Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Trackerfire op 14 oktober 2012, 14:29:48

Titel: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: Trackerfire op 14 oktober 2012, 14:29:48
Beste mede-meganers,

Ik heb een probleempje met mijn Renault Megane Cabriolet 1.6 16V uit 2002. Sinds dat ik hem heb gekocht loop ik met dit probleem en eigenlijk heb ik nooit echt de oplossing gevonden. Wel heb ik wat zaken laten maken wat het probleem verminderde maar het is nog niet weg. Het probleem:

's morgens als ik de auto start wegrij en begin met schakelen, dus druk de koppeling in dan geeft de motor een flinke schok en zakt pijlsnel naar standje afslaan. Ik moet dus snel koppelen wil ik de motor aanhouden. Dit probleem is volledig weg als de koelvloeistoftemperatuur begint op te lopen vanaf een graad of 20. Wat misschien ook ermee te maken heeft is dat als ik de auto koud start en hem bijvoorbeeld 3 minuten laat lopen dat hij start met 1250 toeren (logisch want hij is koud) en dan bij het zakken begint de motor flink te schudden (dit doet hij natuurlijk ook als ik er meteen mee wegrijdt vandaar de link).

Wat heb ik al gedaan?

* Gasklephuis gereinigd
* Motorsteunen laten vervangen

Wie weet raad?
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: JB op 15 oktober 2012, 13:09:01
Goedkoopste test om het op te lossen is de lambdasonde los te trekken. Degene in je uitlaatspruitstuk!!
Gewoon ff stekkertje eruit trekken. Als hij dan beter loopt kun je op de sloop een andere halen voor weinig.
Niet zonder blijven rijden, want je uitstoot is erg hoog.  Op de uitlaat zelf zit er ook één. Ook die kun je testen.
Het is wel een lastig klusje om die bij je uitlaatspruitstuk te vervangen.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: BadEend op 15 oktober 2012, 13:36:09
De lambdasonde op de katalysator is niet zo belangrijk deze is er namelijk alleen voor om te controleren of de katalysator nog goed werkt.
Ik denk eerder aan de koelvloeistof temperatuur sensor of valse lucht.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: JB op 15 oktober 2012, 13:39:12
Klopt, daarom is de eerste wel de check waard. Waarschijnlijk zit het probleem daar.
Deze geeft namelijk richting de ECU ook de warmte vd uitlaat door. Als die waarde niet goed is, krijg je waarschijnlijk het probleem dat hij afslaat.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: Trackerfire op 16 oktober 2012, 20:05:34
Thanks voor de reacties, ik ga van 't weekend eens kijken of dit helpt. Zat zelf ook al te denken aan de temperatuursensor van de koelvloeistof en de lambdasonde (heb het topic van je gelezen JBABE)... ik houd jullie op de hoogte.

Mochten er in de tussentijd meer tips zijn, welkom!!
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: BadEend op 16 oktober 2012, 23:45:19
Lambdasonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en als de motor koud is werkt deze nog niet.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: Ed_16v op 22 oktober 2012, 20:30:02
Stappenmotor? Geeft in slechte toestand mogelijk problemen zoals (dreigen) af te slaan na koude start en verdwijnt nadat de motor warmer wordt.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: BadEend op 25 oktober 2012, 23:32:17
Als de stappenmotor niet goed werkt merk je dat altijd. Meestal blijft het gas dan juist hangen.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: Ed_16v op 27 oktober 2012, 10:54:00
Hm, daar merk ik anders weinig aan in mijn vrouw's Megane. De stappenmotor is ook niet goed, dat merk je met starten en dan slaat ie af als ie koud is. Even op toeren houden en daarna is het probleem weg. Het is het proberen waard, de stappenmotor kun je zo uit elkaar halen om schoon te maken en het kost niks.
Titel: Re: Schokt bij schakelen koude start
Bericht door: RobScénic op 27 oktober 2012, 20:32:17
Ed, in jouw geval zou ik eerder aan een temperatuursensor denken. Dat je mengsel bij koude motor te arm is om stationair te draaien, oftwel je stappenmotor doet het wel maar het mengsel is te arm. Als je stappenmotor het niet goed zou doen dan zou die het altijd moeten hebben, ongeacht of je motor koud of warm is.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev