hallo heren en dames,
ik heb nu een paar dagen een megane en heb nu het volgende probleem.
als de auto een tijd (1 dag) stilstaat. dan gaat tijdens het starten de auto wel aan maar draait op 3 cylinders denk ik, na 20 seconden is het weer over. de auto loopt heel vreemd en de motor schudt.
nu begreep ik dat dit aan de bougies, bougiekabels of verdeelkap moet liggen.
1. is dit zo?
2. waar zit de verdeelkap?
3. hoe kan ik de onderdelen controleren?
4. zijn er nog andere suggesties
alvast bedankt.
gr. bram
welke motor heb je?of uit welk bouwjaar komt je megane?
sowieso hebben de meganes geen verdelerkap meer,enkel direct aangestuurde
bobines,en dan ligt het aan het motortype hoeveel je er hebt,het zijn er 1,2 of 4
meestal een bougie
ik heb een 1.6 uit 2003.
als er geen verdeelkap is kunnen het dan dus wel aan de bobines liggen?????? (ik heb er totaal geen verstand van)
Citaat van: -Jo- op 23 september 2012, 20:08:45
meestal een bougie
hoe kun je zien of er een bougie niet goed is?
of moet je ze gewoon allemaal vervangen?
2003 betekend dat de bobines direct op de bougies zit,in dit geval is het dus of de bobine,of de bougie
die defect kan zijn.
zeker bij deze motoren staan de bobines er om bekend dat ze kapot kunnen gaan,en rottige klachten kunnen geven.
Idd bobine grote kans.
Maar even langs een garage rijden dan.
Grote kans op bobine, zelfde probleem vorige week op gelost. kan zelf uitlezen.
Zeer makkelijk zelf te vervangen.
Ik heb precies hetzelfde probleem en geen storingen met uitlezen...
Wat Bram ook schrijft : na 20 seconde is alles weer goed.
Kan het dan alsnog een bobine of bougie zijn? Of hij is kapot , of hij werkt gewoon toch?
Of is dit een fabeltje?
of een injector die wat later bijspringt..
bobine zie je altijd met uitlezen. missfire of bobine en nr. van cilinder wordt dan aangegeven.
Bobine zie je pas met uitlezen als deze helemaal defect is.
Gezien bij het project van keesos heeft hij een uitlees apparaat! misschien moet je hem een een PM sturen. Just an idea!
Dikke kans dat dit een van de 4 bobines is die aan het eind van zijn leven aan het komen is. Heb ik ook een paar keer gehad, tijdje later loopt de auto altijd op 3 cilinders en hortend en stotend. Niet mee doorrijden. Overigens makkelijk te vervangen die bobines, zowel door garage als wegenwacht als - voor wie handig is - zelf. Ook zo gebeurd, kun je op wachten.