voor de mensen die dit hele verhaal gaan lezen, Heel erg bedankt!
Eigenlijk heb ik nooit (grote) problemen gehad met mijn megane. (uit 99' op lpg)
Daarom kwam dit eigenlijk toch we als een schok.
De anwb + mijn garage heeft werkelijk geen idee waar het probleem kan zitten, hopelijk hebben jullie een idee.
Op een avond pakte ik mijn auto om naar mijn paard te gaan.
Die zelfde dag hebben we nog de hele dag met de auto gereden.
Ik start de auto zonder een enkel probleem, hij startte altijd in 1x zonder sputteren oid.
Ik stond voor het stoplicht, wil de auto op laten trekken en met een redelijke harde knal valt mijn motor uit, deze wil ook echt niet meer starten.
De anwb is geweest, die heeft ruim een uur lopen zoeken naar de oorzaak, hij heeft helaas niks kunnen vinden.
Ook een sensor is vervangen (dpb of zo? o-) ) helaas was dit het probleem ook niet.
Auto is naar de garage gesleept, en die zoekt nu al een aantal dagen naar het probleem.
Het is een garage van de oude stempel, die alles stuk voor stuk uitzoekt.
Ik denk zelf (helaas) dat het de computer is, heeft iemand een idee? of heeft iemand dit zelf ook meegemaakt?
Ik krijg namelijk steeds met de dag het vermoeden dat ik hem beter naar de sloop had kunnen laten slepen :? :cry:
p.s
Bij de anwb hebben we de auto overigens wel aan aangekregen, loopt stationair oke (wtf??) maar op het moment dat je gas geeft valt de auto weer uit.
Ook als hij over wilt gaan op gas valt de auto weer uit.
Dat klinkt alsof de motor gesmoord wordt... Zo'n probleem vroeger weleens gehad. Bleek toen een verstopt (origineel) brandstoffilter te wezen...
Dankjewel, ik ga morgenochtend gelijk de garage bellen!
Klinkt mij als een ouderwetse backfire, is je inlaat spruitstuk misschien niet gescheurd??
Ik heb een keer gehad bij de megane 1 1.6 16V op LPG van een vriend van me. Na back fire was het inlaatspruitstuk gescheurd (plastic). Uiteindelijk spruitstuk, alle O-ring pakkingen (tussen spruitstuk en kop) vervangen en de inlaat lucht temperatuursensor vervangen en toen pakte de auto weer op.
Dat klinkt als een backfire, waarschijnlijk veroorzaakt door een bobine die stuk gegaan is.
Afhankelijk van hoe erg de backfire was is nu je luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk gescheurd.
Vergeet niet na het repareren of het vervangen van het inlaatspruitstuk de pakkingen mee te vervangen.
Controleer ook gelijk of de pakking van het gasklephuis nog goed is.
@BO
Ben je er inmiddels al achter wat er mis is?
Aangezien het een auto op gas en benzine is,loopt de auto wel en gas gevent op benzine goed? Zoja dan zit het probleem in gas gedeelte en zoniet dan moet het probleem in het benzine gedeelte gezocht worden.
Nog een vraag welke motorblok ligt erin?
back fire?
klep geknald?
boordcomputer brand door, die kan (bijna) niet knallen...
Ik volg Matthew hierin.
Even in volgorde;
Een gasboot maakt zijn start steeds op benzine, vanaf hij aanslaat gaat hij over op gas.
Hij start maar van zodra de schakeling (benzine/gas) gemaakt wordt valt hij uit.
Stilgevallen met een knal, zowieso backfire. Dus hij geeft ontsteking maar je mengsel wil niet mee. Dit kan diverse oorzaken hebben. Een kapotte injector, gasregeling defect, drukregelaar stuk enz enz.
Kan je de auto manueel op benzine laten lopen zonder over te schakelen op gas ?