Aangezien ik een gierige student ben en dus geen geld heb rondslingeren voor een 57i setje van K&N maar wel nog een K&N filter heb rondslingeren wil ik zelf de inlaatbuis gaan maken, alleen zit ik met een paar puntjes,
- Heeft een 1.6 16v K4m nou een luchtmassameter of een luchttemperatuursensor ? (luchttemperatuursensor dus)
- Net iets onder de sensor/meter op het originele luchtfilter huis zit een slang aangesloten, dit is neem ik aan de carterontluchting ?
- Als je voor de wagen staat en je hebt het filterhuis los, rechts onder de inlaatkant van de gasklep zit nog een kleine aansluiting die ook verbonden is met het originele luchtfilterhuis, waar dient dit voor ?
Waar dient welke aansluiting nou precies voor ?
Citaat van: Renegade op 26 oktober 2011, 00:02:50
En nog de uitlaatvraag, hoeveel verschil zit er in een einddemper van een megane coupe ph2 1.4 16v en een sedan 1.6 16v ? Is het alleen een kwestie van een korter eindstuk of zit er ook echt een verschil in de bocht over de achterbrug ?
Ze verschillen wel van ophangen van de uitlaat.
De rest durf ik nog niet te beandwoorden. 8)7
het is een temperatuur sensor,gelukkig geen lucht massa meter
Die carter ontluchting zou ik lekker los maken van je luchtinlaat,dat brengt alleen maar
warme lucht en rotzooi met zich mee.
Oil catch can of alleen breather filter installeren, inlaattemp van je binnenkomende lucht zal ook lager liggen, waardoor je in theorie meer zuurstof zal krijgen.
Los laten stond sowiso al op de planning. Even het gasklephuis schoon maken enz. en dan hoeft de motor nooit meer vettige carterdampen te verbranden ! Alleen voor de apk moet dit wel een gesloten circuit zijn, dus ik moet toch een soort aansluiting voorbereiden. Maar welke aansluiting dient nou waarvoor ? Aangezien er 1 slang is aangesloten bij de sensor en er een gat zit bij het gasklephuis :?
Ja :) voordat ik het allemaal lostrek wil ik weten waar alles voor dient !
Het is wel een enorm voordeel dat dat het een temperatuursensor is en geen massameter, ik was al aan mogelijkheden aan het denken dat er een massameter op zat die de luchtsnelheid deed meten in een apparte kamer.
Niemand die me met zekerheid kan zeggen wat "het slangetje" doet en waar het "gaatje" vanaf het carter precies voor is ?
trek hem los en probeer eens te starten :P
Als ik die slang bij de sensor losmaak schiet de motor omhoog in toeren dus trekt die valse lucht, lijkt me dan een vacuüm slang, maar waarvoor dient die dan precies ? Dan blijft dat gat in het carter schuin onder de gasklep over als carterontluchting.
Citaat van: Renegade op 27 oktober 2011, 14:50:24
Als ik die slang bij de sensor losmaak schiet de motor omhoog in toeren dus trekt die valse lucht, lijkt me dan een vacuüm slang, maar waarvoor dient die dan precies ? Dan blijft dat gat in het carter schuin onder de gasklep over als carterontluchting.
Dat is dan voor je MAP censor.
deze regelt het aantal benzine wat hij moet inspuiten bij gas geven.
ik heb die slang doorgeknipt en een T stukje tussen gezet voor een instrument voor in mn auto :)
Voor de geinteresseerden: http://en.wikipedia.org/wiki/MAP_sensor
Tip: maak een foto van onder je motorkap, verduidelijkt de boel een stuk!
Zoals:
(http://farm7.static.flickr.com/6192/6026183339_515c442e30.jpg) (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/6026183339/)
Underbonnet view 07/30/2011 (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/6026183339/) by AndyRamdin / ND-Photo.nl (http://www.flickr.com/people/andyramdin/), on Flickr
Ik heb een K7M motor (1.6e 8v)
Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 27 oktober 2011, 16:03:34
Voor de geinteresseerden: http://en.wikipedia.org/wiki/MAP_sensor
Tip: maak een foto van onder je motorkap, verduidelijkt de boel een stuk!
Zoals:
(http://farm7.static.flickr.com/6192/6026183339_515c442e30.jpg) (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/6026183339/)
Underbonnet view 07/30/2011 (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/6026183339/) by AndyRamdin / ND-Photo.nl (http://www.flickr.com/people/andyramdin/), on Flickr
Ik heb een K7M motor (1.6e 8v)
Je hoeft niet elke keer je motorblok te laten zien :P
die enekele keren waren al duidelijk :)
hahah i know, maar het maakt bij dit soort vragen zoveel duidelijker!
Ik zal proberen morgen een foto te maken, het probleem met een k4m is dat het allemaal aan de achterkant van de motor bijna tegen het schutbord aan zit weggemoffeld. Het gaatje onder het gasklephuis kan ik onmogelijk een foto van maken, heb er zo ook geen plaatjes van gevonden op google :neen:
Toch nog eentje gevonden, hier op het forum nog wel 8)7
(http://img442.imageshack.us/img442/9255/16ryn6.jpg)
Met rood omcirkeld zou de temperatuursensor moeten zijn, blauw omcirkeld is de raadselachtige slang en de groene pijl loopt "denkbeeldig" naar het punt (is zowat niet te fotograferen) waar dan het gat van de carterontluchting zou moeten zitten.
Zoals het er naar uit ziet,lijkt mij dat de rode cirkel de stappenmotor is,de blauwe cirkel de carter ontluchting (die zijn meestal dikker) en die groene pijl
kan ik me even niets bij voorstellen.
Als ik het zo zie,zou je bijna het hele zwarte deel er af kunnen trekken,bij die groene pijl zit je gasklep(huis) dus slang er op,en brullen maar.
Gisteren weer een stuk verder gekomen, rood is dus de map-sensor, blauw de slang waarover de sensor meet (het stukje met deze 2 aansluitingen is demontabel en zo komt een 20mm ronde aansluiting tevoorschijn) en onder groen zit de carterontluchting. Alleen ben ik alweer bij het volgende probleem, bij geen enkele automaterialenzaak en zelfs niet bij het rubber huis, is een 90graden buis te krijgen die op de gasklep past. Mijn laatste hoop is dat een metaal handelaar een elleboogje heeft liggen of kan buigen in de goede maat.
Gisteren maar eens verder gegaan aan het "brouwen" van mijn eigen inlaattraject. Ik heb maar 2 90graden bochten van rvs gehaald voor een zacht prijsje, die aangepast en weggebracht om te lassen.
Ik ben helemaal vergeten foto's te maken dus die komen straks als ik de bocht weer kan ophalen !-!
Omdat de K&N die ik had liggen toch niet alles meer was ben ik vanmorgen ook nog even gaan kijken voor een andere filter. Het eerste idee als "arme" student is natuurlijk de sloop o-) daar stond dus een honda vistick met een green twister ! Voor 15euro kunnen meenemen, moet hem alleen nog uitwassen.
Is er trouwens iemand in de buurt van Stein (zuid-limburg) die de beschikking heeft over een tappensetje voor gasdraad ? Om de map-sensor netjes vast te maken heb ik een slangpilaar met slang in de goede maat gehaald alleen heb ik niet het materiaal om de draad te maken in de buis.
Je zou het eens aan "koen" kunnen vragen. Volgens mij was hij degene die ook het gehele zwarte huis heeft vervangen voor een filter!
Even gejat van de projectpagina, aanschouw:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ROCEI88.jpg)
Zo was het ook een optie geweest alleen, ik wil het standaard huis eraf voor betere prestaties. In de originele opstelling komt de lucht binnen via een smalle opening door de grille, door een bredere slang, door een nog breder filter en dan in het grote huis... Je raad al wat dat met de luchtsnelheid doet. Mooi glad leek mij de beste optie dus daarom heb ik het laten lassen van pijp materiaal :)
gladde bochten zijn wel veel beter voor de flow,dan zin geribbelde slang,dan gaat de lucht wervelen
en dat belemmert de doorstroom.
die rvs bochtjes,zijn een goede oplossing.
Misschien de rvs buizen heatwrappen? Want het voordeel van de slang is weer dat het minder warmte opneemt!
Dat heatwrappen heeft Andy ook gedaan Y
Zag er iig zeer mooi uit, plus het werkt ook nog !-!
Dat was ook precies mijn idee ! Heb nog wat van die band liggen en die gaat er sowiso omheen, vooral omdat de inlaat boven het uitlaatspruitstuk uit komt.
Vandaag weer wat opgeschoten met de "elleboog"
Slangpilaar om de mapsensor aan te sluiten erin:
(http://img17.imageshack.us/img17/1826/img20111106153113.jpg)
Binnenkant vloeiend terug gelegd tot de rand van het gat:
(http://img40.imageshack.us/img40/8710/img20111106153124.jpg)
Met de slang voor de mapsensor er losjes op:
(http://img337.imageshack.us/img337/5076/img20111106153217.jpg)
heb je dat zelf gelast?m'n complimenten over de kwaliteit !-!
ben benieuwt naar het eind restultaat.
Citeer
Mooi glad leek mij de beste optie dus daarom heb ik het laten lassen van pijp materiaal :)
Hij heeft het laten lassen, maar die gene die dat gelast heeft, heeft het wel erg netjes gedaan!
Mocht je voor een rvs ( roest vrij snel :D ) uitlaatsysteem gaan dan zou ik bij hem aankloppen!
Echt he, ziet er erg netjes gelast uit!
Dat vond ik ook !-! gebracht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in rvs lassen (doen ook terplekke reparaties in keukens ed.). Een dag later kon ik het voor €25,- weer ophalen !-!
geen geld moet ik zeggen !-!
bij welk bedrijf is dat gelast?
Hier heb ik het naartoe gebracht,
http://www.lasbedrijfwhendriks.nl/master.php?id=0
Ik ken nog zo'n bedrijf: www.cr8las.nl
Daar werk ik zelf namelijk...... Y Zo moeilijk is dat niet te lassen, haha o-)
ieder zn vak zeg ik dan,als ik hout moet bewerken,doe ik dat liever met de openhaard. :q
laat staan lassen,dat zal bak en braad werk worden.
Ziet er erg goed uit, ben wel benieuwd hoe het er uit komt te zien als het helemaal af + gemonteerd is.
Ik heb ook een lasapparaat (met elektrodes) maar hier kan ik echt helemaal niets van.
Als er dus nog iemand een lasapparaat nodig heeft kan dit altijd geregeld worden mits ik maar een klein beetje educatie krijg o-)
ja met Elektrodes kan ik wel lassen C02 ook, alleen RVS is toch aan de moeilijke kant, heb het 1 keer gedaan, was ook nog wel gelukt maar toch met heel veel inspanning.
Daarom is RVS ook makkelijker te lassen met TIG. Pas bij diktes vanaf 5 millimeter is het te overwegen om MIG (CO2 voor leken...) te lassen.
Bocht even gemummificeerd !-!. Ik heb alleen het stuk gedaan dat echt boven het uitlaatspruitstuk zit, meer had ik ook niet liggen.
(http://img851.imageshack.us/img851/16/img20111108105602.jpg)
Beugeltje gebogen die de buis moet klemmen zodat ik hem door de 2 originele gaten kan vastzetten. Ze zijn van simpel "gamma-aluminium" maar aangezien de rvs buis in de heatwrap zit op het deel waar de beugeltjes komen maakt dit kwa potentiaalverschil niets uit. De beugels zijn trouwens nog niet af, dit is de ruwe vorm en er zitten nog geen gaatjes in omdat ik dit bij de auto moet aftekenen zodat het ook echt past :P
(http://img820.imageshack.us/img820/7295/img20111108105634.jpg)
De green twister die ik voor 15 euro op de sloop vond. Was wel een helse klus om de filter schoon te maken maar dan heb je wel een heel erg goedkope maar toch hele goede filter !
(http://img696.imageshack.us/img696/6844/img20111108105727.jpg)
Goed bezig!
Waarom maak je geen project pagina?
Omdat hij geen RMC lid is en dat dus niet kan...... --
En aangezien er vanuit rmc niet heel veel in zuid-limburg te doen is twijfel ik er ook nog aan om lid te worden. Alle meetings zijn op minimaal 100/150km afstand wat ik tot nu toe heb gelezen :neen:
Citaat van: Renegade op 8 november 2011, 11:47:41
En aangezien er vanuit rmc niet heel veel in zuid-limburg te doen is twijfel ik er ook nog aan om lid te worden. Alle meetings zijn op minimaal 100/150km afstand wat ik tot nu toe heb gelezen :neen:
Ja nu snap ik je, het is allemaal heel ver weg :P
Misschien dat er een tuning club bij jou in de buurt zit?
Citaat van: Renegade op 8 november 2011, 11:47:41
En aangezien er vanuit rmc niet heel veel in zuid-limburg te doen is twijfel ik er ook nog aan om lid te worden. Alle meetings zijn op minimaal 100/150km afstand wat ik tot nu toe heb gelezen :neen:
Helaas hebben wij weinig leden in de regio zuid-limburg.
Komend jaar hebben wij wel een meeting in noord-limburg. (Kronenberg)
Een tourtocht in Zuid-Limburg lijkt me heel leuk, maar niet te organiseren voor mij vanuit Brabant.
In dit topic gaan we verder over luchtfilters. Bovenstaande gesprek kan voortgezet worden in het "klets maar raak" topic.
Volgens mij zou deze Green filter slechte prestaties leveren, zoiets had ik vernomen van Christian.
Heb je ook nog een aanzuigbuis klaarliggen die je direct kan aansluiten?
Ja, ik heb een flexibele aanzuigbuis die op de filter gaat en onder bij de "bumperlip" vastgemaakt gaat worden.
Kijk dat is effectief :)
Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 8 november 2011, 14:04:09
Volgens mij zou deze Green filter slechte prestaties leveren, zoiets had ik vernomen van Christian.
Heb je ook nog een aanzuigbuis klaarliggen die je direct kan aansluiten?
Klopt,op de dyno dagen heb ik die filters maar een paar keer gezien.en elke keer hoor je weer het zelfde,bovenin kwam de motor toch lucht te kort,
bij 1 van die gevallen stond blok te pingelen op de rollers.
Bij mij zal die niet onder de kap komen,maar dat is meer mijn mening,bij mn as beurt word mn luchtfilter systeem aangepast,tuninghouse is voor mij
aan het zoeken naar een filter als dat erwin heeft,maar dan een groter type,of in ieder geval een filter die ingesloten zit,met een groter oppervlak.
Het is vanzelfsprekend zo dat dit mijn ervaring is,maar wat iemand anders doet,staat hier helemaal vrij van.
(weet even niet hoe ik het anders moet formuleren,NL is niet mn sterkste punt >:( )
Bovenin zal de motor toch niet vaak komen, ik rij meer op koppel dan dat ik hem doortrap in de toeren :) heb de filter even op het originele filterhuis gefixed en de koudeluchtslang aangesloten en ik moet zeggen, de motor voelt onderin wat soepeler aan en er is nauwelijks extra aanzuiggeluid ! Je zult me iig nooit horen zeggen dat ik 10pk extra heb door de filter :D mijn doel is om de motor wat soepeler te laten lopen.
Citaat van: Renegade op 9 november 2011, 10:29:21
Bovenin zal de motor toch niet vaak komen, ik rij meer op koppel dan dat ik hem doortrap in de toeren :) heb de filter even op het originele filterhuis gefixed en de koudeluchtslang aangesloten en ik moet zeggen, de motor voelt onderin wat soepeler aan en er is nauwelijks extra aanzuiggeluid ! Je zult me iig nooit horen zeggen dat ik 10pk extra heb door de filter :D mijn doel is om de motor wat soepeler te laten lopen.
Dat is ook mijn motto !-! hoeft niet honderde pks erbij te hebben,als het maar soepeltjes
verloopt met optrekken,volgend jaar hoop ik een soort computer te installeren waardoor
die gechipt kan worden,ik verwacht kwa waarder niet veel,maar wel kwa reargeren.
Op mn gebakje zit een spagetti spruitstuk,daardoor pakt die onderin sneller op,en kan die
bovenin iets langer door gaan,zonder dat het vermogen dipt,dus voor de zekerheid
pak ik altijd een grotere filter dan voorgeschreven.