Vanmorgen toen ik mijn auto wilde starten, sloeg hij wel aan na een tijdje doorstarten, maar bleef heel laag in de toeren lopen, waarna hij afsloeg. Daarna weer proberen te starten, en met een beetje gas bijgeven sloeg ie wel aan. Dit is mij nu 3x overkomen, een keer met warme motor, en 2x met koude motor. Zou dit aan de bdp-sensor kunnen liggen?
Zou kunnen , maar zou ook stappenmotor kunnen zijn.
Stappenmotor schoonmaken is niet zo moeilijk.
Stappenmotor zelf loshalen (mechanisch) en goed inspuiten met bijvoorbeeld remmenreiniger en voorzichtig reinigen (niet indrukken of uittrekken!).
Daarna even contact aanzetten. stappenmotor zou nu een kleine beweging moeten maken.
nogmaals inspuiten en laten bewegen.
Dan laten drogen en inspuiten met WD40.
Nogmaals laten bewegen.
Terugbouwen en daarna accu loshalen (minpool is genoeg) en minstens een 1 uur loslaten (om te computer te resetten)
Daarna accu terug aansluiten, en de auto op contact zetten en even wachten alvorens te starten (geen gasgeven na starten) hierna zou alles even zichzelf inregelen en weer goed moeten zijn.
Is de stappenmotor echt defect, dan is hij goed zelf te vervangen, maar vergeet niet de accu los te halen voor de reset.
Bdp sensor, is alleen te vervangen en kosten geloof ik rond de €25,-.
Die zit met 2 boutjes tegen het blok aangeschroeft, net boven het vliegwiel.
Suc6
nieuwe bdp sensor bij de dealer kost 60 ex btw, dan heb je de sensor en het ombouwstekkertje ;).
Ok denk dat het de stappenmotor niet is, want andere keren doet ie perfect starten. Dit is nu pas 3x voorgekomen. De stappenmotor hoor je ook een beweging maken.
Schoonmaken van je stappenmotor kan nooit kwaad Niels.
Ik zou dat sowieso niet bij een dealer gaan halen.
Kijk maar eens op http://webshop-cs.tecdoc.net/carpartsdirect/index.jsp#
Onder motor of onder elektrische systemen bij impulsgever
Daar staan ze afhankelijk van merk al vanaf €29.95 incl. (met origineel stekkertje)
De dealer is leuk, voor als je nog garantie hebt ;)
Zo. Even gelijk een afspraak gemaakt bij m'n monteur op dinsdag 29 mei. Dan worden ook de schokbrekers (achter) en de banden vervangen. Waarom nog zolang wachten? 1 de monteur heeft pas rond die tijd tijd, en 2, mocht de auto ineens helemaal nietmeer starten dan weten we zeker dat het die sensor is, hij vertelde dat dit veel voorkomt bij Renault, vooral bij de Twingo en Clio.
klinkt niet als een bdp sensor.
Dit geeft meestal start problemen met de lauwe start.. niet bij de koude.
Imitatie sensoren zijn leuk maar ik heb er slechte ervaringen mee (binnen een maand weer stuk)
Citaat van: Roeland75 op 10 mei 2012, 18:33:13
Imitatie sensoren zijn leuk maar ik heb er slechte ervaringen mee (binnen een maand weer stuk)
Bosch of VDO zou ik geen imitatie noemen, Facet heb ik geen oordeel over.
Voorzover ik weet bestaan er geeneens originele Renault sensoren, en is dat soort spul haast altijd "universeel".
Maar als jij uit principe meer wil betalen (voor hetzelfde onderdeel) bij de dealer.
Dan ben je daar natuurlijk vrij in.
daar heb je gelijk in.......
sensor van de cartal werkte nog geen maand, renault werkt alweer een jaar goed....
maar geen idee welke merk ze zijn!
Citaat van: Roeland75 op 10 mei 2012, 18:33:13
klinkt niet als een bdp sensor.
Dit geeft meestal start problemen met de lauwe start.. niet bij de koude.
Imitatie sensoren zijn leuk maar ik heb er slechte ervaringen mee (binnen een maand weer stuk)
Tja.. Maar wat is koud nu.. was vanmorgen al 17/18 graden toen ik hem starte.
Vanmiddag deed ie trouwens weer niks met starten, de motor had net 20 minuten gereden, daarna ongeveer een uur stilgestaan, en toen weer starten. Maar dat ging dus alweer moeizaam. Nu al 2x op één dag een slechte start gehad dus...
Citaat van: Rogier op 10 mei 2012, 14:32:07
nieuwe bdp sensor bij de dealer kost 60 ex btw, dan heb je de sensor en het ombouwstekkertje ;).
Wat??? Ik betaalde bij Renault Strijbosch 54 euro inclusief BTW en inbouwen.......
Mijn sensor was ook maar 30,-
ehm en de sensor is btw wel degelijk schoon te maken!!! (tenminste ik heb het gedaan bij de bpd van de scenic van me zusje,en die deed het daarna zeker weer 3 maanden goed...) Kijk ff of je temp sensor (zit er een paar cm boven) niet ietsjes door zweet
Is de bdp dat gevalletje aan de zijkant van het blok, wat op de versnellingsbak zit? Ik heb daar zo'n zwart onderdeel los getrokken ( zat met een pin in de versnellingsbak ofzo, er zaten geen kabeltjes aan. Dat onderdeel heb ik nu van de buitenkant helemaal schoongemaakt. Heeft iemand misschien een foto hoe het onderdeel erbij de 2.0 8v uitziet? Dan kan ik beter weten of het wel het juiste onderdeel is dat ik schoongemaakt heb.
(http://www.hap-automaterialen.nl/pictures/producten/22903.jpg)
of
(http://www.getparts.be/uploaded/2011-7-14/ad94688b2D1cbc2D42612Da8922D02dd646c66beP1010084.jpg)
Zo'n onderdeel heb ik niet in de hand gehad. Iemand een foto of duidelijke aanwijzing waar ik hem kan vinden?
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=174.90 daar staat ergens een foto
Dit is ereen voor de 16kleppen 2liter motor volgens mij. Ik heb de 2liter 8klepper. Ik zal de monteur binnenkort eens laten kijken als het probleem blijft bestaan (vandaag starte hij telkens perfect trouwens!)
Die van de Kangoo (1,4 8klepper) ziet er ook zo uit En zit ook op dezelfde plek,dus net ff boven de vesnellingsbak aan de zijkant van het motorblok.
Oke, dan moet ik eens gaan zoeken morgen. Bedankt!