Hallo allemaal,
In een maand tijd heb ik veel pech gehad met mijn megane, handremmechaniek van me remklauw kapot. Een nieuwe erop gezet en alles werkt weer perfect.
Gistermorgen starte ik me auto en op dat moment mankeerde er niks aan me auto.
In de middag kwamen de problemen, ik hoorde in eens een heel vreemde ratel geluid(dieselgeluid)
De motor zelf loopt gewoon goed en heb geen vermogensverlies.
Als ik de motorkap open doe met draaiende motor, hoor je dat het geluid duidelijk bij de dynamo vandaan komt. Misschien een lager/rol kapot of iets dergelijks.
Zal je deze makkelijk kunnen reviseren? Want ik twijfel of het dat wel is misschien me aircopomp wel.
Als ik me airco aanzet word het geluid erger maar dat is wel logisch natuurlijk omdat ie dan harder moet werken.
Het is misschien moeilijk om een diagnose te stellen zo via een forum maar misschien iemand tips?
Als ik het verhaal lees van Zakaria... Dan lijkt het wel hetzelfde probleem als bij mij.. Alleen heeft hij alles vervangen zonder enig resultaat.
Maar als iemand tips heeft hoor ik het graag! Y
Het gaat hier om een Renault Megane II 1.6 16v benzine
Klinkt als een versleten nokkenasversteller.
Reparatie is vrij prijzig aangezien bij vervanging ook gelijk de distributieriem incl waterpomp en rollen vervangen moeten worden, maar het kan geen kwaad om ermee door te rijden.
Maar wat ik vreemd vind is dat ik het geluid continu hoor keihard, niet eventjes tijdens het starten maar continu..
Zou het dan alsnog de nokkenasversteller zijn?
Heb een filmpje geüpload naar YouTube , filmpje is alleen niet rechtop gefilmd o-)
Maar het is alleen maar om dat geluid te horen haha
lager dynamo kapot?
spanrol niet meer goed?
Nee dat is volgens mij niet de nokkenasversteller die maakt een ander geluid.
Denk eigenlijk hetzelfde als Frank.
ik zou ook zeggen dat het de lager,elektromototjes maken ook zon soort raar geluid
als ze defect zijn,of raken.
dat hoge gefluit,het geratel lijkt me ook het geluid van een lager wat defect is.
misschien even de V snaar eraf halen?
LET WEL OP!
als je waterpomp erop zit, kan je dit niet te lang doen!!!!
Ja dat wilde ik gaan doen maar volgens mij zit de waterpomp niet aan de multiriem van de dynamo maar ik weet dat ook niet zeker, vanuit de motorkap is het een beetje te krap om erbij te kunnen.
Moet even kijken vanmiddag hoe ik dat aan ga pakken.
Ik heb een keer een verrotte lager gehad en dat klinkt ongeveer hetzelfde als bij jou! Moet je erg mee oppassen want je riem kan door de speling eraf schieten zeker bij grotere belasting (hoge toeren). Zelf zou ik niet de snaar er zelf af proberen te halen maar even langs de garage rijden, deze weten dit namelijk snel genoeg. Is het toevallig al tijd om de riem te vervangen?
snaar eraf bij koud blok.
starten.
luisteren 10 sec.
UITZETTEN!
conclusie
dynamo!
Ja straks gaan we dat testen is namelijk nog niet getest.
Heb vandaag nog een ander dynamo gehaald, dus als het dat is kan er meteen een andere op.
Is misschien een domme gok, maar voor 17:00 konden we er nog niet aan beginnen, en bedrijf waar ik hem heb gehaald was maar tot 17:00 open haha. Ik laat nog wel weten of het gelukt is!!
Thnx voor jullie feedback waardeer ik enorm!
En anders heb ik een reserve dynamo kan nooit geen kwaad en kan er misschien altijd iemand mee helpen tenzij het dezelfde is offcourse!
Frank, is het niet een beetje kort door de bocht om te concluderen dat het de dynamo is??
Het kan net zo goed een lager van een rolletje zijn die verrot is!
Als het de dynamo-poelie is waar ik wel vanuit ga dan zijn deze los te vervangen. Gelijk snaar en spanrol mee vervangen.
Het is gelukt uiteindelijk het was dus de dynamo, de poelie was kapot.
Het was niet even eraf en erop zetten, de riem eraf halen was geen probleem maar om de dynamo eruit te halen was wel even werk. En de riem er weer op krijgen is ook geen pretje, de ruimte is zo belachelijk klein dat je bijna niet bij kon.
Hij loopt weer als een zonnetje...
Maar nu heb ik alleen nog een probleem erbij gekregen, had de accu losgekoppeld met de demontage en montage van de dynamo..
Nu doet me linkerraam het niet goed meer, hij gaat elke keer maar 5cm omlaag en dan stopt ie terwijl ik de knop inhoud... En zo elke keer 5cm naar beneden..
Nog even uitgelezen en geen foutcodes...
Moet ik hem bij de dealer nog inlezen?
Citaat van: Heatzone (Mark) op 10 september 2012, 19:51:29
Frank, is het niet een beetje kort door de bocht om te concluderen dat het de dynamo is??
Het kan net zo goed een lager van een rolletje zijn die verrot is!
in het filmpje hoorde je de vonken overspringen!!!
echt niet goed!
rolletje is een zoem, kan varieren kwa zoem, maar niet zon k*t geluid met vonken die overspringen etc...
St3pHaN.
zij alle zekeringen goed?
accu nogmaals ontkoppeld en aders (+ en - ) tegen elkaar gehouden om de boordpc te resseten?
Heb je al geprobeerd om het raam helemaal omhoog te doen en de knop dan nog ongeveer 10 sec. omhoog houden?
Bij meg. II krijg je hem zo weer werkend nadat de accu losgekoppeld is geweest.
Zekeringen zijn goed, me raamprobleem is ook opgelost.
Wist namelijk niet dat je je raam handmatig weer kan laten werken...
Ja de poelie van de dynamo was kapot, maar op een of andere manier heeft ie nog wel gefunctioneerd.. Er staat natuurlijk zoveel spanning op dat hij toch de accu goed laad.
Nu heb ik een dynamo over en ga er een nieuwe poelie opzetten altijd makkelijk.
Ow Srry Jeroen lees nu je berichtje nadat ik dit bericht schreef, het was inderdaad de knop inhouden naar beneden toe en weer omhoog.
Citaat van: St3pHaN op 9 september 2012, 20:45:50
Heb een filmpje geüpload naar YouTube , filmpje is alleen niet rechtop gefilmd o-)
Maar het is alleen maar om dat geluid te horen haha
Heb ik ook laat van. Exact dat geluid. En zo maar in eens. De Distributie en nokkenas versteller is pas nog vervangen!