Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Rud Sure op 19 oktober 2011, 22:18:32

Titel: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 19 oktober 2011, 22:18:32
Ik heb de kop van mijn megane uit 1999 16v ,ik geloof K7M motor-type, moeten reviseren nadat door een gebroken multisnaar nokkenassen en krukas van tijd waren komen te staan. Met als resultaat 10 kromme kleppen >:( Nu heb ik twee vragen. :huh:

1. Stellen de hydraulische stoters van dit tpe zich ook vanzelf terug? Dus korter worden. Of moet ik ze altijd re-primen? :shocked:

2. Bovenste dode punt van zowel nokken als kruk as kan ik bepalen, gelukkig zonder speciaal renault gereedschap Y, Echter omdat de krukas 2x zo snel draaid als de nokken als komt de krukas dus twee keer in BDP per omwenteling van de nokken as. Nu is uiteraard slechts 1 van de twee het "echte" BDP dus wanneer de 1ste cylinder ontsteekt. Hoe weet ik welke dat is?? Of maakt dit niet uit en ontsteekt hij gewoon ook op de uitlaat slag?
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: matthew op 19 oktober 2011, 23:30:19
1Hoef je niks aan te doen.

2Cilinder 1 is vliegwielzijde,als je bougie eruit hebt en schroevendraaier erin doet dan zie je vanzelf als je de krukas ronddraaid waar het bovenste dode punt is.

En speciaal gereedschap zal ik zeker wel gebruiken om alles op tijd te zetten.
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 21 oktober 2011, 00:11:55
Bedankt voor 1  zet ik ze lekker zo terug mooi makkelijk.
Echter voor "2" eens doe het ongeveer zo echter met een "pantograaf" zodat de beweging van de zuiger 10x vergroot te zien is. Maar blijft nog steeds de vraag welk BDP van de krukas zit ik dan? BDP ontstekingsslag of BDP uitlaatslag. Heb alleen een krukas sensor nokkenas sensor zit er niet (assen liggen op de werkbank ;)) Dus hoe weet het management systeem wanneer er een vonk moet komen of vonkt ie gewoon ook op de uitlaat slag?
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Jacques op 21 oktober 2011, 07:37:03
De combinatie krukas BDP en de stand van de merktekens op de 2 nokkenastandwielen zorgen ervoor dat de boel klopt. De fasesensor zit op je inlaatnokkenas (althans bij een F7R).  8)7
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 21 oktober 2011, 10:32:11
bedankt helemaal eens _o_ echter bij mij geen fase sensor kunnen ontdekken :? 'tis ook een K7M volgens mij
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Christian de Vriend op 21 oktober 2011, 10:46:43
Als je een K7M hebt,moet je 8 kleppen hebben,dus denk ik dat je de K4M hebt,dus de 1,6 16v
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Heatzone (Mark) op 21 oktober 2011, 10:57:30
Als je bij autoweek.nl het kenteken aan de zijkant van de website even invult staat ook je motorcode enzovoort inclusief andere misschien nuttige informatie !-!
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 22 oktober 2011, 00:04:58
Ga meteen ff kijken. Morgen eerst maar ff kleppen in schuren 16x :0
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 22 oktober 2011, 00:16:09
Apart autoweek zegt K4J C7 met OHC  :Den ik heb toch echt twee nokkenassen op de werkbank liggen 8)7. Ga ik eerst maar ff de boringxslag opmeten . Dus of een foutje of iemand heeft er een keeer een ander blokje/kopje ingepeld. _o_
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 22 oktober 2011, 01:11:20
Misschien heb je hem pas van marktplaats gekocht? een rode 1.6 e met 145pk en gechiped??   :D:D:D:D  Nee geintje,maarre ik zoek dan een andere kop als mijn kleppen krom zijn is niet veel duurder en dan weet ik iig dat er minder risico is op eventuele andere schade. Btw je distributie is geknapt,niet je multiriem,en raad je net als Mathew aan speciaal gereedschap te gebruiken,zonder is echt een vreselijke #@#$@%klus om hem op tijd te krijgen. Als het enkel een distririem wissel zou zijn kan je als je het niet hebt voordat je de oude riem eraf haalt de nokkenassen ff kunnen fixeren door er een strip op te kunnen vastpitten,die je na de wissel weer loslijpt.
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 22 oktober 2011, 12:43:16
't was toch echt de mutisnaar. Pully van stuuroliemotor los==> snaar eraf==> tussen krukaspully en distributietandwiel ==> vast geslagen==>nokkenassen stoppen en krukas draait nog ff door >:( Met dank aan Renault die het niet nodig vinden om distibutietandwiel en krukas aan elkaar VAST te maken en een rekbout voldoende vinden
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: matthew op 22 oktober 2011, 17:40:52
k4j is dan een 1.4 16v.

Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 11 november 2011, 10:03:25
Nieuwe kleppen nieuwe pakkingen enz en starten en lopen  !-! Nu in de aanbieding een TOP megane cabriolet en een setje "speciaal" gereedschap voor afstellen kleptiming.  8)7
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 11 november 2011, 10:08:31
PS zolang je de hydaulische stoters niet met de hand in kan drukken niets aan doen anders ff leeg spoelen in diesel. En de bougies vonken 2x per cyclus 1x op de compressie en 1x op de uitlaatslag :afro:
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 5 december 2011, 20:36:49
Als toetje nog ff o-) een andere startmotor gemonteerd. Had een doorgebrande wikkeling en hij kreeg hem warm niet meer rond. Toch lastig als je net getankt hebt >:(. Kon hem gelukkig net tussen uitlaat en aandrijfas door wurmen. Blijft evengoed een K.. 8)7 klusje zonder brug.
Titel: Re: hydraulische klepstoters
Bericht door: Rud Sure op 5 december 2011, 20:50:29
De oude
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/383828_306578536032393_100000407463356_989188_2054310018_n.jpg)
en de nieuwe
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/392740_306582729365307_100000407463356_989192_806437125_n.jpg)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev