Hallo. Er begint steeds meer slecht te functioneren aan m'n Renault. Hij start direct, maar zakt vervolgens weer terug naar 250 t/minuut. Af en toe slaat hij dan ook af. Vanmiddag werd het helemaal gek.. E kwam een raar piepend schurend geluid tevoorschijn, toen hij net 2 seconden gestart was, na een paar tellen was het weer weg. Stappenmotor is al schoongemaakt. Km stand is 212.000
is het niet zo dat je misschien eens naar de distru en V set/snaren moet na kijken?
lijkt wel of een spanrol droogloopt en/of stil staat.
Zo doende heb je het piepende geluid en de lage toeren doordat de motor ermee wordt belast. (of zo iets)
Fijn dat je dat aangeeft. Kan ik dat alvast meenemen naar de garage. Hij start met een warme motor trouwens wel goed...
:)
Misschien check lijstje maken?
-spanrollen
-vsnaar
-distruband
-lagetoeren
- etc...
komt helemaal goed ! :)
Mapsensor(slang) ivm lage toerental en weer uitvallen.
Piepende/gierende geluid kan idd een riempje zijn. Heeft mijn megane ook kuren mee, ondanks dat er bij mj 2 nieuwe riemen om zitten.
Bedankt voor jullie reacties. Die neem ik mee naar de garage.
Misschien een meevallertje: Ik kan mijn Megane Coupé inruilen tegen een Mégane Sedan (Classic) uit 2000, met 149.000 op de teller, tegen die van mij met 212.000 op de teller, hoop niet teveel bij te hoeven leggen. Dus die beurt laat ik ff achterwege nu, aangezien ik morgenavond, of vrijdag al naar deze Sedan kan gaan kijken. Iemand ervaring met de Mégane sedan's hier? Ik vind het persoonlijk wel een stoere auto, lekker veel ruimte, mooie kont, en hij gaat mij waarschijnlijk een hoop in de verzekering schelen, ik betaal voor mijn coupé nu 88 euro per maand, voor de Sedan, met een 1.4 motor, een stuk minder hoop ik. Ik hou jullie op de hoogte!
Succes dan a.s. vrijdag. Geen ervaring met de sedan dus daar kan ik je niet mee helpen.
Seden heeft zelfde dingen als de rest van de megane serie,alleen het model is anders.
Is die ook niet wat hoger? En zijn die 1.4 motoren betrouwbaar?
ja,tenminste die van mij wel (enkel probs gehad door de dynamo) en die van mijn vriendin ook. Ik heb een Meg2 1,4 16v en me meissie een Kangoo 1,4 8v
Het gaat om deze auto: http://auto.marktplaats.nl/renault/515325523-renault-megane-1-4-e-sedan-rn-2000-blauw-classic.html?return=eJwtjV0KgzAQhO9S0EdNFC1GQrE3CUlag%2FlZspGWlt69ie0%2BLPPNzLKCUfY2jMzI6HRmJ9QiynVeUwLWtlsA7Rsn4pbACpGw8bb9VRpY4fK0nNYKeQpVv9Cqv9q8lqkoZYpF8hQ7ZXgZyBJvCv9lKG6JXQ4Wvzsdjcy4PTJG7cWe77qhI07fhdeHlFYgHq2A5UNXA%2Byc1BAwyaA0H6ZxPM2fL7dCQwc%3D&df=1&fta=eNotjuFugzAMhN8l0vidwNqOs3iFvgLySMbQAolwaKtVffcZNP8663y%2Bj3HBU%2FABs62xv3EUQwLnGphH7FzlpSsJjqJD68hPcFaHYsHvlEm%2BvB5TLrA0ZyzbHNZpoJ871rDwFstbbecw8hJUDJFF1E0yoa5y3jpb5SRlSD50p%2FZ83pvfYTKPwZA26aoYkz%2BQlNCFz0sTTs1BqE5Jmb30MSxj%2Bd4TVo0WZuZHvz%2FRnD%2B%2B1DB8N3T9lzdDDIvn6%2FUHBfdPdQ%3D%3D&fta_ind=1&fs=1 Ik weet eigenlijk niet of het een 16v of 8v is. Hij heeft wel 75 pk volgens marktplaats.
1.4 8v
Koppakking kan weleens stuk gaan maar dat geld ook voor de 1.6e.
En remleiding op achteras achter uitlaat wil weleens rotten daar,maarja komt toch nieuwe apk op en moet er toch naar gekeken worden.
En even informeren of de d riem is gedaan en zoja welke datum en kilometerstand,anders even laten doen en in je kostte plaatje meenemen.
Bedankt voor de tips, ik zal ze ff opschrijven en meenemen naar de verkoper. Volgens mij ben ik, als de koop doorgaat, ook de 1e hier met een Mégane classic, of niet? :p
Nee dat niet
Ik zou het niet doen.
Van een 2.0 naar een 1.4 komje heel veel te kort, verneem je met inhalen en even gauw door is er niet meer bij.
Laat staan als je met gezin en bepakking op vakantie moet, het valsplat op de Duitse wegen kun je dan echt vergeten moet je terug naar zijn drie.
Ja, dat klopt, maar die ik nu heb zuipt gewoon 'te' veel, voor die kleine stukjes die ik moet rijden.
Dan is een 1.4 een stuk zuiniger idd.
Zuinigere auto, lichter (heel klein beetje) dus minder kosten voor beduident meer ruimte, goed toch?
ik ga die van mij ook binnenkort eens de deur uit doen :P
Op naar de skyline :)
MOD: Nutteloze bijdrage in dit topic.
Jammer Frank! Ik blijf lekker bij Renault, bevalt me prima ;)
Ja, dat is ook wel weer zo :P
Ga je nog naar de garage?
Of kom je weer n dagje buurten? :P
Ik ga vandaag of morgen naar die verkoper van de Mégane Classic. Hiop dat ik devmijne tegen die in kan ruilen zonder al teveel bij te hoeven leggen, tenminste, als ie bevalt.
wel een leuk bakkie :)
zuinig
Citaat van: Robert_Coupe op 4 januari 2012, 23:09:58
Ik zou het niet doen.
Van een 2.0 naar een 1.4 komje heel veel te kort, verneem je met inhalen en even gauw door is er niet meer bij.
Laat staan als je met gezin en bepakking op vakantie moet, het valsplat op de Duitse wegen kun je dan echt vergeten moet je terug naar zijn drie.
??? Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik rij met mijn Meg2 (1250kg op gas) vol bepakt en met vouwwagen er achter zelfs in de Belgische ardennen gewoon in 4 omhoog! (ok je moet van te voren wel gang maken en een 2,0 zal zeker makkelijker omhoog rijden maar is wel te doen hoor) Als de vouwwagen ooit vervangen word door een caravan,dan ga ik denk ik wel denken aan een 2,0.
Ik moet vast wel een keer een keer een berg op. Maar zonder caravan of vouwwagen :p, dus dat is vast wel te doen :p
Zoals gezegt, heb ik een proefrit gemaakt in een Mégane Sedan (phase2) van het bouwjaar 2000. Echt een fijne auto, goed geveert, geen rammeltjes. Toen ik vroeg wat hij wou geven voor mijn Coupé, zei die dat ie maar 1000 euro wou geven... Die is gek!. Dus het ging niet door. Nu heb ik met hem afgesproken dat ie mijn Mégane na gaat kijken, zodat ik er weer een tijd tegenaan kan met m'n eigen auto. In die tijd dat mijn auto gemaakt wordt, mag ik wel die Sedan lenen, haha. Trouwens, zoals Robert Coupe al vertelde in dit topic, een 1.4e is duidelijk een stuk langzamer dan een 2.0, Maar echt slecht accelereren doen ze nou ook weer niet.
Heel eerlijk gezegt vindt ik €1000 voor inruil nog veel voor je megane. (veel bedrijven/handelaren/dealers hoe je t ook wil noemen) Zullen ze max. op €750 zetten. :)
Maar fijn dat je coupe blijft !-!
Hopelijk is alles snel opgelost en kan je echt genieten van je meg!
Voor een fase 1 ben ik het met nicole eens dat het niet echt een lage INRUIL prijs is hoor denk dat je er weinig meer voor zal vangen bij inruil... Balen om te horen misschien maar zo gaat het met auto's klappen altijd een eind in waarde naar beneden na aanschaf,eigenlijk is een auto een reccessie op 4 wielen ;)
@Roadkill, dat zeg je heel mooi, dat een auto een recessie op 4 wielen is :p, ik houdt deze auto lekker, laat hem gewoon maken. Klopt het trouwens dat een 2 liter slechter verkoopt dan bijvoorbeeld een 1.6? Dit vertelde de verkoper ook.
denk dat het meer combinatie bouwjaar/kmstand zal zijn. 2 liter is natuurlijk minder zuinig dan een 1,6 maar een 2 liter is dan weer sterker en sneller dan een 1,6 denk niet dat dat veel zal uitmaken. maar bouwjaar en kmstand zal meer kopers afschrikken dan de inhoud van de motor
De combi idd.
Maar 1000euro inruil was niet slecht nee,zoiets geven bedrijven vaak alleen terug voor een auto van deze leeftijd als je een auto terug koopt van max6jaar oud.
Maar repareren kan ook een hoop schelen idd en na reparatie weer met vol plezier rijden.
Ik hoop ook nog met veel plezier deze auto 'op' te rijden, tot ie uit mekaar valt, haha.
Eigenlijk zijn auto's de grootste dieven van je portomonnee, je moet er altijd bij bijleggen, daar heb ik dus geen zin in, gooi erwel lekker een grote beurt tegenaan!.
Ik heb ook heel wat dingen met m'n megane gehad.
En op dit moment denk ik ergere dan jij . :q
En nog steeds geniet ik elke dag van die auto, en doe ik hem niet weg haha! :P
Op een dag ben je erg blij dat je hem gehouden hebt haha!
Zo. Weer ff een update.
Mijn auto staat vanaf nu voor de 3e nacht bij de garage al :q
Wat meneer er tot nu toe aan gedaan heeft, is de warmte sensor vervangen, deze gaf ook een storing op de laptop van de monteur. Merk ik verschil nu? Ja. De motor loopt nu mooi stationair en de toerenteller blijft op een lijn, dus die loopt nietmeer constant van 750 naar 1000 toeren en terug. Waarom staat mijn auto nogsteeds bij de garage dan? Omdat er nog een sensor vervangen moet worden, namelijk die van de choke. Als ik start met een koude motor, dan maakt hij teweinig toeren, totdat hij (bijna) afslaat. Als ik rijdt met een koude motor, en terug wil schakelen van z'n 3e gang naar de 2e, dan slaat hij af. Hopelijk is het met een nieuwe choke sensor opgelost. Dan kan ie er weer even tegenaan, heb besloten hem nietmeer te verkopen, ik rijdt hem lekker op! !-!
Anders ook even je gasklep reinigen.
Bij 2.0 8v motoren wil ook de sensor op het gasklephuis stuk gaan.
@mathew, daar is na gekeken, die functioneerd. Gasklep huis is ook (alweer) schoongemaakt. Ben aan het denken om die er een compleet nieuwe op te bouwen, dan heb ik daar ook geen omkijk meer naar. Zijn die duur?
ja die zijn duur,dan zeg ik goed is goed.
Dan weet ik zat, haha :p
Zo, ik heb de auto weer terug, hehe! :grin:
Hij loopt echt weer mooi stationair, ook een stuk rustiger.
Wat is er vandaag aan gebeurd: 2 nieuwe bobines gemonteert, de bougies keken zwart, en die moeten volgens de monteur koffiebruin kijken. Verder is er injectie cleaner ingegooit, ik moet nu de tank helemaal oprijden tot de meter in het rood staat zeg maar. Er is nog een ding wat kennelijk niet funtioneert, wij gingen er vanuit dat die wel functioneerd: De stappenmotor. Zodra we de auto op contact zetten, gaat het pinnetje wat erin de stappenmotor zit niet ver genoeg naar onder, waardoor de motor te weinig lucht krijgt. Nu gaan we er een van de sloop op monteren als die het onderdeel hebben, heeft de sloop hem niet, dan moet er een nieuwe gekocht worden bij de Renault dealer, t.w.v. van 175 euro. Het probleem nu is namelijk nog dat als ik hem start, dat de motor tever in toeren wegzakt, als we de stappenmotor losmaken doet die dat niet, dus het MOET aan de stappenmotor liggen.
Kijk veel positief nieuws, hopelijk hebben ze voor je de stappenmotor op de sloop.
Alvast veel rij plezier gewenst !-!
Citaat van: Rogier op 20 januari 2012, 19:09:51
Kijk veel positief nieuws, hopelijk hebben ze voor je de stappenmotor op de sloop.
Alvast veel rij plezier gewenst !-!
danku! Volgende week dus met een gerust hart naar Utrecht rijden
Stappenmotor voor mijn auto (1.6e 1997) zou slechts +-60 euro kosten. Check ook eens op o.a. http://mijnautoonderdelen.nl
Stappenmotor schoon maken met remmenreiniger, wd40 er op en heel hard schudden.. (meestal hoor je hem van binnen klapperen) eventueel morgen nog een keer proberen... 9 van de 10 keer doet ie het dan weer. Accu pool even los maken om de RE te restette.... Succes
Ik zal deze tips meenemen naar de monteur ( kan mij natuurlijk geld schelen) bedankt!
Zo. Vandaag de auto op kunnen halen, hij is klaar. Het gasklephuis is compleet vervangen nu, de oude maakte ook geen tikkent geluid meer, die was gewoon gestorven. Hij starte al meteen een stuk hoger (koud). Na een stuk gereden kwam ik erachter dat die automatische cruise control heeft (haha). Hij liep namelijk met de koppeling helemaal opgekomen op 2000 toeren, en zakte niet naar 800-1000 toeren. Dus toen kwam de monteur met het idee om de grote slang eens los te komen, waar een gasklep inzit. Deze bleek dus vervuilt te zijn, waardoor die nietmeer dichtging, na dit euvel opgelost te hebben, zijn we (tot nu toe) klaar, en kan ik weer lekker genieten van m'n auto, haha.
Iemand misschien een idee waarom mijn auto ineens op 1500-2000 toeren blijft hangen als ik terug schakel en soms ook stationair zo hoog blijft lopen?
Ik snap het allemaal wel, maar eigenlijk toch niet 8)7
Okee, een coupe is veel mooier gelijnd, maar je kon E 750,- bijleggen op een 1.4 sedan.
Vond je teveel, maar hoeveel hebben ondertussen die reparaties gekost ? En nu zou je waarschijnlijk nog steeds hetzelfde bedrag moeten bijleggen bij inruil, vroeger of later. De coupe is er economisch gezien niet meer waard op geworden.
Denk, dat die monteur nu meer verdiend heeft, dan op die lage winstmarges bij autoverkopen.
Hoop, dat ie nu goed blijft zonder kosten.Laat mij maar zeuren.
ps: heb laatst 2 inruilaanvragen gedaan op een 2008 Twingo van E8000,- .
Zou dan slechts E 3000,- krijgen voor m'n 2004 Laguna (150 dkm) met alles er op en eraan, izgst. Daar wordt men wel droevig van.
Knal er ook weer een jaar mee door Y
groet,
Citaat van: megcab2000 (Willem) op 22 januari 2012, 13:57:53
Ik snap het allemaal wel, maar eigenlijk toch niet 8)7
Okee, een coupe is veel mooier gelijnd, maar je kon E 750,- bijleggen op een 1.4 sedan.
Vond je teveel, maar hoeveel hebben ondertussen die reparaties gekost ? En nu zou je waarschijnlijk nog steeds hetzelfde bedrag moeten bijleggen bij inruil, vroeger of later. De coupe is er economisch gezien niet meer waard op geworden.
Denk, dat die monteur nu meer verdiend heeft, dan op die lage winstmarges bij autoverkopen.
Hoop, dat ie nu goed blijft zonder kosten.Laat mij maar zeuren.
ps: heb laatst 2 inruilaanvragen gedaan op een 2008 Twingo van E8000,- .
Zou dan slechts E 3000,- krijgen voor m'n 2004 Laguna (150 dkm) met alles er op en eraan, izgst. Daar wordt men wel droevig van.
Knal er ook weer een jaar mee door Y
groet,
ja, maar ik had niet verwacht dat er zoveel problemen aan die auto zouden zitten... Kan ik van te voren ook niet weten. Ik heb gewoon een miskoop gedaan. Jammer dat het zo moet gaan, dat mensen je oplichten.
Een auto op leeftijd heeft vaak wat mankementen,of dat nou gelijk oplichten is vraag ik me af.
Je kunt natuurlijk zelf ook van te voren weten dat er wellicht iets is met een auto op leeftijd en dat hoeft helemaal niet veel te zijn.
Maar je klacht omschrijving nu zegd mij dat de gasklephuis stuk is.(wel te verstaan het gaspotientiometer aan je gasklephuis)En helaas moet je die compleet met gasklephuis kopen.
Want is nu echt je gasklephuis vervangen gisteren of je stappenmotor?(/Luchtregelschuif,want dat hebben de 2.0 8v namelijk).
Alleen de stappenmotor is vervangen. Toen die vervangen was ging met een koude start ook ineens mooi met choke lopen. Vanmorgen deed die dat weer niet, hij zat weer lekker te schommelen tussen de 200 en 800 toeren... en toen ik weg reed, trapte ik voor m'n lol in z'n 5e gang eens de koppeling in, toen sloeg de motor helemaal af (met koude motor uiteraard)... Het katrol waar de gaskabel overheen loopt, die is volgens de monteur ook veelste stroef, en hij wil nog een een of andere sensor vervangen bij het gasklephuis (dat ding waar de gaskabel heenloopt)
Ja en die sensor zal ook wel stuk zijn,maar volgens mij niet los te krijgen en krijg je dus een compleet gasklephuis.
Zo klopt dus het bericht eerder van jou boven aan niet want daar staat dat het gasklephuis compleet vervangen is en dat is dus niet.
Misschien zijn er nu dus ook onderdelen vervangen wat niet nodig is geweest,want je probleem is nog niet opgelost.
Excuus, ik vergiste mij met stappenmotor en gasklephuis, de stappenmotor is dus vervangen. Volgens de monteur kan deze wel los besteld worden bij de sloop, waar ook de stappenmotor gehaald is. Ben benieuwd wat die dan doet...
Wat ook nog zou kunnen is dat je gaskabel slecht is.
Dit omdat je meld dat het best stroef gaat.
EVen bij gaspedaal zelfkijken of daar niet de gaskabel aan het rafelen is,als de gaskabel zwaar gaat kan dieook blijven hangen en dus meer toeren maken.
Citaat van: matthew op 22 januari 2012, 18:25:38
Wat ook nog zou kunnen is dat je gaskabel slecht is.
Dit omdat je meld dat het best stroef gaat.
EVen bij gaspedaal zelfkijken of daar niet de gaskabel aan het rafelen is,als de gaskabel zwaar gaat kan dieook blijven hangen en dus meer toeren maken.
Zal ik ook even meenemen naar de monteur. Ik laat hem nu zoiezo het gasklephuis schoonmaken, en die nieuwe sensor eropzetten. Net nog even een stukje gereden met de wagen, maar als ik rem en (in de versnelling) onder de 2000 kom, gaat de motor ook echt tegenwerken, die wil naar 2000 toeren... in z'n 2 in een 30 zone is het trouwens wel ideaal, hij blijft 30 rijden, haha :)
De kogel is door de kerk: Er komt een nieuw (gebruikt) gasklephuis op. Wat was er met mijn gasklephuis: Er was met de schroef die de gasklep bedient geklooit, de verf was ook van die schroef af. De monteur zegt dat je hier nooit mee mag klooien. Op de nieuwe gasklep schroef zit de verf ernog gewoon aan, dus ben benieuwd!.
Daar mag je idd niet aan zitten,dus ben benieuwd hoe die dadelijk loopt.
Vandaag dus een nieuw gasklephuis erop laten zetten. Damn, wat een verschil met de vorige zeg! nu loopt ie stationair mooi op 800-900 toeren, de vorige op 1100 (toen ie nog goed was). Alleen nu is het stappenmotortje weer kapot, komt morgen een nieuwe op, op kosten van de garage, dan is mijn auto weer helemaal in orde! !-!
Zo, nieuw stappenmotortje erop, ben benieuwd wat ie morgen doet tijdens de koude start, vanmiddag sloeg ie 4x af, waaronder een keer op een rotonde, met gerirriteerde automobilisten tot gevolg. We kwamen er achter dat de auto ook koelvloeistof lekt, of verbruikt, wat kan duiden op een kapotte koppakking, mocht dit zo zijn, dan gaat ie zeer zeker weg, dan ben ik het helemaal zat met die bak. Het loopt ondertussen al goed in de kosten, dus hoop dat ie morgenvroeg het goed doet!
Uhm voor je de kop eraf trekt,kijk dan ff in de buurt van je bdpsensor (die had je toch ook vervangen?) want iets daarboven zit dacht een tempsensor,die wil wel eens gaan lekken en dan loopt de koelvloeistof in je bdpsensor en gaat ie ook stuk... (tenminste zo was het bij de scenic van me zusje)
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 26 januari 2012, 20:59:13
Uhm voor je de kop eraf trekt,kijk dan ff in de buurt van je bdpsensor (die had je toch ook vervangen?) want iets daarboven zit dacht een tempsensor,die wil wel eens gaan lekken en dan loopt de koelvloeistof in je bdpsensor en gaat ie ook stuk... (tenminste zo was het bij de scenic van me zusje)
Dankt voor de tip, ik zal eraan denken, als ie morgen nog steeds niet goed loopt neem ik het mee naar de garage (maar die weten het meestal toch beter), denken ze.... Volgens mij zijn erook al een hoop nutteloze dingen vervangen, mahgoed...
Zo. M'n Mégane is naar een dikke week (vanaf vorige week dinsdag avond) weer terug!. Wat is er in die week gebeurd: Het bovenblok is naar een motorrevisiebedrijf gebracht, die hebben de kop afgeperst, en gelukkig geen scheurtjes gevonden. Ze hebben erwel 4 nieuwe uitlaatkleppen ingezet, die waren namelijk goed versleten, ook is er een nieuwe distrubutieriem opgekomen, nieuwe spanrollen, waterpomp, koppakking en nog allerlei pakkingen. De wagen loopt nu echt mooi, zo heeft ie zolang ik hem heb nooit gelopen. !-!
Ik wil niet weten wat voor rekening je gehad hebt.... Was aardig wat aan de hand zo te horen.
Klopt, daar gaat zeker een maandloon inzitten.. Verdorie l-
Fijn dat hij nu weer in orde is, jammer dat het zoveel moet kosten, maar ja daar weet ik genoeg can.
Maandloon? Pffoe, dat is aardig wat idd (tenmiste, ik neem aan dat je wel heel wat meer dan €500 verdiend :q ).
Nu iig een tijd weer genieten! !-!
Hoop er inderdaad weer even tegenaan te kunnen. Ach, hij is het eigenlijk wel waard... Best een fijne auto verder, en ziet er niet slecht uit ofzo (lak, roest).
Dat is het bij mij ook geweest en ook omdat ik hem sinds vorig jaar heb en er nog steeds helemaal weg van ben.