Kenners,
Ik heb een vervelend bijgeluid bij koude start. Megane coupe 2.0 F4R (2002). Het geluid houdt meestal een seconde of 30 aan.
- Distributieriem en rollen zijn vervangen in april (ongeveer), geen verschil
- Met of zonder multiriem geeft geen verschil
- Nokkenasversteller is vervangen in april, geen verschil
- Met stethoscoop op draaiende delen luisteren geeft geen uitsluitsel
- Koppeling los, of ingedrukt geeft geen verschil
- In de versnelling, uit de versnelling, rijdend of stilstaand geeft geen verschil
- Geen foutcodes, geen afwijking in rijgedrag
Hoe kouder het is, hoe langer het geluid aanhoudt.
Het geluid lijkt rechts achter de motor vandaan te komen en is het luidst te horen van onder de auto.
Verder loopt de motor prima en heb ik geen klachten.
Hierbij een filmpje van het geluid. In het echt is het wat minder hard te horen, zal wel aan m'n telefoon liggen.
https://www.youtube.com/watch?v=bhYicYQB_xg&feature=g-upl
Ik hoop dat jullie wat suggesties hebben
mvg
Heb je het geluid ook als de airco uit is?
Is de waterpomp nog goed?
airco aan of uit, geen verschil
waterpomp wordt aangedreven door de multiriem: zonder multiriem starten hetzelfde
Het klinkt voor zover ik het kan horen als iets wat draait dat dat geluid maakt.
Is de vrijlooppoelie van de dynamo nog goed?
Ik heb de multiriem eraf gehad en toen gestart. Geen verandering. Dus eigenlijk is alles was aangedreven wordt door de multiriem uitgesloten.
Als je zeker weet dat alle draaiende onderdelen buiten de motor niet de oorzaak zijn dan kan het dus nog in de motor of in de versnellingsbak zitten.
Of er moet iets trillen.
Citaat van: fitz op 22 november 2012, 20:42:50
airco aan of uit, geen verschil
waterpomp wordt aangedreven door de multiriem: zonder multiriem starten hetzelfde
Nou ben ik geen expert, maar is dit niet hetzelfde blok als in de MegII???? (want dan word de waterpomp niet aangedreven door de multiriem maar door de d-riem (volgens mij geld dat voor alle 16V motoren...) Als dat het geval is dan had ie moeten worden vervangen tegelijk met je d-riem ...
100% op de multiriem
En idd in grote lijnen hetzelfde blok als in een megane II. Bij de megane II zit de waterpomp wel op de distributieriem.
Heb je inmiddels al een idee wat het zou kunnen zijn?
Misschien brengt de auto op de brug zetten uitkomst.
Ik heb nog geen idee, maar na zoveel dingen uitgesloten te hebben, zou het een eitje moeten zijn ;)
Ik heb precies hetzelfde geluid met mijn K4M, alleen ook als hij warm is. Mijn gedachte is eigenlijk dat het van de oliepomp komt, waterpomp, distributie, multiriem ed. is nog geen 20.000km oud en de dynamopoulie nog geen 2.000km.
De oliepomp is dan wat er bij mij op het lijstje overblijft. Bij jou klinkt het ook nog iets logischer, hoe kouder het is, hoe langer het geluid aanhoud. Als het kouder is, is je olie een stuk dikker en kan het zijn dat de pomp er meer moeite mee heeft.
Zou idd goed kunnen. Bovendien is het een van de weinige dingen die overblijven op het lijstje.
wat kost een oliepomp eigenlijk?
Tijd om nieuwe olie te bestellen, denk ik... duurt wel een dag of 10 uit hongarije
Ik zou het je niet durven zeggen wat een nieuwe pomp kost. Welke olie heb je er nu in zitten ? Je zou ook kunnen kijken voor olie die met koude motor een iets hogere viscositeit heeft.
5w40.... hogere viscositeit betekent nog dikker en dat lijkt me niet de bedoeling
Klopt ! Had het even door elkaar gehaald. Olie die koud dunner is dan de 5w is er volgens mij ook niet toch ?
0w is er ook wel, maar lijkt mij niet aan te bevelen, aangezien er koud meer speling op alles zit.
Alweer iets bijgeleerd :) en inderdaad, ik denk dat de olie dan op plaatsen gaat zitten die niet wenselijk zijn. Misschien is het een optie om de oliedruk te meten om erachter te komen of het de pomp is ? Lijkt me minder werk dan de pomp vervangen.
Misschien de oliedrukschakelaar verwijderen en tijdelijk vervangen door een manometer? Maar ja, dan moet je wel een metertje hebben en de aansluiting moet maar net in het gat passen (schroefdraad).
Of een oude drukschakelaar scoren op de sloop en hiermee een tijdelijke aansluiting beunen voor de manometer.
Dan moet je dus de schakelaar mollen en een verbinding zien te fabriceren met de manometer. Mij lijkt het simpeler om de schroefdraadmaat te weten te komen en van daaruit verder te gaan. Als ik weet wat de aansluiting precies is, kan ik zo wat in elkaar beunen op het werk.
Op zich is het nog simpeler om zoiets aan te schaffen voor een paar tientjes. http://www.ebay.nl/itm/NEW-OIL-PRESSURE-GAUGE-PETROL-ENGINE-AUTOMOTIVE-KIT-SET-13-PCS-CAR-GAS-ENGINE-/271042376073?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item3f1b627189
Of deze (is incl verzendkosten wat goedkoper) http://www.gereedschapbestellen.nl/auto-accessoires-gereedschap/gereedschap/diagnostiek/tester-oliedruk-universeel-luxe-uitvoering
Kan je de oliedruk niet gewoon uitlezen via OBD?
Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem daar niet mee te maken heeft vanwege het soort geluid.
Plaats je probleem eens op www.problemcar.nl (http://www.problemcar.nl), daar zitten meerdere monteurs, misschien herkennen die het.
Naar mijn weten niet uit te lezen met OBD, omdat er slechts een oliedrukschakelaartje inzit tbv het olielampje op het dashboard. En misschien moet ik het idd daar posten.
Probleem geplaatst op problemcar, daar zitten monteurs, maar hier ook en die heb ik nog geen antwoord zien geven.
Van afstand is iets altijd moeilijker te beoordelen.
Een terzake kundig monteur zal het geluid wel herkennen of kunnen traceren als hij er bij staat.
Ik heb een monteur laten luisteren en die kon het niet zo snel aanwijzen. Het geluid duurt ook niet zo heel lang. Daar wordt het wat lastiger van.
Ik heb bij koude motor (2.0 8v) ook altijd zo'n bijgeluidje, monteur zegt dat het geen kwaad kan.
Ik rijd al een dik jaar 30.000km rond met dit geluidje de eerste 2 tot 3 minuten na de start.
Zag laatst een Renault Laguna met dezelfde motor en het zelfde bouwjaar, ook die miek dat geluid bij een koude motor.
treklager van de koppeling?
Het geluid lijkt het hardste te horen zijn rechts achter onder de motor. De koppeling zit aan de andere kant. Maar ik heb in eerste instantie idd wel aan het druklager gedacht.
Laat het druklager nou net een onderdeel zijn wat bij mij versleten is. Die moet ik nog vervangen, als ie vervangen is kijk ik eens of het geluid weg is, dan zal ik dat ook hier plaatsen.
Past dat bij de beschrijving dat het geluid na een seconde of 15 weg is dan?
zijn het niet je klepstoters die versleten zijn, lopen leeg als ze versleten zijn, als de motor gestart wordt lopen ze weer vol en verdwijnt het geluid weer
Dat maakt niet zo een geluid.
Als het aan de oliepomp zou liggen, zou spoelen met bijvoorbeeld motor flush van forte dan misschien helpen?
Als het geluid van de oliepomp af zou komen zou ik die gewoon vervangen.
Ik heb zelf ook last van dit probleem is het een soort draaiend maar ook hard tikkend geluid af en toe>?? ik heb zelf ook gedacht rechts onderin maar bleek toch mijn cupjes bij de nokken-as te zijn speling. als hij wat warmer is gaat het idd weg ook bekend probleem van de 2.0 motors
weet je zeker dat alle rollen vervangen zijn? Want het is echt een lager geluid......
anders moet je eens starten met gedemonteerde kappen en dan met een stetoscoop op lange-dunnen-schroevendraaier alle rollen controleren!
@dennisje: ik heb geen tikkende geluiden
@roeland75: voor zover ik weet zijn ze vervangen, weet ik nog goed, want 1 rol was half gescheurd (net op tijd vervangen dus)
Zijn ze toen allemaal vervangen of alleen die ene?
Controleren kan nooit kwaad.
er is een tandriemset van gates opgekomen, volgens mij zitten alle rollen daarbij
maar ja, idd, controleren kan geen kwaad