Hallo allemaal.
In opvolging van een topic, geplaatst op 22 november 2008, het volgende;
Mijn Mégane geeft deze melding een paar minuten nadat ik de auto gestart heb.
In het begin is er niets aan de hand en doet ie wat ie moet doen.
Maar als de melding verschenen is, lijkt het net of ie geen vol gas meer kan geven en komt ie heel langzaam op toeren. Deze melding gaat niet vanzelf weg, behalve als ik de auto opnieuw start.
Mijn vraag is tweevoudig;
1) Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Ik heb al gelezen over een vuile sensor en het vervangen van de commonrail (?)
2) Heeft het zin om een motor- of brandstofadditief toe te voegen en/of heeft iemand hier ervaring mee?
Hierbij denk ik aan Wynn's of Forte injectiereiniger bv.
Gewoon ff langs de dealert gaan en uitlaten lezen dan kunnen ze je het meestal direkt vertellen wat er aan de hand is !-!
Kost wel geld dat uitlezen... ;)
Ja dat is waar :D maar dan weet je direkt wat er aan de hand is, want het kan overal aan liggen
En als renault monteur is het voor mijn eigen auto gratis als ik het in mijn eigen tijd doe (maargoed die mazzel heb ik dan weer)
Laten uitlezen en dan vragen welke foutcodes er precies inzitten.
Even een update;
In diverse fora kwam de naam STP naar voren als zeer goed.
Dit is gewoon te koop bij de Praxis en kost € 8,30, dus de moeite waard om te proberen.
Heb het meteen vanmiddag na aankoop in een halve tank gegooid, op de verpakking staat "goed voor 55-60 liter".
Hierna heb ik een stuk van 6 km door de stad gereden, een uur later een stuk van 15 km over 80 km weg. Beide keren kwam de melding na ongeveer 3-5 minuten tevoorschijn.
Vanavond heb ik een stuk van 35 km over de snelweg gereden, nu kwam de melding pas bij het verlaten van de snelweg, zeg maar 15-20 minuten.
Zou dit spul echt helpen?
Ben benieuwd hoe snel morgen de melding terug komt.
Anders kunnen we JB of Forté altijd nog uitproberen
Langs de garage gaan, tja, wat zal ik zeggen.
Ik had gehoopt dat hier iemand was die kon zeggen; oh, dat komt hier of daardoor.
Bij de garage kunnen ze me van alles wijs maken wat dat betreft.
Hoe kan ik nou bewijzen of bv een lambdasonde niet kapot is, terwijl zij zeggen van wel?
Ik krijg de laatste tijd steeds meer het gevoel dat je vreselijk genaaid wordt in de garage.
Je kan ook alleen naar de garage gaan om de foutcodes uit te laten lezen. Vergeet dan niet een uitdraai van die foutcodes te laten maken of ze te noteren. En dan verder zelf onderzoeken wat het zou kunnen zijn, maar dan weet je wel beter waar je het moet zoeken. Zo is het een wilde gok.
Op ebay/MP kosten de OBD2 interfaces ongeveer evenveel als een keer uitlezen bij de dealer....
bij mijn 1.5 dci heb ik een probleem gehad door de EGR, was voorheen moeders auto dus enkel ritjes rond de kerk, waardoor de EGR en buis gewoon dicht zat door troep. De symptomen zijn precies dezelfde die je opnoemt, niet meer vooruit te branden en zuipen als een koe.
Storing uit laten lezen.
Bleek de drukvoeler vd turbo te zijn die niet meer goed functioneerde.
5 minuten later en € 114,50 lichter kon ik weer rijden.
Zo zie je maar dat uitlezen toch loont. Kan je weer lekker rijden zonder problemen.