Hoi,
Me naam is Bas en ik ben nieuw hier Y , heb sinds kort een nieuwe auto, (Renault Megane Coupe '10).
Ontzettend blij en tevreden mee.
Alleen valt het geluid echt tegen ik heb dat 3D Arkamys pakket erop. maar mis toch echt een goede bass!
Nu zit ik te twijfelen tussen een passieve of een actieve sub (wil me originele headunit houden ivm tomtom etc.)
actieve:
JBL Basspro II
MTX RT8PT
MTX RT12PT
Pioneer TS-WX110A
passieve:
Denk ik iets van een JBL Versterker icm een Kicker 12" sub
Nu een paar vragen die ik heb :P
1. Zit er echt heel veel verschil tussen een actieve sub en een passieve sub?
2. Is er veel kwaliteit verlies met zo een (speaker kabel naar RCA adapter) high low profile nog wat :) ?
3. Is het aansluiten van een actieve sub echt veel makkelijker dan een passieve?
4. Hoe en waar kabels doorvoeren in de Megane III Coupe (heb wel op een duits forum wat plaatjes gezien alleen missen er een paar)
Niet echt heel duidelijk dus.
5. Iemand ervaring !-!
Wat een vragen allemaal :) heb een klein beetje ervaring met inbouwen, x eerder gedaan in me golf 3 cabrio. Maar denk dan het in de Renault moeilijker is
Thanks alvast o-)
Hoeveel ruimte heb je ter beschikking of ben je bereid op te geven?
Je moet je bedenken dat je met een actieve sub minder ruimteverlies hebt, want je hebt niet een sub (met of zonder kist) en een aparte versterker en alle bekabeling die erbij hoort. Plus het feit dat een actieve sub al optimaal samengesteld is, dus je weet dat versterker en sub al zo optimaal op elkaar aangepast zijn.
Daarentegen ben je met een passief systeem vrijer om te kiezen, omdat daar meer combinatiemogelijkheden zijn ;)
Over kwaliteitsverlies kan je niet echt spreken denk ik. Beide systemen kunnen goed of minder goed zijn, afhankelijk van het merk, specificaties, afstelling etc.
Wat betreft het aansluiten kom je met een actief systeem makkelijker weg. Je heeft immers minder kabels aan te sluiten.
Hey Remy
Ruimte maakt niet zoveel uit, als de buggy er nog is past is het prima ;)
Ik ben ook geen hardcore hifi fan aangezien ik ook gewoon de originele speakers wil houden.
Wil gewoon wat meer bass en dat me speakers wat harder gaan maar dat zal wel lukken als je de bass eruit haalt.
Het aansluiten van een actieve sub is dus gewoon stroom vanaf de accu, remote naar de radio en draad van een speaker pakken?
zit zelf te denken aan deze (was ook me eerste keus)
http://www.autohifi.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=22372&hoofdgroep=8&subgroep=123#.T1Xb3dGXRN0
lees er veel goede dingen over.
en wat zou beter zijn als ik m in de kofferbak monteer of onder de stoel?
mocht je nog een subwoofer zoeken,
ik heb er 1 liggen met een ingebouwde versterker.
Merk is FUSION!
PM me maar.
@ Faith87: ik denk dat je daar een goede sub aan hebt ;) Het vermogen sluit mooi aan op het vermogen van de standaard speakers...je moet natuurlijk ook niet hebben dat de bass te nadrukkelijk boven de rest uit komt.
Ik denk dat je vanuit de kofferbak de mooiste geluidsverdeling hebt. Echter, onder je stoel neemt het geen ruimte weg, in de kofferbak wel. Daarbij, je kan zelf beide opties proberen en zelf oordelen wat het beste klinkt ;)
Ik weet niet of het voor de Coupe ook geldt, maar de hatchback schijnt op de radio een Quadlock stekkerblok te hebben waarop alle kabels aangesloten zijn. Zover ik weet kan je dus niet zomaar een andere ISO stekker erbij drukken. Daarvoor moet je dan weer een car2iso2car verloopstukje hebben. Althans, dat is zoals ik het begrepen heb.
Heb zelf de WX77, bijna dezelfde aansluitingen als die WX110. Aangezien je daarvoor het signaal van de achterspeakers gaat aftappen kwam ik op bovenstaand verhaal uit. Mocht je ermee aan de slag gaan, laat het maar weten, ben zeer benieuwd hoe het verloopt! Heb dat ding zelf namelijk ook nog niet erin :)
@ xCoupex: Thanks voor je aanbod maar ga waarschijnlijk voor de aktieve pioneer sub.
@Megane 1981
Ik zal dit weekend even kijken of het zo is, hoop het niet :P, ik wil hem in de achterbak doen en dus draad van me achterspeaker pakken.
maar moet ik dan weer draad vanaf me andere achterspeaker pakken om ze alle 2 werkend te houden?
Gelukkig heb ik hem in laten bouwen, heb zelf dan ook totaal het geduld niet om het zelf te doen. En iemand die er verstand van heeft is er met 2 uurtjes mee klaar en het draait nu al meer dan een jaar perfect.
Mooie aanvulling op het standaard crappy geluid overigens.
Citaat van: Faith87 op 7 maart 2012, 12:50:57
Ik zal dit weekend even kijken of het zo is, hoop het niet :P, ik wil hem in de achterbak doen en dus draad van me achterspeaker pakken.
maar moet ik dan weer draad vanaf me andere achterspeaker pakken om ze alle 2 werkend te houden?
Maakt zover ik weet in principe niets uit. Het gaat er vooral om dat je het signaal "aftapt" van de achterspeakers(bekabeling), of je dat nu aan de kant van de radio of de kant van de speakers zelf of halverwege de kabels doet maakt niet uit. Een stuk blootleggen en erop solderen bijvoorbeeld. Maar ik wil graag een 'nette' oplossing zodat ik alles er ook weer gemakkelijk uit kan halen. Zodoende kwam ik op zo'n verloopstukje, dan prik je het daarop en hoef je niets aan de originele bekabeling te doen.
@Marc: Ja da's inderdaad ook wel lekker. Ik heb er helaas nog geen goedkope club voor gevonden, en ik leg voor zo'n klusje echt geen 150-200 euro neer ;) Dan liever iets meer geduld en werk ermee haha, maar begin er al wel genoeg van te krijgen.
Ik heb het hier laten doen: http://www.proinbouw.nl/
Heb je al wel eens geinformeerd dan wat het kost bij een dergelijke zaak bij jou in de buurt?
Ja, zo kom ik ook op die bedragen. Omdat je zelf al de sub aandraagt pakken de meesten de winst op het uurtarief. Ik heb offertes gehad tussen de 150 en 180 Euro, evt nog zo'n car2iso2car erbij. Heb wel 1 beunhaas gevonden die het voor 100,- doet, maar daar ben ik toch wat wantrouwend in ;)
En wat ben je zelf dan :P
Maar goed, liever 100 euro kwijt aan zo'n inbouw station die het heel netjes en professioneel inbouwt dan dat het 1 jaar later nog op de plank ligt ;)
Ik liet het dan nog liever door de dealer doen die het voor 140 euro inbouwen (volgens de post in het andere topic), hoe professioneel wil je het hebben? En jij blijft maar steeds twijfelen hoe of wat...
Citaat van: Marc_Estate op 9 maart 2012, 10:59:06
En wat ben je zelf dan :P
Ook een prutser, maar dan weet ik in elk geval precies wat er wel en niet gebeurd is, daar ging het me om ;)
Maar ik heb een tijdje geleden de knoop doorgehakt hoor en ben gewoon naar een prof bedrijf gegaan. Ben zooo lang met het doorvoeren van de plus bezig geweest zonder succes, dat ik er helemaal genoeg van had haha. Dan te bedenken dat het aftappen van de achterspeakers enzovoorts ook nog had gemoeten. Nu zit alles mooi weggewerkt, inclusief de afstandsbediening mooi vooraan.
Geluid is enorm verbeterd! De standaard bass is flink omlaag gedraaid en de fader staat meer naar achteren gericht, waardoor de boxjes voorin ontlast worden en er een stevige bass van achteruit door de WX77 wordt geleverd en het volume bijna op max kan zonder vervorming :q
Wat ik dan weer een nadeel vind, is hoe verder je de fader naar achter insteld, hoe harder je het volume moet zetten, en dan is het ineens zeer irritant dat elke keer als je de auto opnieuw start het volume weer automatisch terug staat op 15... l-
Hoi Faith87,
Is deze subwoofer van Fusion niet iets voor je?
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/FUSION-CS-AT1100,10259,357018,154267.html
Zelf heb ik ook een fusion subwoofer een actieve, het makkelijke is dat alle kabels zijn meegeleverd, alles is zeer eenvoudig aan te sluiten en er zit ook een tekening bij hoe je het moet doen! Verder ben ik zelf erg blij met het geluid dat eruit komt. Vooral erg zuiver.
Citaat van: Heatzone (Mark) op 6 juli 2012, 12:44:50
Hoi Faith87,
Is deze subwoofer van Fusion niet iets voor je?
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/FUSION-CS-AT1100,10259,357018,154267.html
Zelf heb ik ook een fusion subwoofer een actieve, het makkelijke is dat alle kabels zijn meegeleverd, alles is zeer eenvoudig aan te sluiten en er zit ook een tekening bij hoe je het moet doen! Verder ben ik zelf erg blij met het geluid dat eruit komt. Vooral erg zuiver.
Afmetingen:
Depth 306mm [12-1/16"]
Height 306mm [12-1/16"]
Length 559mm [22-1/32"]
http://www.fusionelectronics.com/car/products/active-enclosures-cs-series/cs-10-Active-Tube-Enclosure
Citaat van: therion op 6 juli 2012, 12:05:48
Wat ik dan weer een nadeel vind, is hoe verder je de fader naar achter insteld, hoe harder je het volume moet zetten, en dan is het ineens zeer irritant dat elke keer als je de auto opnieuw start het volume weer automatisch terug staat op 15... l-
Ja klopt, da's wel een (klein) nadeel, maar het verbeterde geluid maakt een hoop goed!
Ook moest ik de Tomtom stem een stuk harder zetten, die hoorde ik de eerste keer bijna niet meer :)
Helaas merk je nu wel dat de standaard boxen voor ook vrij matig van kwaliteit zijn. Zelfs zonder bass beginnen die krengen al redelijk vlot te kraken... maarja, die ook nog vervangen gaat me te ver in een leaseauto.
Ik heb van de week een subje (met aparte versterker/soundprocessor) in laten bouwen. Was nog niet helemaal klaar om kofferbakruimte in te leveren dus nu heb ik zo'n apparaat (http://www.integrated-sound.nl/megane) in mijn reservewiel liggen, de versterker is weggewerkt boven het dashboardkastje.
Wist niet goed wat ik ervan moest verwachten maar het is behoorlijk indrukwekkend. Ik heb de standaard Carminat/Bose uitvoering, op zich redelijk geluid maar met een beetje bas en volume begon hij toch redelijk rap te braken. De lage tonen komen nu voornamelijk van de sub met als resultaat dat het hele systeem -tig keer zo hard kan. Zijn al een paar mensen redelijk jaloers m'n auto uitgestapt :-)
Hele boel is ingebouwd/afgesteld door RMR Soundsystems (http://www.rmrsoundsystems.nl) (Soest). Dat ziet er ongeveer zo uit...
(http://www.ulco.nl/stuff/audio-afstellen.jpg)
Ziet er wel netjes uit op die site. Heb je al die speakers laten inbouwen of enkel de sub op de plek van je reservewiel?
Ik heb het gevaarte tegen de achterbank aan laten zetten, gaat ook mooi moet ik zeggen.
Citaat van: Megane1981 op 5 juli 2012, 12:27:47
Ook een prutser, maar dan weet ik in elk geval precies wat er wel en niet gebeurd is, daar ging het me om ;)
Maar ik heb een tijdje geleden de knoop doorgehakt hoor en ben gewoon naar een prof bedrijf gegaan. Ben zooo lang met het doorvoeren van de plus bezig geweest zonder succes, dat ik er helemaal genoeg van had haha. Dan te bedenken dat het aftappen van de achterspeakers enzovoorts ook nog had gemoeten. Nu zit alles mooi weggewerkt, inclusief de afstandsbediening mooi vooraan.
Geluid is enorm verbeterd! De standaard bass is flink omlaag gedraaid en de fader staat meer naar achteren gericht, waardoor de boxjes voorin ontlast worden en er een stevige bass van achteruit door de WX77 wordt geleverd en het volume bijna op max kan zonder vervorming :q
Mooi dat je eindelijk de knoop hebt doorgehakt, is echt een hele aanwinst op je geluid zo'n subwoofer :)
Dat van die standaardboxen kan ik ook beamen, zit er steeds aan te denken om ze voorin te vervangen.
Citaat van: Megane1981 op 6 juli 2012, 13:49:42
Ja klopt, da's wel een (klein) nadeel, maar het verbeterde geluid maakt een hoop goed!
Ook moest ik de Tomtom stem een stuk harder zetten, die hoorde ik de eerste keer bijna niet meer :)
Helaas merk je nu wel dat de standaard boxen voor ook vrij matig van kwaliteit zijn. Zelfs zonder bass beginnen die krengen al redelijk vlot te kraken... maarja, die ook nog vervangen gaat me te ver in een leaseauto.
Hoi,
Weet jij hoe ik dat geluid van de tomtom harder kan zetten ?
Grt,
Dick
Citaat van: rimpeldepimpel op 20 oktober 2013, 16:35:06
Hoi,
Weet jij hoe ik dat geluid van de tomtom harder kan zetten ?
Grt,
Dick
Heel simpel Dick,
Tijdens het navigeren wanneer je tomtom jou een instructie geeft, met bijvoorbeeld:"hier linksaf slaan" dan je volume knoppen bedienen.
je radio blijft dan op het zelfde volume.