Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: musje83 op 30 november 2012, 14:05:38

Titel: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 30 november 2012, 14:05:38
Hallo mede-mégane liefhebbers,

Even in het kort: Ik heb afgelopen Juni een Coupé 2.0 uit '98 gekocht, welke 1,5 jaar had stilgestaan. Legio problemen maar verder in goede staat en heel goedkoop. In het begin had ik natuurlijk legio problemen, waar intussen gelukkig veel van zijn opgelost. Na een ritje Italië lijkt de auto te zijn 'losgekomen', dat wil zeggen dat ik voorheen moeite had de 120/130 te halen, maar in Duitsland lukte het de 180 aan te tikken en lange stukken die snelheid vol te houden. Na 2500km in het buitenland had de auto meer vermogen en had ik veel minder problemen dan toen ik hem kocht.

Voor de vakantie bougies (standaard, niet speciaal LPG) en kabels vervangen en alle filters.
Na die vakantie is het flex stuk van mijn middendemper vervangen, wat leek te helpen, verder is er weinig aan gebeurd. Nu heb ik nog de volgende problemen:



Recent een wiellager laten vervangen. Tijdens het vervangen moest ik op de brug de auto in 1e versnelling zetten, koppeling op laten komen en zo ver mogelijk naar links of rechts sturen. Op dat moment slaat de motor af!!


Het helpt om regelmatig de langwerpige zwarte stekkers van beide boordcomputers er uit te trekken (1x per week). Dan leert hij zichzelf weer in en loopt de motor stationair eerst 1200-1400 toeren, gaat na verloop van tijd netjes richting 1000 en zakt dan geleidelijk weer naar het punt waar hij constant uitvalt bij het stoplicht, waarna ik weer reset.

Wie kan met bovenstaande advies geven waar naar te kijken? De luchtsensor wordt vervangen, maar dat veroorzaakt niet het probleem uitvallen bij scherp sturen...
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: BadEend op 30 november 2012, 16:14:00
ECU kapot of slecht contact?
Hoe staat het met de klepspeling?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 2 december 2012, 22:35:21
ECU kapot zou opzich kunnen, maar hij dóet het wel. Alleen is af en toe reset nodig. Klepspeling wordt binnenkort nagekeken.

Nu heb ik er alleen een probleem bij (HEEL vervelend):

Eergisteren heeft 'mijn' monteur het thermostaathuis vervangen, die lekte. Ging allemaal prima. Startte na reparatie in een keer, maar eenmaal buiten zette ik de auto even uit, en toen ik weer wilde starten lukte dat niet. De startmotor bleef maar rondgaan, maar de motor wilde niet aanslaan. Met veel, heel veel moeite kreeg ik 'm uiteindelijk aan de praat (toch zeker 10-15x startmotor rond) waarna hij een tijdje slecht op het gas reageerde. Ook hing er een enorme benzine lucht in en om de auto. Vrij snel daarna ging het wel weer en ben ik veilig thuis gekomen (30km).

Gister en vandaag echter gebeurt het me regelmatig dat de auto na een tijdje stilstand prima wil starten, de eerste 500-1500 meter goed rijdt en daarna enorm in gaat houden tot het punt dat ik niet meer vooruit kom. Koppeling in en gas geven resulteert in vrijwel geen reactie, alsof de auto geen brandstof meer heeft. Daarna valt 'ie uit en moet ik weer die hele 'niet willen starten' cyclus door, en met veel pijn en moeite komt hij dan weer tot leven, paar keer gas geven tot ik de 2000-3000 toeren weer makkelijk aan kan tikken en dan kan ik veilig wegrijden en is er niks meer aan de hand.

Wat kan dit nou weer zijn? Bovenstaande is overigens gewoon op benzine, op gas doet 'ie helemaal niets.  ;(
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: BadEend op 3 december 2012, 00:28:49
Laat eens kijken naar de waardes van de LMM en de koelvloeistof temperatuur sensor.
Probeer ook eens de stekkers van de computers in te spuiten met contactspray en controleer of er geen vocht in de stekkers en de computers zit.
En controleer ook de bedrading daarvan.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 9 december 2012, 22:38:52
@Badeend: Dat heb ik een paar maanden geleden nog gedaan. Sommige stekkers waren goed vuil, en ze zijn op dit moment nog allemaal in orde.
De waardes van de temp sensoren zijn goed, die van de LMM ook, alleen geeft die wel een storing af aan de ECU, daarom ga ik deze ook vervangen. Maar tot die tijd heb ik een nog veel groter probleem (tevens in het Laguna forum gepost):

Afgelopen vrijdag heeft een bevriend monteur mijn thermostaat vervangen, aangezien de oude lekte bij de pakking. Dit is goed gegaan, maar na 30km vrij probleemloos terug te hebben gereden (al is hij 1x uitgevallen waarna hij extreem moeilijk startte) begonnen de problemen.

Daags na de reparatie reed ik iemand naar het station. Auto startte in een keer, reed probleemloos de straat uit, maar toen begon het gedonder: geen reactie meer op het gaspedaal, dit gebeurde tijdens het rijden. Gaspedaal indrukken zorgde zelfs voor een remmende werking op de motor, terwijl die volgens de toerenteller ergens rond de 1000-1100rpm bleef steken.

Aan de kant gezet, auto wilde niet starten. Klep open, allebei de stekkers voor de ECU's (2 brede zwarte stekkers die in zo'n aluminium kastje gaan) los, 10 sec wachten, terugzetten en weer starten. Nadat de startmotor een keer of 5 á 10 rond ging kwam hij moeizaam aan de praat, maar ik kon wel weer rijden. Twee kilometer verderop: zelfde probleem, zelfde oplossing. En zo heb ik het nog een rit meegemaakt, waarna ik hem maar aan de kant heb gezet op mijn werk.

Eenmaal goed onder de motorkap gekropen met mijn collega (die vroeger monteur was) bleken er 2 dingen niet te kloppen:

- Zwart/blauw kabeltje met metalen oogje dat op het thermostaathuis zat (op de moer die in het blok gaat) had 'mijn' monteur nu op de LPG verdamper gezet. Dit is weer terug gezet op zijn oude plekje.
- Het stekkertje van een van de koelvloeistof temperatuur sensoren was hij vergeten vast te maken, deze weer vast gezet.

Daarna gaan rijden, de auto startte direct en bleef vrij netjes lopen. Na 100 meter rijden echter weer wegvallen van het vermogen. Sleutel om en weer starten: in een keer starten! Daarna 500 meter kunnen rijden: weer hetzelfde probleem. En weer: contact uit en direct weer starten. Daarna weer stukje gereden, maar nog niet ver kunnen rijden (kan niet al te lang van kantoor wegblijven).

Herkent iemand dit? Is hier met enige logica te achterhalen wat het probleem kan zijn? En voor mijn beeldvorming: wat kan het überhaupt zijn dat ik na een paar honderd meter rijden het gaspedaal intrap en de motor juist afremt in plaats van optrekt?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 9 december 2012, 23:31:47
Als je start, rijdt je op benzine, en na een tijdje gaat ie over op gas.
Ik denk dat ie prima op benzine rijdt, maar zodra de auto op gas verder wil, hij geen brandstof meer krijgt.
Doet hij dit ook als hij op de benzine stand staat?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: BadEend op 10 december 2012, 05:18:52
Je hebt maar een koelvloeistoftemperatuur sensor. Bedoel je niet toevallig de inlaatlucht temperatuur sensor?
Controleer of de ECU nog goed werkt door deze door te meten.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 10 december 2012, 10:15:18
@Jeroen, hij doet dit nu op benzine. Er wordt niet geschakeld naar Gas.

@Badeend, er zitten in elk geval 3 sensoren voor de koelvloeistof; 2 in het thermostaathuis en 1 in de radiateur.
De waarden van de inlaatlucht temperatuur sensor (voor het gemak LMM genoemd) kloppen wel maar bij uitlezen krijg ik daar foutmeldingen op (sensor komt uit een Scénic). Maar die melding kreeg ik ook al weken vóór dit probleem, het compleet wegvallen van vermogen heb ik pas sinds er een nieuw thermostaathuis in zit.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 16 december 2012, 22:18:37
Nee, niemand? Ik rijd er inmiddels noodgedwongen 13km heen- en terug mee naar mijn werk, maar moet elke paar honderd meter tijdens het rijden het contact uit/aan zetten om überhaupt vooruit te kunnen. Op benzine, dus.

En mijn monteur is voorlopig uit de running door een liesbreuk, en de Renault garages zijn berucht duur. Help  :-[
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: RobScénic op 17 december 2012, 05:07:31
Ik zou die inlaatluchttemperatuursensor eerst gaan vervangen. Als die een foutmelding aangeeft zul je dit eerst op moeten lossen voordat je verder kunt kijken.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 17 december 2012, 12:56:12
Ben je al een keer langs een gasspecialist geweest? Die kunnen vaak ook dieper in het systeem komen. Enne ik geef ruiterlijk toe dat de dealer duur is, maar met de beun waar je nu heen gaat ben je zo te horen nou niet echt goedkoper uit.....
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Paul op 17 december 2012, 13:46:06
Ik denk dat de LPG computer stuk is.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 17 december 2012, 16:02:40
@RobScénic: Is ook eerste wat ik ga doen zodra het loon weer is gestort (net dure verhuizing gehad). Maar die sensor liep ook al te miepen vóór dit gezeur begon, maar de auto was toen in ieder geval nog rijdbaar, nu (bijna) niet meer.

@Roadkill: Nog niet, ook dat staat op de planning. Maar zoals iedereen altijd adviseert; eerst zorgen dat 'ie op benzine goed rijdt, dan pas met LPG gaan rommelen :)

@Paul v Dijk: Thanks, maar dat zei je op het lagunaforum ook al. Probleem is dat dit probleem zich voordoet op benzine. En dat wil ik eerst oplossen. Een defecte LPG computer zou deze problemen bij mijn weten niet kunnen/mogen veroorzaken, aangezien ik die volledig omzeil door de schakelaar gewoon op benzine te zetten.

;(
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: RobScénic op 17 december 2012, 16:19:40
Dus hij doet het op benzine? Dan hoef je (nog) niet aan de LPG installatie te denken, de auto zal eerst goed op benzine moeten rijden voordat hij op LPG goed rijdt. Grote kans dat de hele LPG installatie geen problemen heeft.  Het maakt niet uit dat die sensor voorheen al liep te miepen, voordat je verder kunt met je probleem zul je eerst moeten zorgen dat alle fouten eruit zijn. Dit is er eentje die het kan veroorzaken.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Paul op 17 december 2012, 18:51:36
In je gascomputer kan wel je probleem zitten.
De brandstofinspuiting wordt onderbroken op het moment dat je op lpg rijdt.
Als je computer de onderbreker niet goed aanstuurt, of het signaal valt weg dan kan je ook problemen op benzine krijgen.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: RobScénic op 17 december 2012, 19:13:48
In een uitzonderlijk geval zou dat kunnen, maar ik betwijfel of dat de genoemde symptomen heeft...
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 19 december 2012, 13:21:56
Citaat van: RobScénic op 17 december 2012, 16:19:40
Dus hij doet het op benzine? Dan hoef je (nog) niet aan de LPG installatie te denken, de auto zal eerst goed op benzine moeten rijden voordat hij op LPG goed rijdt. Grote kans dat de hele LPG installatie geen problemen heeft.  Het maakt niet uit dat die sensor voorheen al liep te miepen, voordat je verder kunt met je probleem zul je eerst moeten zorgen dat alle fouten eruit zijn. Dit is er eentje die het kan veroorzaken.

Huh??? Ik heb een slopel gehad die echt geen cm op benzine wilde rijden, niet eens op startte, maar op LPG als een zonnetje reed....
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 19 december 2012, 17:35:22
Man je zou bijna heel de auto uitelkaar trekken en dan opnieuw bouwen.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: RobScénic op 19 december 2012, 17:47:42
@Michiel, dat kan als de tank leeg is, het filter verstopt is of de brandstofpomp kapot is...... Maar je auto start toch op benzine?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: RobScénic op 19 december 2012, 17:50:00
@ Michiel,

Dat kan gebeuren, maar dit is de normale vuistregel. Al vind ik het een beetje sterk, want normaal gesproken start de auto op benzine...

Citaat van: Roadkill (Michiel) op 19 december 2012, 13:21:56
Ik heb een slopel gehad.....

Niemand is perfect, maar ik had het stilgehouden..... :D
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 19 december 2012, 21:29:27
Die slopel was een Rekord uit 84..... (en ja ook ik heb mijn wat geestelijk mindere periodes gehad) Maar ff back on topic, nu rijd ie een aantal honderd meters op benzine en slaat dan af.... Lijkt er op of ie toch wil overschakelen op gas en dat dus niet krijgt, of doet ie ook zo op gas??
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 20 december 2012, 11:27:38
Een Slopel... begrijpelijk dat je dat stil probeert te houden  8)7  :P

Nou, nieuwe tussenstand:

- Noodgedwongen aantal keer op en neer naar m'n werk (14 heen, 14 terug), na een paar ritjes kon ik bij het wegvallen van het vermogen na een paar keer koppeling in en gas geven weer verder rijden
- Sinds gisteren kan ik weer 'gewoon' rijden op gas
- Auto start weer makkelijker

Ik heb de auto bij de plaatselijke eenmanszaak uit laten lezen, en hij kwam tot de conclusie dat de lambdasonde niks meer doet  >:(
Nog niet lang geleden deed 'ie het nog wel, of kreeg de boordcomputer in ieder geval  waardes door van de Lambda. Deze monteur vertelde dat het te maken kan hebben met lambda's die nog wel waardes doorgeven maar niet meer accuraat genoeg, waardoor mijn (eerder al aanwezige ploffen/schudden) problemen ook konden ontstaan.

Klopt dit? Zonder lambda rijdt 'ie dus wel, maar het gaat niet van harte. Weinig power, pas vanaf +/- 2500 toeren, onrustig stationair, motor klinkt niet lekker bij gas geven.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 20 december 2012, 12:05:46
Zonder lambda gaat ie waarschijnlijk op een noodloop over, en dat rijd normaal gezien ruk... Maar op gas rijd ie wel gewoon goed?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 20 december 2012, 12:30:15
Auto rijdt op zowel benzine als gas vrij beroerd = roffel in de motor, weinig trekkracht <2.500rpm, onrustig stationair, neiging tot uitvallen.  :neen:
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 20 december 2012, 14:06:13
Is je inlaat traject nog 100% in orde??? (kan zijn dat ie een keer een backfire gehad heeft en daardoor nu ergens misschien valse lucht trekt?)
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 20 december 2012, 14:27:58
Call me a noob, maar inlaattraject is toch luchtfilter(huis), slang & gasklephuis?  o-)

In dat traject is alles in orde. De vorige eigenaar had hier een andere slang + openluchtfilter op geplaatst (zonder temp sensor), deze heb ik al vervangen voor een originele. Gasklephuis is wel wat vies, maar moeilijk te demonteren i.v.m. gasklep LPG die er voor zit gemonteerd, waarvan de torx half is dolgedraaid...
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 20 december 2012, 14:35:54
Uhm ook je inlaatspruitstuk hoort daarbij.... Kijk even of alle pakkingen nog netjes zijn (vervangen kan zo wie zo nooit kwaad) enne gaat dus zo wie zo niet over een G3 gas installatie begrijp ik?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 20 december 2012, 15:13:45
Ok, ga dat eens aan mijn monteur vragen.

Nee, gaat niet specifiek om de G3 installatie. Zit er wel in, maar de problemen doen zich voor op benzine én LPG dus het is geen specifiek LPG probleem :)
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 20 december 2012, 16:08:20
Even voor mijn beeldvorming: Moet ik gewoon in de buurt van het inlaatspruitstuk spuiten met remreiniger om te testen? Zo ja, hoe kom ik ooit aan de onderkant?  :q
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 20 december 2012, 21:47:39
Staat er bij jou echt G3 op je kenteken????? want je hebt het over een aparte gasklep, en G3 werkt dacht ik met injectoren..... (betaal je ook minder mrb dan met een ouderwetse LPG installatie)
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: RobScénic op 21 december 2012, 05:41:43
Als er voor het gasklephuis een gasinstroommondstuk gemonteerd zit is het mijns inziens geen G3 nee.....
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Paul op 21 december 2012, 07:20:32
jawel. g3 is alleen maar een milieucode.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 21 december 2012, 09:55:53
Ah ok, ik ging er eigenlijk van uit dat je die milieunorm enkel kon halen met injectie
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 21 december 2012, 11:20:03
Gasinstroommondstuk: Check.
LPG G3 op kentekenbewijs: Check.

Maar waar moet ik nu spuiten om te checken of mijn inlaatspruitstuk(pakking) lek is?
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: BadEend op 22 december 2012, 23:08:32
LPG die elektronisch geregeld is is G3.

Op je inlaatspruitstuk. ;)

Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Paul op 23 december 2012, 08:50:13
lpg die lambda geregeld is, en als de auto en lpg installatie aan bepaalde milieueisen voldoen is het pas g3
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: BadEend op 23 december 2012, 19:33:52
Computergestuurde LPG installatie is altijd minimaal lambda geregeld en sinds ongeveer 2002 is het ook een volgsysteem.
Auto's vanaf ongeveer bouwjaar 1996 komen in aanmerking voor G3 code.
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: autounion op 11 januari 2013, 21:14:23
Ik volg deze discussie ook en ben benieuwd naar de oplossing ?

Wat is NU de stand van zaken.....


mvg

Dirk
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: musje83 op 12 januari 2013, 15:40:52
De stand van zaken is nu dat de auto met koude motor extreem moeilijk start. De startmotor moet soms echt wel 10x draaien voor dat hij aanslaat. Dan sputtert en pruttelt hij met veel moeite, valt uit, start dan in een keer en na een paar keer gas geven draait hij goed genoeg om weg te rijden. Na een paar meter kan ik goed rijden.

Intussen lijkt een deel van de oplossing in zicht. Een week geleden begon de auto lawaai te maken, alsof er een gat in de uitlaat zit. Het komt recht onder het motorblok vandaan. 4 maanden geleden is het flexibele tussenstuk van de uitlaat vervangen, maar bij gebrek aan goede pakking is er gumgum tussen gezet (wordt gebruikt om gaten tijdelijk te dichten, een pasta die keihard wordt). Wij vermoeden nu dat de katalysator is gesmolten en door te veel tegendruk het flexibele stuk heeft 'losgedrukt'. De auto maakt nu een lawaai van jewelste, maar heeft wel veel meer power dan voorheen.

Bij uitlezen bleek de lambda ook definitief overleden. Dat zou het hoge verbruik (1:8 ) en de benzinelucht goed kunnen verklaren.

Als ik de kat leeg haal en een nieuwe lambda monteer, verwacht ik dat de meeste problemen opgelost zijn. Helaas heeft m'n monteur ook de griep te pakken, dus wordt het volgende week. Ik houd jullie op de hoogte  :)
Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: BadEend op 13 januari 2013, 23:26:30
Valse lucht na de lambdasonde heeft geen invloed op hoe de auto loopt.

Is het uitlaatspruitstuk niet gescheurd? (of misschien is de pakking daarvan lek)
Katalysator kan je controleren door er een beetje mee te schudden, als je dan geluid hoort zit het binnenwerk los of stukken daarvan.
Zonder of met een lege katalysator komt je auto niet door de APK en als je katalysator verstopt zit merk je dat altijd, dus ook onder het rijden.






Titel: Re: [Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)
Bericht door: Devilcoupe op 16 januari 2013, 19:27:23
Ik heb het soortgelijke probleem nu dus ook. Alleen rij ik alleen op benzine. Helemaal geen gas. Mijn Mégane is ook uit '98 met 2.0 8v blok en geen IDE!

Maar mijn auto slaat niet af en in hogere versnelling als de 2 doet ie niks. Hij loopt goed stationair en als je stilstaand wat gas geeft blijft het ook gewoon goed. Alleen bij het aanrijden en in de 2e versnelling doet hij dat en het is onder een bepaald toerental. Ik schat in tot max 2500 toeren. Dit echter alleen in de 1 en 2 dus.

Het zou misschien een van de problemen kunnen zijn die hier aangegeven worden maar bij het mijne is het toch iets of wat anders. Vandaar.  :x

Ik ga ook even wat checken en dan misschien maar laten repareren. Als er nog suggesties zijn graag.  :grin:
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev