MCers,
Wederom met de vraag waarom de Megane II 1.6 16v lichtelijk kan schudden tijdens het rijden?
Reeds mijn wielen laten balanceren maar dit mocht niet helpen.
Nu heb ik van iemand gehoord dat het mijn stuurhuis wellicht kan zijn, maar dit blijkt een duur grapje? Ook sinds kort ratelt het ietwat bij het sturen over bvb een rotonde. Of het nu links of rechts weg komt ben ik nog niet uit.
Misschien dat iemand van jullie andere ervaring heeft en evt. tips om het mogelijk te kunnen verhelpen.
Thanks :afro:
Wat bedoel je precies met schudden?
Het zou een aandrijfas kunnen zijn die uit balans is dan schud heel de auto.
Het zou ook kunnen dat je banden cuppen aan de buitenkant dan voel je dat in je stuur die gaat dan wat heen en weer.
Ik zit aan een aandrijfas te denken omdat je een ratel heb tijdens rijden op een rotonde.
De auto schud zo nu en dan, de hele auto denk ik dan. Want ik zit dan in mijn stoel te schudden/shaken. Behoorlijk irritant. Banden laten dus vorige week laten balanceren maar daar ligt het niet aan.
En inderdaad geratel als ik bvb scherp door een bocht ga met geringe snelheid.
Is het bij een bepaalde snelheid? 'zo nu en dan' is net even te vaag...
Ik zou even je je bobines laten checken...
Misschien de bedrading naar zn grootjes en weigert deze soms wel is dienst?
Groetjes Willem
Motorsteunen nog goed?
Aangezien hij een geluid hoort tijdens het insturen op een rotonde, zou het ook een homokineet kunnen zijn, aangezien die sneller stuk gaan dan een aandrijf as zou dat het ook kunnen zijn.
En het schud probleem, is het een trilling wat je door je stuur heen voelt, of voelt het echt als of de hele auto van links na rechts gaat ? want als het een trilling is die je vooral in je stuur voelt (die trilt door de auto heen) dan is het zoals hier boven wordt vermeld misschien een motorsteun.
Bij de Meg2 zit je dacht ik bij een versleten homokineet meteen aan een aandrijfas vast.. (begreep dat er namelijk geen losse homokineten te krijgen zijn)
Ik denk dat wij het zelfde probleem heb... ik heb dat dan voornamelikk als ik met mijn dak open rijd en vervolgens van pak-en-beet 50 in een keer naar 100 a 120 doortrek. dan voel ik em trillen en alsk dan constante snelheid blijf rijden op punt dat ie tril, stopt ie ermee. En anders blijft ie trillen tot ik constant rijdt.
Zoals al vermeld komt het schudden waarschijnlijk door versleten motorsteunen en het geratel door de homokineet. Dat laatste komt vaak doordat men met teveel gas een scherpe bocht neemt en daardoor te grote krachten op de homokineet loslaat. Beetje minder gas in de bochten en het valt wel mee.
Dus MAB, als ik het goed begrijp is de auto niet opgewassen tegen met een beetje geweld een bocht induiken?lijkt me sterk.
Wat mij weleens opvalt is dat de voorkant af en toe een beetje schud als je een links-rechts bocht hebt maar dat zal met de constructie te maken hebben en het is geen snelle stuurder natuurlijk.Verder nooit geen last van geratel of trillingen.
ben
Denk dat de auto wel een keertje tegen scherp sturen kan, maar denk dat als je het te vaak doet hij
het dan wel een keer begeeft.
Had het geratel jaren geleden ook eens met een Express.
De monteur vertelde mij toen dat dat meestal kwam door volgas met het stuur in de uiterste stand, of bijna, weg te rijden.
De weerstand is groter als je homokineet onder een hoek staat.
Ik zou zeggen : informeer eens bij een garage.
Tja, als je altijd volgas rijd en scherp stuurd zal de zaak eerder versleten zijn denk ik,maar normaal moet dat best heel vaak kunnen.
Groetsels,
Ben
Citaat van: duckie1098 op 15 april 2012, 03:03:12
Tja, als je altijd volgas rijd en scherp stuurd zal de zaak eerder versleten zijn denk ik,maar normaal moet dat best heel vaak kunnen.
Groetsels,
Ben
Klopt, normaal gesproken heb je daar niet snel last van, maar regelmatig snel van een parkeerplaats invoegen oid versnelt het slijtageproces.
De slijtage heb je ook eerder als de hoezen gescheurd oid zijn. Dan kan het vet er uit geslingerd worden, verminderde smering en dus verhoogde slijtage, en er kan ook zand e.d. in komen wat de slijtage ook weer versnelt.
Denk bij een klein scheurtje niet "dat komt nog wel" maar repareer dat zsm.
Wow veel reacties. In ieder geval lijkt het bij mij alsof het vanuit het stuur komt. Op het stuur zit eigenlijk continu een trilling (sinds zon 3 maand) en bij bepaalde snelheden schud de hele auto mee. Ongeveer bij dezelfde snelheden als JRSendar aangeeft.
En zoals ik al aangaf vertelde iemand mij dat er speling in het stuurhuis zelf zit. Overigens vertelde Bochane mij dat dit bijna niet voorkomt dat een stuurhuis defect gaat. Ik heb telefonisch contact met hun gehad, maar om nou direct langs te gaan rijden om een diagnose te laten stellen gaat mij denk ik ietwat teveel kosten als student :'( Hehe
eens, met kapotte hoezen heb je je homokineten binnen een week naar de knoppen.
Ben