hoi mede Renault rijders,
ik heb 2 maanden na aanschaf van mijn 2.0 16V IDE cabrio uit 2000 een vraag aan jullie.
ik heb gemerkt dat als ik aan het rijden ben of net optrek uit stilstand, het gas langzaam moet indrukken.
als ik in eens met mijn rechtervoet naar beneden ga, dan begint de motor te haperen en te stotteren.
ook als ik stilsta met draaiende motor gaat mijn toerental af en toe eens onder de 500 toeren en schud de auto (hij valt NIET uit).
nu heb ik al iets over een BDP-sensor gelezen, komt dit jullie bekend voor??
ook las ik iets over een brandstof druk regelaar?
ik heb de vorige tankbeurt een fles injectie reiniger erin gedaan maar dit mocht niet helpen helaas.
jullie hulp is gewaardeerd! Rene
Ik denk dat je net als ik de stappenmotor eens moet demonteren en schoon moet maken. Een vuile stappenmotor kan hetgeen jij ondervindt veroorzaken. Of het de BDP sensor is weet ik niet, bij mijn V6 resulteert de slechte BDP sensor in laat aanslaan bij starten, vooral bij warme motor. Verder zou het ook nog een ontstekingsprobleem kunnen zijn, waarbij je moet denken aan bougies/bougiekabels/bobine denk ik...
Lees topic over problemen met ide en kijk of daar je antwoord in te vinden is.
IDE motoren (F5R), dit is een EGR probleem.
dank je voor jullie reply's!
is de stappen motor makkelijk zelf te doen?
al gevonden! dit ga ik proberen dit weekend
ik neem aan dat als het inderdaad een EGR probleem is dit uit moet laten lezen bij de dealer.
vriendelijk bedankt!
nou jongens, het probleem is gevonden!
hij rijd op 3 cilinders zodra als de motor warm is en stil staat bij een stoplicht.
ook als ik dus een dot gas bij geef op de snelweg, tenzij ik dit heel geleidelijk aan doe.
nu de oorzaak nog vinden.
mij werd verteld dat dit zo simpel kon zijn als een defecte bougie.
maar het kon ook zo zijn dat mijn bobine blok een defect in zat?
komt dit 1 van jullie bekend in de oren of zijn er nog mogelijke andere oorzaken voor mijn type motor?
Dat zou kunnen, maar jammer genoeg heeft juist het type motor wat jij hebt legio problemen wat dit kan veroorzaken......
Bougies kosten de wereld niet en is makkelijk te checken. Die bobines weet ik niet, misschien dat je er via de sloop 1 op de kop kan tikken, al was het alleen maar om te checken of dat de boosdoener is. Uitsluiten dus. Het zou zomaar een ontstekingsprobleem kunnen zijn, meteen bijvoorbaat van het ergste uitgaan omdat het een IDE motor is moet je niet doen.
Compressie test en cilinder lektest doen,dan weet je gelijk of het in de motor zit ja of nee.
Oww, als Matthew direct al met zwaar geschut aan komt, compressie- en lektest doen, dan weet je wel hoe laat het kan zijn.
Maar ik heb ook weleens gelezen dat deze ide motoren geen succes waren (vervuiling injectoren enz.).
Dus, ja ik ben blij dat ik een simpele 2.0 16v heb en geen direct ingespoten ide motor.
Succes ermee.
groetsels
Ben
IDE is een afkorting he, staat voor : Iedere Dag Ellende (mijn garage begint er niet eens aan, en die is Renault specialist......)
:D
Het zijn vrij simpele tests om uit te voeren en je weet dan gelijk wat meer,zonder dat je onderdelen gaat vervangen wat wellicht niet helpt.
OOk eerst even uitlezen of er foutcodes zijn opgeslagen.
En die tekst van ide kende ook nog niet,maar is wel goed :D :D.
Maar als zo'n ide lekker loopt gaat zo'n ding echt als een speer hoor.
Ik heb die van mij nu n jaar nog nooit problemen mee gehad.
Heb alleen de egr kompleet verwijderd dus niet alleen afgedopt.
En een oil catch gemonteerd da is alles en 98 tanken en iets vaker je olie wisselen.
Heb er een supper auto aan en hij is wel iets vlotter als een f7r :p
Iemand die 2 wel eens naast elkaar gehad? Ik bedoel, ik geloof het best dat de IDE sneller is dan een F7R. Alleen op welk vlak? Ik denk tussenacceleratie ivm het hogere koppel. Cijfertjes vertellen dikwijls het halve verhaal. Zo is een Clio 1 RSI met slechtst 110+ pk op 80-120 toch echt sneller dan een Clio 16v met 135+ pk. Dit ligt dan weer aan de gekozen bakverhoudingen, maar goed. Die 25+ pk verschil zegt op dat vlak dus weinig.
hoi heren!
a.s. woensdag gaat de auto naar de dealer voor een compressie test.
misschien heel drastisch maar dan weet ik wel meteen waar ik aan toe ben en kan ik het grootste al uitsluiten.
ook word meteen even de computer uitgelezen op eventuele foutmeldingen.
zodra ik weer meer weet zal ik t posten hier!
ik houd jullie op de hoogte!
groetjes Rene
Is er al wat meer bekend?
Heb in een F7R gereden en m`n ega heeft een IDE de F7R vindt ik veel sneller optrekken en loopt op z`n top harder maar zuipt veel meer. (150pk) Heb meer het idee dat je in een race auto zit. De IDE rijd lekkerder over z`n hele toeren bereik . (140PK)
Overigens werd er gezegd dat de bougies van een IDE de kosten niet zijn ? Dat is ook zo in verhouding met bv benzine druk regelaar maar de bougies van een IDE zijn speciaal en hebben een langere schroefdraad schacht dan de standaard bougies en ik vindt ze rete duur .
Over dat stotteren dat zijn waarschinlijk je injectoren die niet jofel meer zijn , je kunt het misschien oppeppen met een injector cleaner of het totaal pakket van Abcon.
http://abcon-benelux.be/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=19&Itemid=87&lang=nl
Maar met een IDE weet je het nooit het zijn rampenbakken.
EGR afdoppen is een vereiste om het inlaattraject schoon te houden.
V power tanken is een must de motor is niet gemaakt voor 95 normaal.
4x per jaar olie wissel
Als de motor warm is moet je vlammen met die auto daar is tie voor gemaakt.
Verder een must bij iedere rit een schietgebedje !-!
Zo erg? Edit: laat maar, ik weet het antwoord al. Dat is bij de Laguna's hetzelfde verhaal...
zo heren na een lange tijd geen reactie (excuses daarvoor) maar druk bezig geweest met verhuizing...
de IDE is in de tussentijd ook niet zonder problemen geweest helaas, maar dat weet je bij deze motoren
het verhaal in het kort voor de mede IDE eigenaren of geinteresseerden !-!;
de auto begon kort na aankoop (juli 2012) met stotteren, inhouden bij accellereren, haperend toerental bij stoplicht.
waar t mee begon met het koude weer (achteraf mijn geluk) was een defecte cel in mn accu waardoor ik m om de paar dagen met startkabels moest starten.
maar terwijl ik onderweg was van Leiden naar Eindhoven knapte een deel van de multi-riem.
toe werd het dus tijd voor een beurt naar de garage! _o_ _o_ _o_
de volgende ochtend wil ik naar de garage rijden (maat van me is monteur 8) ) en ja hoor accu dood.
kap open om de kabels eraan te gooien en starten maar!
onderweg naar de garage een verschrikkelijke benzine geur in de auto! om misselijk van te worden.
langs de kant en kap open, blijkt er een klein gaatje te zitten in de benzine leiding! benzine spoot eruit!
blijkt dat de benzine leiding dus langs de multi-riem heeft lopen schuren. maar goed uiteindelijk auto bij de garage gekregen en mijn maat aan de gang.
dit vond hij onder andere want t hele lijstje ben ik al vergeten 8)7
inlaat verschrikkelijk smerig
stappenmotor moest worden schoongemaakt
benzine leiding
multi-riem
EGR-klep moest worden schoongemaakt en afgedopt (op mijn eigen aanvraag overigens)
bougies moesten vervangen worden die zaten op z'n eind (zaten LPG- bougies in?!?)
en tot slot de klepstelen, vol maar dan ook vol met troep en narigheid!
na dit alles de overweging gemaakt om de auto weg te doen... maar weet dat de auto gewoon goed moet en kan lopen!!
dus hij aan de slag
...
2 weken later kreeg ik telefoon, ik kom je auto brengen en dan gaan we een stukje rijden.
ik stap in de auto en wij op de snelweg: 1 dding weet ik zeker, deze auto rijd ik eerst totall-loss voor ik m weg doe!!!
wat een genot, wat een kanon! de trekkracht! niet te geloven!
de volgende tips meegekregen:
V-power op euro 98 tanken
2x per jaar injectie reiniger erin
2-3 keer per jaar olie doen
en bij een warme motor de auto een paar keer goed doortrekken in hoog toerenbereik zodat de klepstelen en de rest van de motor goed schoon gebrand word.
mijn Renault megane cabrio 2.0 16v IDE Privilege Ph2 uit 2000 is nu een heerlijke bak geworden!
en ik kan nu al nietwachtten tot de zomer komt!
nog 3 dingen die voor die tijd gedaan moeten worden (4e en 5e is optioneel)
-mistverlichting in voorbumper controleren (is aanwezig, maar brand niet??) lampje op dash wel.
-actieve subwoofer aansluiten in kofferbak en betere audio in auto zelf.
-nieuwe orginele antenne bevestigen (ligt hier maar wacht op beter weer Y )
- (optioneel en ligt aan wat de portemonee toelaat) velgen en spoiler op de achterklep!!
Fijn voor je dat hij nu weer goed loopt. Ik hoop voor je dat het snel mooi weer is zodat je van je cabrio kan genieten. Veel plezier ermee.
Super dat het is opgelost,complimenten voor het doorzetten,ipv de handdoek in de ring te gooien.
in iedergeval veel rij plezier voor het komende seizoen.
Goed om te horen Y
Lees ook mijn tips even hier: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16694.0 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16694.0)
Ik heb ook een IDE en de nodige aanpassingen gedaan om 'm goed rijdend te houden.
Fijn om te horen dat alles naar behoren weer werkt! Ik heb al vaker van IDE rijders gehoord, als het rijdt dan rijdt het echt super goed!
Goed om te zien dat je hebt doorgezet en natuurlijk een vriend hebt die auto monteur is (altijd handig).