Hoi allemaal, ik heb me zojuist even voorgesteld en nu volgt hier ook mijn vraag voor jullie. Ik heb een Renault megane coupe 2 liter ide 16v gekocht en na het afstellen bij de garage (mijn vaste garage, geen dealer) en die vertelde mij dat er alleen v-power van Shell getankt mag worden en ook niet de de variaties hierop van andere pompen. De auto stottert namelijk bij het rijden met een vast toerental op een vaste snelheid, zogauw je het gas loslaat op bijgeeft is het weg...Mijn garagehouder zegt dat dit komt omdat de injectoren vuil zijn en misschien de rest van het benzinesysteem ook door het niet gebruiken van v-power. Metttertijd zou dit weg moeten gaan. Er zijn 3 busjes reinigingsmiddel ingegaan en er is vanaf wvorige week 3 keer getankt met V-power, maar het wordt niet minder. Ook loopt hij laag stationair(rond de 600 toeren)...Weet iemand hier meer van? Het schijnen erg gevoelige motoren te zijn....Wie helpt me op weg of kan me wat meer vertellen over ervaring met dit soort dingen? Ik rij meestal wat oudere Amerikanen en deze auto is voor het vrouwtje. Maar hij is natuurlijk een stuk moderner waardoor mijn kennis wel enigszins tekortschiet....Groetjes Jef
(http://chevycharger.autoalbum.nl/system/photo/image/16123/selected/megane_002.jpg)
MOD: Verplaatst naar het juiste board, heeft natuurlijk niks met "links en plaatjes" te maken
Bedankt voor het verplaatsen..!!
Ik meende dat deze blokken problemen hebben met de inspuiting.
Ik kan je verder ook niet helpen hiermee.
(hij ziet er wel netjes uit ;) )
Misschien helpt het ook om je gasklephuis een keer schoon te maken.
Bedankt voor de reacties en complimenten zover.... !-!De injectoren en de rest van het brandstof sysyeem is uit elkaar gehaald en gereinigd, maar geen verbetering, zou het kunnen dat door verkeerd benzinegebruik de kleppen erg vuil zijn? Zoja, wordt dit dan gereinigd door het gebruik van de schonere V-Power? Het gasklephuis is volgens mij al gereinigd, maar vraag ik voor de zekerheid nog even na....
Ik ben er na 2 jaar renault rijden achter dat onderhoud en reparaties door deskundige moet laten doen,de gemiddelde garage kan bij mij grand tour amper de computer uitlezen! Raad je dan ook aan om naar een specialist te gaan,en dat brandstof verhaal vind ik kul. Mijn grand tour rijd bijvoorbeeld beter en zuiniger op gas van de witte pomp dan hier van de total
Maar in jou grand tour zal geen ide motor zitten. En v-power is zover ik weet echt wel aan te raden voor een ide motor.
Waarom enkel vpower? Gaat waarschijnlijk meer om hoog octaan,dan kan je beter 98ongelood nemen. Voor de topicstarter;alles is gereinigd,maar is ook het brandstoffilter vervangen?
Bedankt voor de reacties tot zover wederom..!! !-! !-!Mij is idd ook verteld dat het IDE verhaal ermee te maken heeft en om dezelfde reden dus ook geen excellium (Total) of supreme energy (BP) in mag, terwijl je zou denken van wel. :neen:
Het octaangehalte heeft er dus niets mee te maken, maar andere eigenschappen van de V-power wel, die bij de andere brandstoffen dus af wijken...Ikzelf weet het echt niet :neen:.
En zover ik weet is de brandstoffilter ook gereinigd danwel vervangen, maar zal ik nog eens nakijken, anders moet ik dat zeker ff doen denk ik ja... Y Y
Brandstof filter moet je vervangen,niet reinigen,injectoren ultrasoon reinigen,schijnt veel beter te zijn dan met een toevoeging in je benzine
IDE staan bekend als probleemmotoren voor zover ik weet. Heb je al een search uitgevoerd op dit forum?
Injectoren reinigen gaat het beste door ze ultrasoon te reinigen, Chris heeft hier (volgens mij als enigste) goede ervaringen mee, maar is nog redelijk prijzig.
Succes! (Ik heb helaas geen ervaring met jouw probleem)
Dat heb ik idd een keer gedaan,toevoeging in de benzine haalt alleen
oppervlakkig vuil weg in de injector,ultrasoon haalt alles weg,en worden
over het algemeen meteen alle filtertjes en rubbertjes vervangen.
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 14 december 2011, 13:50:11
Ik ben er na 2 jaar renault rijden achter dat onderhoud en reparaties door deskundige moet laten doen,de gemiddelde garage kan bij mij grand tour amper de computer uitlezen! Raad je dan ook aan om naar een specialist te gaan,en dat brandstof verhaal vind ik kul. Mijn grand tour rijd bijvoorbeeld beter en zuiniger op gas van de witte pomp dan hier van de total
dus omdat jij het nooit gehoord hebt, is het kul. dat is wel erg kort door de bocht.
1. De motor wil wel eens slecht gaan lopen door vervuiling aan de inlaatkleppen (omdat daar geen benzine meer langs komt door de directe injectie.
2. De motor heeft door de tijd veel modificaties gehad, vraag dus na of de motor alle modificaties heeft ondergaan.
3.De injectoren gaan snel verstopt zitten, dit kan voorkomen worden, door 1 keer op de 40.000 km een toevoeging bij de benzine te doen.regelmatig V-power tanken o.i.d.er zijn hier inderdaad al vele topics over geweest.
de ide motor is nu eenmaal een probleem motor geweest, dat is ook de reden dat ie maar een maand of 8/9 in productie is geweest.
dit is er 1 van:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=174.0
Nee je begrijpt mij verkeerd Remko,je zegt namelijk hetzelfde als mij. Ik bedoel te zeggen dat het echt niet alleen V-power moet zijn,maar de excellium van Total of de duurdere van BP (weet zo de naam ff niet) zullen niet slechter,en of beter zijn. En daarom denk ik gewoon dat het meer met het octaan gehalte te maken heeft dan met perse Shell te moeten tanken. En dat van de specialist meen ik btw wel,Renault moet je verstand van hebben anders er gewoon van afblijven (komt ook door het beperkt uit te lezen van de fout meldingen.
BP Ultimate vermoed ik :)
Yup,ben niet meer zo thuis in de benzines,heb in Augustus voor het laatst mijn tank volgeladen (oh ja met V-power,maar dat was in Luxemburg maar 3 ct /liter duurder dan euro 95..,en dus ongeveer 30ct/liter goedkoper dan de euro95 hier)
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 16 december 2011, 12:45:21
Nee je begrijpt mij verkeerd Remko,je zegt namelijk hetzelfde als mij. Ik bedoel te zeggen dat het echt niet alleen V-power moet zijn,maar de excellium van Total of de duurdere van BP (weet zo de naam ff niet) zullen niet slechter,en of beter zijn. En daarom denk ik gewoon dat het meer met het octaan gehalte te maken heeft dan met perse Shell te moeten tanken. En dat van de specialist meen ik btw wel,Renault moet je verstand van hebben anders er gewoon van afblijven (komt ook door het beperkt uit te lezen van de fout meldingen.
Ok, ik las dat brandstofverhaal is kul. maar de verschillende merken bedoel jij ;)
ik adviseer ook altijd eens een stapje verder te kijken dan de officiele dealer.
http://www.specialistinrenault.com/ik heb zelf bij een renaultspecialist gewerkt en alle werkzaamheden konden daar uitgevoerd worden hoor.
alle voordelen en niet de nadelen. doe er jullie voordeel mee.
Wat ik al zei,mijn Meg gaat ook niet naar de officiele dealert maar naar de specialist,dus mensen met verstand van en hrat voor het merk. ANWB kan maar 20% van de computer uitlezen zei de ww tegen me 2 jaar terug,en veel universele bedrijven werken met hetzelfde uitlees systeem meen ik. Daarom mijn advies aan de topic starter,naar de specialsit!
IDE zijn eigenlijk rampenbakken er is veel over te vinden op dit forum ! Wat je eigenlijk direkt moet doen is je EGR afdoppen met een plaatje staal zodat uitlaatgassen niet meer opnieuw je motor in geblazen kan worden. Er wordt niets gemeld aan je computer aangezien er geen sensoren aanhangen die dit meten. De steker van de EGR gewoon laten zitten. Het is een klusje van niks ! Haal je plastic motorbeschermings kap weg 4 schroeven (dopsleutel 10) . aan de achterkant (tegen het schutbord aan ) zit je EGR klep . Deze zit met 2 bouten op je blok geschroeft. Haal eerst de steker eraf en pak de ratel met doppie 13 (geloof ik ) en draai rustig de schroeven los . Let op er zit een heel dun metalen plaatje als pakking er tussen die moet je met je hand opvangen want dat is namelijk je mal voor het nieuwe plaatje . Als je dit gedaan hebt pak een 1 mm dik stalen plaatje (geen aluminium want dat kan zacht worden en gaan smelten op den duur) en knip/vijl dit dezelfde afmeting als het originele plaatje . Uiteraard GEEN GAT IN HET MIDDEN ERIN MAKEN want de gassen mogen niet meer het blok in . Wel de gaten maken waar de bouten weer doorheen moeten Als je dit gedaan hebt neem je het gemaakte plaatje en schroef je alles er weer op . Daarna de steker er weer op zetten. Had binnen 25 minuten dit klaar incl plaatje maken en bespaart je echt een hoop ellende en geld . Alleen de steker eraf kan maar dan moet je zeker weten of de EGR dicht staat en niet door vervuiling open staat. Verdere zwakke punten zijn benzine druk regelaar , inspuitventielen maar dit is allemaal te wijten aan de vervuiling . Door de directe inspuiting komt er ook geen benzine langs de inlaatkleppen en de vervuiling zorgt ervoor dat deze kleppen compleet vastroeten .
je hebt nu last van stotteren . Je zou via de inlaat pijp (dikke buis) met een intake cleaner van Forte of Wynns daar met verhogend toerental met krachtige pufjes rechtstreeks in kunnen spuiten om vervuiling op te laten lossen , waardoor de motor weer wat soepeler gaat lopen. verders idd alleen V power tanken , elke 3 maanden een bus injector cleaner erin op een 1/3 tank . IDE zijn ook moeilijk uit te lezen op fouten schijnt en veel monteurs zien jouw liever gaan dan komen met een IDE bak . Onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen en zeer duur .
Mocht de motor inwendig zo vervuild wezen dan is allen demontage cilinderkop mogelijk om deze compleet schoon te laten maken en vernieuwing injectoren nodig . Dit zijn enorme kosten en eigenlijk is het een auto met een gebed zonder end !
Nu wat positiefs
Als de auto goed rijd is het een genot om in te rijden vooral de stoere cabrio uitvoering met dak open , hij heeft 140 PK , redelijk zuinig dat wil wel hoewel z`n vorige broer met het FR7 blok sneller was en 150 PK heeft , nadeel van deze was dat het een zuiperd eerste klas was en dat in deze tijden . Maar dit model had die vervuilings problemen niet omdat het een gewone injectie betrof vandaar dat ze dit blok weer hebben gebruikt na 2001 .
Beetje K.t verhaal maar je weet waar je aan toe bent. die van m`n vrouw is prachtig donkerblauw met blauw cabriodak en compleet leren interieur rijd er nu drie jaar in . Klachten zijn gaat soms stotteren bij compleet gas intrappen in z`n vijf om snel in te halen maar FF terug naar 4 en hij gaat als een speer over de 200 als je dat zou willen. Verkopen kan haast niet want niemand wil een auto die stotterd of inhoud en dit eruit laten halen kost waarschijnlijk meer dan de auto waard is .
PS tik maar eens IDE in in zoekopdracht .