Ik heb alles al een beetje doorgelezen hier, maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen.
Sinds vandaag valt mijn auto regelmatig uit bij stationair.
Het toerental schommelt dan even en daarna valt de motor dus uit.
Ik had in het verleden al af en toe startproblemen, maar dit gebeurde eigenlijk nog zelden sinds ik V-Power tank.
Vandaag veel in Rotterdam gereden en door de drukte dus veel stilgestaan en ook dus erg vaak gebeurde het dat de auto uitviel.
De bdp sensor is vorig jaar vervangen (onnodig eigenlijk voor Elektrische storing melding) en toen ook gelijk het gasklephuis laten reinigen en het lijkt er eigenlijk op dat sindsdien de auto loopt te kloten, maar kan ook toeval zijn natuurlijk.
Wie kan mij vertellen wat het kan zijn?
Ik ga hem nog laten uitlezen, maar zou wel leuk zijn als iemand precies weet wat de oorzaak is.. dat scheelt me weer een hoop kosten mogelijk.
ZIt de stekker van je bdp er wel goed in,misschien niet helemaal lekker vastgeklikt (en check ff de tempsensor die erboven zit,die wil ook wel eens wat zweten en dan je bdpsensor vervuilen)
Ik zal morgen eens kijken. Waar kan ik de bdp vinden?
Als je voor je autostaat,iets boven je versnellingsbak,kijk meteen ff of je de geupdate versie hebt gekregen (blauwe stekker) en dan zit een paar cm erboven de tempsensor
Gister even snel gekeken, maar ik zie wel iets blauws zitten.. kan er alleen niet bij..
Gister er ook achter gekomen dat bij een koude motor de auto dus helemaal niet stationair wil lopen... zeer lastig bij bochten enzo! :P
ik ga zo even de accu loskoppelen om de boel te resetten en als dat niet werkt van het weekend even die bdp sensor opzoeken en schoonmaken.
Heb even 2 foto's gemaakt... misschien kan iemand mij vertellen welke de bdp sensor is.
(http://5.media.hyves-static.net/1481624140/6/xlLB/0/img1481624140.jpeg)
Dit is een blauw ding, maar volgens mij geen sensor :P
(http://2.media.hyves-static.net/1481624169/6/SXfy/0/img1481624169.jpeg)
Ik denk zelf dat het de bovenste stekkertje is en deze is behoorlijk smerig.
Heb ook nog een filmpje gemaakt van wat ie doet.
Wat ik ook merkte is dat er geluiden uit het gasklephuis kwamen vlak nadat de auto uitviel... klonk als een klein elektromotortje o.i.d.
Hi Jeremy,
Dit klinkt en ziet eruit als wat ik had met de 1.6 16V. Alleen was het bij mij alleen bij de (koude) start.
Gasklephuis gereinigd en nokkenaspositiesensor (computer gaf bij uitlezen aan dat die defect was) vervangen.
Eerst uit laten lezen dus, want als je pech hebt is het de nokkenasversteller, en als ze die moeten vervangen moet bij de 1.6 16v ook de d-riem vervangen worden. Dit kost je al snel 800 - 1000 euro.
Anders kijk ik van het weekend ook nog maar even me gasklephuis na... al kan ik me niet voorstellen dat die na een jaar dusdanig vervuild is dat dit voor problemen zorgt.
Maandag laat ik hem even uitlezen als ik het niet opgelost krijg van het weekend en dan maar hopen dat het alleen een sensor is want 800 tot 1000 euro is wel heel veel geld...
Heb vandaag wel opgemerkt dat zodra de auto warm is het probleem bijna weg is op een beetje haperen na af en toe... heb vanavond toen ik van me werk kwam de auto warm laten lopen op +/- 2500 toeren en hij heeft zich daarna heel de weg naar huis goed gedragen.
Vond het wel grappig dat na het resetten van de auto vanochtend dat de computer vanavond er pas weer achter kwam dat me wielsensoren misten... dus 1 positief puntje: me auto had vandaag weer ffe wieltjes in het display en ik hoefde het ''Wielsensor Defect'' niet weg te tikken! :P
Ja die moet ik ook nog laten uitzetten,ik moet hem ook steeds wegklikken. Hoop ook voor je dat het of je gasklephuis is of de sensor,of je moet al aardig op weg zijn naar een nieuwe d-riem.
De bdp sensor is idd niet de schakelkabel foto1 en foto2 is ook niet bdp sensor,deze zitnamelijk veel verder naar onder,echt op de versnellingsbak geschroefd met de schroeven richting het motorblok.
@Matthew haha ja die eerste had ik zelf wel kunnen raden eigenlijk :D
Ik heb de sensor nog steeds niet gespot, maar maakt niet uit want moet sowieso naar de garage want gasklephuis reinigen heeft ook niet gewerkt helaas (was ook niet dramatisch smerig of zo)
heb wel even weer een filmpje gemaakt... als je goed luistert hoor je een soort fluittoon/piep uit het gasklephuis... is dit normaal?
Nou ik heb de jackpot hoor! maar liefst 4 foutmeldingen die het kunnen veroorzaken waaronder 1 zorgwekkende.
de foutmeldingen:
-BDP-Sensor
-Lambda-Sonde
-Koelwatertempratuurmeter
-Nokkenasverstellerpoulie
(weet niet of ik ze zo goed heb benoemd maar zo heb ik het verstaan)
De BDP storing is hoogstwaarschijnlijk een oude melding gelukkig dus die valt al af.
Lambda is gewoon stuk dus de mede-veroorzaker
Tempratuurmeter is ook stuk dus ook een veroorzaker
De lambda en de tempratuurmeter gaan ze als eerst vervangen met de hoop dat het opgelost is.
De 4e in het rijtje kan ook de nokkenas-sensor zijn dus kan ook een veroorzaker zijn.
Maar omdat ik weleens startproblemen heb moet de boel waarschijnlijk binnenkort vervangen worden... leuk want de riemen zijn 2 jaar geleden nog gedaan dus een beetje zonde om nu al weer te doen.
Ze gaan me nog bellen over de prijzen e.d. maar ben bang dat het een flinke rekening word met het kapotte raampje en de beurt erbij!
Hmmmm, ik hoop voor je dat het net als bij mij de nokkenaspositiesensor is. Samen met het reinigen van het gasklephuis was ik bijna 200 euro kwijt. Let wel: bij een Renault specialist, niet bij de dealer (die gelijk voor de hoofdprijs wilde gaan). Dat viel mee in vergelijking met de nokkenasversteller, want die zou zeker het viervoudige kosten. Ook bij mij is de d-riem krap 2 jaar geleden vervangen, dus dat vond ik ook zonde (als die riem er toch aan zat te komen is het nog wat).
Ik hoop het ook! maar als het te prijzig word zit ik er toch aan te denken om een andere garage te zoeken eerst want net als die onderhoudsbeurt vind ik echt belachelijk veel geld wat ze er voor vragen.
Jij zit toch niet zover bij die garage van Tedo vandaan? Want dan zou ik zeker overstappen!! (heb zelf eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met de officiele dealers...)
Zou hij kunnen doen, maar Papendrecht ligt toch nog best een eind van Rijswijk vandaan. Gelukkig krijg je daar wel een gratis leenauto (verwacht niet teveel) mee.
Rijswijk is nog redelijk te doen, en een leenauto zou wel geweldig zijn want dat vind ik altijd wel een gedoe om vervoer te regelen want bij VKV moet je een leenauto gewoon huren en daar begin ik niet aan.... zal wel eens informeren.
Als jij het niet erg vindt om tijdelijk in een Twingo, Clio of Megane uit ± 1999 te rijden, zou ik het zeker doen. Uiteraard moet je er wel benzine in doen.
Het maakt mij helemaal niks uit hoor! me vorige leenauto's waren een twingo en een alto dus ben het gewend haha! en zolang me dierbare autootje maar weer goed gaat lopen zonder een fortuin kwijt te zijn !-!
Dan zou ik het zeker doen,Tedo heeft er geloof ik erg goede ervaringen mee.
Goed alternatief?
http://link.marktplaats.nl/452321745
Was ff benieuwd hoe het er voor staat met je cc,hoop hem iig wel irl the zien Nijkekerveen.....
Oja.. helemaal vergeten de vorderingen te posten hier...
De auto heeft vandaag zijn beurt gehad en volgende week vrijdag worden de lambda en temperatuur sensor vervangen.
Ik heb besloten om het maar gewoon niet bij de dealer te doen want die kosten zijn ronduit belachelijk...(vond de Chef-werkplaats van de dealer zelf ook)
De vriend van mijn zus is monteur bij de Ford (Nadeel dat ze dus de auto daar niet kunnen uitlezen) en hij heeft de beurt voor 140 euro gedaan en gelijk heel me auto van top tot teen geïnspecteerd met extra aandacht voor het onderstel omdat ik gepiep hoorde telkens... wat gewoon de remmen bleken te zijn gelukkig.
De auto was naar zijn zeggen in technische topstaat voor de rest dus dat is in ieder geval al goed nieuws :)
De onderdelen zijn als het goed is vandaag besteld, maar helaas was zijn eerstkomende vrije dag om bij te klussen pas volgende week vrijdag.
Tot die tijd zit ik wel met een zeer dorstige auto dus dat is wel ffe flink balen en ik ben ook bang dat ik zo vaak moet tanken dat de financiën het me niet gaan toelaten om naar de openingsmeeting te komen, maar ik ga zo zuinig mogelijk doen dus wie weet....
hoezo is nu dan dorstig?? En je kan het niet maken om niet te komen,jou cc is imho 1 van de topstukken van de club!
Door die kapotte lambda weet de computer eigenlijk niet hoe hij de motor aan moet houden en daardoor geeft de computer extra benzine om de boel aan het draaien te houden (zo is mij verteld in ieder geval)
Komen ook rookwalmen van hier tot tokio uit... en het warmdraaien op 2500 toeren help ook aardig mee om het verbruik omhoog te krikken...
Dank je voor het compliment! ik ga sowieso me best doen om er te komen, maar kan helaas niks beloven....
Petje rond voor Jeremy op de meeting zodat-ie bezine voor de terugweg heeft? :huh: :)
Absoluut niet ###lig bedoeld, Jeremy
Hahaha niet l*llig opgevat hoor Dante! !-! ik ga gewoon zo zuinig mogelijk doen en hopen dat de sensoren niet al teveel kosten en dan hou ik hopelijk genoeg centen over om bij de meeting aanwezig te zijn... en misschien ga ik wel tegen me principes in wat van me spaarrekening snoepen want wil er heel graag bij zijn eigenlijk!
Auto vandaag naar de garage gebracht....
Vanmiddag telefoontje met slecht nieuws te horen gekregen. Het vervangen van de sensoren heeft niet geholpen en het lag aan de nokkenasversteller...
Niet leuk om te horen natuurlijk en zat er serieus aan te denken om de auto op te ruimen.
Maar bij ophalen vanmiddag liep hij wel een beetje hoog stationair maar viel niet uit en na gas geven viel hij netjes terug in toeren ipv helemaal in te zakken en daarna uit te vallen of langzaam weer op toeren te komen.
Na een rit van 20km op de snelweg ook geen problemen ondervonden en het verbruik is ook heel sterk verminderd dus het lijkt gewoon opgelost.
ik kijk het nog wel even aan want vind het wel raar dat het probleem in eerste instantie niet opgelost leek.
Dat ze niet meteen die nokkenasversteller hebben bekeken. Al dat speurwerk loopt behoorlijk in de papieren.
Als de nokkenasversteller stuk is, of stuk gaat, zal je die t.z.t. toch een keer moeten vervangen.
Bij mij was het de sensor, maar af en toe laat de auto bij een koude start ook een korte ratel horen. Dat is de nokkenasversteller, die toch ook langzaam defect aan het raken is. Omdat er verder niets kapot van kan gaan laten we het lekker zo, in de hoop het te kunnen uitstellen tot ook de d-riem vervangen moet worden (ik hou daarvoor nog steeds 4 jaar aan, dus we hebben er nog twee te gaan).
@fubar:De sensoren waren ook kapot... had totaal vier meldingen die veroorzakers konden zijn.
@Tedo: Ja ik weet het en ik doe precies hetzelfde als jij, want ik heb ook precies hetzelfde probleem... de korte ratel heel af en toe bij starten... en ook nog 2 jaar te gaan dus we zitten in het zelfde schuitje haha!
Ja k#t vervelend he? Maar goed: dan hadden we maar geen 1.6 16V moeten kiezen... En ach: áls 'ie maar start!
Nou idd! Al had ik van tevoren geweten dat het probleemblokken zijn en dat de 2 liter in een CC nog niet eens zo gek veel meer verbruikt had ik ongetwijfeld nooit voor de 1.6 gekozen!
Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat een 2.0 (veel) dorstiger is dan een 1.6. ;)
Oké haha! ja jij hebt ze allebei natuurlijk! Maar heb wel gehoord dat bij de CC de 2.0 beter op zijn plaats is vanwege het extra gewicht van de auto en daardoor in verhouding minder verbruikt dan de 1.6 die meer moeite heeft met het voortslepen van het extra gewicht en daardoor meer gaat ''zuipen''
Alleen is een 2.0 zelf ook 75 kg zwaarder. Dus je hebt altijd een persoon extra bij je... :D
@Tedo
Vergelijk je nu ook niet een sedan met een station?
Want station is zowieso zwaarder dan de sedan.
Want over het algemeen valt dat verbruik idd wel mee het verschil.
Ik had van de zaak een grand tour 1.6 16V en die woog op kenteken 1190 kg. Mijn eigen 2.0 16V weegt op kenteken 1265 kg. Dus 75 kg meer voor een ongeveer gelijke uitvoering.
Mijn sedan weegt op kenteken 1175 kg. Een vijfdeurs hatchback weegt 1150 kg, een driedeurs 1130 kg.
Een CC weegt met een 1.6 16V 1290 kg, dus 100 kg meer dan een grand tour, 115 kg meer dan een sedan en 140 kg meer dan een hatchback.
Met een 2.0 16V weegt een CC 1365 kg, dus ook 75 kg meer.
Maar qua verbruik scheelt het zeker wel hoor, al lijkt het op papier misschien niet direct zo:
1 op 10 voor de 2.0 en 1 op 13 voor de 1.6 (in grand tour) met vergelijkbare rijstijl.
Ok,dan vind ik het verbruik voor de 1.6 erg netjes en voor de 2.0 normaal.
@ Tedo je gebruikt toch wel de 6e versnelling he ;)
@ Jeremy,je bent er dus wel bij morgen????
@Michiel: zeker! Met een 2.0 kan je heerlijk lui schakelen als het niet zo snel hoeft te gaan, dus lekker snel in een hoog verzet.
Ik moet trouwens wel erbij vermelden dat de 2.0 bij lange snelwegritten (op cruise control) wel een stuk zuiniger kan zijn. Zelfs met een dakkoffer op het dak _o_
Kortere stukken met veel files, stoppen en weer optrekken is killing voor het verbruik. En laat ik dat nou net veel hebben qua woon-werk verkeer.
@ Tedo,kan je vertellen dat dat precies opgaat voor een 1,4tje hoor,maar ik heb dan weer de mazzel dat de A9 een hele fijne spitsstrook heeft en ik daardoor bijna geen file meer heb :D