Ik heb weer is iets met de auto.
Gisteren heb ik de katalysator vervangen (was lek) en nu heb ik een tikkende motor l-.
Nu dacht ik eerst dat ik de uitlaat niet goed had zitten, maar dit bleek helaas niet zo te zijn, ook
is het zo dat ie niet ergens tegen aan tikt.
Dit tikken is gisteren begonnen en klonk toen nog niet zo hard als nu. Vandaag heb ik dan +/- 55 km gereden en de laatste 3-4 kilometer
werd het erger.
Zal er een filmpje bij doen zodat je kan horen hoe ie klinkt...
Ik hoop dat het niks ernstigs is..
Is het geen tuimelaar?
Het lijkt me in ieder geval niet goed. :neen:
het geluid komt wel uit die richting dus.. morgen maar even kijken of ik zo iets kan zien.
Morgen maar ff de deksel eraf halen en even kijken.
Meerdere suggesties zijn ook welkom.
Ik hoop uiteraard dat het allemaal mee valt. :)
Het zit jou ook niet echt mee met je meg he?
nee niet echt, hoop dat dit meevalt , want anders zit ik er sterk aan te denken om hem eruit te gooien.
Heb je hydraulische klepstoters? Zo ja, dan kan het zijn dat er een blijft hangen. Je zou de klepstoter moeten vervangen. Maar er is nog een oplossing. Vaak kun je ze reiningen. Doe een scheut ATF bij de motorolie. Laat de motor warm draaien. Als het goed is gaat het tikken over. Nu moet je vervolgens de motorolie en het filter vervangen. Het is niet de bedoeling dat je gaat rijden met een mengsel van Olie en ATF in je carterpan. ATF= automatische transimissie fluid. Dit wordt ook gebruikt in je stuurbekrachtinging. Ik hoop dat het helpt. Bij mijn oude R1916V (238.000km) heeft het wel geholpen. Succes
Deze motor heeft geen haudraulische stoters.
Kan tuimelaar zijn,wellicht nog optie drijfstang of krukaslagers.
Als je tuimelaars hebt, controleer dan de klepspeling. Ik weet niet hoe het bij jouw motor zit. Met vulplaatjes of een stelschroef. In het laatste geval, kun je dan zelf de boel afstellen.
Volgens mij heeft deze stel schroef.
AIs je voelermaatje hebt is dit idd zelf wel te doen en zeker de moeite waard om te controleren.(zou er zelfs idd mee beginnen dit te controleren)
Weet alleen even niet uit mijn hoofd wat de aardes moeten zijn.
Mocht het de krukaslagers of drijfstang zijn moet ie dan weer helemaal los (denk het van wel) of is dit ook op een
andere dan op te lossen..
Nou heb een probleem gevonden maar het is nog niet goed.
Heb de kleppendeksel eraf gehad en zag dat de bovenste bouten er 2 gewoon los zaten.
Het gaat dan om degene waar je 5 bouten ziet zitten op een rij als je de deksel er af hebt(ben even de naam kwijt).
Heb deze vast gezet(vast =vast principe) maar moeten deze op bepaald NM vast of gewoon vast.
En is er een manier hoe kan controleren of het de krukaslagers zijn?
Heb even een nieuw filmpje gemaakt voor hoe ie nou klinkt. Ook is het zo dat ie moeilijk optrekt.
het tikken is wel minder maar stelt mij nog niet gerust, kan ik hier mee rijden (Nijmegen Druten Nijmegen)
of zeggen jullie absoluut niet?
Zelf zou ik zeggen: Laten staan, om eventuele extra problemen te voorkomen :) (het is niet gezegt dat er wat gebeurd, maar toch zou ik geen risico's lopen :) )
Het probleem is alleen dat ze de auto morgen vroeg nodig heeft voor het werk. l-
Als je de kleppen nog laat/gaat stellen dan?
Misschien geeft dat verbetering :)
Ik hoop het er komt zo nog even iemand kijken misschien dat die het weet.
Super! Hopelijk kan diegene je helpen! :)
Ik hoop het, iemand nog suggesties of weet hoe strak je die bouten moet draaien.
als er boutjes los zitten dan zou ik de auto laten staan
en ff naar een garage gaan en alles op het juiste moment vast laten zetten !-!
en zo te horen klonk dat als teveel klep speling ;)
@mark de boutjes heb ik inmiddels al vastgezet maar weet niet of dit op een bepaald moment moet.
Zijn er ondertussen achter dat hij op 3 cilinders loopt.
Cilinder 4 doet eigenlijk niks, dus als ik de bougiekabels eraf halen gaat ie op de andere slechter lopen en valt dan uit.
Op nr4 doet ie het dan niet anders. Kan het zijn dat er teveel klepspeling is onstaan dat de cilinder het niet meer doet?
En wat zijn de waardes van de in- en uitlaat kleppen?
krijgt hij wel vonk op cylinder 4? Doorgeslagen bougie komt geregeld voor.
Hij geeft wel een hele zwakke vonk op cilinder 4.
Dit doe ik door de bougiekabel van de bobines af te halen zeg maar.
Nu naar het werk en dan straks gaan we de klepspeling controleren hopen dat het dan opgelost is en denk toch even
nieuwe bougies.
Zo hij loopt weer op 4 cilinders, heb de kleppen gesteld en nu loopt ie een stuk beter.
Nu maar hopen dat dit zo blijft.
En gelukkig zit het niet dieper in het blok. Indien nodig zal ik ze nog wat beter moeten stellen maar voorlopig
gaat ie hiermee door.
Als ie nu weer los loopt kan ik hem bijv met loctite vastzetten (een speciale?) of is het gewoon pech hebben dat ie losloopt.
En wat zijn de aanhaalmomenten zodat ik hem de volgende keer goed vast kan zetten?
Het ging trouwens om de stang waar de tuimelaars op zitten.
dat er boutjes los lopen komt wel vaker voor bij renault o-)
hebben wel meer modellen last van o-)
en een paar druppels van die blauwe loctite (of rood/roze) kan geen kwaad !-!
Juul heeft ook niet lang geleden een kop revisie gehad,daar is dat allemaal los geweest.
Maar mooi dat het kleppen stellen heeft geholpen.
gelukkig wel, en koprevisie is nu bijna een jaar geleden.
Dit is door iemand gedaan die lang bij Renault heeft gewerkt en deze motor goed kent.
Denk dat dit gewoon een gevalletje pech is helaas. Nu hopen dat het wegblijft.
Krukaslager is het niet dat zit veel dieper en geeft een donkerder geluid.
Ik denk dat het probleem begonnen is met het losse boutje,
Weet bijna zeker dat je een of meerder kromme kleppen hebt nu.
Zeker niet meer mee rijden om ergere schade te voorkomen.
Hmm Juul rijd er al weer een maand zonder probs mee,misschien handig om ook ff op datums t letten als je reageerd??? :D :D
Heb er inderdaad geen problemen meer mee.
binnenkort gaat ie wel weer los om alles nog even na te kijken of het allemaal nog goed staat en vast zit.
goed bezig !-! !-! !-!
yep.. zeker hoop dat het zaterdag droog blijft dan controleren en een beurtje geven. Zorgen dat ie met de vakantie in orde is
want Tsjechie is niet om de hoek en om daar nou de auto kapot te hebben zie ik ook niet zo zitten.