hand.
dus die olie verdampt in principe gewoon als ik er mee blijf rijden?
Als de lekkage over is wel....
Ben bij Sternpoint geweest, had via Pon (bedrijf waar m'n schoonvader veel bezig is) een of andere bon gekregen voor olieverversing inclusief filter. En olielekkage is daarmee dus opgelost.
Dan ben je binnenkort wel van de rook af hoor ;)
Thanks!
Als ik het zo lees is dit het probleem:
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 21 december 2012, 12:13:55
Als de lekkage over is wel....
als je de motor goed heet gereden hebt zou dit binnen no-time verbrand moeten zijn. Ik denk dat je nog steeds een lekkage hebt indien hij blijft roken.
Dat zou dus overal vandaan kunnen komen..
Weet iemand toevallig waar de zwakke plek met betrekking tot dit probleem zit bij een meganeblok?
Ik weet niet wat voor meganeblok het is, maar ik had bij mijn vorige megane lekkage van het kleppendeksel. Plaats eens een fotootje, misschien dat de experts dan conclusies kunnen trekken.
Ik ga morgen even een foto plaatsen, wel weet ik dat het een 1.4 RL auto is, met het standaard blok erin..
[edit] verkeerde links gerbuikt 8)7
Motorblok:
(http://img850.imageshack.us/img850/3206/img2012122900530.jpg)
Olie onder het metalen ding dat om de uitgang waar de uitlaat op aangesloten zit. (weet dus niet hoe je dat noemt haha):
(http://img405.imageshack.us/img405/4608/img2012122900532.jpg)
Olie naast oliefilter:
(http://img600.imageshack.us/img600/8836/img2012122900534.jpg)
Kleppendeksel lijkt het niet te zijn.... Het lijkt toch wel een beetje van de koppakking te komen en dat zou niet goed zijn.
lijkt ook wel veel motorisch zweet...
al zou ik zeggen, zit de olie filter goed hand vast? (niet hufterproof vast)
olie op peil?
jup, oliefilter zit heel goed en stevig vast, ook het oliepeil is in orde..
90% zeker de koppakking
De rook lijkt onder het kapje van de uitlaataansluiting vandaan te komen. Dat kapje dat over de aansluiting zit die het begin van de uitlaat (meen ik) aan de motor koppelt.
Ik verdenk ook de koppakking.
Zit er geen pakking tussen de uitlaat en de motor? Kan het daar niet vandaan komen?
Daar zit wel een pakking,maar daar loopt geen olie.
maar zou het kunnen dat die rook dan daarvandaan komt? Heel ingewikkeld dit haha
Zojuist op aanraden van m'n schoonvader de motorruimte maar even schoongespoten met de hogedrukspuit.
Heb even in het dopje van de olie gekeken en geen 'zaanse mayonaise' te zien. Dus koppakking verdachte af?
nee
ondertussen het hitteschild eraf gehaald en een rondje gereden. Het lijkt heel ernstig alsof de rook bij m'n uitlaatspruitstuk vandaan komt.
Het is overigens niet enorm verstandig om met een hoge drukspuit je motorruimte schoon te spuiten... Als er water bij je computer is gekomen gaat deze ook de geest geven..
Je zou het eventueel ook moeten kunnen zien aan de kleur rook uit je uitlaat, dat is als er restanten olie mee het uitlaat traject in gaan als ik het goed zeg? Hoe ziet je koelvloeistof er uit?
Als je alle olieresten van je blok heb afgespoten dan zou je eventueel de motor kunnen laten lopen, klein rondje rijden en vervolgens zien of er weer olie sporen op je blok zitten en zo ja waar ze vandaan komen?
ik heb eerst alle elektriciteit afgesloten en alle elektrische delen afgeplakt en ingepakt met industrieel plastic.
Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat, dat heb ik even nagekeken. De koelvloeistof is roze (de ingedane kleur) en hele minuscule zwarte stukjes.
Ook kwam ik er net achter dat tussen de aansluiting van m'n middendemper aan de einddemper water lekt. In ieder geval heeft het geen rare kleur en ruikt het niet anders, dus ik denk water.
Wel heb ik al langer een soort ratelend geluid onder de auto, ik dacht dat het uit de middendemper kwam maar wist dit niet zeker. Dit geluid is te vergelijken met stukjes papier in een plastic buis waar lucht doorheen komt..
Dat is denk ik iets dat geheel los staat van dit probleem, waarschijnlijk los geslagen stukjes metaal van je katalysator die nu rond schieten door je katalysator. Als je iets gas bij geeft hoor je het waarschijnlijk harder ratelen en hoe meer je gas geeft hoe meer het verdwijnt?
Maargoed, meest overduidelijke signalen van een lekke koppakking is toch wel, olie/smurrie in je koelvloeistof, blauwe rook uit je uitlaat, of koelvloeistof in je olie reservoir. Maargoed dat wil niet zeggen dat je koppakking uitgesloten is..
exactly, precies wat je zegt, zodra ik de koppeling intrap is het helemaal weg en op het moment dat ik gas geef hoor je het harder, is hier iets aan te doen eigenlijk?
Ik heb even gekeken en geen smurrie onder oliedop, geen blauwe rook maar meer iets dat lijkt op waterdamp (gewoon wit dus), alleen die kleine zwarte deeltjes in de het koelvloeistofreservoir, temperatuur blijft echter wel goed op peil..
Het zou geen kwaad moeten kunnen, maar je katalysator vervangen of loshalen en de stukjes eruit tikken..
Zelf heb ik hem destijds vervangen :P
irritant *** geluid is dat gewoon..
Ik ga eerdaags even kijken waar de rook vandaan komt. Schoonpa zegt dat het ook vuil kan zijn dat op het spruitstuk zit.
Ik zie trouwens net ook dat er gele puntjes op het uitlaatspruitstuk zitten. Kent iemand dit?
Robin, zoals al eerder is gemeld door Jo, zou dit relatief snel over moeten zijn als de lekkage is opgelost.
Indien het blijft roken en de oliesporen op je blok weer terugkeren dan is de kans toch echt heel groot dat dit je koppakking is zoals verschillende eerder al hebben gezegd. Het is natuurlijk lastig de definitieve oorzaak hiervan vast te stellen aangezien wij alleen met suggesties kunnen komen aan de hand van de foto's en de berichtjes die je stuurt.
Beter ga je langs een garage bedrijf om zeker te weten waardoor het komt.
Als m'n dashboard er weer in zit gaat m'n schoonpa er even naar kijken.
Weet niet zeker wanneer dat zal zijn, want om nou vanuit Haarlem naar Naarden met een auto aan m'n rechterhand te lopen is ook iets teveel van het goede..
Update!
Hele motorblok schoongemaakt met ontvetter e.d. en alle olie was weg.
Nu begint het weer te roken, dus ben gaan kijken en er was inderdaad weer olie. Het ligt aan de rechterkant van het hitteschild, bij het motorplaatje. Wel boven de afscheiding met de koppakking, Olie gaat niet omhoog, dus kan er zowat zeker van zijn dat er geen lekke koppakking in het spel is..
even een stel foto's erbij, het is niet de leiding op de tweede foto trouwens. (of loopt daar ook olie doorheen 8)7?)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CRPWEHLU-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PETVS4E7-D.jpg)
Haha, bedoel je dat rubberen slangetje waar die pijl op richt, is dat niet je "gas" kabel? :D
Op de foto lijkt het net alsof je koelvloeistof vaatje leeg is :P,
Kan je niet een foto maken van wat dichterbij dat je kan zien wat er tussen zit? Ben niet zo bekend met dit blok :$
Nee Mark, zo slim ben ik wel dat ik de gaskabel herken. Ik bedoel de leiding die achter het spruitstuk doorloopt. even foto maken!
Volgens mij loopt is dat de leiding die het koelvloeistof naar de waterpomp brengt!
Onder het spruitstuk zit ook de koppakking, voor wat ik zo kan vinden!
Dit is de E7J als het goed is:
(http://i49.tinypic.com/2eg7c4y.jpg)
kijk eens mark:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VAQBXFAI-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XVL4EVY-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8TMQWAZR-D.jpg)
Robin, als je op de schematische tekening kijkt die ik stuurde zie je dat de koppakking erboven zit.
Maar als ik het zo goed zie beginnen die oliesporen onder die buis op de schematische tekeningen? en boven die buis is niks van sporen te zien? Volgens mij loopt er door die buis koelvloeistof maar dat kan je zo zien als je de slangetjes volgt! Heb op internet schema's gezocht van het blok, maar als ik zo kijk zou ik het echt niet weten anders dan misschien je koppakking.
leiding loopt inderdaad naar waterpomp.. Dit is echt enorm raar..
Voor de rest helemaal geen tekenen van een slechte koppakking, maar zie inderdaad wel aan de tekening dat het erboven zit..
Je Oliepeil blijft dus gelijk zeg je, en je koelvloeistof???? Als ik het zo beetje lees met je foto's erbij verdenk ik eigenlijk ook die pijp van je kvs, als je blok een beetje vettig is,en dat is kvs ook dan kan het ook op olie gaan lijken.. Als je er aan ruikt hoe ruikt het dan??
Ik zeg uitwendige lekkage van de koppakking.
Dat komt bij deze motoren wel vaker voor.
Extremer kan ook nog, scheurtje in het blok.(maar dat verwacht ik niet).
Is dat makkelijk op te lossen Matthew?
@Michiel, het is donkerbruin, vettig, ik ga morgen even ruiken.
Mijn kvs lek leek op me blok ook als olie, alleen als het op je hand zat dan voelde het een beetje korrelig en dik! Op het eerste gezicht dacht ik toen ook olie sporen
Potverdorie Mark, het ruikt inderdaad naar koelvloeistof!
Ik zie alleen op de uitlaatbuis onderaan, met de bocht richting de katalysator dus, een verkoolde zwarte stof. Lijkt me toch wel olie..
8)7 < zo zit ik er nu bij haha
Heb je deze destijds ook goed schoongemaakt?
Als kvs op je blok komt dan krijg je geen olieachtige geur natuurlijk. Bij mij lekte hij in eerste instantie zo weinig dat ik het niet eens door had! Ik heb nog wel een foto van koelvloeistof met vuil! Zal het even uploaden
Dit was toen beetje het spul dat er bij mij tussen me distributie gedeelte vandaan kwam:
(http://i47.tinypic.com/anggb6.jpg)
Uiteindelijk is het dus een KVS lek geweest bij mij waterpomp
Dat van mij is dan weer niet korrelig, ookal ruikt het wel naar koelvloeistof..
Dat zou best kunnen hoor, mijn blok is al tijden niet schoongemaakt op dat punt, dus dan krijg je zand etc in de buurt, die van jou wel dus wellicht dat die van mij daarop zo korrelig is!
Je kan eventueel die slang checken op eventuele scheurtjes?
ja, dat ga ik inderdaad amar eens doen..
Het rare is ook dat er alweer een tijdje geleden koelvloeistof ingegooid is, en het vrijwel dezelfde peilstand is gebleven..
Koelsysteem onder druk laten zetten dan weet je zeker of er een lek is en zo ja waar.