Vanmiddag was ik een lekker rondje aan het toeren en toen ik een rotonde opreed en mijn koppeling rustig op liet komen toen hoorde ik een klap en toen had ik geen aandrijving meer.
Ik kan schakelen wat ik wil de km teller loopt wel op alleen de aandrijfassen draaien niet meer.
Als ik de auto op de krik doe en aan de wielen draai draaien de aandrijfassen wel.
Mijn koppelingskabel zit ook gewoon nog vast want heb er druk op
Iemand een idee of is mijn versnellingsbak naar de gajes? Had er namelijk geen problemen mee want hij schakelde altijd soepel en zonder problemen
Alvast bedankt
Koppeling zelf anders niet gewoon naar zijn grootje?
Dat zou ook nog kunnen, maar dan had ik hier toch al langer last van moeten hebben?
Ik ben geen monteur dus weet het niet zeker, maar volgens mij hoef dat niet per se.
Kan zijn dat het materiaal van de koppeling in de loop der tijd is versleten en mogelijk haarscheurtjes is gaan vertonen en dat nu er dus iets kapot gesprongen is daardoor.
En als dat gebeurt is dan kan het zijn dat je geen aanwijzingen van tevoren heb gehad in de vorm van een slippende koppeling.
Ja die kans is ook aanwezig, maar iemand vertelde mij dat dit de synchromesh ringen kunnen zijn vanuit de versnellingsbak?
Ik ben ook geen monteur, ik beun lekker aan de auto maar dit gaat even te ver :p
Dan is de kans groot dat je rechteraandrijfas stuk is.
Die as zit met een vertanding op het dif en de tanden willen nog eens slijten en dan draaid hij er overheen.
Het is de borgring die los zat in mijn versnellingsbak.
Gisteren heb ik mijn auto opgekrikt aan de bestuurderskant
mijn wiel gedemonteerd
Ophanging losgemaakt (2 bouten)
Ook de stuurkogel losgemaakt ivm het draaien.
Hierachter zie je dan een soort driehoek zitten dit zijn 3 bouten die je aandrijfas aan je versnellingsbak zitten.
Als je je aandrijfas uit het huis haalt zie je 3 uitsparingen zitten, hier hoort een borgring te zitten en een ring. Deze ring was bij mij gebroken.
Gisteren besteld, vanmiddag na mijn werk ophalen
:x
Schijnt een megane kwaaltje te zijn?
Zie
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551658_3499166510804_878893556_n.jpg)
Ook weer een mooie om toe te voegen aan de Reparatie Databank (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=114.0)... !-!
@dante
Moet ik hem toevoegen of voeg jij hem toe? :q
Brian, het is de bedoeling dat je dat zelf toevoegd.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=114.msg288176;topicseen#new (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=114.msg288176;topicseen#new) zie daar
Brian
Het stukje wat je aan de reparatie databank hebt toegevoegd is niet helemaal juist.
Goede handleiding overigens o-)
De reparatie die is gedaan: borgring en ring vervangen tussen de aandrijfas en versnellingsbak / synchromesh ringen
Het zijn niet je synchromesh ringen die stuk waren , deze bevinden zich in de versnellingsbak zelf.
Die zitten tussen alle versnelling in.
Het ging nu alleen om de borgringen die het bakdifferentieel op z'n plaats houden.
Ik hoop overigens dat het opgelost is voor je.
Vaak wijst het spontaan uitspringen van borgring erop dat er speling op lagers is ontstaan.
Eventueel tijdelijke (lees mnd of weken) oplossing is, om de borgring vast te lassen met 3 of 4 hecht lasjes.
Maar uiteindelijk zal een andere bak de enige oplossing zijn.
Laat nog ff weten trouwens of dat ie erin blijft zitten nu.
Mvg William
Citaat van: williamfase1 op 30 mei 2012, 12:00:09
Brian
Het stukje wat je aan de reparatie databank hebt toegevoegd is niet helemaal juist.
Goede handleiding overigens o-)
De reparatie die is gedaan: borgring en ring vervangen tussen de aandrijfas en versnellingsbak / synchromesh ringen
Het zijn niet je synchromesh ringen die stuk waren , deze bevinden zich in de versnellingsbak zelf.
Die zitten tussen alle versnelling in.
Het ging nu alleen om de borgringen die het bakdifferentieel op z'n plaats houden.
Ik hoop overigens dat het opgelost is voor je.
Vaak wijst het spontaan uitspringen van borgring erop dat er speling op lagers is ontstaan.
Eventueel tijdelijke (lees mnd of weken) oplossing is, om de borgring vast te lassen met 3 of 4 hecht lasjes.
Maar uiteindelijk zal een andere bak de enige oplossing zijn.
Laat nog ff weten trouwens of dat ie erin blijft zitten nu.
Mvg William
Dankzij jou :)
Ik ga het direct aanpassen ;)
Ja ik hoop het ook.. Ben tijdje terug van de dijk gereden en leek me dat hij dit niet helemaal lekker vond ..
laat het weten
Groetjes
Gisterenavond 3x uit elkaar gehaald en 4x ingebouwd en toen was het tijd om naar bed te gaan :p. Begin er nu wel een handigheid in te krijgen..
Hij klapte er steeds(niet kapot gelukkig) uit lijkt wel ofdat de borgring niet helemaal goed zat. Bij de laatste keer de borgring een beetje wijder gezet waardoor dat hij waarschijnlijk beter in het sleufje past. Mijn vader zou vandaag kijken of hij er nog uitklapte.. ik moet gewoon werken jammer genoeg :p
Ik hoop voor je dat het nu blijft zitten.
Ik heb dat zelfde probleem gehad destijds.
Wat ik me nog kan herinneren, is dat ik toen die opvulring weg heb gelaten.
En toen bleef ie wel zitten.
Dat zou je nog kunnen proberen, en anders zou je hem vast moeten lassen.
Of een andere bak, maar dat kan altijd nog.
Suc6 ermee
De opvulring die ik bij de dealer meegekregen had was heel anders dus die heb ik niet geprobeerd maar wel de oude..
Nu de laatste keer gisteravond toch wel de nieuwe erin gedaan alleen mijn accu was leeg.. Vreemd als je 4 uur lang de radio aan heb met 2 subwoofers etc. :P
Vannacht de accu lader er dus opgehad en pa zou kijken en het laten weten.
Mijn vader net gebeld, hij heeft al verschillende rondjes gereden.. Hij durfde alleen niet zo goed een stuk te rijden aangezien ik de auto van mijn ouders mee heb(echte mercedes JONGUH Y) :D
Maar goed, hij ging nog een klein rondje door de straat doen wat hij zei en als ik thuis ben van mijn werk zal ik erachteraan rijden met de andere auto ivm als hij er mee stopt.. vertrouwen is even ver te zoeken :p
Hou jullie op de hoogte!
Word net gebeld dat hij er weer uit is. Auto staat nu ergens langs de kant van de weg l-
Ga even een garage bellen wat dit geintje me gaat kosten aangezien ik niet echt tijd ervoor heb om dit steeds te doen.
Probleem toch nog zelf weten te verhelpen, was de laatste keer dat ik het deed en toen lukte het.
De ring was te dik, er was keuze bij de ring tussen 1,8cm en 2,8cm de renault dealer zei dat ik 2,8 moest hebben NIET DUS... dus ik heb de slijptol gepakt en hem bewerkt tot 1,8 nu doet hij het weer