Hoi allemaal,
heb enkele weken geleden een Megane coupe gekocht uit 1998 met G3.
Rijd wel lekker hoewel daar ook nog enkele vragen over komen (maak wel een andere topic ervoor).
Mijn vraag is nu echter:
Ik heb gemerkt dat hij behoorlijk "lui" is.
In de 5e versnelling trekt hji niet super op, duurt tergend langzaam.
Verder heb ik dit weekend gekeken wat zijn topsnelheid was :(
die kwam niet verder dan 160, zowel op gas als benzine.
Maakte op gas wel minder toeren maar hij wilde niet sneller.
Verdere gegevens;
bouwjaar januari 1998; 174000 km gereden (behoorlijk dus).
Die topsnelheid bvind ik dus gewoon te laag.
Kan dit verbeteren door de motor een beurt te geven?
Tot in de 4e versnelling rijd hij gewoon goed (genoeg), maar in de 5e lijkt hij gewoon kracht tekort te komen. Is hier iets aan te doen?
En aub geen standaard antwoorden dat 120 genoeg is, dat weet ik ook wel.
Ik rij meestal ook niet te snel, maar wil het beste voor de auto en dan is een goede motor heel belangrijk.
Ik hoor het wel,
Groetjes
Boyke
Denk dat de topsnelheid, en je probleem vrij normaal is voor een 1.6 op G3..
Je kan hem eens flink door roken op benzine, en dan eens kijken wat hij op top doet..
Maar i.d in de 5e versnelling doet de auto nog weinig..
Gokte ik zo aan de snelheid dit ken ik wel een beetje toen ik hem net had ook wel geprobeerd viel mij ook vaak tegen..
Dat klopt wel ongeveer, met de verdamper versies dan.
De direct ingespoten hebben daar geen last van, maar weer meer kleppenproblemen.
Maar 160 is zelfs voor een 1.6(e?) aan de lage kant.
Ik denk dat de LPG installatie eens na gekeken moet worden (te weinig brandstof) en meestal te wijten aan versleten actuator of vervuilde verdamper/filter.
Jammer dat niet vermeld wordt welk merk/type G3 er in zit.
heb precies het zelfde
1998 toen 150 000 km en lpg auto gaat niet sneller dan 160 en in de 4e is hij nog rap maar 5e is meer een uitrij versnelling...
heb ook een 1.6e. 8v
denk eigenlijk dat het normaal is en voor een 1.6e 8v zal de top misschien wel 180 kunnen zijn, ik persoonlijk vind dan wel mocht je wat meer snelheid willen moet je nie voor een megane 1.6 gaan denk dat je er weinig aan kan veranderen
Citaat van: Tony op 21 april 2005, 03:40:13
De direct ingespoten hebben daar geen last van, maar weer meer kleppenproblemen.
Hebben daar wel last van.
een 1,6-16v zoals ik heb moet volgens het boekje 198 ECHTE kilometers lopen, dus op de teller toch al gauw 210 ? 215.
die van mij op gas loopt niet harder dan 205 op de teller en da's toch echt geen 198 ECHTE kilometers per uur volgens mij.
Wat betreft de kleppen; gelukkig nog nooit problemen mee gehad :D
Ik heb nu een 1.6 16V op gas en hiermee heb ik 205 op de teller gered in Duitsland. Hiervoor heb ik een 1.6e eveneens op gas gehad (140000km) en hiermee redde ik nog best de 180!!! eveneens duitsland..
Auto was ook uit 1998!
heb ook 1.6 e 8 klepper uit 99 op lpg met de nodige kilometers.
deze loopt ook tegen de 200 aan.
is het dan toch wat schoonmaken en laten nakijken?
Wat te denken van een zware installe dave? :D
Heb ook een G3 gehad in mijn Megane Coupe Monte Carlo 1.6 '99. Maar heb de 190 sowieso gehaald en op een echt lang stuk 195. De laatste 25 km. ging niet van harte maar met een beetje geduld. (en iedere dag wat oefenen ;D)
Zonder gekheid het moet toch echt wel kunnen. Had wel vaak moeite met starten. Voordat ik de straat uit was viel die vaak uit
misschien verlies je vermogen door ingesleten kleppen?
Bedankt voor alle reacties; echt toppie !!!
Het is natuurlijk een 1.6e
Maar ik weet niet welke gasinstallatie erin zit, zat ook geen boekje bij.
Maar binnen enkele weken geef ik hem gelijk een beurt en laat hem door een gas installateur nakijken. Mochtern er dingen versleten zijn dan laat ik die wel vervangen.
Jullie krijgen dus wel een update van me.
Gezien de vele woon-werk km's heb ik bewust gekozen voor G3 en het prestatieverlies neem ik voor leif. Alleen de topsnelheid en de kracht in 5e versnelling vielen wel tegen.
bedankt Boyke
Meestal is prestatieveries toch te wijten aan achterstallig onderhoud.
Maar ook het type/merk g3 maakt veel uit.
Hoewel Renault de max. snelheid aangeeft, is dit zelfs voor benzine modellen niet altijd haalbaar. Vandaar dat ze dit de maximum snelheid noemen en niet de gegarandeerde maximum snelheid.
Daar is op dit forum al eens en discussie over geweest. ::)
Mijn 2.0 8v haalt op een AG 2e generatie G3 de 210 met gemak. Hoewel de tijd wat langer is dan op benzine. :-\
En dat is dus een probleem met dat type G3 een trage actuator in combinatie met een wat slome motor en verdamper, wat dus flink doortrekken in de hoge toerentallen betekent.
G3 is dan ook een compromise tussen zuinig rijden en wat inleveren op de acceleratie prestaties.
Als ik dat niet zou willen, dan gewoon overschakelen op benzine en dan trekt ie net zo vlot als vanouds :D
Maar dat is onafhankelijk van de brandstof toch een Renault eigenschap, die lijkt op vroegere Peugeot motoren.
Een beetje onder-vierkante motor ( boring < slag ) .
Peugeot heeft dat opgelost door in die tijd Talbot over te nemen. Vandaar dat elke PSA motor nu een korteslag motor is geworden en dus pittiger is (vanaf de 205 introductie).
Renault is daar pas met de 16 kleppers mee begonnen, wat ook niet bepaald een onverdeeld succes bleek.
Inmiddels is Nissan onderdeel van Renault en motorisch gezien is dat maar goed ook.
In mijn tijd bij de afdeling design (peugeot 405 coupe en daarvoor Renault F3) was daar al discussie over. Fransen kiezen toch liever voor luxe, rustig aan en duurzaamheid. Wat enigzins wel met elkaar te maken heeft. ;)
Hoe dan ook: Geen enkele auto is hetzelfde, het ligt er maar net aan hoe het onderhoud is geweest en hoe de eigenaar de auto ingereden heeft.
ik heb een 16e van 1998 g3 240000km
top 186 op duitseautobaan en kwam nog steeds
ik schat tegen de 190
late reactie... ??? :)
maargoed, dat was op de teller dan waarschijnlijk h?....
mijn Berline (1016 kg op kenteken, is iets zwaarder dan de Coup?) doet net geen 190 op de teller. zit een kleine Renault spoiler achterop, voordat die erop kwam haalde ik 184/185 op de teller. :D
wat betreft het probleem van de topicstarter, bougies al vervangen? olie? dan doel ik met name op het kracht missen in de 5. (jaja ik weet dat het een oud topic is)
ik merkte zelf na het vervangen van de bougies (die er al aaaardig lang inzaten) dat de motor meteen vlotter reageerde.
toen ik een week of 2 later ook de olie verving (die er hopelijk minder lang inzat dan de bougies :P ) werd dat nog eens een beetje versterkt..
wat betreft topsnelheid: wat voor wielen liggen eronder als je die lage topsnelheid ervaart?
met mijn sportvelgen 195/50/R15 gaat de auto op de teller net 180, met stalen velgen 175/65R14 iets harder.
als ik m'n kratje met de nodige handige rommel eruit gooi, en de subwoofer en cd-wisselaar (die 50 cd's wegen ook niet niks natuurlijk ;D :) eruit gooi zal dat misschien ook net 1 of 2 extra kilometers op top (op de teller) schelen.
en waar ook niet iedereen rekening mee houdt.... Ruim 50 liter benzine weegt meer dan 5 of 10 liter benzine... :laugh: moet ook allemaal mee natuurlijk.
Goh, na tijden weer erop gekomen en er kijk eens...nwe reacties op mijn topic.
Heb ondertussen vervangen:
- bougies
- motorolie
- spoiler eop,
- sportuitlaat erop
En nog steeds 160 op de teller.
De kleppen zijn nog niet aan de beurt geweest, maar zou dat zoveel uitmaken?
De toeren vind ik ook niet echt hoog, kom in de 5e versnelling niet hoger dan 4500, zowel op gas als benzine...dit moet toch wel hoger kunnen?
Op deze manier zou ik niet eens mijn motor kunnen opblazen (niet dat ik dat wil).
dus reacties zijn nog steeds welkom.
Ik heb een 1.6e 8v uit 1998. Ik haal makkelijk 205 op de teller....