Kan je bij renault meer Pk's krijgen uit je motor door em aan de computer te laten hangen ???
weet dat het bij ford wel kan, maar kan het bij renault ook ???
Grtzzzz
HIer zou ik ook weleens wat meer over willen weten!!
anders ik wel, meer pk's zijn altijd welkom ;D ;D
Er wordt bedoelt: chip tuning ???
Ja,.. maar wat kost dat,... hoeveel pk-winst haal je daar uit, bij welk bedrijf kan je dit het beste laten doen??
ik denk dat veel mensen hier wel benieuwd naar zijn.
ik heb zelf een 1.6 16v, best een leuk motortje maar hij is niet echt rap!!
Kijk hier maar eens:
http://www.chippoint.com/renault.htm
ik heb woensdag het verzekings verhaal binnen gekregen om te chip tunen........... :-X :-[ :( >:(
gewoon niet te verzekeren. met motor problemen heb je dus pech.
Vooral bij atmosferische (dus niet-turbo) benzine-motoren is het vaak handiger om eerst andere aanpassingen te doen aan in- en uitlaat lijn.
Een goed (open) luchtfilter, een leuke einddemper en eventueel een katvervanger en/of het laten vervallen van de middendemper zal al een merkbare verbetering geven wat betreft trekkracht bij lage toeren en reactie op het gas. Voor meer vermogen bij hoge toeren kan dan nog een scherpere nokkenas overwogen worden.
Het handigst is om aan chiptuning te doen als 'slagroom op de taart', dus na dat je alle andere zaken veranderd hebt.
Een nuttige, leerzame site over chiptuning vind ik zelf Squadra Tuning (http://www.squadra-tuning.com/index-nl.htm). Ze zijn dan wel gespecialiseerd in Alfa's, maar de theorie is ook van toepassing op andere auto's.
Heb jij je motor verzekerd dan?
Of bedoel je de garantie?
In dat laatste geval heb je gelijk. Maar als je een goede chiptuner gevonden hebt, is het altijd de moeite waard om hun garantiebepalingen eens goed door te nemen.
Over de claims die een firma als Chippoint maakt heb persoonlijk wel mijn twijfels. De belofte van vermogentoename van 15 tot 20% bij een ongeblazen motor door middel van alleen maar chiptuning is aan de hoge kant. De meeste gerespecteerde chiptuners zijn minder scheutig met harde beloftes, en hebben het doorgaans over een maximale vermogenswinst van zo'n 10%.
Elke motor is anders, en zaken als inlaat en uitlaat dragen bij aan de karakteristiek van de motor. Het vervangen van de standaard software door andere 'standaard' software lijtk me niet optimaal. Hoe betrouwbaar zijn de beloofde vermogenstoenames zonder dat je eigen wagen op de testbank getest is?
De sleutel voor meer vermogen voor een atmosferische motor is lucht. Brandstof en ontstekingstijdstippen wordt verder wel door de ECU's geregeld.
Kunst is tijdens de aanzuigslag van de zuiger een zo hoog mogelijke cilindervulling te bereiken. Lucht moet dus snel en met zo min mogelijk weerstand door het hele inlaat traject kunnen stromen. De beste optie zonder er een geblazen motor van te maken is gaan werken met throttle-bodies. Hier krijgt elke cilinder zijn eigen gasklep met injector waarop een kelk gemonteerd zit. Door een tactische lengte voor deze kelk te nemen kun je de cilinder vulling fors laten toenemen. In combinatie met een goede nokken-as en uitlaat traject kunnen vullingen van bijna 100% gehaald worden. Door andere kelk lengtes te nemen kun je ook je koppelkromme's verleggen.
Het geheim van deze kelkjes ligt aan de lengtes van het inlaattraject. Door het missen van een spruitstuk en de kelkvorm kan men gebruik gaan maken van het effect van Holmes Resonanties. Dit is precies het principe van een bassreflex poort in een bassreflexluidspreker.
Citaat van: Tony op 17 april 2005, 14:03:50
Heb jij je motor verzekerd dan?
Of bedoel je de garantie?
In dat laatste geval heb je gelijk. Maar als je een goede chiptuner gevonden hebt, is het altijd de moeite waard om hun garantiebepalingen eens goed door te nemen.
garantie.
valt niet te verzekeren
( wat je eigenlijk doet is het niet standaard maken van je motor managment. en is de kans op schade aanwezig en kan deze niet vegoed worden.
staat in de voorwaarden van carprojects van de verzekering, en vandaar ga ik daar niet mee verder.
jammer maar het zij zo
Nou, ik kan je geruststellen: Ik geloof ook niet in die chiptuning projecten.
Hoeweldat wel enigzins brandstof type gebonden is. Bij diesels levert het meer op dan bij benzine (hooguit 5 PK)
Je kat vervangen/verwijderen geeft meer resultaat.
Over die verzekering: Ik heb daar nooit van gehoord.
Het enige dat je garantie niet doet vervallen is gebruik te maken van officiele onderdelen en dito dealer.
Maar na de garantie periode is dat dus niet meer van toepassing.
Iedereen heeft het er vaak maar over dat chiptuning maar 5 tot 10 pk oplevert, en dus niet interessant is.
Sommige mensen besteden echter een volledig maandloon aan dikke luchtfilters en dubbele uitlaatsystemen, mede in de hoop dat de motorprestaties verbeteren. Goed, looks en sound verbeteren ook natuurlijk. En mensen die 1000 tot 1500 euro (of weet ik hoeveel) willen besteden aan zo'n getuned in- en uitlaat systeem hebben daar natuurlijk het volste recht op.
Maar toch vind ik dat een goeie chiptuning (wat maximaal de helft kost van bovenstaand bedrag) ook de moeite waard is en niet hoeft te worden afgeschreven als 'nutteloos'.
Citaat van: Marco K op 18 april 2005, 08:23:23
Iedereen heeft het er vaak maar over dat chiptuning maar 5 tot 10 pk oplevert, en dus niet interessant is.
Sommige mensen besteden echter een volledig maandloon aan dikke luchtfilters en dubbele uitlaatsystemen, mede in de hoop dat de motorprestaties verbeteren. Goed, looks en sound verbeteren ook natuurlijk. En mensen die 1000 tot 1500 euro (of weet ik hoeveel) willen besteden aan zo'n getuned in- en uitlaat systeem hebben daar natuurlijk het volste recht op.
Maar toch vind ik dat een goeie chiptuning (wat maximaal de helft kost van bovenstaand bedrag) ook de moeite waard is en niet hoeft te worden afgeschreven als 'nutteloos'.
Ben ik het wel mee eens... Maar uiteindelijk zit er scheiding tussen prutwerk (halfords/autostyle 'tunertjes') en iemand die toch wat serieuzer is. Enkel een ander filtertje of een andere uitlaat helpt vrijwel niets. Dat alles soepeler en explosiever gaat zit meer tussen de oortjes. Ik lach niemand uit en geef ook geen critiek omdat het uiteindelijk aan komt toch op de beleving van het rijden. Maar als je je look-up tabllen van je ECU gaat aanpassen waarom zou je dat doen als de rest van de motor standaard blijft?! Stel je wilt later weer een stapje verder en toch je in- en uitlaat traject aanpassen (en dan niet met zo'n prut filter maar serieus) dan zul je je look-up tabellen
weer gaan aanpassen. Spaar dan een beetje verder en neem die stap in 1x. Het verschil wat je dan merkt zal dan toch je ;D verder vergroten...
Als je dan bijv 1500? hebt kun je ze uitbesteden aan glimmende filterhuisjes, mooie slangetjes, leuk uitlaatje... maar daar zal je auto niet sneller van gaan rijden. Mja... op een of andere manier gaan de meesten toch voor de looks als je naar prestaties aan het zoeken zijn.
Betaalbaar is er gewoon simpelweg niet veel te halen in het meganesegment. Zelf heb ik ook mn uitlaat niet laten monteren om meer pkwinst te behalen maar simpelweg om de looks en de sound! Persoonlijk ben ik ook meer een uiterijk"tuner" dan een snelheids"tuner" en persoonlijk zou ik mijn geld niet besteden aan motorische aanpassingen bij een megane.... Mocht je echt snelheid willen dan kun je je autotje beter inruilen tegen een auto met een turbotje ofzo hiermee is een stuk meer motorisch te verbeteren en zelfs ook gewoon met garantie!!
Maar dan nog. Gelukkig heeft iedereen een eigen mening :D
Citaat van: Erix op 18 april 2005, 11:13:20Ben ik het wel mee eens... Maar uiteindelijk zit er scheiding tussen prutwerk (halfords/autostyle 'tunertjes') en iemand die toch wat serieuzer is. Enkel een ander filtertje of een andere uitlaat helpt vrijwel niets.
Dat is denk ik ook een van de redenen dat chiptuning nog steeds een minder positieve naam heeft.
Er zijn tientallen bedrijfjes die zeggen vrijwel alle merken auto's "op maat" te kunnen tunen. Wat er vaak echter gebeurt is dat men de standaard (fabrieks)software overschrijft met andere 'getunede' software. Die 'getunede' software is eigenlijk in feite vaak ook "standaard". De deellast en vollast ontsteking wordt meestal dan met een bepaald (vast) percentage verhoogd, en het mengsel wordt vaak wat rijker gezet, en klaar is de 'chiptuning'. Dus in feite is de kans groot dat het niet helemaal optimaal voor jouw auto, omdat aanpassingen aan uitlaat en luchtfilter gewoon genegeerd worden.
Het beste is toch om de individuele auto op de rollenbank te zetten en te meten wat de karakteristieken van de motor zijn onder alle omstandigheden. Vervolgens wordt er gekeken waar de winst te behalen is, wordt de software aangepast, en weer testen. Zijn er dan nog zaken die niet optimaal zijn, dan weer aanpassen, en weer testen, net zo lang tot het naar wens is. Zo'n procedure is tijdrovend, maar je bent wel verzekerd van een optimale performance van je wagen.
het gaat niet om chiptuning
dus geen andere chip steken ofzo
gewoon de standaard motor aan de computer laten hangen bij renault en de computer veranderen zodat hij een andere afstelling krijgt en dus ook de pk's meer worden opgevoerd.
en vriend heeft dat bij zijn nieuwe ford fiesta laten doen
Grtzzz
De motor aan de computer hangen en de ECU van de motor veranderen, dat lijkt me toch echt een vom van chiptuning. ;)
Het lijkt me eigenlijk niet iets wat de Renault dealer doet, toch?
De gang van zaken die je beschrijft klinkt als de manier waarop veel 'wannabe' chiptuners het doen. Gewoon simpelweg de standaard waarden in de ECU vervangen door iets opgeschroefde waarden, zonder te kijken naar resultaat en gevolg. Op zich is dat niet de beste manier, omdat de boel niet helemaal optimaal wordt afgesteld voor de (unieke) auto zelf.
Even voor de duidelijkheid: Chiptuning is een ander woord voor het veranderen van de injectiesoftware. Het heeft dus niets met chips vervangen te maken.
Chip tuning is eigenlijk alleen interresant, zoals erix schrijft, als je daarvoor je uitlaat, luchtfilter, nokkenas/kop en krukas al aangepast hebt. Is dat niet het geval dan kun je in de problemen komen als je deze volgorde andersom gaat uitvoeren. Al met al is motor tunen iets anders dan carroserie tunen. Ik moet zeggen: Eeen motor tunen is stukken leuker als het niet zo onderhoudsintensief en duur was.