Beste forumleden,
Bovenstaande Megane vertoont gelijktijdig de volgende storingen:
1. de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling werkt niet,
2. de benzinemeter wijst continu "leeg" aan en het brandstofreservelampje brandt constant,
3. de displayverlichting van de kilometerteller werkt niet dus de kilometerstand is niet af te lezen (tenzij de zon er op schijnt, dan kun je de cijfers wel zien),
4. de schakelaar van de recirculatiestand werkt niet,
5. het rode alarm-knipperledje boven in het instrumentenpaneel blijft knipperen, ook wanneer de motor loopt.
Wat ik er inmiddels aan gedaan heb maar zonder resultaat:
1. alle zekeringen bij de UCH (zwarte zekeringenkast) schoon gemaakt,
2. connectoren van UCH met contactspray behandeld,
3. zekeringen en pootjes van relais links onder motorkap schoon gemaakt,
4. zekeringen (60A) bij accu schoon gemaakt,
5. aansluitingen van massa- en pluskabels van de accu schoon gemaakt.
Heel af en toe werkt alles ineens weer voor korte tijd, om er vervolgens weer de brui aan te geven.
Weet iemand raad?
Check even alle massa kabels onder de motorkap, dus niet enkel op de accupool maar ook op je chassis.
batterij van je sleutel al vervangen?
display verlichting: ff kijken of er niet gewoon een lampje(s) stuk is (zijn)
schakelaar van de recirculatiestand (is dit echt een schakelaar of een draaiknop? Als het een draaiknop is kan het zijn dat de kabel of bij de draaiknop of bij de klep los zijn.
Benzine meter probleem zou of een vlotterprob kunnen zijn, of misschien vervuilde/losse stekkers bij de vlotter?
De schakelaar van de recirculatie is een drukknop. Wanneer ingedrukt moet er een lampje in de schakelaar gaan branden.
Je andere opmerkingen noteer ik op mijn lijstje "te controleren" (wordt al een behoorlijke waslijst) zodat ik binnenkort alles eens op mijn gemak kan gaan controleren. De Megane wordt door een nichtje van mij gebruikt dus ik heb hem niet dagelijks ter beschikking.
Bedankt voor je reactie en mocht ik het probleem gevonden hebben dan kom ik daar uiteraard op terug.
Het klinkt alsof er iets mis gaat bij het contactslot, het eerste dat aanspringt bij op contact zetten is de verlichting van de kilometerteller, de benzine meter gaat oplopen en het rode lampje gaat uit.
Start de auto wel gewoon zoals normaal de bedoeling is ?
Dit zou best zoals Michiel aangaf een massa probleem kunnen zijn. Volgens mij heeft Nicole dat ook gehad met als resultaat falende elektronica!
Voordat je alles gaat aanpassen en nieuw kopen of vervangen zou ik echt even alle massapunten nakijken of er niet een massakabel of punt volledig verroest is of corrosie plekken heeft!
Hoi,
ik heb bij mijn megane een 2,5mm draad gemaakt, direct van de -pool, naar regelunit voor onder de motorkap.
heeft bij mij voor veel verbetering gezorgd.
grt Kees
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn waslijst wordt steeds langer. Zelf denk ik dat het ergens een slechte (massa-) verbinding moet zijn, maar zie dat maar eens te vinden. De motor start goed, dus ik denk niet dat het probleem in het contactslot zit (maar ik sluit het niet uit). Binnenkort de Megane maar eens een paar dagen opeisen bij mijn nichtje om e.e.a. nog eens goed na te lopen. Voor die tijd wil ik het elektrisch schema nog eens goed bekijken naar gemeenschappelijke onderdelen/aansluitingen m.b.t. de storingen.
Nog een vraagje aan Kees de Jong: Wat bedoel je met de regelunit onder de motorkap? Is het dat doosje tegen het linker voorscherm met daarin een relais, twee zekeringen en twee multi-polige stekkerverbindingen?
Hoi,
het is de metaal kleurige box, op de foto links met de grote zwarte stekker
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.291149400911955.91095.100000506937900&type=1#!/photo.php?fbid=545084658851760&set=a.291149400911955.91095.100000506937900&type=1&theater
A = regelunit,
B = locatie van extra aarddraad, wel even wat metaal blank maken
C= -Pool
Ha die Kees,
Bedankt voor je reactie. Zo te zien heb jij een 16-klepper. In mijn geval ziet het er iets anders uit want het betreft een 8-klepper. De ECU zit op een iets andere locatie en die lichtmetalen steun mis ik (of ziet er heel anders uit). Maar ik snap jouw idee en zal eens kijken of zoiets ook bij mij te maken valt. Waarschijnlijk heb ik vrijdag de beschikking over de Megane; heb mijn nichtje (Tamara) zowaar voor een dag uit haar autootje kunnen krijgen (valt nog niet mee bij die vrouwen als ze eenmaal een auto onder hun bevallige derriere gewend zijn).
Voor het nakijken van het contactslot heb ik in dialogys even een screenshot gemaakt,
(http://i45.tinypic.com/2rqlkpf.jpg)
Loszittende kabeltjes in een stekker heeft renault blijkbaar wel eens vaker last van. Als het kabeltje waarmee de auto op contact gezet word geen goed contact meer maakt zullen alle functies die hieraan vast zitten het ook niet doen. Alleen het van afstand ontgrendelen past niet in dit verhaal.
Bedankt Renegade (Mark). Ook dit komt op mijn lijst. Dat " dialogys" is voor de gemiddelde hobbyist zeker niet verkrijgbaar? Zou wel leuk zijn.
Helaas, waar ik al bang voor was, heeft Tamara vrijdag toch de Megane nodig dus de hele operatie is een week uitgesteld. Zo word ik wel steeds nieuwsgieriger naar de oorzaak van de problemen; ik wil zo onderhand eens aan de slag! Nog even geduld dus.
Pb :)
ben ook wel benieuwd naar die dialogsys
Dialogys is via de welbekende downloadmethodes prima te vinden hoor ;)
Uitvinden hoe het programma werkt is waarschijnlijk moeilijker 8)7
Een recente NL talige versie van dialogys is erg moeilijk te vinden, andere talen zijn wel goed verkrijgbaar.
Zo, de Megane eindelijk een aantal dagen tot mijn beschikking. Als eerste heb ik het instrumentenpaneel uit het dashboard verwijderd en er bleken een aantal lampjes defect te zijn. Deze vervangen en het probleem van het niet kunnen aflezen van de kilometerstand was opgelost.
Hierna het probleem met de niets aanwijzende benzinemeter met constant brandend reservelampje trachten op te lossen. Op de stekker bij de benzinepomp (onder de achterbankzitting) meet ik op twee pennetjes een spanning van ca. 9,4 Volt, op de andere pennetjes niets. Op de contrastekker van de benzinepomp meet ik op twee pennen een weerstand van 3 - 4 Ohm, verder niets. Zijn dit normale waarden?
Om de brandstofpomp te kunnen verwijderen moet je de twee brandstofleidingen losnemen m.b.v. een speciale tang (Renault Mot. 1265). Omdat ik (nog) niet zo'n tang heb en de boel niet wil slopen, ben ik maar even gestopt met het benzinemeterprobleem. Misschien kan ik bij mijn dealer zo'n tangetje ritselen.
Inmiddels heeft een nieuw, nog niet eerder ontdekt probleem de kop opgestoken: de mistachterlichten werken niet. I.c.m. het benzinemeterprobleem begin ik nu toch te vrezen dat er een probleem in de UCH zit. In dat geval zal Tamara met de storingen moeten leren leven, want ik heb begrepen dat een UCH niet zelfstandig te vervangen is (of vergis ik me daarin?).
Gisteren de zekeringenkast naast de accu volledig uit elkaar gehaald en alles gereinigd. Vanavond weer opbouwen en zien of dat nog invloed heeft.
V.w.b. het niet werken van de afstandsbediening van de centrale vergrendeling ben ik bang dat het printplaatje boven de leeslampjes aan het plafond de geest heeft gegeven. Er is namelijk gedurende geruime tijd water langs de antennevoet door het dak naar binnen gekomen en in dusdanige mate dat het water regelmatig uit het lampglaasje klotste. Inmiddels opgelost met een flinke dot ruitenkit onder de antennevoet.
Het blijven knipperen van het rode ledje in het instrumentenpaneel heeft hier waarschijnlijk ook mee te maken.
Tot dusver hebben mijn zoektochten nog weinig opgeleverd en komend weekend wil Tamara de Megane weer terug, dus de tijd begint wat te dringen.
Misschien iemand nog suggesties???
Zojuist de zekeringenkast naast de accu weer opgebouwd en alles weer aangesloten. Geen resultaat. Daarna de UCH onder het dashboard vandaan gefrunnikt en alle connectoren met wat contactspray behandeld. Weer geen resultaat. Ook de connectoren van de combischakelaar op de stuurkolom en de connector van de kabelboom van het contactslot met wat contactspray behandeld en ook nu weer geen resultaat. Had gehoopt dat de mistachterlichten weer een teken van leven zouden gaan geven, maar helaas.
Rest mij nog om de benzinepomp uit te bouwen maar daar heb ik dus eerst zo'n handig tangetje voor nodig. Wordt dus nog vervolgd.