Voor/Nadelen:
8v :
Nadelen:
-Minder Zuinig
- Luier Rijden
Voordelen:
- Minder Storingsgevoelig (1 Nokkenas)
-Meer Koppel Onderin.
-Goedkoper Onderhoud. (Distributie Riem vervangen geen speciaal gereedschap nodig)
16v:
Nadelen:
-Minder Koppel Onderin
Voordelen:
-Meer Koppel boven
-Zuiniger
-Sneller
8 kleppen is lekker zuinig!!!! *ook trotse bezitter van een 8 klepper 2.0*
De 8v heeft eigenlijk geen voordelen tov de 16v.
Hij is wel wat luier te rijden. De topsnelheid van de 16v is hoger, maar wat boeit dat???
De 16v is zuiniger dan de 8v
Heb vroeger vaak 2.0 8v's gehad (van andere merken), prima.
16v trekken vanaf 4500 tpm wel ineens stukken beter door, al is het verschil in koppel ook weer niet zo geweldig.
Dat zuiniger is ook geen item.
Wel moderner minder storingsgevoelig, vind ik.
Bij 16v's heb ik ook nooit ernstig olieverbruik gehad.
Hier, kijk op autoweek.nl en dan bij occasions/auto's vergelijken en vul de types in (autoweek maakt wel veel foutjes daar niet van).
eind 1999 1999 (16v)
info
brandstof benzine benzine
totaal max. vermogen 85 kW (115 pk) 110 kW (150 pk)
totaal max. koppel 168 Nm 185 Nm
BRANDSTOFMOTOR
info
cilinders 4, in lijn 4, in lijn
info
kleppen per cilinder 2 4
info
cilinderinhoud 1998 cc 1998 cc
info
boring x slag 82,7 x 93,0 mm 82,7 x 93,0 mm
info
compressieverhouding 9,8 :1 9,8 :1
info
max. vermogen 85 kW (115 pk) 110 kW (150 pk)
5400 tpm 6000 tpm
info
max. koppel 168 Nm 185 Nm
4250 tpm 4500 tpm
info
brandstofsysteem multipoint injectie multipoint injectie
info
klepbediening ohc dohc
info
turbo nee nee
info
PRESTATIES
topsnelheid 200 km/h 215 km/h
info
acceleratie 0-100 km/h 9,5 s 8,6 s
info
verbruik binnen beb. kom
1 op 8,3 1 op 8,1
info
verbruik gemiddeld
1 op 11,6 1 op 11,0
info
CO2-uitstoot 193 g/km 214 g/km
info
energielabel G G
ONDERSTEL
info
wielophanging voor onafh., McPherson onafh., McPherson
remmen voor gev. schijven gev. schijven
info
remmen achter trommels schijven
info
bandenmaat voor 175/65R14 195/60VR16
info
draaicirkel 10,5 m 10,5 m
SERVICE & GARANTIE
onderhoudsbeurt 15.000 km / 1 jaar 15.000 km / 1 jaar
algemene garantie 1 jaar, onbeperkt 1 jaar, onbeperkt
Ik heb de 8v en de 16v gehad, en de 16v was een stuk zuiniger op dezelfde stukken met dezelfde rijstijl.
dus even in het kort
Nadelen:
-8v is minder zuinig dan de 16v
-Minderkoppel dan de 16v
Voordelen:
-Minder Storingen
Nog meer aanvullingen?
Top snelheids verschil??
Wat is de topsnelheid uberhaup
Dat had Willem al gepost......
Citaat van: megcab2000 (Willem) op 11 maart 2012, 20:52:09
Hier, kijk op autoweek.nl en dan bij occasions/auto's vergelijken en vul de types in (autoweek maakt wel veel foutjes daar niet van).
eind 1999 1999 (16v)
totaal max. vermogen 85 kW (115 pk) 110 kW (150 pk)
totaal max. koppel 168 Nm 185 Nm
BRANDSTOFMOTOR
kleppen per cilinder 2 4
max. vermogen 85 kW (115 pk) 110 kW (150 pk)
5400 tpm 6000 tpm
max. koppel 168 Nm 185 Nm
4250 tpm 4500 tpm
klepbediening ohc dohc
PRESTATIES
topsnelheid 200 km/h 215 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,5 s 8,6 s
CO2-uitstoot 193 g/km 214 g/km
ONDERSTEL
remmen voor gev. schijven gev. schijven
remmen achter trommels schijven
bandenmaat voor 175/65R14 195/60VR16
Oke sorry haha maar snap iets niet. ik zie super veel filmpjes van een hogere topsnelheid dan 200. en ook veel ervaringen. zelf heb ik ook nog maar net nmijn auto en moet nog ingeschreven worden heb maar 1 stukje gereden met maximaal 180km/u maar wat denken jullie maximale top
heel simpel
een 8v heeft meer koppel onderin en eerder tot je beschikking
een 16v heeft meer vermogen bovenin,doordat die meer lucht kan verpompen.
ik rij persoonlijk niet graag in een 16v,geef mij maar die kick onderin van een 8v
en kwa verbruik? zit ik in de stad rond de 1:12 op de snelweg 1:15 en mn record heb ik 1 keer
gehaalt,van 1:18.
enige nadeel is dat op de snelweg de 8v snel is uitgezeken,echt met een stoplichtsprint
heb ik wel eens het compliment dat mn 2.0 wel rap was,terwijl het een 1,6e is.
een 4 naar 2 naar 1 uitlaat spruitstuk raadt ik ook zeker aan voor een 8v
Nou dennisje, allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de wagen !-! , maar ga er van uit, dat elke snelheidsmeter vanaf fabriekswege al een afwijking 'ten nadele' heeft. Anders zouden autofabrikanten de claims bij snelheidsbekeuringen om de oren krijgen.
Rijd je op de teller zo'n 206, dan is dat in het echt zo'n 200km (kun je met de gps van de navigatie stukken exacter zien).
Heb je er andere (grotere) velgen/bandenmaat onder dan origineel, dan kan de wielomtrek groter zijn. Heb je helemaal een afwijking in de teller (zie: http://www.banden-ackermans.be/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=103 ).
Tegenwoordig vind ik topsnelheid totaal onbelangrijk, als ie maar vlot door accelereert. Dat is nog niet verboden :9~
ps: een 8v is 50kg lichter ,ook een voordeeltje. Gooi je de tank telkens halfvol ipv vol, scheelt ook weer een twintig kg. Al met al dan evensnel.
groet,
Voor een koppelkromme kun je even kijken op RTC. Gisteren op de dynodag ging de R19 met een megane F7R-motor van Arno op de bank. Bij 2000 rpm 160Nm aan de wielen en dat liep op naar 181 Nm bij 4500 rpm. Ik rijd zelf ook met zo'n blok (F7R) en dat is super soepel. Link: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=30068&start=70
CiteerIk heb de 8v en de 16v gehad, en de 16v was een stuk zuiniger op dezelfde stukken met dezelfde rijstijl.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb op het zelfde moment eens een 2.0 8v en een 2.0 16v gehad.
De 16v was zuiniger dan de 8v. Echter, de 16v vind ik sportiever rijden, en daardoor trap je weer sneller het gas in waardoor je minder zuinig gaat rijden.
Toen ik de 16v kocht, moesten we die vanuit friesland naar puntje limburg ophalen in de 8v, dus de terug weg hebben we goed kunnen testen.
Waar de 8v stopt daar geeft de 16v je juist nog even een lekkere boost. Die gaat gewoon veel langer door.
Ik ben dan ook een fan van de 16v motor (f7r).
Citaat van: Christian de Vriend op 11 maart 2012, 22:47:01
een 8v heeft meer koppel onderin en eerder tot je beschikking
Hij heeft niet meer koppel onderin. Dat lijkt omdat hij bovenin meer heeft (bakverhoudingen zijn ook anders)
Zet hem maar eens bij 60km/h in de 5 en geeft dan maar eens volgas.
Ik rijdt zelf ook een 2.0 8v. Qua verbruik valt ie best tegen, rond de 1 op 11/12, mahja, dat kun je verwachten met een oude 2liter. Qua comfort is het goed tedoen, kan lange stukken 150 rijden, zonder teveer herrie aan m'n kop, en de radio hoeft dus ook niet harder, ook de stoelen zitten perfect. Qua onderhoud valt de mijne best tegen, al rond de 1600 euro aan versleutelt in totaal, maar dat reken ik niet toe aan Renault of, de Renault Megane, ik heb gewoon pech gehad bij de koop, maar nu rijdt ie wel heerlijk weer.
er is nog niks zeker,maar er is een kans dat ik het verschil ga merken dit jaar,naar zeggen
heeft een 2.0 16v van de megane 1 in de latere jaren een aanpassing gekregen,namelijk
grotere kleppen,en een dunnere inlaat,waar door het koppel onderin heeft toegenomen.
dus ben benieuwt.
Langzaam aan maar wel begint de 8v steeds meer positieve dingen te krijgen. de rede dat ik deze ervaringen doe is omdat ik zelf ook niet 123 kon kiezen ennu dus een mooie aan het einde van de rit een mooie samenvattring vsn wat de voordelen/nadelen zijn van de 16/8v.
Zelf heb ik er niet veel ervaring in maar hoor het graag van anderen,
8 klepper is ook iets goedkoper in onderhoud,d-riem is een stuk makkelijker zelf te vervangen,bij de meeste 16v heb je speciaal gereedschap nodig voor het stellen van de nokkenassen,terwijl je bij een 8 klepper genoeg hebt aan gezond verstand. ik zie het bij mij thuis ook,de kangoo 1.4 trekt een stuk rapper op dan mijn logge 1,4 16v meg,terwijl de meg toch 20pk meer heeft (en ja ook 200 kg zwaarder is) daarentegen rijd de Meg weer fijner bij 50 in de 5 dan de Kangoo
ik ben ZEEEEEEEEEEEEEEEEER tevreden met mijn phase1 2000-16V, ook zuinig en een beest van een motor. ik heb hem nu al 10 jaar en over het algemeen weinig problemen mee gehad.