Het stationair toerental bij koude start is nog maar ongeveer 900 tpm daarom heb ik hem laten uitlezen. Het stationair toerental zakt met vlagen ook in, vooral als de airco aan staat. Voorheen was het stationair toerental met de airco aan ook hoger als nu. De auto schud ook bij het gas loslaten en sinds kort ruik ik soms onder het afremmen ook een benzinelucht in het interieur.
Ik kreeg de foutmeldingen DF002 bedrading smoorklepweerstand en DF060 circuit stationair regeling.
Daarom heb ik de gaskleppositiesensor vervangen, de oude rook verbrand.
Is dat normaal? (of komt dat door een slechte bedrading?)
Niemand?
Komt vaker voor. Ze verslijten gewoon. Zie http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=214
Gaskleppositiesensor hoeft volgens renault alleen ingeleerd te worden bij een ander gasklephuis.
Het stationair toerental die de computer doorgeeft is goed maar de auto loopt niet dat toerental.
Als er verbruikers aangezet worden word het toerental ook niet meer verhoogd.
Waarschijnlijk is de koppakking lek, aangezien mijn auto nu veel koelvloeistof gebruikt en verder niet lekt.
ff je olie controleren,ff kijken of er koelvloeistof in zit,en wellicht olie in koelvloeistof vat
Koppakking blijkt niet lek te zijn, koelsysteem is onder druk gezet en bleek lek te zijn bij de thermostaat.
Die pas vervangen is, dus maar weer terug naar die garage.
Er bleek een verkeerde thermostaat in te zitten, deze is vervangen. Dus nu zou het opgelost moeten zijn.
Wat was er verkeerd aan de thermostaat?
Pakking was te klein en opende te snel.
Ik snap niet helemaal wat dat te maken kan hebben met het stationair toerental bij koude start.
opende te snel? zou geen kwaad moeten kunnen.
Klopt, maar heb verder geen problemen met de koeling, ook niet in de zomer.
Ben vandaag naar de garage geweest omdat ik soms een schurend geluid hoorde bij de multiriem en deze s'ochtends piept. Ze hebben geconstateerd dat de vrijlooppoelie van de dynamo vastzat.
Over 2 weken heb ik een afspraak bij de garage, ben benieuwd of en wat ze vinden.
Hoe moet je die gaskleppositiesensor afstellen en welke waardes horen daarbij?
Niemand die dit weet?
afstellen? dat hoef je niet af te stellen.
als het goed is heb je 3 draden,en als het goed is bestaat die uit
een +5V
een massa
een variabele 5V (afhankelijk van de gasplek positie)
Naar wat ik weet moet dat wel degelijk afgesteld worden. Alleen weet ik de waardes niet. Stel je vraag eens aan Jacques, die heeft hier meer ervaring mee.
Bij de F7R in de megane staat de TPS afgesteld op 0.39V. Voor een K4M weet ik de waarde niet.
Dan laat ik het aan de expert over,ik zeg niks meer.
Volgens het garagebedrijf is het normaal dat het stationair toerental ook met airco aan rond de 750 tpm ligt.
Heb gelezen dat als je de sensor van de stuurbekrachtiging doorverbind je een wat hoger stationair toerental krijgt.
Dus dat is nog wel een optie.