Door het weinige aantal mensen met een 1.4e Type 1 Megane, stel ik de vraag even in een nieuw topic.
Ik wil de bougie's gaan vervangen, tegelijk met olie en oliefilter.
Nu weet ik alleen niet waar bij die megane de aftapplug zit, en hoeveel liter olie er in de 1.4e gaat.
Hopen dat er dan weer een beetje vermogen in terugkomt.
En wat ook misschien handig is om te weten: wat voor olie kan ik er het beste ingooien. Zou 15W40 voldoende zijn?
Wat voor olie staat in je boekje als het goed is.
Onder je motorblok zit (na het verwijderen van de bodemplaat) ergens een plug die kun je eruit draaien als het goed is.
Thanks... dan maar ff op een setje krikjes en er maar onder.
en dan heb je nog een speciale sleutel nodig om de plug eruit te halen. is namelijk een vierkante inbus.
een deurklink (ja, van een normale deur in je huis) schijnt ook goed te passen.
En ik dacht dat er een pakking omheen zit, die MOET je ook vervangen.
Inderdaad vierkante plug om af te tappen. Hoeveelheid en welke specificaties staat gewoon in het boekje. Ik heb er zelf Castrol Edge 5W30 ingedaan, dunne olie met goede smerende eigenschappen. Tip: bestel je olie in Duitsland, stuk goedkoper. Ik heb er volgens mij iets van 40euro voor betaald voor 5 liter, kost in Nederland tenminste 60euro.
Okey thnx, dan ga ik volgende week ofzo wel even kijken.
En bij de halfords is 4 liter 15W40 22 euro... dus dat valt wel mee.
Ik hoef geen speciale high performance smeerolie, want het is en blijft maar een 1.4e :P
10w40 van de action
4liter voor een tientje
voldoet prima in die simpele motoren :)
Citaat van: ColinEn ik dacht dat er een pakking omheen zit, die MOET je ook vervangen.
Er zit een ringetje omheen, even nieuw bestellen inderdaad
ringetje om die schroefplug?
ja zit een koperen (of alu/rubber) ringetje tussen voor afdichting. als je oliefilter besteld gewoon even bijzeggen dat je ook een nieuwe afdichtring voor de carterplug wilt hebben
Okey, ik had t al gezien inderdaad... Thnx voor de tip :P
Er moet 10w40 in jouw motor.
Er gaat met oliefilter vervangen 3l of 3,25 liter in.
Olie van de action is niet goed,zitten veels te weinig dopes in die goed zijn voor je motorblok.
Koop liever shell of elf of bp of kendall of castrol olie.In iedergeval de betere merken.
Want vw heeft een mooie slachtzin gemaakt:
ONDERHOUDEN IS OVERHOUDEN
Dan natuurlijk wel met wat goed materiaal.
Amen! Een auto is een auto, of dat nu een 1.4 is of een 1.6 :) Gewoon goed onderhoud plegen, dan beleef je er ook langer plezier van!
Tip als je toch even onderhoud doet, het luchtfilter (en evt interrieurfilter) schoonblazen/of met de stofzuiger kan nooit geen kwaad. raadzaam ook ik om de bakolie te peilen
auto op vlakke ondergrond en kunstof stop aan de voorkant eruit en dan kan je het met een schroevendraaier/inbus erin steken zo zien of het op peil is.
en idd 10w40 erin stoppen.
Thnx voor de tips. Ik heb net trouwens even onder mijn auto gelegen (moest de laguna lip ff monteren) en zag dat langs mijn aftapplug olie lekt.
Is er bij de Renault dealer een hele plug te kopen inclusief afsluitring? En hoeveel zal dat ongeveer kosten.
Ik ga ze sowieso morgen ff bellen erover, maar misschien dat ik hier alvast een indicatie kan krijgen hoeveel me dat gaat kosten.
Is een koperen ring, kun je zo kopen. Kost een halve euro bij de brezan ofzo.
Als nood kun je hem roodgloeiend maken op de gasplaat of brander en dan laten schrikken in koud water.
Wordt het koper zacht van en weer buigbaar.
Als de olie eruit is kun je net zo goed een olieverversing in gedachten houden, nieuw filter en olie ;)
Maar als tie lekt zit tie of los of het is al eens gedaan.
Kijk wel of je een goede carterdop hebt, zijn vierkante doppen met speciale sleutels ervoor
Sons als het kopr ringetje niet lekker gemonteerd is,dan kan die er ook rustig aan langs gaan lekken.
Maar een nieuwe plug kost 5 euro ofzo.
@Den, ik heb al nieuwe olie en een nieuw oliefilter liggen. Dat was ik al van plan. Het viel me toevallig vandaag op dat de aftapplug gaar was.
Bougies heb ik onderhand ook al vervangen. Daar lekte ook al best wat langs :shocked:
!-!
Kun je beter de plug ook vervangen ja
Ben je er zeker van ook, vergeet geen olie op de rand van je filter te doen he ;)
En je motor wat handwarm laten draaien,loopt de olie er soepeler uit
Vindt de amerikaanse manier nog steeds briljant, olie langs de pijlstok afzuigen :D
Olie langs de bougies ? Klinkt niet goed hoor ;)
Nee dat is niet goed,dat klinkt meer als klepdekselpakking lek.
I don't know. Maar die bougie's zaten volgens mij niet eens goed in mn blok vast, want de een draaide ik er zo uit, en de ander leek het alsof hij er schuin ingedraaid was, dus het was sowieso al niet best met de bougie's :huh:
Zaterdag de olie en het filter ff doen, en dan gaan we kijken hoe lang het goed gaat.
Als je bougie er schuin inzit en de schroefdraad is beschadigd heb je een probleem.
Als tie nog vast zit maakt het niet veel uit maar als ze los gaan zitten moet je de draad reparen dmv een helicol.
Het kan met de kop erop maar is wel tricky
Ik heb het een aantal keer gedaan nu en ging steeds goed.
Je moet wel de werking van een motor begrijpen zeg maar
Beste is met de kop eraf natuurlijk maar dan zijn de kosten hoger.
Ga ook aub niet aan lopen kloten met tape of vloeibare pakking, wordt het alleen maar erger van :(
Hoop voor je dat het allemaal niet nodig is in ieder geval
De nieuwe bougies draaiden er zo in, dus het schroefdraad is niet beschadigd. Zo op het eerste gezicht met starten, en gassen was het ook opgelost. Dus het lijkt nu goed te zijn.
Gelukkig dan maar, gewoon ff na een tijd nog eens nakijken
Bij bougies is het gewoon erg belangrijk om de eerste paar slagen met de hand erin te draaien en dan pas met een ratel maar dat wist je al wel waarschijnlijk
Zo verse olie erin en rijden met die hap ;)
Hahaha ja, dat komt van het weekend :P
Maar ik heb de bougies helemaal met de hand. Bougiesleutel met T-greep.
Ik heb zelf nauwelijks gereedschap (voor auto dan :P voor computers heb ik zat), en mijn vader had ook geen goede dop voor de bougies.
Dus maar ff sleutel gekocht ervoor. Mn paps heb ze ff extra goed vastgedraaid, dus dat zit wel vast :D
Heb mijn opleiding voertuigentechniek toch nog wat nut gehad :P
bougies moeten handvast, en dan een tikkie meer. Extra vast is NIET goed!
Handvast is een relatief begrip :P Ik heb niet zoveel kracht in mijn handen :P Dus handvast voor mij, is lekkage bij de rest van de wereld :P
Mn papas heeft ze goed vastgedraaid ;) Don't worry 8)7 :D
Citaat van: Arjen_J op 25 mei 2011, 17:12:47
....kan nooit geen kwaad. raadzaam ook ik om de bakolie te peilen
auto op vlakke ondergrond en kunstof stop aan de voorkant eruit en dan kan je het met een schroevendraaier/inbus erin steken zo zien of het op peil is.
en idd 10w40 erin stoppen.
In de versnellingsbak graag 75w90 versnellingsbak olie.
in de v-bak gaat 75W80 in de oudere gaat nfj met overflow.
volgordefoutje...
idd stop je geen motorolie in en bak
75w80 en 90 lust die allebei volgens mij wel...
de officieel voorgeschreven is week ik niet, chek ff je boekje of vraag het bij de dealert
k weet begod niet eens hoe waar ik daarvoor moet zijn :P
Als iemand foto'tje heb graag :shocked:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RCYU3UIA-D.jpg)
het is een plastic stopje aan de voorkant van de versnellingsbak ter hoogte van je koppelingskabel
de foto is vanaf onderzijde, uit t renault systeem....
Okey thnx, en hoe weet k welk peil het moet zijn?
@Don
Tip: koop een Haynes manual, staat zoveel informatie in! Peter verkoopt hem voor een hele schappelijke prijs. Ik heb hem pas geleden voor 23e gekocht, onmisbaar voor de doe het zelver!
Staan dingen in van hoeveelheid olie, aandraaimoment van bouten, tips etc etc.
Click: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13378.0
Auto vlak zetten, dan vullen tot het uit de vuldop komt. Vuldop is dat plastic vlindertje wat voor op de bak zit
In mijn megane 1.6e 1997 gaat werd mij bij de hamu 5w 30 aangeraden klopt dit wel dan???
Mvg Robert
Ligt eraan :P Voor je bak of je motor? :P
Ik heb zelf Castrol Edge 5W30 erin gedaan, works like a charm :)
[edit]
Click: http://www.castrol.com/castrol/castrolhomepage.do?categoryId=3200 en dan kenteken invullen
Ik had toen volgens mij 5W30 van de action :P
Nu al een 600km mee gereden, en lijkt weinig aan de hand. Alleen ben k er met het weekendje weg vorig weekend achter gekomen dat nu ook mn wiellager rechtsvoor vervangen mag gaan worden :P T stopt ook nooit :P
Is volgens mij al een keer afgeraden, maar dat moet je uiteraard zelf uitmaken :)
Achja, er is altijd wel iets. Zo kwam ik erachter dat bij het vervangen van mn standaard schokbrekers door een Koni Strt setje mn veerpootlagers hun beste tijd hadden gehad. 1tje gewoon gebroken door roest en 75% van de lagers verdwenen en de andere kant miste een aantal lagers.
Zo leer je weer iets van je auto en het houdt je van de straat ;)
Dat sowieso, maja..
En k had niet bepaald het geld om voor de duurdere olie te gaan. Dus k dacht gewoon: k probeer het.
K kan altijd nog in de loop van het jaar nog ff verversen.
In de benzine motoren van renault gaan 10W40 zonder turbo met turbo 5W40.
Volgens mn Haynes boek moet er in een manual gearbox 75W/80W olie.
Hoeveelheid:
Type JB1 / JB3: 3.4 liter
Type JC5: 3.1 liter
Handig zon boek ;)
Citaat van: sijm138 (jesse) op 15 juni 2011, 20:28:36
In de benzine motoren van renault gaan 10W40 zonder turbo met turbo 5W40.
@Jesse, Renault Nieuwendijk vulde vorig jaar voor de 2.0 cab. (ALL-IN Onderhoud) EVOLUTION SXR 5W-40 bij.
Nu nog een turbo....... ;)
dat zou heel goed kunnen hoor alleen de voorschriften van renault zijn 10W40 ;)
Bij oudere auto's is het eigenlijk 10w40.
Bij de nieuwere standaard 5w40.
Echter gaat er bijna overal wel 5 w40.
Alleen auto''s met roetfilter 5w30.
Maar als je je auto hebt afgevuld met 5w30 is er niks aan de hand.
In mijn coupe deed ik altijd 5w50 van Kendall.(had een 2.0 8v)
ik gooi al 4 jaar olie van de action in mijn auto en dat gaat prima
geen geke geluiden of tikken en zo . voor maar 8 euro per liter... Y
wel elk jaar nieuwe in het motorje gooien ...
ik rij zelf renault megane 2001 automaat 1.6.16v
5 Liter Castrol Edge 5W30 kost maar 35e in Duitsland tegenover de schandalige prijzen die ze hier ervoor durven vragen (63e bij Olietekoop)!
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de stoffen in olie welke ervoor zorgen dat de boel soepel blijft lopen bij de goedkopere olieën om de één of andere reden sneller verbranden/effectiviteit verliezen dan bij de duurdere olieën. Vanuit die gedachte kan ik me voorstellen dat je de goedkopere olie prima moet kunnen gebruiken, mits je maar vaak genoeg verschoont. De bepalende vraag hierbij is natuurlijk waardoor het exact komt en wanneer je die grens bereikt hebt. Ergens in mijn achterhoofd ligt de nadruk op de temperatuur van de olie die daarvoor bepalend is. Wat in zou houden dat de goedkopere olie zijn heilzame functie verliest bij een lagere temperatuur als de wat duurdere olie. Vandaar denk ik ook de temperatuurmetertjes voor de olie die je weleens tegenkomt. Maar ja, wie weet nou welke temperatuur een bepaalde olie mag worden alvorens deze zijn functie begint te verliezen?
mijn vorige auto (geen renault) heeft ruim 2 ton gelopen met action olie was wel een diesel.
En ik heb alleen bijgevuld niet ververst. Na 550.000 liep hij nog als als zonnetje.
Tegenwoordig doe ik wel wat zuiniger aan met mijn auto's maar nog steeds action olie wel vol sentetisch
Goede vraag, heb wel een interessant stuk van een interessante website die je een keer door moet spitten.
Engine Oil Bible : http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
CiteerWhat does my oil actually do?
The point of engine oil is primarily to stop all the metal surfaces in your engine from grinding together and tearing themselves apart from friction whilst transferring heat away from the combustion cycle. Engine oil must also be able to hold all the nasty by-products of combustion, such as silica (silicon oxide) and acids in suspension. It cleans the engine of these chemicals and build-ups, and keeps the moving parts coated in oil. Finally, engine oil minimises the exposure to oxygen and thus oxidation at higher temperatures. It does all of these things under tremendous heat and pressure.
De meeste gasten die ik ken met serieus geweld onder de motorkap moeten alleen het (hele) dure spul
dus neem ik aan dat er ergens een verschil zit tussen "goedkopere" olie en het dure spul,wat mij wel is opgevallen
dat bij bijvoorbeeld kroonolie mn kleppen wat meer gaan tikken,op castrol draait die als een zonnetje.
Dat laatste heb ik vaker gelezen op fora. Een maat van mij has als hobby crossen op een crossmotor, elke keer na een goede sessie maakte hij zn blok open en heeft serieus verschil gezien en gemerkt na het gebruik van Castrol. Weet helaas niet meer het merk van de "slechte" olie die hij daarvoor gebruikte.
was castrol in het voordeel of nadeel?
Voordeel
Ik gooi al sinds dag en dauw castrol op mijn mercedes 300d en daarmee loopt hij het beste.
Gebruik altijd 5w 30 en doe dit ook in de Megane.
Daar ik nogal gek ben op gas geven en ik de motor van de desbetreffende auto waar ik in stuur ook altijd goed gebruik wil ik er wel zeker van zijn dat hij goede smering en koeling heeft.
Acktion olie zou vast en zeker kunnen net als een diesel op zonnebloem olie maar denk dat dit is weg gelegt voor de gene die de auto heeft om van A naar B te komen en niet na het geluid van de motor luisterd met betrekking tot klepstoters e.d.
,er geen aanhangers achter heeft,of geregeld flink gas geeft.
Heb het in de werkplaats vaak gezien dat de olie dop van binnen aangekoekt zwart is en er hele dikke olie uit loopt met kloeten er in.
Zelf een keer bij een pontiac transport(waarvan ik zeker wist dat de vorige berijder de olie bij halfords weg haalde) de olie afgetapt en op het moment dat ik de carterstop er uit draaide kwam er gewoon niets.
Het was ingedikte stroop,olie zeef verstopt,laag beton op de bodem van het carter.
Moest met een schroeven draaier het aftappen op gang brengen.
Denk als je je motor en je auto wat langer wilt houden dat er toch wel een beetje goeie olie op moet en ik ga met Christian mee,alle mensen die ik ken die ook serieus spul hebben rijden allemaal met olie met hele goeie specificaties.
ik zal bij mijn eerste verversing (binnenkort) eens een dure olie gebruiken. Die ik voor heel weinig kan kopen bij een vriend die bij de grootse olieimporteur van NL werkt. Voor mijn vader kocht ik olie voor zijn TDI 5.07 olie (normaal 27 euro per liter) voor 26 euro per 5 liter.
Ik ga het verschil wel merken dan.
Trek maar eens een kleppen deksel van een motor waar dat goedkope olie in gezeten heeft,die krijg je eerst bijna niet los,en als ie los is dan vraag je je af hoe die tuimelaars nog konden bewegen.
Je drinkt zelf immers toch ook geen gezeefd bij product?:P
Citaat van: Roy op 11 juli 2011, 17:44:25
Trek maar eens een kleppen deksel van een motor waar dat goedkope olie in gezeten heeft,die krijg je eerst bijna niet los,en als ie los is dan vraag je je af hoe die tuimelaars nog konden bewegen.
Je drinkt zelf immers toch ook geen gezeefd bij product?:P
Ehmm.... ik drink Rivella. Das een bijproduct van melk toch? ;-P