Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Tuning => Topic gestart door: xCoupex op 14 augustus 2012, 11:18:05

Titel: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 14 augustus 2012, 11:18:05
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een Spaghetti Spruitstuk voor mijn
Renault Megane Coupe 1.6 16V  kenteken:   59-GF-VK

Kan iemand mij de verschillen in die dingen vertellen en een direct link naar het juiste product!
Ben niet technisch aangelegd en heb er niet veel verstand van.

Ik wil gewoon lekker vel optrekken, beetje meer vermogen dus!

Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 12:17:18
u wenst,wij zoeken :)

http://reichhard-motorsport.com/catalog/product_info.php?cPath=25_148_637_688_689&products_id=3225&osCsid=064739a3522fae94b868293407b62d9e

en voor het echte werk

http://www.supersprint.com/en/prod-c-102-6435-8003-manifold_stainless_steel_replaces_kat.aspx

als je het goed wilt doen,hoort dit erbij

http://www.supersprint.com/en/prod-c-102-6435-8004-front_exhaust.aspx

die laatste 2 heb ik ook onder mn megane zitten,beste wat
ik ooit heb gekocht voor de motor,dat merk je pas echt.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 14 augustus 2012, 12:24:10
Wat is die derde link? Front exhaust?

Wat doet dat precies!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 13:00:30
dat is een stuk uitlaat voor als je de kat weghaalt,laat je de
katalizator zitten? dan moet je geen spagettispruitstuk
monteren,dat ene stuk uitlaat heeft een demper die tegendruk
geeft zodat je onderin je koppel behoud met een rechte
pijp ga je op lage toeren aardig wat vermogen en koppel
verliezen.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Renegade (Mark) op 14 augustus 2012, 13:11:04
Bedenk wel, voor n echt mooi verschil kom je de originele filterbox van de 1.6 16v ook aan het vervangen ! De motor kan met een ander spruitstuk wel beter uitademen maar als de inkomende lucht nog steeds door een "rietje" gaat via een onmogelijk traject schiet je er weinig mee op ;)

Voor het mooie na het uitlaat- en inlaatsysteem nog even een chipje op maat laten maken, kost allemaal wel wat maar dan haal je er wel uit wat kan !-!

PS: een tip voor het inlaatsysteem, http://www.performance-filters.co.uk/kn-57i-induction-kit-renault-clio-ii-16-19982005-570488_p1528527.htm (http://www.performance-filters.co.uk/kn-57i-induction-kit-renault-clio-ii-16-19982005-570488_p1528527.htm) in de uk zijn ze echt veel goedkoper als in nl, ook met verzendkosten erbij geteld !-!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 14 augustus 2012, 13:22:22
Ik waardeer je tips Renegade!!

Heb al een powerfilter gemonteerd gelukkig.

Wat zyn de betalingsmogelijkheden by supersprint kan ik niet vinden  _o_
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 13:55:41
57i is ruk,der komt nog te veel warme lucht bij het filter
dan beter een bmc te monteren dat is een afgesloten filter
die 57i kits komen nooit met mooie waardes op de testbank.

je vergeet nog een paar dingen
-magnecore bougiekabels(bedenk me net dat 16v bobines op bougie heeft)
-betere bougies
-instelbare benzinedrukmregelaar.(liefst dubbel membraams voor stabiele druk)

tel dit op bij een complete sportuitlaat,luchtfilter systeem
en chip,dan heb je een leuke winst.

erwin is aan het uitzoeken of het inlaatspruitstuk van een
twingo rs gaat passen,zo ja,dan bezin je met 130pk ipv 110/115pk
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 14:03:56
ik heb dit allemaal hierboven,enkel geen chip,en zit op
een wist van 18pk en 21nm op een 1.6 8v
heb nu 92,5 pk en 140nm aan de wielen

normaal heeft een 1,6 8v 90pk en 138nm op de krukas
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 14 augustus 2012, 16:15:59
wat voor profijt heb ik als ik alleen deze aanschaf?

http://www.supersprint.com/en/prod-c-102-6435-8003-manifold_stainless_steel_replaces_kat.aspx

heb al me standaard luchtfilter vervangen :)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 16:51:21
enkel spruitstuk met kat verv. ga je onderin koppel en vermogen
inleveren,en boveni. krijg je iets wat terug.

kort gezegt,hij trekt trager op vanaf start,maar als he eenmaal
rijdt,zal die ietsje verder door kunnen trekken,dan de oude situatie.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 14 augustus 2012, 17:43:07
En als ik t goed begrypt dmv die frot exhaust trekt die ook sneller op vanaf start? Of ben ik nou gek? Haha
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 18:03:47
neee niet gek,zelfs oplettend  !-! :q

klopt,als je die front exhaust neemt,compenseerd dat het verwijderen van de cat
alleen zal die demper een beter flow hebben.

dit merkte ik met mijn auto heel goed,ik heb jaren zonder zon demper rond gereden
na plaatsing van die front demper,had ik veel meer por onderin.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 14 augustus 2012, 18:53:34
Oke gelieve alles op een rijtje zetten,

Ik kan die front exhaust en die spruitstuk kopen
Moet ik dan geen goede katvervanger hebben?
Die kan ook meer pk leveren?

Zo ja, is er ergens een goede supersprint katvervanger te vinden


Bedankt christiaan
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 19:03:03
Ik heb het nog eens bekeken,maar het is het zelfde soort systeem als wat ik heb

Je katalizator word geheel vervangen door die front exhaust, dus je hoeft niet nog eens apart een kat vervanger te kopen.

op deze manier zit die demper ook het dichtst op het spruitstuk,en zal die beter zn werk kunnen doen.

Waar kom je vandaan? je zou eventueel je megane eerst op een testbank kunnen zetten,zo weet je precies wat je voor en na waardes zijn,
in sept en/of okt houden we weer testbank meeting dagen,dus dan kan je voor 30 euro je auto laten testen op vermogen,je krijgt dan
de uitdraai (resultaten) mee naar huis.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 14 augustus 2012, 21:34:14
Je hebt gewoon een verkeerde auto, hou het daar op. Je geld uitgeven aan vermogens-opwaardering bij een 1.6 lijkt me een beetje zonde van je geld, als ik eerlijk moet zijn. Uitlaat, demperloos, spruitstuk en dat soort dingen klinken allemaal erg leuk, maar als je gaat kijken wat je er aan geld uiteindelijk voor neer moet tellen en ziet wat je er aan + pk of Nm's ermee gaat winnen... Reken je maar niet rijk, eerder armer. Spaar je geld, koop een 2.0 of zo en ga dan verder opwaarderen. Maar ja, wie ben ik.  ;)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 21:47:10
Citaat van: Ed_16v op 14 augustus 2012, 21:34:14
Je hebt gewoon een verkeerde auto, hou het daar op. Je geld uitgeven aan vermogens-opwaardering bij een 1.6 lijkt me een beetje zonde van je geld, als ik eerlijk moet zijn. Uitlaat, demperloos, spruitstuk en dat soort dingen klinken allemaal erg leuk, maar als je gaat kijken wat je er aan geld uiteindelijk voor neer moet tellen en ziet wat je er aan + pk of Nm's ermee gaat winnen... Reken je maar niet rijk, eerder armer. Spaar je geld, koop een 2.0 of zo en ga dan verder opwaarderen. Maar ja, wie ben ik.  ;)

ik heb een goeie,wat boeit het nou wat de inhoud is??? een yank met een V8 ziet jou gebakje aan
als een grasmaaier motor,je moet elkaar leren warderen voor wat men heeft,iets wat jij niet kent blijkbaar.

je kan nog veel leren van engelse mentalitiet lees ik wel.

@xcoupex dit soort gemauw moet je negeren,en je moet doen wat jij leuk vind om te doen
ongeacht de inhoud van je cylinders!dit heeft mij nog nooit tegen gehouden in de 8 jaar dat ik
mijn megane heb,ondanks dat deze nu de deur uit gaat.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 14 augustus 2012, 22:02:13
Christian, als je het niet eens bent met mijn mening, geen probleem. Mijn ervan betichten dat ik geen waardering heb voor wat anderen hebben is van een geheel andere orde en daarmee sla je gewoon de plank mis. TS geeft letterlijk aan dat ie gewoon lekker fel wil optrekken, lees zelf eens. Vervolgens krijgen we het spruitstuk, chip, uitlaat en heel het reutemeteutverhaaltje, waarop ik reageer dat ie in de basis gewoon al begint met een verkeerde auto/motor (geef me eens ongelijk) en vervolgens ga jij lopen mauwen over waardering en Engelse mentaliteit (wat heb ik met Engelsen te maken?). Dat jij je misschien aangesproken voelt dat dat mijn mening is over een 1.6, dat kan wel zijn. Maar als bestuurslid van deze club had ik toch echt wel een andere reactie van je verwacht.

Maar nogmaals, wie ben ik. Ik zeg gewoon wat ik ervan denk, en dat heb ik denk ik ook op een vrij normale en nette manier gedaan. Ben je het daar niet mee eens, laat mij eens zien dan waar ik de mist in ga. Dat we een F7R hebben heeft er geen zak mee te maken, als dat al je probleem is. Je reactie lijkt een beetje op dat van iemand met een bepaalde mate van minderwaardigheidscomplex of zoiets... Al zou ik een 1.0 hebben, dan zou mijn reactie nog steeds hetzelfde zijn.

Overigens: "wat boeit het nou wat de inhoud is?" En we praten in dit topic over meer vermogen... hmm.. even achter mijn oren krabben...
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 22:14:24
Een bestuurslid moet dan wel een goed voorbeeld geven,neemt niet weg dat men ergens op kan
reargeren als men het er niet mee eens is.

als je denkt dat ik een minderwaardigheidscomplex heb? ga vooral je gang ,als iemand een rs zou
kunnen betalen,stond die alang voor de deur denk ik zo,als je het niet kan betalen,en het doet
met wat je hebt,dan moet je iemand in zn waarde laten,en wellicht helpen om er het beste van te maken,
ik stap over op 16v,neemt niet weg dat ik altijd leden zal helpen als ze meer uit de auto willen halen,
dat is wat ik bedoel met engelse mentalitiet,het maakt ze niet uit wat je hebt,ze waarderen het voor
wat je ermee doet,of hebt gedaan.

conclussie,we verschillen van mening,laten we het erbij houden en xcoupex helpen tot
een keuze te komen voor het gene wat die nu heeft.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Felix op 14 augustus 2012, 22:21:20
Heren, is deze discussie echt nodig?
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 22:23:29
nee,daarom wilde ik het erbij houden. !-!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 14 augustus 2012, 22:28:06
Ik vind dat xcoupex wat betreft vermogensverbetering beter zijn geld in zijn zakken kan houden. Je had het over geen geld om een RS te kopen, maar wat denk je dat al die spruitstukken, chips, uitlaten, katvervangers, sportdempers en dat soort zaken allemaal niet kosten? Echt niet gratis hoor. En anders vraag ik me af, dat als je al dat geld wel kan veroorloven, niet in de eerste plaats gewoon een 2.0 hebt gekocht? Voor de zuinigheid zal het ook niet zijn, want dan hoef je niet met feller optrekken aan te komen.

Door dit soort onzin, blijven velen in de waan dat ze van hun 1.6 zo maar even een pk-monster kunnen maken. Jammer, maar helaas. Tja, tenzij je inderdaad echt compleet gek bent (net als je geliefde Engelsen), ja dan kan alles natuurlijk. Maar laten we ervan uitgaan dat niet iedereen hier (op een enkeling na) zo gek is.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 14 augustus 2012, 22:28:53
Ik schuw geen openbare discussie hoor. Waar is een forum voor? Om enkel lief tegen elkaar te doen?  ;)

Citaat van: Felix op 14 augustus 2012, 22:21:20
Heren, is deze discussie echt nodig?
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 15 augustus 2012, 09:04:55
Ik respecteer iedereens advies en mening, edje en christiaan! Bedankt jongens  !-!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Dirk Kuipers op 15 augustus 2012, 09:31:16
Ik ben van mening dat je beter kunt beginnen met een F7r (2.0 16v).
Ik heb de keuze destijds gemaakt om een ndere coupe te kopen en alles over te bouwen. Zodat ik met die basis kon beginnen.
Maar als je het geld daarvoor niet hebt (alhoewel een F7r ook niet veel meer kosten moet) dan is wat Christian zegt een optie.

Succes iig! :)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 15 augustus 2012, 09:58:08
Dirk, inderdaad dat bedoel ik: bij de aankoop van zo'n gebruikte Megane is het prijsverschil tussen de verschillende motoren ook niet meer zo groot, dan wel nihil of is zo'n kleinere motor gebruikt in aanschaf misschien nog wel duurder, ivm de huidige benzineprijzen en de grotere vraag naar "zuinigere" auto's. Om dan veel geld uit te gaan geven na aankoop van een 1.6 aan vermogensverbetering, daar zie ik dan absoluut de logica niet van in.

@ xCoupex: In geen enkel opzicht heeft mijn reactie te doen met het niet waarderen van jouw auto of ideeen. Maar als je het mij vraagt: als je toch geld wilt spenderen aan je auto, maak hem dan optisch leuk. Motorisch moet je dan wel zoveel uit gaan geven en dan kom je nog niet eens in de buurt van het vermogen van bijv. een F7R of ueberhaupt merkbaar vermogensverschil. Waar je misschien wel naar kunt kijken (maar zover reikt mijn "kennis" dan weer niet, maar dat van anderen hier misschien wel), is om te bekijken of je je ontsteking kunt vervroegen. Dat kost je mogelijk geen drol, maar de kans dat je er wat van gaat merken in vermogen in positieve zin is er wel. Ik weet dat er op de Lagunaclub een Renault-monteur is geweest die zelf zijn ontsteking met 6 graden heeft vervroegd en vertelde dat hij merkbaar meer vermogen had. Het ging hier om een 1.8 16v motor, maar dat zou dus wellicht ook kunnen met jouw motor. Zover ik weet is het nadeel dat daaraan kleeft het pingelen van de motor is. Misschien dat iemand van de techneuten hier wat aan toe kan voegen?...
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Heatzone (Mark) op 15 augustus 2012, 10:13:47
Als je een megane 1 phase 2 wil, wordt het wel lastig om een 2.0 16v te vinden een niet ide versie dan!

Natuurlijk moet er openlijk over deze onderwerpen kunnen geworden gediscusseerd echter ben ik wel van mening dat je een ander zijn mening moet respecteren en elkaar in hun waarde laten. !-!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 15 augustus 2012, 10:21:38
Ja, dat is een kwestie van kiezen of delen dan.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Rogier op 15 augustus 2012, 16:46:50
De grootste vraag is uiteraard heb je het geld ervoor over, voor de minimale winst. Je betaalt zoals ik zag al bijna 500,- alleen voor een spaghetti spruitstuk en dan nog is 160 voor een "katvervanger" (zo zie ik het) en dan nog is de bougies en bobine's voor de betere ontbranding, en een eventuele chip 2 a 700,-

Ik zou zeggen hou die centen lekker in je broekzak en koop op ten duur een 2 liter of koop een auto met een turbo, motoren met een turbo zijn prestatie gevoeliger dat een atmosferische motor !-!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Renegade (Mark) op 15 augustus 2012, 17:36:04
Citaat van: Christian de Vriend op 14 augustus 2012, 13:55:41
57i is ruk,der komt nog te veel warme lucht bij het filter
dan beter een bmc te monteren dat is een afgesloten filter
die 57i kits komen nooit met mooie waardes op de testbank.

je vergeet nog een paar dingen
-magnecore bougiekabels(bedenk me net dat 16v bobines op bougie heeft)
-betere bougies
-instelbare benzinedrukmregelaar.(liefst dubbel membraams voor stabiele druk)

tel dit op bij een complete sportuitlaat,luchtfilter systeem
en chip,dan heb je een leuke winst.

erwin is aan het uitzoeken of het inlaatspruitstuk van een
twingo rs gaat passen,zo ja,dan bezin je met 130pk ipv 110/115pk

DBilas heeft een custom inlaatspruitstukje, is wel extreem duur !

(http://home.vrweb.de/~alexandra.hoch/Neuer_Ordner/Clio/Dbilas_k4x_k.JPG)

Je kan ook zelf gaan hobby'en

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?223768-Intake-manifold-K4M/page2 (http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?223768-Intake-manifold-K4M/page2)

En vergeet niet dat de K4M in de twingo's het nieuwere model is met de variabele timing ! Verder zal de compressie en binnenkant van de cilinderkop er wat anders uit zien om op die 130pk te komen :)

Voor de mensen die ander blok aanraden, wat is er nou leuker, zelf uitzoeken hoe je vermogen wint en daarna met een goed gevoel in een 1.6 16v rijden (die waarschijnlijk ook nog 10x soepeler loopt) of een andere motor erin lepelen en klaar ?
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 15 augustus 2012, 17:46:24
@ Ed_16V
Ik wil ook even op reageren: Het is niet voor niks dat bv supersprint een uitlaat spruitstuk ontwikkelt voor de 1.6 8 of 16v tjes.
Zij testen de auto keer op keer en pas als je er wel degelijk winst maakt zetten ze het op de markt, vergeet niet dat een auto die vrijer ademt ook zuiniger rijdt dan de standaard auto.

Als je even naar mijn auto kijkt dan zie je dat ik al aardig op weg ben op motorisch gebied.
Zet mijn auto naast de zelfde soort maar dan standaard dan rij ik hem zeker kwijt.
Ik begin sinds deze week ook te merken dat hij zuiniger rijdt als voor heen, normaal als ik hem zondag tankte tot de nok toe vol dan heb ik op deze dag ( woensdag ) bijna een kwart benzine weg gereden, nu zit hij nog steeds vol en is de meter een millimeter gezakt.

Nog 1 leuk detail: mijn auto heeft standaard 115 pk, de Twingo RS heeft de zelfde motor maar die heeft een andere inlaat spruitstuk en een spaghetti spruitstuk plus hij is door Renault software matig ook gekieteld en dat alles bij elkaar komt die uit op 135 Pk, laten ze de Twingo bij Fastchip chippen ( wat trouwens leuke aanbiedingen heeft met dynodagen ) dan heeft de Twingo 146 Pk.
Dus het verhaal wat jij verteld Edje 16v is in mij en andere mensen die er wel degelijk verstand en ervaring hebben toch een broodje aap verhaal.

Het punt bij turbo motoren is dat deze met een Chip al eenvoudig op te voeren is, ik heb ook het idee dat men te lui zijn om er moeite in te steken om er toch meer vermogen uit een atmosferisch blok te halen.

Tot zo ver mijn inbreng...
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 15 augustus 2012, 19:13:02
Om ook nog een reden te geven waarom je een 1,6 je beter kan tunen dan een 2,0 te kopen; heel simpel niet iedereen kan een 2,0 verzekeren........ (verder zou het zomaar eens kunnen zijn dat een getunede 1,6 net zo sterk is als een 2,0 ,maar ook wat kilo's lichter.... Maar goed ieder zijn ding zou ik zeggen ;)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 15 augustus 2012, 22:17:11
Erg leuk, echter je praat nu alsof ieder lid op dit forum (of eender welk auto forum) een hardcore tuner is. Nou, dat is echt niet het geval. Sorry, maar nogmaals, een hoop geld in een auto steken met minder vermogen terwijl je voor hetzelfde geld of iets meer in de basis al een auto kan hebben met standaard al meer vermogen, zonder dat je je portemonnee moest opentrekken voor dat extra vermogen. Dat JIJ bereid bent om de centen in je auto te steken en de nodige moeite om die pk's en nm's eruit te slepen, dat is jouw keuze. Maar het overgrote deel zal zover niet eens willen gaan, zeker niet als het kostenplaatje en de moeite die men ervoor wil doen duidelijk wordt. Of gaat het nu opeens bij deze gebruikte wagentjes om enkel de zuinigheid? Of kost tuning tegenwoordig geen drol meer?

Los van dit alles: wellicht zijn jullie in het bezit van kennis, maar wat ga je doen met de remmerij, het onderstel? Want dat extra vermogen moet toch ook weer worden afgeremd en goed op de weg worden gezet? Daar lees ik hier ook niks over? Of gaat het nu toch niet over zoveel extra vermogen die al toevoegingen allemaal kosten? En dan heb ik geen ervaring en verstand... maar ach, zoals ik al zei, wie ben ik he.  ;)

Dus broodje aap: het is gewoon een logische beredenering hoor. Valt weinig aan te broodje apen. Je technische kennis doet hier verder niets aan af. Mensen kopen nog steeds van die chips omdat mensen geloven dat die zomaar 15 of 20 pk leveren en dat voor een paar honderd euro. Natuurlijk verkopen ze die, er kan nog steeds vet aan verdiend worden. Broodje aap is zeggen dat motorinhoud niet boeit. Ook niet gaan huilen bij het verkeerslicht of op tussenacceleraties als je ondanks je verwoede vermogensspeurtocht toch het onderspit delft tegen eenzelfde broeder met een standaard groter blok waar ie niets aan heeft hoeven doen. 

Want daar ging het in dit topic toch nog steeds om he? Meer vermogen, feller optrekken en dat soort dingen....

@ Michiel: Ja, dat kan een probleem zijn, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat er altijd wel een verzekeraar is die er niet moeilijk over doet (hetzij tegen een hogere premie of minder leuke voorwaarden).

Citaat van: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 15 augustus 2012, 17:46:24
@ Ed_16V
...
Tot zo ver mijn inbreng...
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Jacques op 15 augustus 2012, 23:54:30
Ik kan me nog herinneren dat Patric Bigglaar op RTC ooit zei, in de bekende discussie over een F7P (1.8 16V) of een F7R (2.0 16V):"Zelfs een versleten 2L verplaatst meer dan een goede 1.8."  En dat gaf voor mij de doorslag. "You cant beat cubic inches" Uiteraard is het toepassen van een turbo een ander verhaal. Maar als het beide NA motoren zijn is het koppel van de grootste inhoud altijd groter. En het mooiste: Een paar jaar geleden waren die F7R, of het nu om een clio Williams gaat of een megane 2.0 16V (F7R) nog duur, maar tegenwoordig gaan ze tussen de 500 en 1000 euro als complete auto weg. Uiteraard is iedereen vrij om zijn 1.6 16V zover mogelijk op te voeren. Altijd leuk om te zien.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Dirk Kuipers op 16 augustus 2012, 08:59:00
CiteerHet punt bij turbo motoren is dat deze met een Chip al eenvoudig op te voeren is, ik heb ook het idee dat men te lui zijn om er moeite in te steken om er toch meer vermogen uit een atmosferisch blok te halen.

Dit is natuurlijk een hele andere discussie.

Topicstarter vraagt gewoon hoe hij meer vermogen kan krijgen.. Dan kan hij veel geld in zijn 1.6 pompen, maar het is goedkoper om de 1.6 in te ruilen voor een 2.0.
Goedkoper en meer vermogen.. Ik vind het een goede zaak dat de topicstarter daarop gewezen wordt..

CiteerVoor de mensen die ander blok aanraden, wat is er nou leuker, zelf uitzoeken hoe je vermogen wint en daarna met een goed gevoel in een 1.6 16v rijden (die waarschijnlijk ook nog 10x soepeler loopt) of een andere motor erin lepelen en klaar ?

Het is leuker om het zelf uit te zoeken.. Maar voor de portemonnee is het leuker om hem in te wisselen voor een 2.0. En als je die eenmaal hebt, en je wilt toch meer, dan heb je een betere basis en er is meer te krijgen voor de F7r op dit gebied.

CiteerAls je even naar mijn auto kijkt dan zie je dat ik al aardig op weg ben op motorisch gebied.
Zet mijn auto naast de zelfde soort maar dan standaard dan rij ik hem zeker kwijt.
Ik begin sinds deze week ook te merken dat hij zuiniger rijdt als voor heen, normaal als ik hem zondag tankte tot de nok toe vol dan heb ik op deze dag ( woensdag ) bijna een kwart benzine weg gereden, nu zit hij nog steeds vol en is de meter een millimeter gezakt.

En als je staat tegenover een snellere versie van jouw type megane?

Extra info voor de topicstarter:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12717
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2091.0
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: xCoupex op 16 augustus 2012, 09:03:10
Bedankt dirk!
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 16 augustus 2012, 11:59:07
@ Ed_16v

Over het onderstel en Remmen wordt wel degelijk overnagedacht, als je Christian zijn Mégane pakt zit daar een schroefset in veerpootbrug van voren, ook heeft hij Yellowstuff remmen, als hij remt dan zit ik bijna met m'n tanden in het dashboard.

@ Dirk

Tuurlijk als je mijn auto naast een RS staat ja Tuurlijk verlies ik.
Ik Denk dat jij ook moeite hebt met je Mégane.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 16 augustus 2012, 12:12:36
Erwin, wb Christian is dit exact wat ik bedoel. Tel AL die aanpassingen eens bij elkaar op en kijk dan eens hoeveel verder dat gaat dan bijv. enkel een spruitstuk, een chippie of wat dan ook. En nog steeds kom je niet eens in de buurt van het standaard vermogen van een F7R, om maar wat te noemen. Al met al ben je zo per pk bakken met geld kwijt.

Dirk heeft inderdaad wellicht moeite met de Megane zoals ie was, maar is wel met een goede basis begonnen. En het verschil is natuurlijk dat hij de financiele middelen heeft  ;) Ik geloof niet dat het merendeel hier op dit forum in staat is danwel van plan is om duizenden Euro's te investeren in hun auto.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 16 augustus 2012, 12:32:05
Citaat van: Ed_16v op 16 augustus 2012, 12:12:36
Erwin, wb Christian is dit exact wat ik bedoel. Tel AL die aanpassingen eens bij elkaar op en kijk dan eens hoeveel verder dat gaat dan bijv. enkel een spruitstuk, een chippie of wat dan ook. En nog steeds kom je niet eens in de buurt van het standaard vermogen van een F7R, om maar wat te noemen. Al met al ben je zo per pk bakken met geld kwijt.

Maar goed dat geld ook voor het geval van; koop een goedkope Megane met blikschade, dat laat je dan herstellen en heel de auto wrappen, had je ook net zo goed in 1 keer natuurlijk een knappe kunnen kopen,en nog geld in je zak kunnen houden..... Oftewel ieder zijn ding :D
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 16 augustus 2012, 13:06:07
Wel, ik heb die auto als 2e auto voor zeer weinig kunnen kopen. Die schade, daar was de prijs ook naar. Maar het is nog steeds een F7R en besloten hem te nemen omdat ie motorisch lekker liep naar mijn mening.  ;) Of de auto nou goedkoop of duur zou zijn, die wrap gaat er toch op komen, dus dat kost bijvoorbaat al knaken. Daarnaast is schadeherstel (immers de prijs was ernaar) en optisch aanpassen toch echt een ander verhaal dan het kopen van een 1.6 en daar veel geld in steken om meer vermogen eruit te krijgen, terwijl het prijsverschil met een standaard 2.0 blok tegenwoordig nihil is.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 16 augustus 2012, 15:53:46
Wat ik bedoel te zeggen: ieder zijn ding. Wat jij nu hebt gedaan met de Meg zal na schade herstel en wrap (en eventuele andere veranderingen) financieel gezien net zo onverantwoord zijn als een 1,6 tunen. Het leverd beide geen meerwaarde op bij eventuele inruil, of verkoop. (persoonlijk ben ik ook meer van de aanpak van motorisch tunen, maar ook meteen van gewicht verlagen, daar is volgens mij veel meer winst te behalen, tenminste als ik sneller zou willen, en niet de auto ook gewoon dagelijks woon-werkverkeer moet rijden)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 16 augustus 2012, 21:06:35
Je mag best zeggen dat al die aanpassingen bijna per definitie financieel onverantwoord zijn, zeker voor diegenen die een auto enkel zien als een middel om van A naar B te gaan.

Maar bijv. veel geld uitgeven aan optische aanpassingen, dat snap ik goed want zo'n Megane rolt in standaard uitvoering uit de fabriek en die wil je er mooier en specialer uit laten zien. Maar veel geld uitgeven aan een paar rotte pk's voor een 1.6, terwijl een 2.0 net zoveel kost en daarnaast ook nog eens een keer met een onderstel/remmen komt die op het vermogen zijn afgestemd, nee daar snap ik nog steeds de logica niet van en dat zal ook niet komen. Dat het leuk is om met je blokje bezig te zijn, daar zeg ik geen woord over. Maar het is net alsof je bij de dealer de keuze hebt tussen een blauwe en een witte auto, je de blauwe koopt om hem vervolgens voor 3000 Euro wit laat spuiten zoals je die ook kon kopen in die kleur. En als het een beetje tegenzit blijft de witte lak er niet lang goed op zitten...

Dat je een 1.6 koopt en na een tijdje spijt krijgt van de aankoop omdat het toch niet is wat je ervan verwachtte, dat kan. Maar zelfs dan zou ik zeggen, rij ermee door en spaar tussentijds voor een 2.0 (of ruil hem om als het je echt tegenzit) ipv je geld dan aan vermogen te investeren. Maar dikwijls (en je ziet het op ieder forum keer op keer terugkomen) zijn er jongens die zich aanmelden omdat ze net zo'n auto met beperkt vermogen hebben gekocht en meteen vragen wat chippen kost, spruitstukken, turbo's en dat soort dingen, omdat ze de auto willen opvoeren of menen even snel wat sticker-pk's erop te gooien. Tja... ieder z'n ding inderdaad, maar wat mij betreft gaat het dan toch nergens over.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Jacques op 17 augustus 2012, 00:56:18
Om eerlijk te zijn moest ik alleen het groene licht krijgen van mijn vrouw. Ja, ik overleg dit soort grote projecten eerst met haar. Het kost uiteindelijk geld en tijd en daar hoort ook Mathilde in gekend te zijn. Toen ik 1,5 jaar geleden zei dat de motor van de R19 16V uit elkaar moest i.vm. slijtage en lekkage en dat ik eigenlijk liever een 2L 16V dan maar meteen nam als basis, stemde ze erin mee. Een paar dagen later kocht ik een hele megane 2.0 16V op. De rest van het verhaal staat in mijn topic op team1916vforum.nl
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 17 augustus 2012, 06:57:43
Klinkt mij heel bekend in de oren Jacques ;)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 17 augustus 2012, 08:59:00
Bij iedereen is het net weer iets anders merk ik wel :)

wij hebben de afspraak dat ik mn beun centen voor mn eigen kan houden,en er mee doen en laten
wat ik ermee wil,ene keer is het de auto,andere keer voor iets in huis.
Onderdelen zoals remmen,banden,apk en beurtje betalen we samen.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Jacques op 17 augustus 2012, 09:14:27
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 17 augustus 2012, 06:57:43
Klinkt mij heel bekend in de oren Jacques ;)

Ja, we bespreken het  en waar nodig is Mathilde de extra helpende hand, zoals remmen ontluchten, blok eruit takelen etc.
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Ed_16v op 17 augustus 2012, 13:09:24
Da's wel handig, Jacques. Die van mij is nog niet verder gekomen dan eigenhandig het ventilatieroostertje te repareren.  :)
Titel: Re: Spruitstuk Megane 1.6 16V
Bericht door: Dante op 17 augustus 2012, 22:53:39
Die van mij sloopt of beschadigt alleen maar... :x

(http://www.twinstuff.com/forum/uploads/1255893633/gallery_2903_49_59.gif)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev