Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: patrickL op 1 augustus 2012, 16:32:07

Titel: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 1 augustus 2012, 16:32:07
Goedendag zal mee eerst voorstellen ben nieuw hier --
Ik ben patrick heb sinds 2 maandjes een renault megane coupe 1.6e fase 1 uit 1998 met 168.000km in bezit.
Ik heb sinds vorige week een raar probleem en weet niet wat het kan zijn.
Ik heb eerst het forum uitgeplozen of er meer mensen hetzelfde probleem hebben ik heb wat soort gelijke problemen gevonden en de punten die gezegt zijn heb ik of vervangen of nagekeken maar het probleem blijft. :huh:
Het probleem is als ik s'ochtends naar mijn werk toe rijd das best een aardig stukje en het is in de ochtend zo een graadje of 12 a 13 heb ik nergens last van.
Maar als ik in de middag naar huis ga en het is veel warmer buiten dan beginnen de problemen >:(.
Op een gegeven moment valt het complete vermogen van de auto weg en als ik gas geef gebeurd er niks meer,dan draai ik het contact ff aan en uit en dan kan ik weer ff.
Als mijn vermogen wegvalt en ik zet hem aan de kant dan blijft ie nog heel ffies lopen maar komt zoo laag in toeren dat ie uitvalt en als ik er gas bijgeef is ie in een keer uit.
Ik heb gehoord dat het de bobines kunnen zijn of kat probleem dus ik heb eerst mijn uitlaat plus kat gedemonteerd en nagekeken kon niks vinden.
Dus dat moeten de bobines zijn ik heb via winparts 2 nieuwe bobines besteld en gelijk gemonteerd maar het probleem blijft :huh:
Dus wie o wie weet wat dit kan zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties zou het graag willen weten want het is verders een leuk zuinig autotje !-!
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: RobScénic op 1 augustus 2012, 17:54:19
inlaatluchttemperatuursensor, koelvloeistofsensor, bougiekabels, enz enz enz
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: dennisje op 1 augustus 2012, 19:57:12
Dit heeft zo te merken te maken met het mengsel. dit houdt dus in dat lucht/benzine verhouding ingelijk is koude lucht is compacter dan warme lucht.
ik zou beginnen bij je inlaattemperatuur sensor denk dat je hiermee heel ver komt:)
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 2 augustus 2012, 08:29:47
Dank je wel alvast voor de reacties ik gaat dat alvast controleren ik zal het resultaat hier posten toppie bedankt !-!
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 3 augustus 2012, 16:16:12
Zo daar zijn we weer die inlaattemperatuur sensor is niet te koop bij de brezan hier bij ons  :neen: en ik ben naar de renault  in delfgauw gegaan en die konden ook niks vinden met uitlezen.
Die kwamen aan met een map sensor a 180 euro en niet op voorraad maar dat was ook niet zeker volgens hun en met uitlezen :?
Ik heb wel het vacuum slangetje nagekeken van die map sensor (diegene met het groen stekkertje net boven het gasklephuis)maar is ook nog goed.
Dus mijn vraag is waar zit die inlaattemperatuur sensor precies??
Ik heb de sensor uitgewisseld met een andere megane diegene die in mijn luchtbuis zit net voor het gasklephuis maar geen resultaat.
Alvast bedankt voor jullie reacties  !-!
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: dennisje op 5 augustus 2012, 19:21:16
je hebt het juiste sensortje verwisseld dus zit wel goed. maar vindt het wel raar dar de dealer nix heeft gevonden met uitlezen.
ik ga zelf even proberen dingen uit te lezen voor je bij mijn autoe n laat je weten met wat ik allemaal kan vinen bij mijn auto haha.
ik laat het je weten groetjess.
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 6 augustus 2012, 18:16:52
 !-! Alvast bedankt voor je reactie dennisje toppie  _o_
Nou net weer ff bezig geweest maar nu?
Nou ik heb de bdp sensor er af gehad en er zat een klein beetje ijzervijlzel op ff schoon gemaakt en proberen de auto te starten zonder bdp sensor.
Daarop start de auto geheel niet dus ik mag hiervan uit gaan dat die niet stuk is klopt dat?? ;)
Ik heb de mapsensor los gehaald diegene met groene stekker en auto gestart zie wel storing in dashbord maar auto loopt netjes wel ietsje hoger in toeren van 750 naar 900 stationair maar geen stotteren of wat dan ook.
Ik heb ook ff de lambda sonde los gemaakt die in mijn kat zit en ging ff kijken wat er gebeurde met draaiende motor totaal geen verschil echter.
Zonder dit verschil zou het kunnen zijn dat die stuk is en als ik hem los zou laten wat zou hier de nadelen van kunnen zijn??
Alvast bedankt voor het mee denken en uiteraard bedankt voor de reacties  !-! _o_
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: JB op 6 augustus 2012, 20:50:45
Dat uitlezen bij de dealer stelt eigenlijk niets voor. Bij mij is hij ook uitgelezen en vonden ze niets terwijl hij beroerd liep.
Je hebt 2 bobines vervangen. Waarom 2? Je hebt er 4. Draai het eens om. dus 1 en 2 naar 3 en 4 en andersom.
Als je ze toch eruit haalt, kijk dan even in de diepte. Kijk naar roestvorming. Zit er roest dan is die bobine lek geweest.
Misschien de bedrading ernaartoe.

Je hebt een andere mapsensor voor 30,- bij de sloop. Vraag anders even of je het even mag testen.
Had je deze eruit getrokken of losgekoppeld? Als je hem er namelijk uittrekt zou de motor moeten afslaan, tenzij je snel je vinger erin drukt.
Lambasonde is lastig, bij mij trok ik hem los en toen liep mn motor een stuk beter....Op de sloop 25 eurie.
Ik zou het bij de ontsteking zoeken, door de warmte zet materiaal uit en daardoor lijkt er ergens iets geen goed contact meer te maken.
Kabelboompje van de ontsteking kost bij de sloop weinig

Andere optie is even je compressie laten meten. Kan bij de dealer voor  89,- of bij de lokale garage voor minder. Als er een lekke klep is, kan dat heel goed een tweede oorzaak zijn.
Hoop niet dat dat het is, want das prijzig. Je kan dan eventueel een klepreiniger kopen, maar dat is meestal valse hoop.

Komt er zwarte of witte rook uit de uitlaat. Ploft deze?
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 6 augustus 2012, 21:24:10
Volgens mij heeft een 1,6e maar 2 bobines?
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: JB op 6 augustus 2012, 21:36:27
Geen idee eigenlijk.
Ik heb er 4....
Dat verklaart een hoop :D
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 6 augustus 2012, 21:47:05
Ik heb de mapsensor losgekoppeld dmv het groene stekkertje gaf wel de storing in mijn dashboard maar liep goed wel ietje hoger in toeren maar reageerd goed op het gas.
Ik heb de vaccuum slang er wel opgelaten.
Als ik hem gewoonweg start loopt ie als een zonnetje staat niet te dansen ofzo.
Ik heb ook geen rare rookkleur uit de uitlaat en  hij ruikt ook  niet naar benzine en de ontsteking ploft ook niet  :huh:.
Het motorblok is ook nog keurig nergens olie lekkage zelfs niet op de klepdeksel is helemaal kurkdroog en de olie is ook netjes op peil.
En het is zo raar  in de ochtend van den haag naar beverwijk geen problemen maar terug overdag moet ik soms wel 5 x het contact ff uit en aan zetten.
Ik dacht eigenlijk aan de bobines in het begin en ik heb er inderdaad 2 had ze omgewisseld maar het resultaat blijft hetzelfde  8)7.
Ook met de nieuwe bobines >:(
Ik koppel morgen wel ff de lambda sonde los en gaat terug rijden eens kijken wat hij gaat doen.
Het moet iets klein zijn denk ik want als er een klep niet goed is zou die volgens mij vanaf het begin raar moeten doen ik hoop het te kunnen vinden.
Nog bedankt voor het meedenken in ieder geval zal eens de kabels van de ontsteking morgen even nalopen. !-!

Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: JB op 6 augustus 2012, 21:52:09
Met ploffen bedoel ik meer dat je uitlaat ploft.
Andere dingen die weinig of niks kosten en makkelijk zelf te doen zijn, is natuurlijk de gasklephuishuis schoonmaken, luchtfilter nakijken/vervangen, benzinefilter vervangen.
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 6 augustus 2012, 22:01:25
Waar werk je in Beverwijk dan????? (er van uitgaande dat je er werkt) Je hebt toevallig toch niet die blauwe met die gouden velgen??????
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 7 augustus 2012, 08:12:20
Hahaha lol werk bij tata steel eigenlijk in velsen heb een blauwe met zwarte velgen.
Rijd super maar word leip van dat probleempje wat ik niet kan vinden grrrrrr  _o_
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: Christian de Vriend op 7 augustus 2012, 08:32:18
Citaat van: Roadkill (Michiel) op  6 augustus 2012, 21:24:10
Volgens mij heeft een 1,6e maar 2 bobines?

Ligt er aan welke uitvoering je hebt van de 1.6e motor,je hebt er met 2 bobines

je hebt ook een uitvoering met 1 grote bobine,en 4 aansluitingen.
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: dennisje op 12 augustus 2012, 22:37:39
je cat sensor is normaal als je deze los haalt dat je nix merkt nee haha.
als je alle sensors zo hebt gehad snap ik het niet de fout zit hem toch ergens.
ijzerdeeltje op je BDP sensor is nrmaal.
ik blijft het toch bij je lamba sonde houden.
bobine heeft er eigenlijk weinig mee te maken want dan heeft hij er ook last van als hij koud is.
het probleem zit hem dus echt als hij warm is.
een klep verkeerd is bijna onmogelijk dat hoor en merk je gelijk altijd.
het kan zijn je compressie met warmte maar hier twijfel ik niet aan want als hij koud is start hij gewoon lekker het lijkt gewoon alsof hij te arm rijd.
als ik jou was zou ik als hij warm is even naar garage en laten uitlezen dit is het snelste bespaard je een hoop gekloot enja ook al ben je eigenwijs om het zelf op te lossen typisch mannen haha ik heb er ook last van XD 8)7 gewoon even langs je hoeft je neit te schamen _o_ 8)7 8)7 8)7
Titel: Re: Wie kan me hiermee helpen??
Bericht door: patrickL op 5 september 2012, 15:34:24
OPGELOST EINDELIJK.
Zo ff een updatje over de gang van zaken met dit probleem.
Nou na bijna alle electrische sensoren en dingetjes vervangen te hebben en 300 euro lichter te zijn :neen: kwam ik per toeval achter mijn probleem.
Ik dacht van laat ik eens mijn brandstof filter vervangen en toen ik hem eraf had gehaald kwam er veel zwarte urft uit dus ik dacht laat ik eens verder kijken.
Dus ik onder de achterbank de brandstof pomp eruit gehaald en dat bakje los gehaald aan de onder kant en ziedaar helemaal vol met zwarte troep en een connector was een beetje zwart.
Dus ik een andere brandstof pomp gehaald en ja hoor loopt weer als vanouds Y _o_.
Dus als je het echt niet meer weet kijk eens daar mischien heb je geluk.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal  !-!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev