Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: Edwin Postma op 24 juli 2012, 22:21:03

Titel: problemen megane 2
Bericht door: Edwin Postma op 24 juli 2012, 22:21:03
Ik wil straks een megane 2 kopen.
Nu blijkt de ph1 nogal wat kwaaltjes te kennen.
Ik wil een 1.6 16v.
Als iemand mij kan vertellenbwat de problemen zijn en waar ik op moet letten zou fijn zijn.


Bij voorbaat dank !-!
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Benjamin Renon op 24 juli 2012, 22:40:11
Hier had Jeroen (A110) een hele mooi document voor gemaakt:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13604.0
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Edwin Postma op 24 juli 2012, 22:45:23
Ooit wel eens gezien idd.
Kon alleen niet meer vinden.
Thnx
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Benjamin Renon op 24 juli 2012, 22:46:57
No prob. ;) Succes met je zoektocht!
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Jeremy op 24 juli 2012, 22:54:40
Beter een fase 2 kopen dan denk ik, daar zijn de meeste kwaaltjes in verholpen.

Maar als je budget dat niet toelaat zijn dit de (voor mijn) bekende kwaaltjes:

-Raammechanismes gaan bijna onvermijdelijk een keer kapot
-De fabrieks-af bobines staan erom bekend kapot te gaan
-Vaak startproblemen met de 1.6 16V vaak te wijten aan een vervuild gasklephuis of een sensor die stuk is.
-Nokkenasversteller gaat vaak slijten (dure reparatie)
-Dipje bij optrekken (is normaal zeggen ze)
-Motorsteun aan distributiekant gaat vaak stuk.

Waar ik op zou letten is:
-Merk bobines (beste Valeo of Beru)
-Luister naar de motor als deze net gestart is bij de distributiekant als je iets hoort ratelen/pingelen is waarschijnlijk de nokkenasversteller versleten.
-Vraag aan de verkoper of er in de onderhoudshistorie vermeld staat of er 1 of meerdere keren een raammechanisme is vervangen.
-Let erop dat de motor netjes stationair draait

Dit baseer ik op de problemen die ik heb gehad, maar er zijn vast nog andere dingen waar je op moet letten.
Ik zou in ieder geval niet de 1.6 nemen maar de 2 liter want na al me research die ik heb gedaan is mij wel opgevallen dat die veel minder problemen heeft dan de 1.6.
Dus mijn tip is... neem een model uit 2006 of later en de 2.0 want zelfs de mijne die uit Juli 2005 komt (vlak nadat Renault op zijn donder heeft gehad wegens slecht kwaliteitscontrole) heeft erg veel mankementen gehad.
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Tedo op 24 juli 2012, 22:56:00
Als ik jou was zou ik geen 1.6 16v nemen in de Megane II. Doe ik i.i.g. nooit meer. Motorische problemen met dat blok zijn er zowel bij de phase 1 als 2, maar qua elektronica en bijv. stuurbekrachtiging is de phase 2 beter.
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 24 juli 2012, 23:50:04
sla iig de bouwjaren 03-04 over, die geven vaker problemen dan de latere bouwjaren (check het forum maar eens) Heb zelf dan een 1,4 maar alle motorsteunen zijn al vervangen,en alle bobines. Verder enkel het reguliere onderhoud gehad in de 80.000 km die ik er nu mee gereden heb, en vind de MegII wel erg lampen van het dimlicht verslijten (maar ik rij dan ook  volop met lichten aan) naar mijn mening is het een constructie fout, hoop nu na inbouw Xenon dit ondervangen te hebben. Ramen heb ik geen problemen mee. En je kan ook bijna net zo goed een 1,4 16v nemen heeft een 10 pk minder dan de 1,6 16v maar minder probs zo te lezen. Enne wat ik elders op het forum heb gemeld, ga ff shoppen voor je verzekering (misschien collectief via het werk, goedkoper en minder eissen) dan gaat een 2 liter vast wel lukken, en die 6e versnelling is ook erg prettig. En ff een tip mijnerzijds kijk ook eens voor een lpg auto, kost je max een 10 euro meer in de maand, maar je spaart wel een 50 euro per tankbeurt uit... (en bij jou gaan de kilometers ook redelijk hard geloof ik)

p.s. erg jammer dat je cabrio eruit gaat
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Tedo op 25 juli 2012, 00:13:08
Bouwjaar 2005 mag je ook overslaan. Pas vanaf februari 2006 (phase 2) zijn de problemen minder (maar niet verdwenen). Het enige wat een laat 2005 model voor heeft op een eind 2002 tot en met halverwege 2005 model op zijn oudere phase 1broeders is het via canbus geregelde audiosysteem (te herkennen aan een update list radio t.o.v. een tuner list radio).
Ik moet zeggen dat ik met mijn 2004 model vrij weinig problemen heb (gehad) t.o.v. de verhalen die de ronde doen. Alleen toen we de auto kochten (was ex-lease) moest er wel een flinke beurt en d-riem tegenaan omdat de leasemaatschappij er op het laatst niets meer aan had laten doen. Maar dat was ingecalculeerd. En dat terwijl ik met mijn lease grand tour (1.6 16v nieuw geleverd 8-2004, 32-PL-RX, beige angora, wie weet waar deze rijdt?) in het eerste jaar al veel ergere zaken tegenkwam. Gelukkig was dat garantie (en leasewagen).
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Edwin Postma op 25 juli 2012, 08:22:34
Bedankt allen.
Ph2is kwa budget haalbaar(wat ik net oo gaspedaal.nl gezien heb)
Ik ga tog eens contacten met de verzekering voor de 2.0 o-) o-)
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Edwin Postma op 25 juli 2012, 11:18:24
Net even met de versekering gebeld.
En ik mag de 2.0 verekeren.
Dus dan gaan we kijken naar een ph2 2.0
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Jeremy op 25 juli 2012, 16:05:52
Helemaal top Edje! dus we mogen je binnenkort verwelkomen in de Mégane II familie! !-!
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Tedo op 25 juli 2012, 16:14:13
Hoop dat je wel aandelen hebt in een oliemaatschappij?
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Edwin Postma op 25 juli 2012, 16:34:28
  _o_ nee dat niet Tedo.
Mijn clio Rs vond ik ook mee vallen in het verbruik.
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: arend-wim op 26 juli 2012, 15:35:37
Succes met zoeken. Een Phase 1 is prima, mits goed onderhouden. Ik rijd zelf bijna drie jaar een 1,6 Grand Tour uit 2005. Heb er motorisch nooit wat mee gehad. De nokkenas versteller is in 2006 al preventief vervangen (terugroepactie Renault), de bobines in de loop van de jaren (voor exemplaren die bij een 2.0 horen). Het benzineverbruik is rond de 1: 14.
Als ik het nu voor het kiezen had (en mijn budget liet het toe) zou ik voor de 2 liter gaan ivm met de 6-versnellingen (rijd veel snelweg, de motor draait veel toeren). Maar verder is niets mis met de 1.6 (mits die minitueus onderhouden is!!).
Oh ja, let ook op wanneer de distributie met waterpomp vervangen is (5 jaar of 120.000 km). Anders heb je hoge reguliere onderhoudskosten (€ 700).
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Tedo op 26 juli 2012, 15:43:20
@Michiel: Ik heb vanmorgen even voor je gekeken: met 120 km/h in z'n 5 draait een 2.0 16V ongeveer 3800 toeren. Schakel je naar 6, dan zakt het toerental naar ± 3200.
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: greenmachine op 26 juli 2012, 16:38:18
hoi heb zelf vorig jaar een megane grand tour gekocht , dynamique uit 31-12 -2003, was in het begin wel wat huiverig na alle gelezen verhalen, maar misschien een goede tip, koop hem bij een erkende garage, zelf bij een bosch dealer(voormalig renault dealer) gekocht met een jaar garantie.

Ik heb er een aantal keer dankbaar gebruik van gemaakt, en al snel na een storing of iets wat kapot was, wisten ze daar wat te doen.

Ook al zat ik in het midden van de termijn van het vervangen van de distributie, bleek bij ophalen , alles vervangen inclusief waterpomp , grote beurt, etc , gecleaned bij proffessioneel bedrijf het kost misschien iets meer maar ik zeg eerlijk tot nu toe het geld dubbel en dwars waard bij een erkende garage.

Ik zeg er wel eerlijk bij ik koop een auto nooit particulier, omdat ik er gewoon te weinig verstand van heb, kijk ben je een handig persoon of je hebt goede bekenden die veel kunnen, dan is het een ander verhaal, wel moet je bij jezelf denken , dat na een uitgave aan de auto er nog wat kosten extra bij kunnen komen (particulier)

Als ik hoorde wat bv een sleutelkaart, sensor of andere electronische snufjes kosten is dat denk ik wel een gedachte om rekening mee te houden.

succes
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Jeremy op 26 juli 2012, 21:47:52
Mijn wagen komt van een officiële Renault dealer en hij kwam uit de lease, dus het maakt niet echt heel veel uit of de wagen goed onderhoud heeft gehad of je hem bij een dealer vandaan heb want de mijne heeft toch zat motorische problemen gehad.
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 26 juli 2012, 23:32:16
Uhm lease bakken worden over het algemeen toch minder goed onderhouden, tenminste door de berijders, het zijn geen "eigen" auto's. (en dan zijn er toch heeel veel mensen die langer doorrijden met een storing als dat het met een eigen auto zou gebeuren.
Titel: Re: problemen megane 2
Bericht door: Tedo op 27 juli 2012, 00:10:05
Ik heb juist altijd in leasewagens gereden alsof ze wel van mij waren (gezien de bijtelling en de extra vergoeding aan mijn toenmalige werkgever voelde dat eigenlijk ook wel een beetje zo).
En als er wat mee aan de hand was, liet je het meteen maken. Koste je toch niets? Banden nog niet helemaal versleten? Zet er maar vast nieuwe onder. Garages kunnen bij leasemaatschappijen alles doorberekenen. Dus tot ze er bijna uitgaan worden leasewagens over het algemeen beter onderhouden dan particuliere (waarvan de eigenaar zich toch nog eens achter de oren krabt en die dure reparatie nog even uitstelt, door een beunhaas laat maken of zelfs ervan afziet).
Komt het eind van de leasetermijn in zicht, dan gebeurt er vaak niks meer qua reparaties en onderhoud (zag ik ook bij mijn grand tour toen ik die als 4 jaar oude ex-lease kocht).

Een particulier doet zijn/haar auto meestal weg omdat die om de een of andere reden niet meer bevalt (te groot, te klein, onzuinig, aankomende hoge kosten of er mankeert wat aan). Bij een ex-leasewagen is dat in principe niet zo; die is alleen aan het eind van de leasetermijn gekomen.
Of er door de berijders ervan ook zo goed mee omgaan als een particuliere rijder is weer een heel ander verhaal. Zo vrees ik voor alle huidige leasewagens met (gedownsizede) turbo benzinemotor. De meeste leaserijders hanteren m.i. toch de "ride like you stole it" methode.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev