Ik heb bij de Renault dealer een EGR modificatiesetje gekocht om mijn EGR klep af te kunnen sluiten en dus buitenspel te kunnen zetten.
Nu hebben ze me de volgende onderdelen meegegeven, die gezamelijk vallen onder nummer: 8201141296
Is dit het setje wat ik moet hebben, ik heb geen idee???
EDIT: inmiddels weet ik bijna zeker dat dit niet is wat ik nodig heb, wat ik wel nodig heb moet er ongeveer zo uitzien:
(http://www.mscarperformance.be/index_htm_files/190.jpg)
Weet iemand wat de partnummer is van deze set zodat ik dat bij Renault kan bestellen?
Dit heb ik nu van ze gekregen:
(http://farm9.staticflickr.com/8066/8234379163_80489582ab_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8061/8234378853_e2c37bb5fb_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8478/8235442302_e74cefa49e_b.jpg)
Ik heb mijn EGR-klep ook afgesloten, maar op een hele simpele manier. Heb namelijk bij een doe het zelf zaak een beugel gekocht waarvan 1 kant dezelfde maat heeft als de klep zelf. Hier 2 gaatjes ingeboord (voor de moeren). Dan krijg je eigenlijk zo'n zelfde plaatje als 77 00 112 362, maar dan zonder gat in het midden.
Dan schroef je de EGR-klep los en doe je het plaatje ertussen en weer vastschroeven. Meer is het niet. Gewoonweg een simpel plaatje ertussen schroeven.
Hey Rohald,
Dat klinkt als een supergoede oplossing.
Heb je een plaatje misshien van de beugel die je gekocht hebt?
Dan weet ik wat ik moet zoeken bij de bouwmarkt.
Moet je overigens nou op 1 of 2 plekken van die afsluitplaatjes plaatsen?
Groetjes!
Ik heb er geen plaatje van (hij zit er al tussen).
Ik kan je wel de afmeting doorgeven. Want ik heb nog ergens een oude EGR-klep liggen.
Laat het je morgen weten.
Super bedankt.
Ik dacht misschien kan je in google een plaatje van het betreffende onderdeel vinden wat je bij de bouwmarkt gekocht hebt, dan weet ik wat ik moet halen _o_
Je kan natuurlijk ook gewoon plaatje 77 00 112 362 meenemen voor de juiste maat :D
Ik had een beugel met een U-profiel om een balk in te leggen. U-profiel eraf gehaald en 1 gaatje moeten boren.
Let er dus wel goed op dat je geen gaatjes rong het midden hebt zitten. Dan valt het nog gelijk met het gat in de EGR-klep en heeft het geen werking.
Succes !-!
Het rare is alleen dat die EGR afdekplaatjes die ik op internet allemaal tegenkom deze vorm hebben:
(http://allepomocnik-hosting.gcsoft.pl/users/registered_s2/being/Z_EGR_40.JPG)
Ik denk dat plaatje 77 00 112 362 de verkeerde vorm heeft om als mal te gebruiken helaas :(
Maar misschien kan jij dat morgen ff op die oude EGR checken voor me.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
Ik had echt het formaat van 77 00 112 362. De 2 gaten zitten schuin tegenover elkaar. De 77 00 112 362 is degene die je moet vervangen. Maar dan in een dichte versie. Als ik op google zoek naar EGR-klep kom ik ook niet die tegen die er bij ons inzit.
Maar ik zal morgen de foto plaatsen van de EGR-klep die ik heb.
Oke super bedankt man!
Ik heb trouwens ff wat foto's van je Megane bekeken, geweldige wagen heb je ervan gemaakt.
Die lederen bekleding in die kleurstelling, prachtig!!!!!!
Dit is de EGR-klep:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7GXYSCZC.jpg)
Zoals te zien is moet je dus een plaatje ter grote van het onderste gedeelte hebben.
Dat setje van de dealer zou toch moeten passen, afgaande op het plaatje van de egr-klep? Of hoort dat ronde dopje niet in het middelste gat van dat plaatje?
Daar lijkt het wel op ja Fitz, misschien was het dan toch een EGR afdopset wat Renault me heeft gegeven....
Maar omdat e.e.a niet overeenkwam met plaatjes van andere EGR afdopsetjes op internet dacht ik dat ze het verkeerde hadden gegeven haha
Bedankt voor de info mannen, stel ik op prijs!!!
Misschien zijn die andere plaatjes van een diesel....
Daar zou jij heel goed gelijk in kunnen hebben Michiel, want men dopt bijna nooit een EGR af van een benzineauto, meestal van een diesel.
Citaat van: Djurre1980 op 4 december 2012, 10:29:31
...., want men dopt bijna nooit een EGR af van een benzineauto, meestal van een diesel.
Maar ik kan je wel vertellen dat ook een inlaatspruitstuk van een benzine motor helemaal vol met kool kan zitten t.g.v. een EGR klep. Ik heb zelf een F7R gerevideerd met 212000km waar een EGR klep op zat.
Ik heb dat egr afdopsetje van Renault eens wat beter bekeken, maar dat dopje past door het ronde gat van het afdekplaatje?
Dat is niet echt logisch???
Dat afdekplaatje zou het dopje op zijn plaats moeten houden zou je zeggen?
Als je eigenlijk je pakketje bekijkt, zou ik denken dat je hier niets aan heb.
Het eerste onderdeel (plaatje) moet je juist vervangen door een dicht plaatje. Het tweede en derde onderdeel (dop en klem) snap ik niet.
Het had logisch geweest als dat dopje in je EGR-klep zou komen en hem daardoor afdopt. Maar hij is veels te klein.
Heb de EGR-klep van binnen bekeken, maar daar valt hij in weg. Hij loop van binnen niet taps af.
Dus echt geen idee wat je met deze onderdelen moet doen om hem af te doppen :huh:
Haha ik weet het ook niet meer, laat wel dicht plaatje maken, 2mm RVS.
Heb jij nog pakkingen tussen je plaatje gedaan trouwens?
Denk dat je een te klein dopje gehad hebt.
Hier (http://sklep.salko.pl/kategoria,705,1,SILNIK-,-CZESCI-POZOSTALE-,-broki,-zaslepki.html) heb je namelijk ook andere maten.
Nee, ik heb het plaatje er gewoon tussen gedaan. Ik kwam er wel heel moeilijk bij, dus het is wel aan te raden om eerst goed te voelen hoe alles vast zit en alles goed vasthouden en vooral niet laten vallen :D
Als dat dopje geen rand heeft zou ik het niet gebruiken. Als het in je motor komt is alles stuk. Neem gewoon een stripje. Zelf een stukje van een blik (cola oid) is al genoeg. Is 5 minuten werk om te maken. Even een pakking tussen stripje en spruitstuk tegen de valse lucht. Succes overigens met je IDE.
Stukje blik is dan weer af te raden, heb ik de gevolgschade als eens van gezien..... (werd dus zo de motor ingezogen...)
Ik heb bij een metaalboertje (H. Metaal in Amersfoort) twee stuks RVS plaatjes 2mm laten maken.
Eentje gaat er dus tussen gemaakt worden, de ander heb ik dan als reserve.
Het zogenaamde RVS afdeksetje wat ik van Renault heb gekregen (afdekplaatje + dat te kleine rvs dopje) gaat terug naar Renault.
De metalen klem die ook in het Renault afdeksetje zat hou ik wel, omdat die nog wel eens kapot willen gaan.
(http://farm9.staticflickr.com/8209/8246637163_574e5c1f3c_b.jpg)
!-! snel ertussen zetten en weer en probleem minder ;)
Snel ertussen zetten anders vervuilt je IDE.
Inderdaad 8)
Het RVS afdekplaatje wat H. Metaal voor me gemaakt heeft gaat er direct tussen, voordat ik met de Megane ga rijden.
Ook wordt er een Oil Catch Can geplaatst om het injectiesysteem schoon te houden.
Hier (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=174.0) nog wat tips voor een IDE motor. Waaronder:
CiteerConclusie een mogelijke oplossing voor het IDE gezeik is :
A. Haal je kunstof motor beschermkap weg 4 boutjes M10
Egr afdoppen met een blinde metalen plaatje (heel simpel klusje EGR zit met 2 bouten vast op je blok , deze loshalen dan valt het bestaande pakkings plaatje ertussen uit deze is 0.2 mm dik. Er is ruimte genoeg voor een dikkere pakking verders hoeft NIKS los dus ook de buis van uitlaat naar EGR klep laten zitten .
Deze vervangen door een blinde plaat 1mm (zonder gat erin dus) zo kan de stekker er gewoon op blijven zitten en werkt de EGR gewoon alleen komen die vuile uitlaatgassen er niet meer in. De computer geeft geen foutmelding. Je kunt ook de stekker eraf laten geeft ook geen storing maar je weet niet of de EGR klep is blijven hangen door smerigheid oftewel misschien in het ergste geval wel open staat.
B. Tank V power het kost iets meer maar het houd je verstuivers schoon . Nieuwe verstuivers erin laten zetten kosten 1100 euro.
C. Koop een busje forte intake cleaner en spuit elke maand met pufjes een keer of 10 in je inlaat.
Je haalt de beschermkap weg 4 boutjes M10 en trekt eerst de slang van het stationaire stappenmotortje los en dan schroef je de klem los van de dikke slang op je inlaat. Start de motor en met de hand (waar je gaskabel zit) geeft je iets gas 2000 toeren en je spuit met tussenpoze pufjes in je inlaat. Hij gaat ff inhouden
maar loopt daarna gewoon door . Ook in het gat bij je stappenmotortje met pufjes spuiten. Dit is voor de aanslag op je inlaatkleppen weg te krijgen aangezien daar nooit benzine langskomt ivm de Direct inspuiting . Vervuilde kleppen sluiten niet goed , je auto gaat zeer slecht lopen, stoten , horten
slecht stationair lopen en uiteindelijk afslaan.
D:Stationair Stappenmotortje loshalen ivm onregelmatig stationair lopen (heel simpel klusje)eerst stekkertje eraf halen daarna de 2 boutjes M10 loshalen.
Spuit deze in met forte intake cleaner en laat deze ff inwerken om daarna met schudden weer leeg te halen herhaal zonodig nog eens de behandeling.
Haal motortje NIET uitelkaar .
E.Ververs je olie en olie filter elke drie maanden en doe er hoogwaardige olie in .
Wat kwikfit en andere garages erin kieperen is de normale standaard olie .
F.Let op de bougies die erin zitten zijn speciale bougies deze hebben een langere schacht dan de normale bougies .
Champion RECPYC kosten bij renault dealer 8,30 euro per stuk .
G. Trek de auto af en toe los bij een geheel opgewarmde motor uiteraard.
Daar is tie voor gemaakt en niet voor oma`s , dus gewoon af en toe tot het rode gebied in de toeren rijden.
Zo brand de motor schoon.
Je kunt ook een motor flush behandeling laten geven bij een garage
Zo houd je de motor in conditie en draait deze goed .
Mocht de motor al zo vervuild zijn geraakt door de EGR klep dan is eigenlijk de enige remedie kop eraf en deze goed schoonmaken vooral kleppen en klepstelen. EGR klep werkt /gaat open bij volledig opgewarmde motor vanaf 1700 tot 3000 toeren . Eronder en erboven is deze dicht. behalve als de boel zodanig vervuild is dan werkt de klep niet meer goed en blijft in het ergste geval open staan. Ook vlammen met de auto helpt dan niet meer want stukjes kool die loskomen van het vlammen gaan weer tussen je kleppen zitten etc .
B is een hele mooie. Het kost wel wat meer, maar bij mij is hij hierdoor wel zuiniger geworden. !-!
Dit zijn inderdaad gouden tips Rohald, ik had ze al gelezen, maar bedankt dat je ze even hier gepost hebt, altijd handig om na te lezen.
Ik heb geen V-power in de buurt maar wel BP Ultimate 98, dat zal wel net zo goed zijn.
Verder ben ik voornemens af en toe een flesje Forte Fuel system cleaner erin te gooien.
In combinatie met de aanpassingen zou de Megane dan goed moeten rijden.
Heb jij verder nog problemen met je IDE motor?
Ik heb vandaag de Megane Coupe opgehaald jongens:
(http://farm9.staticflickr.com/8340/8267695040_72038bda72_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8494/8266627225_bfd864992b_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8349/8266627043_6da7fec4fc_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8204/8267694438_d07e968549_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8206/8266626557_9a3f84a40f_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8498/8267694050_34d0a71dd8_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8497/8266626153_cd59a485a2_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8480/8266625919_1a97516f21_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8500/8267693382_08c2690594_b.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8495/8267695298_c1705a36e6_b.jpg)
Zoals jullie zien is het nog een mooi karretje.
Moeten nog wat kleine zaken opgelost worden met de verkoper.
Mijn spiegelbediening doet het bijvoorbeeld niet, en ik zag vandaag dat de buitentemperatuuraanduiding in het display ook weg is (geeft helemaal niets aan)
Heeft dit met elkaar te maken?
Verder paar nieuwe ruitenwissertjes erop.
Voor de rest mankeert er eigenlijk niets aan, so far so good 8)
Temperatuurmeter zit in de bijrijdersbuitenspiegel. Dat kleine bolletje aan de onderkant ;)
Aaah helder.
Maar als daar een defect in zit klopt het dan dat hij helemaal geen temperatuur meer aangeeft?
Dus geen verkeerde waarde, of streepje ofzo, maar helemaal niets?
Zie de laatste foto van het dashboard.
Spiegelbediening ligt vaak aan de schakelaar. Je kunt hem open maken en reinigen (vaak corrosie op de printplaat). Het ik ook gedaan en met succes. Ik heb er eventueel nog wel foto's van
ik heb daar nu ook last van, misschien een slecht contact in de stekker van de spiegel? ff het kleine driehoek kapje van je deur afklikken dan zie je achter het schuim een stekker zitten als het goed is ;)
Ik heb gewoon een andere schakelaar er op geklikt en die deed het wel. UIteindelijk was het printje in de schakelaar geoxideerd.