Het volgende. Soms gaat mijn motorstoringlampje branden van renault megane cabrio 1.6e 1998.km stand 115000 gevolg is dan dat hij heel soms afslaat en als ik dan de lichten uit doen, ik rijdt altijd met licht aan !, kan ik de auto gewoon weer starten en verder rijden.
Ra ra hoe kan dat? iemand met de zelfde ervaringen? ik denk zelf aan massa of kabelbreuk ergens!
Alle tips welkom.
uut Grunn
ko
Hoe ziet je massakabel van de accu naar het carrosserie eruit?
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, maar dat werd uiteindelijk steeds erger, wat uiteindelijk zo erg werd dat hij zichzelf ging "resetten".
Mijn massakabel was volledig geoxideerd.
Bedankt voor je reactie !! ik ga morgen, zaterdag eens grondig alles nakijken. Dat wil zeggen inderdaad de massa kabel accu en eventueel alle mogelijke stekkers en aansluitingen op slechte verbinding. Ik hou jullie op de hoogte !
Zo vandaag hopelijk het probleem verholpen. Als eerste de massa kabel van de accu
los gehaald van de carrosserie en opgeschuurd en ontvet. Dit zelfde gedaan met de massa kabel van de motor. Toen accu verwijderd en toen ondekte ik een zekering kastje voor de motorregie 1x30A en 3x60A. Hier kon ik duidelijk corrosie en narigheid zien. Dit heb ik grondig gereinigd en opgeschuurd. Zowel de zekeringen als zekeringhouders. Alles weer gemonteerd en tot op heden geen problemen meer. Nu voor de lange duur nog even afwachten natuurlijk. Maar ik denk wel dat dit de verstoring heeft veroorzaakt. Over een
maandje zal ik weer berichten
heb je wel vet of vasaline gebruik met monteren dat scheelt altyd tegen dat soort elende
yep ik heb zuurvrije siliconenspray gebruikt. !-!
De auto is nog steeds goed. En nu loopt de motor ook nog rustiger met zijn toerental bij stilstand. !-!
Nou het probleem is nog steeds aan wezig en niet weg geweest al leek het wel zo.
Ik heb de auto laten uitlezen en het zit in de inlaat lucht afdeling zeg maar.
Wie heeft een idee welke sensor het kan zijn?
Ik heb inmiddels de temperatuur sensor die tussen het luchtfilter en carburateur vervangen, dit heeft echter niet geholpen.
Wat is een volgende optie?
Wanneer komt het lampje? nou als van hoge toeren het gas langer loslaat en dan weer gas geeft. Houd een halve seconde in en dan floep gaat het lampje branden en kan ik zonder problemen door rijden.
De auto rijd verder goed en reageerd weer 100%, alleen dat rot lampje !!Contact af dan lampje uit en weer verder rijden.
misschien de luchtmassameter niet fijn meer?
Bobine? een van de twee lambda sondes?
2 lamdazondes op/in de k7m motor?
maak daar maar gewoon 1 stuks van,deze zit tussen uitlaatspruitstuk en de kat.
mocht je een 1,6e hebben met 2 bobines,dan zou je om of onder de bobine eens moeten kijken
of je een vochtig uitziende substantie tegen komt.is dat het geval,zou ik (uit voorzorg) beide
bobines vervangen,even opletten,het zijn aparte bestelnummers,de aansluitstekkers komen niet
met elkaar overeen.
Een goede morgen. Beide opties zal ik eens nader aan de tand gaan voelen. Moet het wel droger weer zijn natuurlijk !
Toch bedankt. De luchtmassa meter heb ik eerder gehoord . word vervolgd
Enne oja ik heb dus en 1.6 e motor
1.6e heeft naar mijn weten geen luchtmassameter.
Hij heeft wel een mapsensor.
Mocht je dingen willen gaan vervangen, zoals bobines, heb ik nog het een en ander liggen. Aangezien je uit Groningen komt kun je ze hier zo komen proberen. (ik woon ook in Groningen)
Eventueel zou je nog kunnen kijken naar de aansluiting van de stekker op de ECU. Oxidatie geeft rare storingen.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=15137.0
de 1,6e heeft zeker een inlaat temperatuur sensor.
hij heeft idd een inlaat lucht temperatuursensor, maar geen luchtmassameter
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12712.0
Bedankt voor het meedenken allemaal. Luchtinlaat temperatuur sensor is dus reeds vervangen. Check.
Tot nu toe lijkt het goed te gaan, al ga pas juichen als het 2 weken goed blijft.
De vorige keer na het laten verwijderen van de storingmelding in het geheugen, ging het een week goed.
Voor zover mogelijk heb ik alle stekkers contacten los gehad en gereinigd.
Het slangetje aan de map sensor ( wat doet deze eigenlijks) is zeker een optie om morgen bij daglicht te inspecteren op scheuren.
Ik denk zelf maar dat is puur gebasseerd op gevoel dat het iets ###ligs is om zo maar even te zeggen. Maar goed dat is verder niet onderbouwd. Word vervolgt ... :)
mocht je het slangetje naar de mapsensor vervangen,dan raadt ik aan een ander slangetje te
nemen,die van renault zelf gaan vrij vaak lekker,ik heb destijds deze vervangen door
een ander (samco achtig ) en had nergens meer last van.
Ik kon het niet laten met een zaklamp onder de motorkap te kijken. Slangetje is 100% oké. Maar ik zag aan het groene stekkertje 3 draadjes zitten waarvan het witte draadje de isolatie beschadigd is. Blanco draad zag ik zitten. Een potentiële oorzaak kandidaat dus. Van het weekend de connector maar eens opnieuw aan de draden bevestigen. De isolatie zag er een klein beetje uit of dat ze te heet zijn geweest. Natuurlijk raar als draden beschadigen als dit een vast gegeven is. Later meer
Na lang verschillende dingen geprobeerd te hebben blijkt het de mapsensor te zijn. eindelijk gevonden dus. De aanhouder wint !! Kosten 10 euro bij de sloop
Een gelukkig man ben ik nu.
ik heb dit ook gehad met mijn 1.6e
ik had hem net gekocht en kreeg dit probleem auto liep niet mooi stationair en bij het overschakelen viel hij som uit..
ik gebeld naar die kerel waarvan ik hem heb gekocht..
hij zegt breng hem maar ff naar de dealer die hebben hem uitgelezen..
en er bleek iets met de inspuiting te zijn. een of ander kastje ofzo..
hij loopt nu weer prima sationair en is niks meer aan de hand. ;)
misschien is dit wat..