Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: mitch18 op 4 april 2011, 23:03:46

Titel: prestatie
Bericht door: mitch18 op 4 april 2011, 23:03:46
hallo.
ik heb een 1.6 16klepper megane 2 fase 1 uit 2003 dus 115 pk's als het goed is.
nu vind ik hem een beetje traag hoe zou ik wat meer vermogen kunnen krijgen.
het gaat mij meer om het optrekken en wat meer bereik in hoogeren toeren.
mvg mitch
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Stefan op 5 april 2011, 09:00:48
Koop een 2 Liter..... ;)
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rens op 5 april 2011, 10:05:44
En ook de 2 liter mag sneller haha.
De megane is best een zware auto, een 1600 vind ik simpelweg te licht voor dit model.
Er valt helaas niks te doen aan de prestatie's bij een ongeblazen motor.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Stefan op 5 april 2011, 10:07:41
Niet echt nee, zonder al te gekke aanpassingen te doen dan he... :neen:
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 5 april 2011, 12:41:33
Citaat van: Rens op  5 april 2011, 10:05:44
En ook de 2 liter mag sneller haha.
De megane is best een zware auto, een 1600 vind ik simpelweg te licht voor dit model.
Er valt helaas niks te doen aan de prestatie's bij een ongeblazen motor.

Rij met een 1,4tje inclusief volgestouwde vouwwagen nog redelijk makkelijk de hellingen in de Ardennen op,is dus een grand tour op gas.... Maar denk dat het er ook om hangt wanneer je schakelt,onder de 3000t/min vind ik dat er ook niet veel paarden aan het werk zijn,dus als ik vlot wil door rijden (wat echt wel kan) dan zal ik wat hoger in de toeren moeten zitten. Weet niet wanner jij doorschakelt?
Titel: Re:prestatie
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 5 april 2011, 12:59:42
Citaat van: mitch18 op  4 april 2011, 23:03:46
hallo.
ik heb een 1.6 16klepper megane 2 fase 1 uit 2003 dus 115 pk's als het goed is.
nu vind ik hem een beetje traag hoe zou ik wat meer vermogen kunnen krijgen.
het gaat mij meer om het optrekken en wat meer bereik in hoogeren toeren.
mvg mitch

Ik zet toevallig vandaag een nieuwe luchtfilter er in, dit keer een gesloten systeem.
Wat je kan doen is het volgende: Van KW hebben ze een Inlegfilter speciaal gemaakt voor deze mégane's.
Deze zou je kunnen kopen. ( kost niet heel veel geld en gaat je autoleven lang mee )
Verschil? hij reageert sneller op je gas en je verbranding is een stuk beter.

Wat ik nog ga doen, is een ander uitlaat systeem onder m'n auto laat maken.

Pk winst? Miss 30? ik ga er van uit van 20

Meer kun je denk ik niet doen met deze motoren.
Wil je echt voor Vermogen gaan dan zou ik kijken voor een Mégane RS II, ik heb ze gezien voor 14.000 Euro met een nette Kilometerstand.

Deze Monsters kun je trouwens laten chippen ( Custommapping ) tot 260 pk, d8 ik uit mijn hoofd, Zet je daar een ander uitlaatsysteem en zet je dan nog een grotere turbo op dan kan je boven de 300Pk uit komen, Toch wel lekker!  :9~


Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rens op 5 april 2011, 14:59:38
@Roadkill, wanneer ik schakel bepaald grotendeels mijn auto zelf haha, rijdt automaat.

@shiftgear, 20 is nog te optimistich gok ik.
Ik denk dat je blij mag zijn met een 10-12 pk.

Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rick Santbergen op 5 april 2011, 15:05:56
Ik denk dat je met een ongeblazen motor blij mag zijn met 2 pk winst.

20 of 30 is onrealistisch en praotjes (die geen gaatjes vullen)
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Stefan op 5 april 2011, 15:15:15
Klopt, ga je allemaal niet redden met een ander filter of ander uitlaatsysteem.. :neen:
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rens op 5 april 2011, 16:41:29
Enige wat je kunt doen, en wat ik bedoelde zojuist, is uitlaat vanaf je blok pakken.

Dus kompleet met uitlaatspruitstuk kat enz..
Dan denk ik dat je wel aan 10 kunt komen, met luchtinlaat systeem erbij.
Maar met alleen een einddemper is inderdaad geen winst te behalen.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rick Santbergen op 5 april 2011, 17:21:07
Zelfs dan kom je bij een ongeblazen motor nog niet aan de 10 pk volgens mij.
Meer pk's krijgen is echt zwaar onderschat. Als het zo makkelijk was, deden fabrikanten het allemaal wel.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Stefan op 6 april 2011, 09:18:29
Je zou wel kunnen kijken of ze iets met het motormanagement kunnen doen.. Y
Maar bij ongeblazen motoren heeft dat ook weer niet zo'n heeeel erg groot effect.. :neen:
Titel: Re:prestatie
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 6 april 2011, 10:56:39
Ja we gaan het zien! over 2 jaar moet het er onder zitten, Daarna laat ik hem mappen en zien we wel wat er van gekomen is, tijd zal het leren!  Y

Titel: Re:prestatie
Bericht door: thom1991 op 6 april 2011, 11:44:11
Bij mij zit er ook een andere uitlaat onder en won er net 5 pk mee.. is toch 5 pk  :D

Ik trek hem meestal tot 3500 toeren... ;)
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 6 april 2011, 11:53:50
Citaat van: thom1991 op  6 april 2011, 11:44:11
Bij mij zit er ook een andere uitlaat onder en won er net 5 pk mee.. is toch 5 pk  :D

Ik trek hem meestal tot 3500 toeren... ;)

Dat is voor de 1,4 echt te weinig,moet ik echt opschieten dan zeker tot de 5000 anders valt ie bij opschakelen teveel terug in toeren om door te kunnen halen... Maar ach heb niet voor niets de 1400,meer voor de zuinigheid dan de snelheid:D
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rick Santbergen op 6 april 2011, 12:17:45
Citaat van: thom1991 op  6 april 2011, 11:44:11
Bij mij zit er ook een andere uitlaat onder en won er net 5 pk mee.. is toch 5 pk  :D

Ik trek hem meestal tot 3500 toeren... ;)

Zelfs dat kan ik amper geloven. Wil weleens een uitdraai van testbank zien voor/na monteren die 5pk haal je nooit.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Rens op 6 april 2011, 12:53:18
Als ik het zo moet zeggen denk ik dat er alleen een uitdraai gemaakt is NA de montage, en dat het vermogen is vergeleken met de fabrieksopgave.

Stel:
Een auto heeft als opgave een vermogen van 100pk, dan moet deze dat ook onder alle omstandigheden ter beschikking hebben. In de meest gunstige setup kon dit dus op een testbank weleens een x-aantal pk hoger liggen.

Wanneer je niet vooraf getest hebt, (@thom ik weet niks over jou situatie, ik geef hier ff een algeheel beeld, dus no offence) krijg je vaak een verkeerd beeld van de testbank.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Benjamin Renon op 6 april 2011, 13:41:21
Uit ervaring weet ik ook dat testbanken kunnen verschillen in de waardes. Wil je vermogen hebben zul je toch snel uitkomen op een turbo of compressor, tenzij je wilt investeren in allerlei onderdelen. Bij normale auto's kun je zo'n 1 a 2% vermogenswinst hanteren in het gunstigste geval.

Als ik alleen al op mijn Evo een "open" 3 inch uitlaat zou monteren zou ik 15 pk alleen daardoor winnen. Met luchtfilter op een koele plek misschien 5 of 10 pk erbij. Dit komt dan boven op de "standaard" 280 pk. Laat deze dan mappen door iemand incl hogere turbodruk dan kom je makkelijk aan de 350 of 400 pk incl zo'n zelfde koppel. Ik heb met eigen ogen gezien dat iemand die op hogere turbodruk draait een lagere pk had dan ik, maar deze had wel 90 Nm meer koppel.
Sommigen staren zich ook blind op het aantal (praat) pk's. Het koppel is juist veel interessanter en hoe een wagen dit op de weg kan krijgen en vooral houden.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: sjerrie op 6 april 2011, 16:08:15
Verschil tussen geblazen en ongeblazen is te groot om te vergelijken,
Ik hetzelfde als een 2.0 8v en eenzelfde maar dan een diesel zonder turbo.

Je krijgt enkel wat winst door een betere verbranding te verwezelijken. Dit zal echt geen stoot zijn maar je kan het merken. Vaak heb je door een uitlaat of sportfikter het gevoel dat het sneller is tot je gaat meten. Blijkt dat het juist minder is geworden door drukverlies.

Ik heb dan theoretisch gezien liever een wagen met 1 pk en 1000Nm dan een met 1000pk en 1Nm. Wat benjamin ook zegt, door het koppel komt je vooruit. De pk's geven je snelheid.

Bij een ongeblazen motor, kun je een uitlaat, filter, bobine, bougies, injectoren, chippen of lachgas installeren maar dan houdt het kwam tunen op of je moet echt heel je blok aan gaan pakken. Maar dat kost ook veel tijd en geld.
Bij een geblazen blok kun je makkelijker verder gaan. Turbodruk omhoog, 3 inch exhaust, grotere intercooler, stikstof-koeling of waterkoeling over de intercooler scheelt als een hoop bij een turbo.

Atmosferisch tunen is oldskool dus daarom vind ik het leuker !
Titel: Re:prestatie
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 7 april 2011, 00:06:28
Enne Jongens, Ik had het niet over een einddemper, maar over het hele uitlaat systeem! te beginnen bij de Spruitstuk, Dat wordt een Spaghetti Spruitstuk dan een katvervanger dan verder een Custom RVS uitlaat een een verstelbare einddemper.

Ik denk dat ik in m'n Handjes mag klappen als ik er 15 pk winst mee kan maken inc de Nieuwe Luchtfilter wat ik er nu op heb zitten.
als de uitlaat systeem er onder zit zet ik hem weer op de Rollerbank en laat ik hem tevens Custommappen ( Chippen )
Ik laat jullie uiteraard weten hoeveel winst/verlies ik heb behaald.
Titel: Re:prestatie
Bericht door: Roy16v op 7 april 2011, 00:10:14
dikke filter,
kleppen ondeling qua groote in balans en dikke pijp er onder win je gegarandeerd peekaas!! :P
Titel: Re:prestatie
Bericht door: duckie1098 op 7 april 2011, 00:24:46
Welja, laat je blok gelijk blueprinten dan.gegarandeert zo'n 30 % meer vermogen en een erg lege portemonee.
Lachgas is redelijk betaalbaar maarja beetje link spul voor je blok he vanwege de vermogemstoename, maar voor stoplicht sprinten wel leuk natuurlijk.Gewoon standaard 2 litertje 16 klepper is en goed afgesteld houden is al leuk hoor, houd niet over maar snel genoeg en het blijft gewoon heel.Ik begrijp de drang naar meer vermogen / individualiteit wel maar je koopt er niet zoveel voor in het huidige europa wat volgehangen is met controle camera's

groetsels,

Ben
Titel: Re:prestatie
Bericht door: megcab2000 (Verkocht) op 7 april 2011, 01:17:46

Sommigen maken de denkfout, dat je de veranderingen en vermeende pk-winsten simpelweg bij elkaar kunt optellen.
Had vroeger o.a. een alfa 156 2.0 16v met origineel 155 pk.
Na chiptuning, lege cat,speciale luchtfilter, aangepaste luchtinlaat kreeg ie er in totaal 8 pk bij. En ook veel meer herrie. Reageerde wel wat sneller op het gas.
Ik reed trouwens op lpg/G3 en dat is uitstekend te tunen, er moest namelijk ook voortaan 98 octaan benzine in (en lpg is 100 octaan).
Al met al een hoop gedoe en geld.

Koop dan beter mijn Laguna turbo, die een upgrade van 163 naar 170 pk heeft gehad (verschil nauwelijks merkbaar), maar bij Tunex tover je er voor E 225,- nog eens  30 pk bij. Die blokken kunnen dat met gemak aan.

Als je persé een snellere atmosf.1.6 wilt, zou ik eerder gewicht gaan besparen.Sloop onnodige dingen eruit.
Dat merk je meer dan 5-10 pk erbij.

groet,
willem
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev