Het vervangen van een wiellager bij een Megane Coupe ph1 uit 1996, is dat zelf te doen? Weet ook iemand uit z'n hoofd wat zo'n lager ongeveer kost? ::)
Dat valt nog wel mee. Ik weet nog wel een goedkoop adresje... :D ;D
Maar kan iemand mij vertellen of dit zelf te doen is? ;)
Beters! :D
Ik zal de uitdaging aannemen! :)
hoe ga je persen dan??
Citaat van: ThE-BaKeR op 30 april 2005, 00:06:19
Dat valt nog wel mee. Ik weet nog wel een goedkoop adresje... :D ;D
Maar kan iemand mij vertellen of dit zelf te doen is? ;)
Ik heb het dit weekend laten doen, maar ik was erbij en dan moet zelf te doen zijn idd
Wat is dat goedkoper adresje ThE-BaKeR???? ik moet bij mij ook nog 3 lagers vervangen. Als ik namelijk op wat hogere snelheid rij hoor je ze rammelen (althans je hoort iets mee lopen) volgens mij.
Zou ook kunnen dat het de homokeneten (juiste spelling?? :-) )zijn maar dat weet ik nog niet. Hoe kan je dit testen trouwens?????
Automaterialen Dijkema
Keiweg 5
8471CT Wolvega
Tel: 0561 612123
Fax: 0561 612132
:D
Je kunt er toch zo achter komen als je een kapotte wiellager hebt? Naar mijn weten door de auto iets op te krikken en dan aan het wiel te draaien. Als deze niet soepel loopt, is je lager toch aan vervanging toe?
Als je je auto iets opkrikt en je pakt je wiel aan de boven en onderkant vast
dan kun je zo voelen of er spelling op zit.
Draai je het wiel met de hand rond dan hoor je het vaak ook wel als het lager kapot is! :D
Bij mij is het zo dat het vaak op hogere snelheid is, zeg maar vanaf 80 km/h ofzo, dat ik het geluid hoor, dus een soort zoemend geluid niet echt een rammelend geluid maar er loopt wel iets mee/niet goed.
Ik heb wel het idee dat het bij 120 km/h weer minder wordt maar dat komt denk ik doordat de rijwind dit geluid dempt.
Het verbruik van de auto is nog wel in orde meestal ronde de 1:13.5 a 1:14. Bij aanlopende rem lijkt me dat het verbuik toch omhoog moet gaan.
Citaat van: Remco_B op 25 mei 2005, 07:35:28
Bij mij is het zo dat het vaak op hogere snelheid is, zeg maar vanaf 80 km/h ofzo, dat ik het geluid hoor, dus een soort zoemend geluid niet echt een rammelend geluid maar er loopt wel iets mee/niet goed.
Ik heb wel het idee dat het bij 120 km/h weer minder wordt maar dat komt denk ik doordat de rijwind dit geluid dempt.
Het verbruik van de auto is nog wel in orde meestal ronde de 1:13.5 a 1:14. Bij aanlopende rem lijkt me dat het verbuik toch omhoog moet gaan.
mocht dat geluid nu steeds erger worden is het waarschijnlijk je wiellager, maar audio kan ook met de toeren meezoemen over je boxen..
ik heb er 2 weken gelee een nieuwe wiellager ondergehad :)
Citaat van: Marcel (Mck) op 24 mei 2005, 19:15:28
Als je je auto iets opkrikt en je pakt je wiel aan de boven en onderkant vast
dan kun je zo voelen of er spelling op zit.
Draai je het wiel met de hand rond dan hoor je het vaak ook wel als het lager kapot is! :D
of je moet even de wielophanging vastpakken, het wiel draaien en als je dan de wielophanging voelt trillen is het lager stuk.
Nou ik heb even gecheckt en m'n lagers zijn oke. Het ligt aan de schokbrekers deze zijn niet helemaal oke en daardoor zijn banden niet vlak meer. Die zitten nu vol bobbels dat geeft dus het geluid.
Nu maar schokbrekers en banden vervangen.
Ik heb sinds een paar weken last van een fluitend geluid vanaf mijn linker voorwiel. Het komt ongeveer bij 50km/h tot en met 80km/h. Ik vermoedt dat het een wiellager is, maar heeft iemand het ooit horen fluiten? Het is zeker niet mijn dakrubber of iets dergelijks. Het gebeurd overigens wel in een bepaalde stuurstand, dus als je iets aan je stuur trekt als je rechtuit rijdt.
Kan het komen omdat ik mijn auto niet heb uitgelijnd? Ik heb hem namelijk van voren verlaagd en pas dus ook van achteren.
Iemand die misschien een oplossing heeft ????
Groeten,
Rik
Ik heb pas een kapot achterwiel lager gehad, maar dat kon ik niet echt benoemen als een fluitend geluid.
Bij mij maakte het gewoon een best kabaal op een gegeven moment.
het zou natuurlijk kunnen dat het in de beginfase is en nog niet zoveel heriie maakt.
Wat je zegt dat als je stuurt, dat je het dan hoort lijkt wel een beetje op het symptoom van een kapot wiellager, alleen dan is het misschien net begonnen...
Nou jullie het zeggen... Ik hoor sinds een tijdje op de snelweg ook zo'n soort fluit en met het sturen naar rechts een rammelgeluid. Ook trekt de auto iets naar rechts maar dat was bij het uitlijnen al geconstateerd waarschijnlijk door een stoeprandje ooit. Jaaa! het gaat lekker met de megane! :-\
Weet iemand welk type lager er in een renault megane coupe 1.6 16v van april 2001 gaat?
uhmmm ...de dealer ;D
Ik zal morgen laten weten wat ik kwijt ben voor de lagers.
Ik werk namelijk in een bedrijf dat overvoorraden koopt, en partijen die niet meer recente lagers bevatten.
Hoop geld mee te verdienen heb ik wel gezien, maar die kopen vaak per kg in, dus ben eens benieuwd.
Btw:
37 - 72 - 37 voor
25 - 52 - 37 achter
Dit zijn de afmetingen toch?
Maar heeft iemand toevallig een type.
Ik hoor juist bij rijden vanuit stilstaand als ik mijn stuur een slag of wat gedraaid heb een heel erg vervelend geluid.
Het is een soort van kraken/brommen, en ook alleen maar als ik weg rijd van uit stilstand, eenmaal op snelheid heb ik nergens last van, ja soms al ik door een putje rij dan lijkt het alsof ik een tik hoor, maar dat kan ook me radio zijn?
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Ik dacht dus zelf aan een versleten lager, maar zo als iedereen het hier beschrijft zou je dat pas moeten horen als je een beetje vaart hebt?
Kan het ook me fusee kogel zijn, ofzoiets?
Me motorsteun is het niet, dat heb ik al een keer gehad, toen ik me wagen net had gekocht, was er eentje gebroken.
Dat merkte je pas bij fel optrekken (voor en achteruit) vanuit stilstand, dat hoorde je de motor terug vallen tegen de steun aan, dat geeft echt een ranzig geluid, maar dat is ook maar ??n knal.
Nee, het is gewoon bij langzaam optrekken, alleen ook maar als me stuur gedraaid is, een krakend geluid, en dat blijft ook net zo lang aanhouden als dat me stuur gedraaid is, als ik hem weer recht draai dan is het voorbij, dit ook alleen met maar net stapvoets rijden.
Iemand anders enig idee ??
Citaat van: Maikie18 op 30 november 2005, 21:24:06
Ik zal morgen laten weten wat ik kwijt ben voor de lagers.
Ik werk namelijk in een bedrijf dat overvoorraden koopt, en partijen die niet meer recente lagers bevatten.
Hoop geld mee te verdienen heb ik wel gezien, maar die kopen vaak per kg in, dus ben eens benieuwd.
Btw:
37 - 72 - 37 voor
25 - 52 - 37 achter
Dit zijn de afmetingen toch?
Maar heeft iemand toevallig een type.
lager van mij koste paar weekjes geleden een 75 euri ongeveer
@ Robert, is het misschien je aandrijfas? kijk eebns of de hoezen nog heel zijn.
het voorwiel lager is uit mn hoofd ongeveer 80 euro... mijne is nl net vanmiddag vervangen.. :angel:
Heej, volgens mij moeten schijfremmen altijd een beetje "aanlopen"met de blokken omdat de blokken juist ook een reinigende functie hebben, door het beetje schuren worden de schijven schoon. Althans dat is wel bij een motorfiets. Ik neem aan dat dat ook bij een auto is. Een trommelrem mag daarentegen nooit aanlopen.
klopt, je blokken moeten idd lichtjes tegen je schijf aan lopen :D
maar dat is niet voor het "reinigen" :D
Hup, topic uit het stof!
Iemand enig idee wat het kost om de lagers te LATEN vervangen? Ik kan het zelf ook wel, maar ben zo nu en dan verschrikkelijk lui :D
Ik hoor links en rechtsvoor een zwaar brommend geluid tijdens het rijden, dat versterkt bij sturen naar links of rechts.
yep, staat me ook bij zoiets.
Het zal zo tussen de 100 en 130 euro kosten denk ik
Achter iets van 90, Voor iets van 140. Achter is makkelijker en het lager is goedkoper dan voor. Dit was bij een universele garage.
Ok, iemand ook enig idee hoe dat lager in de naaf zit? Perspassing zekers in de naaf?
De naaf in het lager? Erop denk ik dan?
Ik ging van mijn Citroën verleden uit. Is volgensmij hetzelfde idee :p
Geen idee waar ik anders mijn technische verhalen moet delen, maar hierbij dus een klein technisch verslag.
Zaterdag de Megane op de assteuntjes gezet om mijn onderpoten (zo noem ik ze maar even) te gaan demonteren. Eigenlijk is dit een heel simpel klusje. Kwestie van alles losdraaien en de remklauw netjes aan de veer weghangen. Geen getob met fuseekogels die uit hun klem moeten zoals bij Citroën, maar gewoon 2 boutjes onder de draagarm losdraaien en het spul eruit halen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de aandrijfas door de jaren heen behoorlijk vast in de naaf is gaan zitten. Hier heb ik een poelietrekker voor gebruikt, werkte snel en gemakkelijk.
Het lager eruit persen werd echter een ander verhaal. Het naafje viel er doormiddel van de hydraulische pers makkelijk met bijbehorende binnenschaal van het lager uit. Binnenschaaltje even warmstoken met de brander en toen viel die er probleemloos af, maar toen de buitenschalen..... Wat zitten die dingen ongelovelijk klem in je onderpoot! Als je geen benodigd gereedschap hebt, begin hier niet aan! Ik heb hiervoor een 600 bar pers voor gebruikt, toen hadden ze het vrij snel verloren 8)7
Van de week nieuwe lagers halen bij de dealer of materialenzaak (hangt van de prijs af) en dan alles invriezen met droogijs en hopen dat alles er dan weer zo invalt :9~
Hierbij wat foto's:
(http://i60.photobucket.com/albums/h40/Master-Arnie/Renault%20Megane%2016v%20coupe/P1010003-1.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h40/Master-Arnie/Renault%20Megane%2016v%20coupe/P1010014.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h40/Master-Arnie/Renault%20Megane%2016v%20coupe/P1010005-1.jpg)
Poot met en zonder lager:
(http://i60.photobucket.com/albums/h40/Master-Arnie/Renault%20Megane%2016v%20coupe/P1010008.jpg)
Mijn vervanger:
(http://i60.photobucket.com/albums/h40/Master-Arnie/Renault%20Megane%2016v%20coupe/P1010010.jpg)