Hallo,
Ik heb de volgende vraag. Ik heb 2 weken geleden een lekke linker voorband gehad.
Nu trok de auto daarna, ook na montage zomerbanden erg naar links. Ik heb de auto laten uitlijen en toe kreeg ik de
mededeling dat mijn achterbanden verschillend afgesleten zijn. links nog 8mm en recht 6.5mm. Is hier een verklaring voor. Tevens trilt de auto altijd wel een beetje ook na het opnieuw balanceren van alle velgen.
Alvast bedankt
Edwin
ff uitlaten lijnen.
en evt. uitbalanceren.
Kan zijn dat de banden scheef zijn gaan trekken na de lange tijd dat ze liggen.
Voorbeeldje: (voor heen zelfde probleem)
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/408849_218746578218680_228556469_n.jpg)
Het probleem is dat de auto net is uitgelijnd en dat het verschil er dus al voor uitlijnen en balanceren in zit. Zou er misschien een probleem in de achteras kunnen zitten. De auto begint meer te trillen als ik een bocht op bv de snelweg naar rechts maak.
heb je de banden al omgedraait? (links>rechts rechts>links) voor>achter achter>voor
Auto is nu reeds goed uitgelijnd..maar hoe kan het dat de achterbanden zo verschillend afslijten?
door dat de auto scheef op de wielen staat.
ff overdreven gezegt:
LV | | RV
LA | \ RA
voorbeelje ^^
heb je ook al centreer ringen geprobeerd?
Nee heb ik nog niet gepribeert..dat verklaard het trillen misschien ook wel....hoe werkt zoiets...?
centreer ring stop je tussen de remschrijf en je velg.
deze worden standaard meegeleverd als je alliminum / lichtmetalen velgen hebt, zijn voor mijn ogen niet meer als 4 plastic ringen :P
(http://www.givawheels.nl/Userdata/WebsiteImages/image/centreerringen.jpg)
Niet toevallig een velg die niet meer recht is door bijv stoeprand raken.
Achteras krom zou kunnen maar verwacht ik niet. Ergens komt er meer druk op te staan waardoor die niet gelijkmatig slijt.
Wat ik verwacht is dat je "toe in" of "toe out" niet goed is.
(http://www.ustudy.in/imagebrowser/view/image/4368/_original)
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met MCC Sport in Veghel. Deze hebben zowel mijn Mégane en de Evo goed uitgelijnd en uitgewogen. Deze weten ook direct of de achteras krom zou zijn door middel van een paar simpele gereedschappen. Door hun rally ervaring kunnen ze zowat iedere auto erg goed uitlijnen op een manier die ik bij een dealer nog nooit ben tegen gekomen. Hun vertrouwen ook niet op computers, maar puur ervaring en goed meetwerk.
Kan dat wel met een starre achteras.... Het meet rapport van het uitlijnen geeft aan dat de achterwielen niet helemaal in het midden staan zeg maar..van het meetblokje...als jullie begrijpen wat ik bedoel...
Mijn plaatje moet je zien van de bovenkant. Niet van de achterkant.
Als 1 wiel iets te ver naar binnen of buiten staat, van boven af gezien, dan zal deze sneller slijten.
De slijtage van je zit deze aan de buitenkant, binnenkant of midden?
Dat hebben ze eigenlijk niet gezegd. Volgensij is de slijtagen over hele band gelijk. Weet wel dat ik de auto altijd wel wat vond trillen....
Hun zouden aan de uitlijning al moeten kunnen zien of de achteras krom is ja of nee.
Aan de achteras van de megane is niks te stellen.
Maar heb je misschien niet een keer een nieuwe band moeten kopen ivm lekke band/kapot gereden.
Of een band gewisseld per ongelijk met voor of achter.
De wielen van een megane 2 staan er zowiezo wat krom onder standaard ivm comfort,achterbanden van de meg2 slijten daarom net zo snel dan al niet sneller dan de voorbanden.
Ik heb mijn zomerbanden er weer onder laten zetten omdat ik vorige week een lekke linker voorband had. Waarschijnlijk ben ik ergens overheen gereden en is de sporing van de auto anders geworden. Ik dacht eerst dat het aan het feit lag dat ik met een lekke band had gereden. Maar nadat ik de zomerbanden er weer onder had trok hij nog steeds naar links. Laten uitlijnen en banden van voor naar achter en van links naar recht. Nu is de uitlijnen wel weer goed. Maara kreeg toen de opmerking van Profile dat 1 achterband nog 6.5 mm profiel heeft en de andere nog 8 mm. Heb geen lekkere band gehad of wat dan ook. Dus er zit qua slijtage erg veel verschil in. Als ik nu een bocht naar rechts maak (als ik wat harder rij) bgeint de auto meer te trillen. Er zit een soort van resonatie in de trilling. echt heel raar. Nu heb ik er 2 jaar geleden andere velgen bij gekocht. Zaten standaard alu velgen onder. 16". Ik heb er nu renault velgen 17" inch onder. Ook van renault zelf. ET waarde enz. van deze velgen is het zelfde als die er onder zaten, dus hier kan het niet aan liggen.
Hmm ik haak hier ff in,mijn achterbanden slijten dus wel harder dan voor,en dan voornamelijk aan de binnenkant,mijn achterwielen hebben dan dus ook de "toe in" stand zoals Benjamin aangeeft. Maar ik zie dat daar dus niks aan te doen is??? Auto ligt btw wel als een blok op de weg,dus heel erg vind ik het op zich niet enkel heb ik dus wel sneller achterbanden nodig want hoewel ze aan de buitenkant er prima uitzien,kan de binnenkant compleet op zijn... Dit is btw al vanaf het begin zo dat ik de auto kocht,dus ook met de standaard wielen er op.
Ik heb gehoord dat het meer slijten van de achterbanden t.o.v. voor een typische Megane II kwaal is. Let wel: dan heb ik het over gelijkmatige slijtage.
Vreemd genoeg heb ik daar bij beide auto's geen last van; daar gaat het vrijwel gelijk op (terwijl je bij een voorwielaandrijver zou verwachten dat de voorbanden harder gaan)
Buitenkant slijt ongeveer net zo hard als voor,binnenkant zeker 1,5 keer sneller,maar wel gelijkmatig dus alle 2 de wielen net zoveel...
Zit me net te bedenken dat ik vorig jaar links achter een gebroken veer heb gehad. Deze is toen vervangen. Recht niet natuurlijk. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben!
Het trillen van de auto is trouwens heel raar.....dit is pas rond de 110 en hogere snelheid dat hij gaat trillen....banden zijn opnieuw gebalanceerd.....zou dit dat toch nog aan een verkeerde afstelling kunnen zijn van de achteras.....
Is dat trillen wel afkomstig van de achteras/wielen dan?
ik voel het trillen niet in het stuur maar meer in het interieur.....
Ik zal eens kijken of ik het meetrapport van de uitlijning kan inscannen en hier toevoegen....misschien dat iemand hier iets uit kan halen mbt de achteras.....
Citaat van: homan111 op 8 maart 2012, 11:50:33
Zit me net te bedenken dat ik vorig jaar links achter een gebroken veer heb gehad. Deze is toen vervangen. Recht niet natuurlijk. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben!
Ik zou veren altiijd per as vervangen,niet per wiel.. misschien eens meten of de wagen hoogte nu wel geliijk is? Zou misschien ook kunnen zijn dat je schokbreker ook verrot is na het breken van de veer,en dan gaat je achterwiel klapperren,wat weer kan overkomen als een trilling.
Even je plaatje uploaden bij ImageShack (http://imageshack.us)
Dan de "direct link" van je plaatje tussen deze haakjes ][ zetten:
[img][/img]
(http://img406.imageshack.us/img406/4499/p1020824m.jpg)
Zie wel aardig verschil tussen la en RA qua sporing,misschien dat je achterwiellager speling heeft?
die zitte toch vast in de remschijven achter? Deze zijn ongeveer een jaar geleden vervangen...de remschijven dan...
In de remschijven kan zoiets niet zitten.
Verschil in sporing valt nog wel mee.
gisteren mijn banden achter opnieuw laten balanceren. Rechtsachter zat behoorlijke onbalans in. Het trillen is nu weer nagenoeg weg. Blijf dan alleen vreemd dat ze verschillende slijtage vertonen.
Heb je misschien veel rotondes in de buurt? die zijn namelijk altijd links om en dan krijgt je rechterband veel meer te verduren dan de linker.... :D
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 14 maart 2012, 10:38:28
Heb je misschien veel rotondes in de buurt? die zijn namelijk altijd links om en dan krijgt je rechterband veel meer te verduren dan de linker.... :D
Of op de ijsbaan geweest Y :D
Tsss op de ijsbaan slijten je banden toch niet..... :D
Hangt af van het aantal rondjes :D ;)
PS: heb m'n schaatsen ook diverse malen moeten 'cuppen' 8)7 :D
Volgens mij cuppen zeker de voorbanden op een Megane II altijd een beetje. Bij mij wel tenminste.