Goedenavond.
Gisteravond stukje gereden, paar uur later wil ik richting verjaardag, en ik hoor bij het wegrijden een vreemde 'tok' uit de motorruimte, rechtsvoorin lijkt het vandaan te komen.
Vandaag wat geprobeerd, maar ik kom er geen wijs uit. Ik hoor het alleen in z'n vooruit, het is niet regelmatig, dus ik vraag me af of mensen dezelfde ervaringen hebben, en wat eraan gedaan is.
Het betreft een 1.4 16v, phase II dus uiteraard. Afgelopen donderdag voorbandjes laten vervangen, maar daar lijkt me weinig fout aan te kunnen gaan...
Groeten, Björn
Is het een "tok" of zijn het meerdere "tokken" achter elkaar?
Bij mij was laatst mijn homokineet aan het "tokken", uit mijn ervaring zeg ik dan (als het de homokineet is): Niet meer rijden, dan kan je meer gaan vervangen als de boel vast loopt.
Verder kan het een stuurkogel, fuseekogel of een gebroken veer zijn.
Thanks voor snelle reactie Nicole!
Ja zo om de paar meter ofzo een keer of 2, 3, redelijk luid en storend. Heb er ook, buiten de 20 meter eens kijken wat er gebeurt, geen moment meer mee gereden.
Nog meer mensen ideeën?
Wanneer doet hij het precies? Als je rechuit rijd, bij het sturen oid? :)
Ik heb de auto alleen vooruit en achteruit van de oprit durven rijden, heb het idee dat het echt continu is, maar ik heb dus nog geen bochtenwerk geprobeerd.
dan check maar even of de wielbouten vast zitten.
heb je originele bouten er nog in of heb je er andere wielen onder?
als de naven niet goed zijn schoongemaakt en de zijn gewoon even zo aangedraaid met lucht is de kans redelijk aanwezig dat ze los lopen.
krijg je hele gekke geluiden en tokken en trillingen van.
Klinkt belachelijk maar rechts de stuurgewrichten nazien of die niet roest zijn. Heel raar, hoe warmer hoe meer ze tokken. Heb me er ooit zot op gezocht. Zat geen speling op, maar kruipt water in, begint te roesten en tok als gevolg. Bij mij was het het stuurgewricht rechts. En geluid kwam gelijk van onder de motorkap.
Citaat van: PFVFDiesel op 10 april 2011, 22:16:48
heb je originele bouten er nog in of heb je er andere wielen onder?
Weliswaar andere wielen, maar met de originele bouten.
Citaat van: DHL op 10 april 2011, 22:25:13
Klinkt belachelijk maar rechts de stuurgewrichten nazien of die niet roest zijn. Heel raar, hoe warmer hoe meer ze tokken. Heb me er ooit zot op gezocht. Zat geen speling op, maar kruipt water in, begint te roesten en tok als gevolg. Bij mij was het het stuurgewricht rechts. En geluid kwam gelijk van onder de motorkap.
Ik zal eens even kijken of ik er iets vreemds aan kan zien.
Ik denk dat ik hem morgen bij een garage wegzet, donderdagmiddag móet ie me 200km verderop zien te brengen
Eerst even je wielbouten natrekken inderdaad.
Als het na je bandenwissel is gekomen,kan het goed zijn dat er een wiel los zit.
Nouja, na die bandenwissel heb ik wel nog 250km gereden zonder enig probleem.
Ik heb op rit 1 echt nergens last van gehad, en begin rit 2 na 5 meter hoor ik het voor het eerst.
het is makkelijk zelf te controleren en geeft je toch meer zekerheid,gewoon even doen dus.
Dadelijk is het dat wel en ga je naar de garage rijden en valt je wiel eraf.
Net opgekrikt op de oprit, en het probleem is duidelijk:
het vet is uit de hoes van mijn homokineet gelopen...
Wat is nu het verstandigst?
- Naar een garage rijden, vragen of ze nieuw vet erin doen en vastzetten.
- Naar een garage rijden, en een nieuwe homokineet/as te laten monteren.
- Eventuele andere opties?
:neen:
Ik heb nog een goede aandrijfas liggen van een 1.6e. Weet niet zeker of hij ook op de 1.4 past(denk het wel). Als je interesse hebt, moet je maar een pm sturen.
Ik heb ook een van een 1.6e over. :)
Ik heb namelijk 2 van een 2.0 16v nodig o-)
1.6e is toch phase 1 Nicole ? dit is phase 2 megane. past dat dan wel ?
@Dropsleutel,
Als je er nagenoeg niet mee gereden heb, kan je naar de garage rijden en het laten repareren voor relatief weinig geld.
Een nieuwe aandrijfas kost al snel 300 euro, tenzij je er 1 van de leden hier kan overkopen, zoals al gesuggereerd.
Mijn Megane heb hetzelfde gehad, maar dit was te laat gerepareerd (voordat ik hem kocht al). Dus was mn as kaduuk.
Na 15.000 kilometer erop rijden, heb ik toch maar de aandrijfas laten vervangen. Rijdt ideaal, maar zoals ik zei, een stuk duurder dan even repareren.
@Dropsleutel,
Ik zou ook gaan kijken of de hoes kapot is of dat de afdichtklem los is of kapot.
Is de hoes kapot moet de as eronderuit en nieuwe hoes erover heen zetten. Is enkel de klem los dan volstaat het vaak om er niet vet in te doen en een nieuwe klem.
Als je gelukt hebt is het het laatste maar indien niet zal de homokineet gemaakt moeten worden dmv reparatieset of gelijk een nieuwe as,
Zie hieronder voor adressen waar je eens kan kijken voor de spullen.
Complete as overzetten is vaak goedkoper indien de homokineet kapot is.
@DONRozeboom,
Nieuwe aandrijfas kost ongeveer € 133,- ex verzenden op mijnautoonderdelen.nl.
Daarnaast heb je nog winparts, auto-onderdelen.com en epc autoparts.
Ze zitten allemaal rond die prijs en zijn niet beter als origineel renault.
Je kunt ook voor een homokineetreparatieset gaan maar is iets minder duur dan een aandrijfas. Als je ook je uren moet meerberekenen kun je beter vervangende assen steken. Zit alles op en je bent gelijk klaar.
Ashoezen zijn snel te vervangen, ben je handig trek de as eronderuit en wegbrengen mits je zelf zon pers hebt. Anders toch een enkele rit garage met kapotte onderdelen en terug met nieuwe ;)
Als je ermee blijft rijden draai je het kapot.
Ps is de auto verlaagd ? Dit geeft ook meer slijtage aan de homokineten. Staat meer druk op.
Citaat van: ericmd op 11 april 2011, 15:57:04
1.6e is toch phase 1 Nicole ? dit is phase 2 megane. past dat dan wel ?
Ik weet het niet, kunnen we altijd even checken als hij interesse heeft Y
Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor de vele reacties.
Aangezien ik ontzettend afhankelijk ben van mijn auto, en ik donderdag toch weer richting den helder moet, heb ik besloten om toch de hulp van een garage in te schakelen, en de as te laten vervangen. Ik heb op mijn werk aan de linkerkant al eens de hoes opnieuw gevuld en vastgezet, en dit was goed te doen. Thuis heb ik daar echter de spullen niet voor. Nu weet ik zeker dat het goed gedaan is, en dat ik de vele kilometers weer veilig kan rijden.
Groeten, Björn
Misschien een beetje off-topic, maar als je naar Den Helder moet, waar kom je dan vandaan?
Etten-Leur ;)
bedankt voor alle hulp mensen, mag slotje op mod !-!