Mijn linkerachterrem begint een beetje irritant te piepen, dus vervangen. Ik heb inmiddels al nieuwe remschoenen + voor de zekerheid nieuwe veertjes etc gekocht. Echter kreeg ik die verdomde trommel niet los! Met beleid gehamerd en losgewrikt, maar tevergeefs. Ik zag dat je ook met een schroevendraaier de remschoen kan terugduwen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
Heeft er iemand nog waardevolle tips? Alvast bedankt!
dit heb ik vaker gezien,goeie dikke kunstof hamer,en rossen maar
en dan tikken,en daarna de plek aan de anderekant,en dit
afwisselen,uit eindelijk zou die dan los moeten komen.
mischien stomme vraag,heb je die grote moet verwijdert
die op de as zit?
Jep, die kreeg ik met hefboom en rubberen hamer los. Thank god voor mn momentsleutel voor het weer opnieuw monteren, anders kom je in de problemen.
En ff goed tikken met een kunststof hamer?en ff inspuiten met kruipolie?
Kunstof hamer heb ik nog niet geprobeerd, kan morgen nog even. Je raad dus aan om eerst links en dan rechts te tikken en zo door te gaan (inc wrikken)?
Je hebt hem wel van de handrem af hoop ik...... Gewoon rammen dan,je onderdelen heb je al,er zit waarschijnlijk een aardige rand in je trommel. Dus misschien raadzaam om je trommels ff na te kijken of je die ook niet meteen moet vervangen.
Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 15 oktober 2011, 12:43:15
Kunstof hamer heb ik nog niet geprobeerd, kan morgen nog even. Je raad dus aan om eerst links en dan rechts te tikken en zo door te gaan (inc wrikken)?
precies,dat heb ik vaker zien werken op die manier
Ahh ok, top. Wilde er gisteren aan werken, maar had een luie dag, dus ben lekker binnen gebleven.
Stukje bij beetje aan de linkerkant en dan de rechterkant rammen is de beste en volgens mij ook de enige oplossing ! Je hebt kans dat je trommels al redelijk "ingesleten" zijn en de schoentjes achter de rand die in je trommel is ontstaan blijven haken. De trommels erna vervangen is niet nodig, als je de rand heel voorzichtig met de dremel weghaalt en zorgt dat het netjes vlak en rond blijft kun je ze zo weer terug zetten !-!
Thanks voor de tip!
Heb ik ook gehad dat ie niet los wou.
Na een half uur heen en weer tikken, nog niks 8)7.
Me broer geeft 2 klappen en ja hoor los l- l- .
Ach ja ik had het voorbereidende werk gedaan :D
Er is dus hoop!
Hopelijk zaterdag aan het werk mbt de remmen
Gotverrrrr ik krijg het niet voor elkaar. De trommel van de achterband aan bestuurderskant zit een beetje vast, loopt erg stroef, wat me ook niet goed lijkt. De andere kant ging redelijk makkelijk los. Ik ben er voor nu even mee gestopt, morgen weer een poging wagen. Iemand nog tips? Als ik het echt niet voor elkaar krijg, dan laat ik het maybe maar doen argh
Als ie stroef loopt dan lijkt het er op dat je remvoering blijft hangen,aantal keer de handrem aantrekken kan hem misschien wat losser krijgen,loopt je handremkabel wel vrij??
Goede vraag, aan 1 kant maybe? Ik heb die kabel/armpje aan die remschoen aan de stroeve kant geprobeerd terug te duwen (middels een schroevendraaier in een gat van de trommel), maar lijkt alsof hij in "rustpositie" staat
Lees net de tip om je velg te monteren, dan heb je meer houvast. Eerst even slapen en mn powers weer opladen lol :p
Auto staat nu veilig op assteunen :)
die zullen ze niet meenemen
veel sterkte morgen !-!
Thx! Auto staat gelukkig binnen in de garage :)
uhm als je je velg monteerd krijg je volgens mij je remtrommel er echt niet af,tenminste als je bouten hebt,die gaan normaliter door je trommel heen en draaien dan in een flens,je wiel moet toch remd kunnen worden????? (nou heb ik wel aardig wat trommelremmen gedaan,maar moet eerlijk zeggen dat geen ervaring met de meg1,maar denk dat het principe gelijk is?)
Normaal draaien de bouten in de trommel zelf vast en zit er verder geen flens meer achter of iets hoor :)
Nu valt me net onder het lezen nog een eventuele methode in, het is een beetje beun en je hebt kans dat je de remschoenen die er nu in zitten sloopt maar het zou kunnen werken ! Als je een te lange wielbout in de trommel draait loopt deze altijd aan tegen de remschoenen. Wat nou als je 4 hele lange wielbouten probeert te krijgen en deze kruislings "te diep" in de trommel draait terwijl de trommel los zit. Theoretisch zou je de trommel dan steeds een stukje verder los drukken.
Ok het is nog niet gelukt, zelfs met 2 man zitten wrikken aan mn gemonteerde velg, maar helaas. Denk dat ik hem (met tegenzin!) ga wegbrengen, tenzij ik de gouden tip tegenkom.
Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 22 oktober 2011, 18:19:03
Ok het is nog niet gelukt, zelfs met 2 man zitten wrikken aan mn gemonteerde velg, maar helaas. Denk dat ik hem (met tegenzin!) ga wegbrengen, tenzij ik de gouden tip tegenkom.
Hoi Andy,
De gouden tip ;)
Draai er een oude stalen velg op, het liefst zonder band.
Nu hoef je niet onder de auto te liggen voor even.
Pak dan een 5 kilo moker en sla aan de buitenrand van de velg. dus als je er voor staat sla je de velg naar binnen.
Telkens een tikje geven en dan helemaal rond gaan. De druk gaat hierdoor van je trommel af.
Nu ga je eronder liggen en sla je met die moker van binnen naar buiten tegen de rand van de oude velg.
Als dat niet lukt kun je bij de bo-rent of boels of iets dergelijks een grote poulie trekker lenen/huren.
Hier gaat het ook mee.
Probeer wel telkens af te wisselen van plek waar je kracht op zet of op slaat anders gaat je trommel krom staan.
In spuiten met olie of proberen je trommels terug te duwen gaat niet werken bij een meg. er zit een klik systeem in wat je schoenen naar buiten drukt en bij de megs die ik gedaan heb werkte het in ieder geval niet ;)
Met het afstellen van de handrem mag je ook niet de handremkabel onder je auto aandraaien maar van dat kliksysteem telkens opdraaien en testen.
Misschien kun je hier iets mee: http://en.renault-club.cz/graphics/manuals/138/MR312MEGANE3.PDF
Morgen laatste kans met de tips van Den, thx!
Kom net terug van wat andere werkzaamheden: oil catch can plaatsen, H1 fittings groter maken voor H1 LEDs (grootlicht), andere centreerringen voor (pasten beter), buitenspiegel gespoten en nieuw spiegelglas geplaatst.
Ik zie op de onderste link dat bij de Meg je dus het lager eerst loahaalt voor dat je de remtrommel kan verwijderen,dan zou je het kunnen proberen met langere (zoals hierboven al een keer getipt werd,mits de achterplaat sterk genoeg is. Of je kan er nu eigenlijk wel blind vanuit gaan dat je trommel erg diep is ingesleten en de trommel "effe" open slijpen en meteen maar een nieuwe trommel monteren (dat ff staat niet voor niks tussen haakjes zeg maar....) Als een trommel al zo ver is ingesleten zou ik hem persoonlijk toch al vervangen