He kinders,
Daar was ik weer. De Transformer is ondertussen verkocht en ik heb een andere Megane gekocht! Het is een Megane 2 uit 2003, 118.000 op de teller, 1.6 16V Dynamique. Helemaal blij mee in de eerste dagen, rijdt prachtig, alles goed voor elkaar.
Maar afgelopen maandag ging het mis. Een maatje van me werkt bij Renault. Deze had m voor me laten uitlezen aan de computer. Hij gaf aan dat 1 bobine niet meer helemaal fris is en vervangen moet worden. Daarnaast is de nokkenas-sensor defuct.
Ik heb hem gevraagd of de reparatie even 2 weekjes kon wachten (eindejaarsuitkering nodig, want de spaarpot was nu wel leeg na 4450 euro voor de Megane) en dat kon wel volgens hem. Maar al dezelfde avond ging het echt mis: De auto blijft niet stationair lopen en de motor valt dus uit als je schakelt, koppeling intrapt of remt.
Met veel moeite heb ik hem in mijn garage weten te krijgen en mn mattie weer gebeld. Deze zegt dat de bobine en de sensor vervangen moeten worden. Kosten 200 euro. Ik heb de verkoper (garagehouder) even gebeld en gezegd dat ik hier wel van baal. Ik heb de auto zonder garantie gekocht en ik snap dat ik daarom niets kan maken, maar toch. Hij stelde voor om de auto (na vervanging bobine) dan even bij hem aan de computer te hangen.
Naja, klote natuurlijk, maar het wordt nog wat erger. Ik stap net even in de auto, want ik wilde een cd uit de cd-speler halen. Na het drukken op de ejectknop was het 'poef' (elektrisch klinkend geluid) en de auto deed eigenlijk niets meer. Hij wilde niet meer starten, ik moest ontkoppelen (had ik al gedaan) de stuurkolom stond niet in de vrijstand zei het beeldschermpje op het dashboard (stond ie wel) en er begon van alles te knipperen, uit aan, uit aan en daarnaast begon het serviceknopje te branden. Bij het drukken op de startknop viel het dashboard uit. Het lijkt daarbij ook of de accu leeg begint te lopen, want de binnenverlichting is wel wat summier.
Goed: WAT IS DIT!?!?! Fack, ik baal hier echt van en hoop dat jullie me kunnen helpen (MATTHEW HELP!!! ;))
Even resumerend:
- aan de computer geweest bij Renault (1 bobine niet fris, defucte nokkenas sensor)
- zelfde avond: geen stationair toerental meer, auto valt steeds uit
- vandaag: knipperende lampjes, rare geluidjes, servicelampje brandt etc.
Wie het weet, mag me (heel graag aub) helpen!
Thanx alvast! !-!
? #reactie Meganeclub?
Ik denk dat Matthew je bericht nog niet gelezen heeft Peter... :q ;)
haha! :D Ik zie in mijn scherm een bericht van 'Renault Meganeclub' met verder geen tekst...zodoende. Maar jij mag ook helpen hoor Stefan :q
Ik zou je wel willen helpen Peter, maar ik weet helaas niet wat dit precies is... :neen: ;(
Je moet idd even weten of je accu wel goed is.
De bobine en nokkenassensor vervangen.
Misschien is electroklep of de nokkenasverstelpoelie ook wel stuk.
Hoor je een ratelend geluid bij koude start?en vervolgens loopt auto niet of eerst heel moeilijk?
Hij staat bij de garage. Accu lijkt een probleem te zijn geweest vanuit de radio. Morgen hoor ik meer.
Keep u posted!
is nu een week later,hoop dat je gewoon geen tijd hebt om te posten,en niet dat je probs zo groot zijn dat ze het nog niet weten.... Succes
Ook iets dergelijk gehad met mijn megane, de mijne gaf elektrische stroring aan, zij dat de deuren ôpen stonden, ruiterwissers wouden niet uit, bij remmen ging de kachel en radio uit en de meters gaven niks meer aan.
Bleek de parafan afvoer verstopt te zijn en is er water (veel regen de laatste tijd) in de kachel gelopen en de zekeringsbak. misschien is er iets dergelijk bij jou ook het geval.Kijk eens in de bakjes in de vloer bij de voorstoelen? die waren bij mij ook helemaal nat.
Succes in ieder geval
Is nu bijna 2 maanden verder,ben nu wel erg benieuwd of de auto nu wel bevalt,of dat ie weer de deur uit is?
ff off topic,zie ik het nu verkeerd,of hebben de 03/04 modellen echt veel meer probs dan de modellen van 05/08???? (ph1 +ph2)
Phase 1 had veel meer problemen dan de Phase 2: daar waren die problemen uitgehaald.
zo heb ik het volgende al gehad met mijn Gebakje:
1) Raam mechanisme kapot aan bestuurders zijde.
2) Cruise control die bleef zoeken naar de ingestelde snelheid = opgelost door een nieuwe update.
3) Dimlichten gingen vrij snel stuk, gelijk maar Xenon in gebouwd en is opgelost.
4) Massa probleem gehad, lag aan de linker achterlicht.
;)
nou ik rij ook ph1 hoor,maar zie veel met bwj 03/04 met de meest rare probs,vanaf bwj 05 eigenlijk bijna geen... Enne dimlichten komt me wel bekend voor,maar dat hebben veel meer moderne auto's ,de koplampen koelen gewoon een stuk minder. Ik heb als oplossing gewoon de kappen die er op zitten om bij de lampen te komen eraf gehaald,kleinminpuntje is dat ik dus nu wel af en toe vocht in de lampen heb.
Vocht in de koplampen heb ik ook last van, maar is ook zo weer weg.
Voor vocht in de koplampen heb ik een trukje.
Ik heb bij mijn eigen megane de motorklep open gemaakt en boven in een hoekje van de lampunit en gaatje van 1 mm geboord.
Toen heb ik met een fohn de lamp unit verhit zodat het vocht/druppels verdampte en tegelijkertijd met een compressor en pistool lucht in het gaatje gespoten zodat het verdampte vocht eruit gespoten werd.
Na een paar minuten was het weg.
Toen heb ik met een soldeerbout het gaatje weer dicht gesmolten en daar zie je dan niets meer van.
Het is maar 5 minuten werk maar ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad.
Beetje omslachtig Drekepeteke,als je gewoon een tijdje met je lichten aan rijd is het er ook rap weer uit... En ik heb dus vocht in mijn koplammpen omdat de deksels erachter weg zijn,zodat de lampen langer meegaan.
Vind ik niet omslachtig want binnen tien kilometer is het niet weg.
En de volgende dag is het weer terug.
Het is een optie.
Ik ken personen die zetten er een nieuwe lamp/unit in,dat is pas omslachtig.
Ik rij ook meer,maar elk half jaar nieuwe lampen vind ik omslachtig en duur,mochten de koplampen afgekeurd worden komen er angel eyes in met xenon,dan is het probleem pas echt weg..
Echt niet, in angel eyes komt (juist) ook vocht, zelfs als je die, net als ik, afgekit hebt.
je moet ook niet helemaal afkitten, dat is juist fout, zorg er voor dat je de boven rand afkit en van de rest van afblijft zo kan het vocht weg. ;)
Als het vocht weg kan, kan het er ook in, toch? Je zou dan zeggen dat water via de onderzijde binnendringt, en condens juist opstijgt naar boven (conform het gaatjes-boor-verhaal van Drekepeteke).