Vorige week heb ik een megane coupe 1 ph2 2.0 16v (F4R 746 geen IDE dus) gekocht, maar nu hoor ik een geluid bij koude start bij de kant van de versnellingsbak vandaan komen. Dit heb ik helaas niet gemerkt bij de proefrit (toen was de motor praktisch koud, maar niet koud-koud). Motor loopt mooi en regelmatig, geen haperingen, trekkracht is prima, etc.
Het geluid (stationair) kan ik omschrijven als huilend of jankend (beetje lastig). Als ik de koppeling intrap of juist loslaat (in z'n vrij) dan verandert het geluid even, maar is dan weer ongeveer hetzelfde (stationair). Het geluid verdwijnt na ongeveer 1 minuut.Wel lijkt het alsof ik, als ik daarna een constante snelheid rijd, een soort jankend bijgeluidje hoor, zolang ik gas geef. Als ik het gas loslaat, is dat weg.
Verder koppelt en schakelt de auto goed (heel soepel eigenlijk). Bij het starten en uitzetten van de motor beweegt de pook wel hevig en voel je het ook in de auto. Ik vind dat de pook ook vrij veel beweegt tijdens koppelen en ontkoppelen en gas geven/loslaten.
Moet ik dit gaan zoeken in de druklager of een ander lager in de bak? Of kan dit ook liggen aan bijvoorbeeld een motorsteun die rot is, of misschien moet ik de bakolie wel verversen/bijvullen.
Bij voorbaat dank,
Hylke
Ik zeg drukgroeplager.
Als je niet te veel je voet op de koppeling houdt, dus niet bij het stoplicht als het rood is al de tijd de koppeling ingetrapt houden, dan kun je het nog lang vol houden. Uiteraard is vervangen beter. (Ik heb er 50 000km mee gereden)
Bedankt voor je antwoord Jacques.
Ik heb vandaag nog even goed geluisterd en nu ben ik er niet meer zeker van dat het geluid echt van de kant van de bak komt. Aan de kant van de multiriem hoor ik het eigenlijk misschien wel luider.
Volgende week wordt de distributieriem vervangen, ik zal dan vragen aan de monteur of hij even kritisch wil kijken naar de multiriem/spanrollen/dynamo e.d.
Vergeet de waterpomp dan niet meteen mee te vervangen... ;)
Die wordt ook vervangen. Hij wordt trouwens aangedreven door de multiriem, voor zover ik het kan zien.
Zo, auto vandaag weer opgehaald. Eén van de spanrollen was gescheurd aan één kant. Heb mazzel gehad dus. Geen overbodige luxe dat distributieriem vervangen.
Volgens de monteur komt het geluid dat ik hoor bij koude start uit de servopomp. Hij had het over een lekkend terugslagklepje. Komt iemand dit bekend voor?
Ik ben iig blij dat de distributieriem vervangen is.
Als ik mijn wagen altijd koud start (2.0 8v) dan maakt hij ook altijd een (soort van) jankend geluidje. Kan volgens mij niet veel kwaat, rijdt er zo allang mee, en na 1 minuutje rijden is het weg.
ja, ik kan er wel mee doorrijden, maar ik wil dan wel graag weten wat het is.
Ja, dat eigenlijk wel ja. Vandaag moet mijn wagen ook ff naar de beunhaas, start heel onrustig nu, en wil af en toe afslaan als ik rijdend de koppeling induw als ie koud is.
Intussen heb ik met een stethoscoop (geleend van werk) geluisterd naar alle pulleys van de multiriem en daar is niks te horen. Ook bij de koppeling/versnellingsbak hoor ik niks.
Uiteindelijk heb ik de multiriem er afgehaald en zo de motor gestart.... het geluid blijft.
Nu verdenk ik de startmotor, zou dit kunnen? Ik heb nog niet goed naar de startmotor kunnen luisteren. Dat ga ik morgen proberen.
Dat is de stuurbekrachtigings pomp die wat zingt(joelen)verversen wil wel eens helpen kan verder
weinig kwaad bij mij is ie na verversen na verloop van tijd stil geworden als de olie een beetje warm wordt is het vaak over bij extreme kou duurt het wat langer.
Citaat van: testit op 31 december 2011, 14:47:59
Dat is de stuurbekrachtigings pomp die wat zingt(joelen)verversen wil wel eens helpen kan verder
weinig kwaad bij mij is ie na verversen na verloop van tijd stil geworden als de olie een beetje warm wordt is het vaak over bij extreme kou duurt het wat langer.
Heeft deze auto een electrische stuurbekrachtiging? Anders klop het verhaal niet (zie demontage van Multiriem en het luid is er nog).
nee deze auto heeft geen electrische stuurbekrachtiging..
Inderdaad gewoon stuurbekrachtiging hydraulisch en met multiriem eraf geen verandering. Dus zit het ergens anders.
Misschien een nuttige toevoegng: Het huilende geluid begint na het starten van de auto, misschien een seconde later en het is weg na een minuutje hooguit.
Ik heb het nog niet gevonden dus.... zucht..
En iedereen die nu zegt dat ik 'm bij een garage moet neerzetten om te luisteren: het probleem is dat hij dan een mooie poos moet staan en daar heb ik eigenlijk geen tijd voor en ik heb 'm nodig voor vervoer naar m'n werk (onregelmatig).
Staan de riemen wel op spanning?
Multiriem is het niet, distributieriem is vervangen; na vervangen geen verschil met ervoor
Misschien een domme vraag, maar wat voor geluid krijg je als je "start" terwijl de motor al draait? Geen verschil bij mij.... ik meen me te herinneren van m'n renault 19 dat ik dan een akelig ratelend geluid kreeg.
Geen verschil bij mij; ik bedoel ik dat er geen geluidsverschil is tussen wel of niet de sleutel doordraaien als de motor al draait.
Zou dit duiden op een hangende bendix?