Hallo mensen,
Ik heb weer een probleem met die geweldige 1.6 motor van me.
Sinds een paar dagen Houd de auto in en stottert als ik boven de 3000 toeren kom... heel irritant als ik de snelweg op wil.
Ik merk dat het niet een heel regelmatig probleem is want de ene keer doet hij het bij 3000 en de andere keer weer bij een hoger toerental.
Gisteren de bobines gecheckt en schoongemaakt want het was zeer smerig rond de bobines.
Er was niks te zien aan de bobines, maar zag wel dat ik 1 Valeo en 3 Sagems heb.
Na het schoonmaken een testrit gedaan om te kijken of het per ongeluk over was nu en ik heb express met de radio uit gereden.
Het was niet opgelost en hoorde dus ook geplof uit de uitlaat dus ik ben gelijk naar de plaatselijke dealer gegaan om nieuwe bobines te halen omdat ik ervan overtuigd was dat dat het probleem was.
Het magazijn was dicht dus kon geen nieuwen kopen, maar de man die mijn hielp was het met mij eens dat het bobines moesten zijn en gaf me de tip om Renault Routeservice te bellen omdat doorrijden ermee niet verstandig is.
De monteur startte de auto en vertelde me dat er geen lampje ging branden dus er geen bobine kapot kon zijn (het lampje heeft geen enkele keer gebrand)
Na het probleem uitgebreid uitgelegd te hebben en paar keer vol gas gegeven te hebben kwam de monteur tot de conclusie dat het óf de nokkenasversteller óf de inspuiting kon zijn.
Ik ben gelijk naar de Hallfords gegaan en heb een busje injectiereiniger erin gegooid en gelijk V-Power getankt, maar het ritje gelijk daarna (8km) was er nog niks veranderd.
Na boodschappen gedaan te hebben wilde ik de auto starten en toen bleef hij ook nog eens doorstarten zonder aan te slaan.
Pas na de 3e poging startte hij opeens gelijk.
De rit terug (8km) reed de wagen nog steeds niet lekker... hij is normaal al niet zo vlot, maar het lijkt wel of de motor er steeds minder zin in krijgt.
Iemand een idee wat het kan zijn? en wat ik nog zelf kan proberen om het op te lossen?
Alvast bedankt!
Loopt de motor stationair ook slecht?
Zo ja, schoef de bobine los en til de bobines met draaiden motor een heel klein stukje op.
Gaat de motor niet slechter lopen, dan heb je de kappote bobine gevonden..
Let op, til hem niet de hoog op ander kan je de rekeneenheid beschadigen.
Als dat het niet is toch eens een test kast er op laten zetten....
Heb je al gekeken of er rook uit de uitlaat komt? Mijn zwager had laatst ook vermogensverlies en toen bleek de katalysator van de uitlaat vol te zitten. Dit kan je dus merken aan het feit dat er geen rook meer uit de uitlaat komt.
wat vaak ook een probleem is bij de 1.6 16V motoren is dat de bougies erg slijten.
en dan ga je de zelfde klacht krijgen als jij nu hebt.
ik zou er als eerste 4 verse bougies indraaien.
Toch kan er een bobine stuk zijn,ook al brand het storingslampje niet!!.
Dit is via uitlezen eventueel te achterhalen,anders gewoon 1 nieuwe bobine halen en 1 voor 1 wisselen tot dat die goed loopt.
EN de 3 sagems na mijn idee eigenlijk weg gooien en 3 nieuwe erin.
Heb ook een keer 2 stukkende bobines gehad,maar echt niet dat er een lampje ging branden,dus denk ook een bobine (meteen voor de 2 liter bobines gaan,die zijn sterker schijnt,enne als het 1 van de sagems is vervang ze dan meteen alle 3 (die zitten er waarschijnlijk even lang in dus dan zouden de andere 2 er ook wel eens aan kunnen gaan )
Wat is het merk/referentienummer van die 2.0 bobines dan? Ik heb hier nog een nieuwe liggen van BERU met als referentie 82 00 568 671.
Las jullie reacties vanochtend op het werk en dat overtuigde er helemaal van dat het de bobines moesten zijn dus ik heb er net gelijk 2 gekocht.
Kreeg bijna een hartaanval toen ik moest afrekenen en de beste man heeft me nog wel korting gegeven...
Heb eerst de middelste 2 vervangen, maar dit zorgde niet voor een beter resultaat.
Toen de buitenste 2 en dit werkte ook al niet.
Dit was te merken aan het stationair want sinds vanochtend valt hij wéér bij koude motor uit.
Heb vervolgens de accupolen er even af gehad om te resetten maar dit werkte ook niet.
Dus moet ik nou de andere 2 bobines ook vervangen of is het dan toch echt wat anders?
De bougies lijken me stug want die zijn als het goed is vervangen bij zijn laatste beurt 2 maanden terug.
Er komt gewoon rook uit de uitlaat dus dat is het in ieder geval ook niet.
Bedankt voor de reacties allemaal in ieder geval! !-!
Misschien toch iets met de nokkenasversteller? Ik heb het niet, maar wel af en toe een ratel met de koude start. Maar mocht ik ook dergelijke problemen gaan krijgen, dan laat ik toch maar de nokkenasversteller (en dus ook meteen de distririem) vervangen. Toch is me verteld dat na het vervangen van de nokkenaspositiesensor die ratel geen kwaad kan. Ik kijk het nog even aan, want verder rijdt die van mij prima.
Ben weer even naar de dealer hier om de hoek geweest voor hun mening, maar er was geen monteur meer aanwezig maar de man die achter de balie zat heeft even gekeken en hij vond dat de auto netjes klonk dus in ieder geval geen verbrandde klep o.i.d. Hij dacht aan de nokkenas sensor.
En die nokkenas sensor kwam wel naar boven bij het uitlezen bij de vorige keer dat ik heb probleem had met uitvallen bij stationair dus die kan het ook zijn in principe.
En het geplof in de uitlaat kon volgens hem ook een klein lekje zijn.
Ik raak hier onderhand wel een beetje moedeloos van...
Of ik heb gewoon heel veel pech of het is gewoon echt een bar slechte motor...
De 1.6 16V is misschien niet de beste motor, maar ook weer niet zo slecht.
Je zou die nokkenaspositiesensor kunnen laten vervangen, nadat ik dat gedaan had waren bij mij de meeste problemen weg (op af en toe een ratel bij een koude start na, maar dat is gewoon een steeds meer stukkende nokkenasversteller).
1.6 16v is volgens mij een goede motor. heb er al 2 toch behoorlijk in de kilometers gereden (senic nu 160d) en nog geen enkel probleem mee gehad. Ook niet met de bobines. ik denk dat je gewoon een beetje pech met een lastig te vinden defect. De nokkenaspositiesensor is wel een bekend punt. Bij de 1.6e waar ik er ook 1 van gehad heb, is een zwak punt de bdp (bovenste dode punt) sensor een zwak punt, samen met de bobines (beide vervangen bij 130d). Verder nooit een probleem gehad met de 1.6 blokken van renault.
Nokkenassensor word me volgende stap ja.. en deze ga ik mooi online bestellen want kom er net achter dat ik flink ben opgelicht met die bobines... online bij carpartsdirect.nl kosten de bobines van het merk Beru zo'n 35 euro p/s en ik heb ffe 135 euro moeten neerleggen voor 2 van hetzelfde type en dat met nog een zogenaamde korting.
Morgen maar even langsgaan om te kijken of ik mijn geld terug kan krijgen want dit kan niet door de beugel.
Mijn ervaring met de motor is echt bagger in ieder geval... ten eerste die irritante dip bij het optrekken. en ten tweede al die sensoren die kapot gaan. Dit word nu dus de vierde sensor die ik in anderhalf jaar tijd moet vervangen... Allereerst toen de bdp daarna de temperatuur en de lambda en nu dus de nokkenassensor. Daarbij ook nog eens die ratel telkens oftewel de nokkerasversteller. Voor mij komt deze motor echt over als een bij elkaar geraapt zooitje tweederangs onderdelen die ook nog eens belachelijk duur zijn om te vervangen en dat terwijl het te wijten is aan Renault's periode van lage kwaliteitseisen.
Ik bedoel maar te zeggen over die bobines... het is algemeen bekend dat de originele Sagems waardeloos zijn, waarom dan de klant zoveel laten betalen voor verbeterde versies... ik vind dat Renault zelf verantwoording hoort af te leggen en niet de klant er mee op mag schepen... Naar mijn mening erg smerig gespeeld van Renault.
Maar ja ik heb heb even mijn zegje gedaan... ik weet wel dat ik wel 2 keer nadenk voor ik weer een Renault koop met een 1.6 16V blok erin.. En of ik uberhaupt nog ooit een Renault koop denkend aan het IDE fiasco.
Klinkt allemaal heel negatief, maar zo ervaar ik het nou eenmaal... Ik ben gehecht aan mijn wagentje en ik geniet er echt van als die naar behoren werkt.
Ik zal het nog wel even laten weten of het gewerkt heeft.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allen! !-!
Laat hem eerst eens GOED nakijken ipv zomaar weer wat bestellen.
Je geeft ook al aan dat de de nokkenasversteller geluid maakt, dat hoort natuurlijk ook niet.
Misschien eens naar een goeie garage gaan Jeremy?? Ik heb er 1 gevonden lekker dicht bij mij in de buurt,maar anders had ik er ook wel ff voor willen rijden hoor,de dealer word het bij mij iig niet meer!! (iig niet die hier in Hoorn/Zwaag die is gewoon ruk en duuuuuuuuur) Ben je al eens bij Veban geweest,die schijnt goed te zijn?
ik zou je bougies VV ik heb dit probleem al meerdere malen mee gemaakt ook n erge maten dat hij gewoon begon te bokken.
toen heb k er 4 verse bougies ingezet en was het over met sensoren zal dit niet snel gebeuren maar eerder bij de ontsteking zelf..
Wat die optrekdip betreft: dat hebben ze allemaal. Niet alleen de 1.6 16V. Vreemd genoeg hebben de Megane I en III met hetzelfde blok (met iets minder vermogen) dit niet...
De auto is al door meerdere dealers nagekeken en ze zeggen allemaal wat anders... Mijn vaste dealer voor onderhoud is VKV in Gorinchem en die staat toch best goed bekend.
Bougies kan ik ook nog wel even doen.
En de bobines vervangen kon toch al geen kwaad aangezien er nog de originele in zaten, alleen jammer van die belachelijk hoge prijs.... de laatste Sagem vervang ik ook nog wel door een online gekochte nieuwe... uit voorzorg.
Ik ga die sensor ook nog online bestellen aangezien deze ook bij het uitlezen eruit kwam en ik ga deze zelf vervangen aangezien dat niet erg moeilijk is.
Als ik dat allemaal gedaan heb weet ik in ieder geval dat die dingen allemaal goed zijn en als het goed is voorlopig niet meer kapot gaan.
En de nokkenasversteller zelf ga ik pas laten vervangen als er echt helemaal niks anders meer op zit want de distributie riem kan nog een aantal jaartjes mee.
Wat betreft die dip... heb hier ergens gelezen volgens mij dat ze dat expres hebben gedaan voor milieunormen o.i.d. en dat die met een software-update opgelost kan worden.
Probleem opgelost!
Diegene die bougies zeiden gaan door voor de koelkast! :D
Gisteren even gebeld naar me zwager die de beurt voor me had gedaan en hij had dus niet de bougies vervangen.
Vandaag even langs de garage gegaan weer en ze laten vervangen.(ze zagen er ook niet al te best meer uit)
Ik heb ook gelijk het advies opgevolgd om hem nogmaals uit te laten lezen en ook gelijk de gasklep opnieuw laten inleren.
Er kwamen slechts twee storingen naar boven... temperatuursensor, maar dat is van de airco die al een tijdje leeg is dus geen probleem. En de andere van de nokkenasversteller, maar die was al bekend natuurlijk en nogmaals bevestigde de monteur dat ik er probleemloos nog een tijd mee rond kan rijden tot hij kapot gaat uiteindelijk.
Dus het probleem lijkt nu opgelost... soms is het zo simpel gelukkig! !-!
binnenkort de laatste Sagem nog vervangen en dan moet de motor er wel weer even tegen aan kunnen hoop ik!
Iedereen bedankt voor het meedenken! ik heb er echt veel aan gehad! !-!
Bobines altijd per 4 vervangen anders gaan de andere op korte termijn ook kapot.
Je kan beter Valeo bobines nemen ipv Beru deze gaan namelijk om de haverklap kapot.
Via www.mister-auto.nl kan je deze krijgen voor € 33,- per stuk.
@BadEend: per vier vervangen is volgens mij onzin... is in ieder geval de eerste keer dat ik het hoor en ik heb veel mensen gesproken die er verstand van hebben.... Per twee heb ik wel regelmatig gehoord, maar heb ook weer gehoord dat dat onzin is.
En de Sagem bobines zijn degene die snel kapot gaan.. Valeo en Beru zijn de goede.
Edit: De auto rijd trouwens nog steeds prima... beter dan ik me kan herinneren zelfs! !-!
Nou die beru's doen het bij mij iig geval al een 80k prima, als je de orginele sagems erin hebt en er gaat er 1 stuk,dan zou ik de rest wel meteen vervangen,btw dit geld imho voor alle merken,mits de vorige keer ook allemaal tegelijk vervangen,slijtage zal bij alle ongeveer gelijk zijn, dus al er 1 gaat kan je er op wachten dat de rest er ook binnenkort aankomt.
Bij mij gingen die beru bobines de eerste keer 40000 km mee, de 2de keer ook en de 3de keer amper 20000 km. Dus voor mij nooit meer beru bobines.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat mijn auto op LPG rijd. Maar ik heb al van meerdere mensen slechte verhalen over die beru bobines gehoord.
Over Valeo bobines heb ik een stuk betere verhalen gehoord, die heb ik nu dus ook.
Onthoud je wel dat je ook startproblemen kan krijgen met een slechte/defecte nokkenas versteller
Was al bekend bij me... heb ik ook vermeld ergens in het topic hier volgens mij,maar komt maximaal 1x per maand voor bij me dus ik maak me er niet druk om.
Toch nog steeds een probleempje...
Als de motor stationair draait hapert hij af en toe en de hele auto trilt dan even.
En vandaag wilde hij weer even niet starten (zonder ratel geluid)
Heb dus al vervangen:
-BDP
-Temperatuursensor
-Lambdasonde
-2 bobines
-Bougies
-Motorsteun
Dus wat is raadzaam? zit zelf te denken aan de 2 andere bobines aangezien bij het uitlezen er niks uitkwam toen en het lijkt alsof 1 cilinder af en toe geen vonk krijgt bij stationair.
Bobines kan je testen door de stekkers van de injectoren 1 voor 1 los te halen.
Symptomen zoals jij die beschrijft zouden kunnen duiden op kapotte bobines.
Probleempje is weer uit gelopen tot hetzelfde euvel....
Stationair met koude motor wil hij nauwelijks tot niet blijven draaien.
Begin nu toch echt te denken dat er gewoon ergens iets niet goed is in dat blok en dat de oplossingen het probleem telkens alleen maar even verbergen.
Begin wel een constante factor op te merken...
Telkens begint het als de auto voor langere tijd stationair heeft staan draaien... De eerst volgende keer als ik hem daarna start weigert de auto en blijft de startmotor constant doordraaien, als ik hem dan eenmaal aan de praat krijg is er niks aan de hand tot ik hem de volgende dag met een koude motor start. Dan begint het euvel dus van voor af aan met niet aan willen blijven stationair....
Wie o wie weet de oplossing??? ik begin onderhand wanhopig te worden nu...
Welke temperatuursensor is er vervangen?
Van het koelwater voor de ecu, dus niet diegene voor het display
Weet iemand of het brandstof filter los zit van de pomp of deze in de pomp zelf zit? En is deze los te vervangen of moet dan heel de pomp eraan geloven?
Een maat van me denkt namelijk dat het de pomp is omdat deze een onregelmatig geluid maakt en als de auto uitvalt hij het vind lijken alsof hij gewoon even geen benzine krijgt
Brandstoffilter zit ineen met de pomp.
Maar als je daar aan denkt zou ik eerst de brandstof druk laten meten voordat je weer wat vervangt,want je kunt alles wel vervangen en dan wordt het duur,maar er moet gewoon eerst goed diagnose gesteld worden en dat kan niet altijd in 10 minuten,dat kan soms uren duren.
Zit bv bij de bdp sensor de draadjes van de stekker wel goed aan elkaar?
Net niet net wel kan ook zulke problemen geven.
Oké, Nee dat werd mij ook al geadviseerd om de druk te laten meten en dat ga ik ook laten doen.
Ja dan moet ik eerst een garage vinden die daar ook genoeg kennis over heeft, want tot nu toe heb ik volgens mij nog geen monteur gehad die ook echt de tijd heeft genomen voor het uitlezen (Morgen de garage in Hardinxveld proberen)
Dat is het stekkertje wat als je voor de auto staat aan de rechterkant direct onder het inlaatspuitstuk zit toch?
Die heb ik in ieder geval wel al schoongemaakt een paar weken terug omdat deze zeer smerig was.
Citaat van: Jeremy op 5 juli 2012, 21:01:23
Toch nog steeds een probleempje...
Als de motor stationair draait hapert hij af en toe en de hele auto trilt dan even.
En vandaag wilde hij weer even niet starten (zonder ratel geluid)
Heb dus al vervangen:
-BDP
-Temperatuursensor
-Lambdasonde
-2 bobines
-Bougies
-Motorsteun
Dus wat is raadzaam? zit zelf te denken aan de 2 andere bobines aangezien bij het uitlezen er niks uitkwam toen en het lijkt alsof 1 cilinder af en toe geen vonk krijgt bij stationair.
Hier staat bdp vervangen,en bdp zit boven op de versnellingsbak geschroeft,en niet onder je inlaat.
Mijn tip,maak een afspraak bij een garage,ga er niet op zitten wachten en gun de monteur de tijd om een goede diagnose te maken.
Ja hij is niet door mezelf vervangen... ik heb geen idee waar al die sensoren zitten, maar dat stekkertje viel me op in ieder geval.
Ik heb je tip al opgevolgd... ik ben in Hardinxveld bij de dealer net geweest en hij zei zelf al dat ik de auto beter kon achterlaten zodat ze hem ook met koude motor meemaken, Dus dat is al een heel stuk beter dan de andere dealers.
Ga nu even vervangend vervoer regelen en dan drop ik hem woensdagmiddag af en kan ik hem donderdag of vrijdag weer ophalen.
Opgelost! Ben dus weer helemaal blij maar tegelijk voel ik me nogal dom...
Het bleek dus gewoon de Bdp-sensor te zijn!
Ik heb altijd gedacht dat deze anderhalf jaar geleden was vervangen, maar dit was dus de nokkenas-sensor.
Dus best wel dom van me, Maar ook niet handig van de andere garages die het niet ontdekt hebben.
De man van deze garage vertelde me dat deze er dus gelijk uitsprong bij het uitlezen en ze gelijk hebben gekeken welke kleur de sensor had en dit was dus gewoon de zwarte (nieuwe is blauw).
Ze hebben uitgebreid test gereden voor en na het vervangen en na het vervangen is in geen enkel geval de motor nog uitgevallen.
De man gaf me wel het advies om binnenkort de nokkenasversteller te vervangen want deze maakt behoorlijk herrie bij het starten.
Dus ik kan voorlopig nog even rijden zonder problemen als het goed is en moet ook zeggen dat ik nu toch echt merk dat hij vele malen lekkerder rijd... misschien zelfs nog beter dan voor al die problemen.
Kijk goed om te horen, en zoals je in een andere topic al zei tot zondag. De monteur heeft dus mooi even kunnen touren met een open dak :P
@ Jeremy: wat was je kwijt als ik vragen mag? Maar je zit nog wel met je nokkenasversteller. Waarom moet die binnenkort worden vervangen?
Jeremy, ben blij dat het probleem opgelost is. Zie je zondag.
@Tedo: Ik was 161,85 kwijt en dat was voor uitlezen, de sensor en de stekker. brandstofdruk meten hebben ze als service aangegeven dus was gratis.
De nokkenasversteller moet vervangen worden omdat deze wel degelijk voor problemen kan zorgen als hij herrie maakt, omdat deze dan in een verkeerde positie kan staan bij het starten en ook verkeerde signalen kan geven aan de sensoren... hij kon me ook niet beloven dat het nu over zou zijn met de problemen omdat de nokkenasversteller ook een veroorzaker kan zijn van het probleem.
@Karin: Dank je! ik ben ook weer helemaal blij! !-! Tot zondag! :)
Ps: Dit word dus vanaf nu me vaste adres voor onderhoud en reparaties! Echt een goede garage! !-!
Wat het laatste betreft: zei ik toch? Helaas voor mij wat te ver weg.
Mij is verteld dat een herrie makende nokkenasversteller verder geen kwaad kan. Maar mocht ik andere problemen krijgen die daardoor veroorzaakt worden, dan laat ik 'm meteen vervangen.
Voor nu vind ik het zonde van de d-riem en de hoge kosten die ermee gemoeid zijn.
Ja was een hele goede tip! bedankt nog daarvoor!
Zolang je er geen problemen mee hebt is er ook niks aan de hand toch.. Ik ga hem wel zo snel mogelijk laten vervangen want heb echt geen zin om weer die problemen te krijgen en dan zit ik als het goed is voorlopig even weer goed qua motor onderhoud.
Kost bij hun trouwens ongeveer 800 euro terwijl ze in Gorinchem tussen de 900 en 1100 euro rekenen... flink verschil moet ik zeggen! en bij beide is dat inclusief waterpomp, riem, spanrollen en de versteller dan.
Bij mijn dealer zou het tegen de 900 euro moeten zijn. Toch raar dat Renault dealers onderling zulke verschillende prijzen rekenen. Ik zal eens vragen wat het bij Veban/Nieuw Rijswijk kost (misschien nog wel minder).
verschil ken misschien wel zitten in het uurloon, want volgens mij zijn de meeste dealers toch een franchise-onderneming.
Iig lekker dat het opgelost is,en blijf bij deze,deze stopt er tijd in! Heb het met mijn garage ook,ze werken goed kan het misschien best ergens anders goedkoper laten doen,maar nu weet ik dat het goed gebeurt. En nou kunnen we hem dus eindelijk een irl zien!!!!
En hij is erg mooi om te zien kan ik je vertellen.
Ja ik blijf sowieso bij deze, en die versteller mogen hun ook gewoon doen ipv een beunhaas, want dan heb ik mooi garantie en weet ik dat het goed gebeurt :)
Haha niet te hoge verwachtingen hebben hoor, want irl is die van dichtbij zeker niet zo mooi en strak als op de foto's!
Maar ja had het maar geen auto moeten worden probeer ik dan altijd maar te denken haha! (best lastig als je perfectionistisch bent!)
Veban/Nieuw Rijswijk is geen beunhaas hoor (ik durf zelfs te stellen dat die er meer verstand van hebben dan de gemiddelde Renault dealer). Geldt natuurlijk niet voor die in Hardinxveld ;)
Citaat van: Jeremy op 12 juli 2012, 16:52:18
...Ik was 161,85 kwijt en dat was voor uitlezen, de sensor en de stekker...
Sorry, dat vind ik behoorlijk prijzig. Mijn garage rekent 20,- uitlezen & de sensor + stekker was 33,-. In een half uur gemonteerd.
Maar wel fijn dat-ie het weer doet !-! Y
[EDIT] Misschien ook ff hier (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=1620.0) plaatsen..? :)
Valt flink mee hoor Dante ik was ook alleen al 100 euri kwijt voor de stekker plus sensor,maar goed dat was wel het laatste wat ik bij de dealer gekocht heb
@Tedo: nee op hun doelde ik ook niet. Ik zou het eigenlijk laten doen door dezelfde als die me verlaging zou gaan doen.
Het is een hoop geld, maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ze er een hoop tijd in hebben gestoken en daar niks voor gerekend hebben en inderdaad zijn die onderdelen al behoorlijk aan de prijs.