Ik ben helemaal onbekend met de Megane (nog wel), dus mijn vraag: de kachel blaast niks als ik er om vraag. Welke oorzaken kunnen er zijn: kabelbreuk, zekering, weerstand en kachelmotor zelf? Waar kan ik de weerstand en de kachelmotor vinden? Ik heb net de zoekfunctie gebruikt maar kon zo geen antwoord vinden (veel gestarte topics, echter helaas zonder oplossingen).
Update: De aanjager blaast wel, maar slechts in de hoogste stand. Da's in ieder geval iets :)
Dan is waarschijnlijk je kachelweerstand stuk, ik heb persoonlijk dus geen idee waar die zit :D
Is toch altijd hetzelfde met die verrekte Renaults... ;)
De kachelweerstand zit onder de paravan, in het ventilatorhuis gemonteerd. Als je vanaf de bijrijderskant naar het ventilatorhuis kijkt, dan zie je hem zitten. Houdt er wel rekening mee dat die dingen niet zomaar kapot gaan, er kan een achterliggende oorzaak zijn zoals vocht, slechte massa of een ventilatormotor die te zwaar draait.
Ok, aangezien ik geen flauw idee heb wat ik zou moeten zien (een weerstand voor een aanjager zonder airco) heb ik maar wat foto's gemaakt van wat ik zag onder de motorkap bij de accu.
Er lag een stekker los en die zag er zo uit:
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/552497_3837354025356_1107761071_n.jpg)
Dat ziet er dus niet heel koosjer uit. Maar de vraag is: wat is dit voor een stekker en is dit mogelijk de oorzaak dat aanjager het niet doet? is dit de weerstand?
Het gedeelte waar deze stekker normaal in zit zag er zo uit:
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/486468_3837354465367_1990805779_n.jpg)
Ook niet helemaal pluis.
Gisteren blies de aanjager nog wel, weliswaar alleen op de hoogste stand, maar toch. Daarna deed ie het niet meer. Alle mogelijke zekeringen heb ik gecheckt, allemaal intact. Ik heb wat draden bewogen op de zekeringkast, ook geen resultaat. Wat gewiebeld bij de accu, geen resultaat.
Dat is toch een gevalletje van kortsluiting, denk ik zo.
Net heb ik de omleiding gemaakt, maar helaas. Geen pik. Ik denk dat de aanjager kaduuk is...
Update: ik begrijp het probleem al. Bij nader onderzoek kom ik erachter dat er onder het stuur een schakelaar is gemaakt door (een van de) vorige eigenaren. Deze schakelaar schakelt stroom in op de aanjager. De originele stroomvoorziening is dus gewoon afgekapt en omgeleid. Leuk om te weten, nu weet ik waarom de aanjager het gisteren wel opeens deed: per ongeluk met mijn knie tegen de schakelaar aan gekomen...
Wel shit, want ik heb de omleiding bij die weerstand wel gefixt, maar dat heeft op deze manier geen enkele nut. Ik hoop dat ik het kan terugbrengen naar originele staat...
Ed en kachelventilatoren......... :neen: :D
Ja hou, hou op. Wel met kroonsteentjes he.. --
Je hebt al wat ervaring met de ecc van de laguna ;)
Ik zou het compleet origineel maken en de gesmolten draden rechtstreeks op de weerstand solderen.
Ik heb de stekker op de gesmolten plekken uitgehold en de kabels afgeknipt en vervolgens nieuwe klemmetjes erop gezet, zodat ik die simpel door de uitholling van de stekker kan steken. Zou moeten werken zo. Werkte ook bij de Laguna zo ;)
!-!