De Renault Megane 1.6 1997 van mijn vrouw is vannacht op de terugweg van haar werk opeens tijdens het rijden afgeslagen.
Wil nu ook niet meer starten.
Ik heb pas geleden de module met de 4 maxizekeringen naast de accu moeten vervangen wegens een storing.
Nu las ik al op het forum over de BDP-sensor.
Weet inmiddels ook dankzij het forum waar hij zit.
Brandstofpomp zit als het goed is net zoals bij de latere ford escorts onder de achterbank toch?
Iemand nog tips wat ik kan controleren?
Distributieriem?
stappen motor?
map sencor?
wat hoor je als je hem wilt starten? een ligt gezoem is de start motor (dan is de distru geknapt)
Bdp sensor kan ook kapot zijn, deze kan er namelijk voor zorgen dat de auto uitvalt als je rijd.
Distri is nog gewoon heel.
Brandstofpomp hoor ik ook zoemen dus die krijgt stroom.
Heeft iemand een foto van de BDP?
Geen flauw idee hoe dat ding er uit ziet.
Die ziet er zo uit:
(ff weer een foto van Dante gejat :P)
(http://img404.imageshack.us/img404/3660/2000renaultmganebreakrx.jpg)
Als je een nieuwe besteld krijg je die blauwe (uiteraard ook met vervangende stekker bestellen)
Als je al een blauwe sensor er op hebt zitten dan is het verstandig om de auto uit te laten lezen, deze horen namenlijk niet zo snel kapot te gaan suc6 !-!
Die stekker zit er standaard bij ;)
ik kreeg destijds van de dealer het advies om die stekker er van tussen te halen,en direct
op elkaar aan te sluiten,op die manier komt het signaal beter aan.
meest optimale manier is of solderen met krimpkous er overheen,of amp knijpen,en dan liefst
ook krimpkous er overheen,of je neemt een amp,waar de krimpkous in verwerkt zit.
Heb een afbeelding opgezocht,deze is te bestellen bij conrad
(http://www.conrad-uk.com/medias/global/ce/5000_5999/5200/5290/5299/529980_LB_00_FB.EPS_1000.jpg)
morgen maar vrij genomen om de megane eens na te kijken
Klacht:
-Is tijdens het rijden afgeslagen en wil nu never nooit meer starten
gecontroleerd
-Aanslepen of aanduwen heeft geen nut.
-Brandstofpomp hoor ik zoemen dus krijgt stroom.
-Accu is nog goed
-Distri is niet gebroken
-Bougies zijn droog en krijg schok door kabel heen.
Nog controleren
-BDP sensor
-Brandstofpomp relais heb ik nog nieuw liggen dus vervangen kan geen kwaad.
Ding moet zoiezo December voor APk, moet de middendemper nog vervangen, wiellagers, remschijven en blokken voorzijde misschien.
Het kan volgens mij nooit veel zijn dit probleem want alle electronica werkt naar behoren dat probleem heb ik al gehad.
Hoe kan je de BDP sensor het beste controleren?
Sorry als het een domme vraag is maar heb totaal geen kaas gegeten van electronica rijd niet voor niets auto's van het pre-electronische snufjes tijdperk
@ Dante Ja maar je hebt er soms beunhazen tussen zitten die die dingen gewoon zonder stekker verkopen 8)7
Gewoon zelf bij de Brezan oid halen. Het is een werkje wat prima zelf voor de deur te doen is... ;)
Heb er ff snel 2 op de sloop gevonden in mijn jaszak.
Ff testen voordat ik het nieuw aanschaf. maar hebben nu 3 BDP sensoren opgezeten en met geen enkele wil hij dus starten
Dan mis je een voeding ergens.
Over de 2 draadjes van de BDP sensor meer je 240 Ohm met de universeelmeter. (Kleine afwijking is geen probleem)
Gaat morgen weer ff verder.
Het kan gewoon nooit veel zijn, maar je blijft zoeken en meten met al die electronica
Ik zou gewoon ff de pootjes van de bdp sensor stekker goed schoon maken, een paar keer aan de stekker rommelen en eventueel de stekker inspuiten met contactspray !-! meestal is dat net genoeg om hem aan te laten slaan, als die het dan doet dan weet je dat je de sensor moet vervangen
Heb er 3 verschillende bdp's op gehad die allen uiteraard sxhoongemaakt zijn.
maar geen resultaat
Als de je de motorkap opendoet, en je probeert m te starten, hoor je dan wel dat de auto benzine inspuit..?? :grin:
Vandaag weer bezig geweest.
Stekker naar de BDP staat gewoon stroom op.
Wederom ff de 3 BDP's die ik heb liggen schoon gemaakt en gemonteerd.
Bougies nagekeken en ff schoongemaakt.
Diverse stekkers doorgemeten maar overal staat stroom op.
Proberen te starten terwijl er remreiniger in het luchtfilterhuis word gespoten (werkt bij Ford altijd perfect)
Maar niets helpt, krijg dat ding gewoon echt simpelweg niet aan de praat.
beste
als je links naast de motor kijkt zitten hier 2 zwarte massakabels als hier een breuk in zit start de auto ook niet
al naar gekeken en niets mis mee. helaas.
Je hoort de brandstofpomp zoemen, heb je al eens gecontroleerd of je daadwerkelijk brandstof krijgt? Haal de toevoer eens van de injectorrail af en vang de benzine op, laat wel iemand anders de auto op contact zetten.
Heb je ook gecontroleerd of de bougies daadwerkelijk vonk geven? Ik heb het ooit wel eens gehad dat er 2 bougies doorgeslagen waren, en dus gewoon niets deden.
Weet je 100% zeker dat de distributieriem heel is, en draait de nokkenas mee? Ik heb meegemaakt dat de nokkenas kapot was, waardoor deze vastliep in de kop. Vervolgens brak de spie van het nokkenastandwiel waardoor ik dacht dat er niets aan de hand was. Immers, de riem was heel en alle tandwielen draaiden.
En last but not least, gaat de startonderbreker er wel af?
ditstri is heel, is een van de eerste dingen die ik nagekeken heb.
Of ik brandstof krijg ga ik straks ff controleren.
Stratonderbreking gaat via de sleutel en lampje op dash gaat uit als de sleutel gebruikt word.
Vandaag toch maar ff een nieuwe sensor gekocht.
iedereen hier had het over een nieuwe met blauwe stekkers maar kreeg gewoon dezelfde mee als die er in zit
ow vreemd :?
Als het probleem ermee opgelost is zal het aan me reet roesten of er een ouwe of nieuwe sensor inzit >:D >:D >:D
BDP sensor vervangen maar probleem is helaas niet opgelost.
Na het niet wil starten na vernieuwing van de BDP nog maar eens de distri bekeken.
kapje los en riem ligt er mooi strak op.
Toch maar ff hele kapje er af gehaald blijkt de riem er dus onderin gebroken te zijn.
Oftewel distri naar de ......
Dus maar eens kijken wat de schade is binnenkort.
Nu heb ik de volgende vragen want ben helemaal niet thuis in Renault.
-Wat kan ik het beste allemaal vervangen?
-Is er nog iemand die die onderdelen heeft liggen?
-Is het eigenlijk een 8 of 16 klepper? dat kunnen we nergens vinden.
Kan je op kenteken even nakijken wat het precies is. Zijkant van de auto staat vaak 1.6e als het een 8 klepper is 1.6 16v voor een 16 klepper :P.
De 2.0 8v staat er alleen 2.0 en de 2.0 16v staat er alleen 16v als ik het goed zeg...?
Als je het toch gaat vervangen zou ik toch alles meteen doen, multi riem spanrollen, meeloop rollen, waterpomp en de distributieriem zelf!
Citaat van: Heatzone (Mark)
Als je het toch gaat vervangen zou ik toch alles meteen doen, multi riem spanrollen, meeloop rollen, waterpomp en de distributieriem zelf!
/quote]
dat spreekt uiteraard voor zich.
maar ik bedoelde meer op het blok zelf.
En ze heeft een 1.6e RN geloof ik.
Citaat van: Orion-Ray op 2 oktober 2012, 15:30:30
Na het niet wil starten na vernieuwing van de BDP nog maar eens de distri bekeken.
kapje los en riem ligt er mooi strak op.
Toch maar ff hele kapje er af gehaald blijkt de riem er dus onderin gebroken te zijn.
Oftewel distri naar de ......
Dus maar eens kijken wat de schade is binnenkort.
Nu heb ik de volgende vragen want ben helemaal niet thuis in Renault.
-Wat kan ik het beste allemaal vervangen?
-Is er nog iemand die die onderdelen heeft liggen?
-Is het eigenlijk een 8 of 16 klepper? dat kunnen we nergens vinden.
Uhm en dat hoor je niet?????
Nee was serieus helemaal niets te horen.
Geen ratel, geen rammel helemaal niets.
Daarom was ik ook in de veronderstelling dat de distri nog goed was.
Ik heb dat ding zelfs nog proberen aan te slepen en zelfs toen was er helemaal niets te horen.
Het enige wat je hoort is als je probeerd te starten hoor je de startmotor draaien. voor de rest helemaal niets.
Dat kan maar 2 dingen betekenen, of je startmotor raakt je starterkrans niet of je d-riem is stuk (sorry maar dat is beginnerskennis......)
Ik vraag het juist hier omdat ik het niet weet ;)
Mijn oude fordjes zitten heel anders in elkaar.
1.6e is dus een 8 klepper. Wat er vervangen moet worden op het blok zelf?
Wat ik niet helemaal snap, je riem lag mooi strak maar onderin is hij gebroken? Heeft het blok ook gelopen met een kapotte riem? Want dan gaat het volgens mij niet helemaal goed en raken je zuigers je opstaande kleppen :O.
Blok is onderweg afgeslagen en heeft daarna niet meer gelopen, want kreeg hem niet meer aan de praat.
Nou heb ik niet heel veel kennis hiervan, maar als je distributieriem is gebroken dan is de kans groot dat de zuigers de openstaande kleppen krom hebben geslagen en daarom de motor niks meer doet nu :O!
Dat is idd meestal zo als een distri klapt.
Heb het wel eens gezien bij wat oudere fordjes die ik gedemonteerd heb voor onderdelen maar altijd hoorde je wel een ratel of rammel en soms wel eens gewoon een finke herrie.
Maar bij de Megane hoor je helemaal niets en dat vind ik dus ff vreemd omdat ik het niet gewend ben denk ik.
Maar ja ik heb gelukkig een loods aan huis dus plek zat.
Megane word morgen geschorst en mijn vrouw rijd voorlopig in een van mijn orions naar haar werk.
Dan ga ik rustig de kop verwijderen en kijken wat de schade is.
Ze wil hem graag houden dus ga kijken of hij te herstellen is, aangezien de stalling ons niets extra's kost kan ik hem rustig maken en hoef me niet te haasten.
Kan ik gelijk wat andere schades en minpunten oplossen.
Citaat van: Orion-Ray op 2 oktober 2012, 15:30:30
kapje los en riem ligt er mooi strak op.
Toch maar ff hele kapje er af gehaald blijkt de riem er dus onderin gebroken te zijn.
Oftewel distri naar de ......
Dat zijn dus 2 dingen die niet met elkaar rijmen. Als de riem gebroken is, ligt hij niet strak. En hierom heb ik je 2 maal gevraagd, heb je GOED naar de d-riem gekeken?? Afijn, doet er niet toe.
Het betreft dus een 1.6 uit 97 en dat is dan de K7M motor, een 8v. De 1.6 16v is pas in de phase II geleverd.
Absoluut vervangen:
-Distributieriem
-spanrol
-waterpomp
-bout krukaspoelie
En aangezien de kop er af moet ook nog het volgende:
-koppakking
-kopbouten (zijn rekbouten, moeten vervangen worden)
Eventueel vervangen, wel aan te raden:
-multiriemen
-spanrol multiriemen
Kop is er al af en er is totaal geen schade te zien.
Dan heb je mazzel, scheelt je weer werk als je dat zelf allemaal kan doen.
Ik kan helaas bij lange na niet alles zelf.
maar heb gelukkig goede contacten met andere liefhebbers die zelf ook regelmatig sleutelen.
En aangezien ik een loods heb van 240M2 die ik bij lange niet helemaal gebruik zijn er een paar bereid mij te helpen met de dingen die ik niet kan in ruil voor de mogelijkheid om zelf af en toe droog te kunnen sleutelen.
En een tip voor de waterpomp : koop geen motrio troep maar gewoon origineel renault (heb ik namenlijk slechte ervaring mee ;) slechte pasvorm enz) suc6
Dat had ik idd al gelezen.
Morgen eerst maar even zelf kijken want ben nu aan het werk.
vrouwlief belde op dat haar vader de kop er af had gehaald en geen schade kon zien.
Stuurt ze net foto hebben ze alleen het kleppendeksel verwijderd dus morgen ff nokkenas voorzichtig ronddraaien met een sleutel en ff luisteren of er geen rare geluiden zijn voordat ik de kop er af haal.
Kan je bij Renault trouwens de kop gewoon losschroeven of moet dat in een bepaalde volgorde?
Vastdraaien weet ik zeker maar losdraaien niet.
Heb ik ook gehad d-riem onderweg eraf.
Had 4 kleppen kapot dus ik zou persoonlijk de kop eraf halen, en (laten) reviseren.
Eerst ff kijken wat er precies aan de hand is.
Daarna kostenplaatje maken want het moet uiteraard wel haalbaar zijn.
Hij word zoiezo geschorst en in de loods gezet.
en het hangt van het kostenplaatje af wat er gaat gebeuren.
-repareren binnen aanzienbare tijd
-repareren binnen langere tijd dan word het een maanden plan
-demonteren en in onderdelen verkopen.
Kop sowiso ook rustig lossen en even de vastdraaivolgorde voor de zekerheid aanhouden, elke bout steeds een klein stukje losdraaien. Door de warmte warmte waarmee de kop steeds te maken kreeg zullen er waarschijnlijk spanningen in het materiaal zitten en door de kop bij wijze van spreken aan de linkerkant eerst helemaal te lossen heb je denk ik kans dat hij krom trekt.
Weet niet zeker of dit opgaat voor de cilinderkop voor een auto maar theoretisch kan dit gebeuren !-!
Citaat van: Orion-Ray op 2 oktober 2012, 20:02:44
Dat had ik idd al gelezen.
Morgen eerst maar even zelf kijken want ben nu aan het werk.
vrouwlief belde op dat haar vader de kop er af had gehaald en geen schade kon zien.
Stuurt ze net foto hebben ze alleen het kleppendeksel verwijderd dus morgen ff nokkenas voorzichtig ronddraaien met een sleutel en ff luisteren of er geen rare geluiden zijn voordat ik de kop er af haal.
Kan je bij Renault trouwens de kop gewoon losschroeven of moet dat in een bepaalde volgorde?
Vastdraaien weet ik zeker maar losdraaien niet.
Al loopt de nokkenas gewoon vrij (dus dan hoor je niks), zegt dat niks of de kleppen of zuigers geen schade hebben, enkel de kop eraf kan je zekerheid geven of er wel of geen kleppen krom zijn. maar aangezien het rijdend gebeurd is heb zeker weten schade, als je mazzel hebt en hij was geknapt bij stationair dan zou je het geluk kunnen hebben dat er geen schade is...
100% zeker schade. Aan mijn kop was niets te zien, maar lopen ho maar. Kop gereviseerd en lopen als een zonnetje.
Deze megane is inmiddels naar de garage geweest voor een koprevisie en loopt weer als een trein.
Hij moet alleen nog even terug voor het nakijken van de V-riem deze piept bij vochtig en koud weer als een melijer en loopt dan niet zo mooi.
Ook moet ik nog even kijken naar het airbaglampje