Goedendag mede forum gebruikers,
Ik heb een megane 2 1.5dci uit 2004. Sinds enige tijd heb ik problemen met mijn stuur,hij stuurt van dag tot dag anders.
Zo stuur ik de ene dag heel lichtjes en de andere dag heel zwaar. Ik heb een paar keer de melding gekregen van "stuurkolom vrij"
Kan iemand mij vertellen waar de probleem zit? Alvast bedankt voor de reacties.
Is misschien je stuurbekrachting olie op of bijna op ?
Het is een electrische stuurbekrachtiging voor zoverre ik het weet. Ik zelf denk dat het misschien aan de stuurkogels kan zitten??
Storing in de electronische bekrachting ? misschien even uit laten lezen.
Dat zou best kunnen een storing ik weet niet hoe gevoelig ze er voor zijn heb de megane namelijk pas een half jaartje. Zou het aan de stuurkogels of stuurhuis kunnen liggen het is namelijk wisselvallig licht rijden en zwaar rijden
Zou het zo niet weten maar zou hem eerst is uitlaten lezen is het goedkoopste en zo kan je al uitsluiten of
het in de electronica zit.
In de kogels kan het niet zitten want dan moet het probleem zich constand voor doen.
Ik verwacht dat je stuurhuis niet goed meer is.
Het is geen kwaal dat ze het allemaal doen.
Het is de laatste tijd wel constant zwaar sturen ik ga hem denk van de week ff laten uitlezen bij de dealer alleen neem ik aan dat er bij het uitlezen niet de kogels en dergelijke uitgelezen kan worden? Hoe duur schatten jullie zo'n grapje in?
uitlezen €35
Kogels kun je niet uitlezen maar wel controleren op de brug op speling.
Maar je gaat naar de garage en meld je klacht en dan wordt het allemaal wel gecontroleerd.
Als het zich constant voor doet het vage sturen dan kunnen er wel stuur of fuseekogels stuk zijn.
Weet iemand nog een garage in de buurt van rotterdam die een beetje fatsoenlijk verstand heeft van renaultjes
Waarom geen dealer?
Dealer = duur
Dealer =heel duur (en niet lease rijders zijn heel vaak de sjaak,mijn ervaring)
Citaat van: tornado op 30 maart 2012, 13:43:05
Weet iemand nog een garage in de buurt van rotterdam die een beetje fatsoenlijk verstand heeft van renaultjes
garage nieuw rijswijk kan je is proberen (veban-rijswijk)
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik gaat morgen effe een vriend ernaar laten kijken of het aan de stuur of fuseekogels ligt en als die er ook niet uitkomt moet ik toch wel een garage opzoeken. Zijn ze een beetje bekend met renaultjes die garage veban rijswijk?
Als je er ff op googled,dan hang je waarschijnlijk al aan de telefoon om je afspraak met die vriend af te zeggen om daarna met Veban te bellen..... (ja die zijn wel redelijk bekend met Renaultjes,en ik heb van horen zeggen dat ze er zelfs verstand van hebben... :D)
Probleem lag aan mijn stuurkogels zowel links als rechts zat speling en was de vloeistof erin op. Het is opgelost nieuwe kogels erin+uitgelijnd maar alsnog heb ik het gevoel dat het zwaar stuurt
Dealer duur wordt altijd gezegd,maar dealer heeft ook kennis houd daar ook rekening mee,de monteurs worden door renault ook extra opgeleid om problemen sneller te vinden en op te lossen.
Er zit geen vloeistof in je stuurkogels.
Dat de auto nog zwaar stuurd kan ook aan je bandenspanning liggen als die te laag is.
Aan de uiteinde bij kogels in de rubber zit olie in hebben ze me verteld. Ik heb 205-55r16 bandenmaat waarbij ik 2.3bar voor en 2.1achter hanteer
Ja dat kan wel maar zit dat er nu ook in?
Ik persoonlijk zou ze alle 4 op 2,4 bar zetten.
Dat advies ga ik opvolgen en kijken of er dan wat verandert aan het stuurgedrag. Het lijkt wel van dag tot dag anders sturen met de megane, het kan ook aan mij liggen maar daar ga ik voorlopig niet van uit :)
Citaat van: matthew op 31 maart 2012, 19:21:15
Dealer duur wordt altijd gezegd,maar dealer heeft ook kennis houd daar ook rekening mee,de monteurs worden door renault ook extra opgeleid om problemen sneller te vinden en op te lossen.
Er zit geen vloeistof in je stuurkogels.
Dat de auto nog zwaar stuurd kan ook aan je bandenspanning liggen als die te laag is.
Daarom ga ik dus naar een ex dealer,die heeft namelijk ook nog liefde voor het merk,de officiele dealer hier bij ons is enkel bezig met geld verdienen (wat ook belnagrijk is,maar je kan ook teveel de nadruk op je winst leggen en te weinig aan service doen...)
Heb zelf ook bij mijn vorige Meg II, 1.6 16V, de melding gehad dat de stuurkolom NIET vrij was, kon dus ook niet starten. Bleek de elektrische bekrachtiging te zijn, is vervangen, maar was wel duur geintje, rond de 350 euro (bij de dealer).
FYI, er staat momenteel een elektrische stuurkolom op marktplaats voor een Meg II.
Kan me niet voorstellen dat bij speling in de kogels het sturen zoveel zwaarder gaat dat je het merkt. Maar goed, hoop voor je dat ik het mis heb.
Er zat bij beide kogels speling wat betreft de foutmelding die ik 2keer heb gehad was tijdens het laten draaien van de motor. Starten doet ie wel dus neem ik aan dat de electrische bekrachtiging in orde is anders zou ie namelijk niet starten of los komen tijdens contact??
Zijn je bovenste veerschotellagers niet kapot? Hierdoor dan je ook een ander stuurgedrag krijgen. Zoals zwaar sturen, niet goed terugkomen van het stuur vanuit een bocht naar rechtuitstand en een tik voelbaar/hoorbaar tijdens draaien aan het stuur (het verspringen van de veer).
Klopt die problemen heb ik ook. Je hebt mijn probleem precies beschreven is het een lastig klusje omdat te laten maken
Veerpoot de-monteren en dan de veer inspannen met verenspanners en dan kun je de veerschotel vervangen incl. lager. Daarna alles weer terug plaatsen.
Voor een monteur ongeveer een driekwartier tot een uur per kant.
autobedrijf heerjansdam, ga ik altijd met mij megane heen, is een bosch service centre, kleinschalig en hele goede alround monteurs, was voor beide kanten nwe schotelagers, wat jouw probleem is dus, ong 180 euro kwijt incl.
heerjansdam ligt bij barendrecht, dus regio rotterdam
meganic had jij exact dezelfde stuurproblemen als mij dan?
Wat ik vandaag ook heb opgemerkt is dat het sturen naar rechts veel zwaarder gaat in vergelijking met naar links
hai tornado, als jij tijdens het sturen ook een bonkend of knikkend geluid hoort, zelfs tijdens het inveren kan het voorkomen (verkeersdrempels bijv.) dan zijn idd je veerlagerschotels kaduuk, zeker aan 1 kant, was bij mij ook en heb beide kanten toen laten vervangen daar.
greets
Kan een kaduuke veerpootlager eingelijk nog het rijden zelf (negatief) beinvloeden, dus buiten het irritante "knakken" om?
het kan wel veroorzaken dat de auto gaat "trekken" naar 1 kant, dus door spoorvorming of wegverkanting, dat is dus dat de weghelft naar bijv. rechts afloopt, en dus de auto naar die kant nijgt te gaan. Dat euvel had ik tenminste ook met die versleten lagers.
Ook het stuur kan soms zqaar aanvoelen of niet goed terugkomen naar de midden stand na het uitkomen van een bocht.