Sinds ik afgelopen weekend terug ben uit Duitsland heb ik een gek bijgeluid in de auto.
In Duitsland heb ik natuurlijk wel ff gekeken wat de auto kan, en heb best flinke stukken hard gereden.
Het geluid heb ik ff gelupload in youtube.
Het is enkel hoorbaar bij stationair draaien. Wanneer er iets gas word gegeven (p-stand) is het weg.
Zelfs wanneer de koelvin even aansluit, en er pak hem beet 60-70 toeren meer gedraait worden, zwakt het geluid weg.
Ik heb het vanavond laten horen aan mijn Beun, die 28 jaar lang Renault monteur is geweest. Hij is er nu een aantal jaar weg en herkent het niet.
Op de film zie je dat het geluid lijkt weg te komen aan de linkerkant van het blok. Maar Aart, mn beun, weet te melden dat het rechts vandaan komt.
Vanuit de buurt van de koppelomvormer.
Vanaf het moment dat er word ingezoomd is het geluid duidelijk hoorbaar en op het einde, wanneer ik de motor afzet, hoor je het geluid nog heel even na draaien.
Ik hoop dat er hier experts zijn die het herkennen, of mij kunnen vertellen wat het is.
Het dieselachtige geluid wat ik hoor is van je nokkenasverstellerpoelie.
Hier hebben 2.0 16v last van op een gegeven moment als motor warm is.
Het andere geluid kan ik zo even niet plaatsen.
Waterpomp?
Citaat van: matthew op 27 maart 2011, 20:33:25
Het dieselachtige geluid wat ik hoor is van je nokkenasverstellerpoelie.
Hier hebben 2.0 16v last van op een gegeven moment als motor warm is.
Het andere geluid kan ik zo even niet plaatsen.
Het gaat inderdaad om het laatst hoorbare geluid, dat getik kwam laatst al tersprake op dit forum, en leek ''vrij normaal''
Bedankt voor luisteren in iedergeval (ps. kan je het nog op je werk ter gehore brengen,of lukt dat niet?) o-) o-) o-)
Citaat van: Paul v Dijk op 27 maart 2011, 20:45:45
Waterpomp?
Zit dat aan die kant van het blok ook..? Of in elk geval naast de koppelomvormer.
Een ander punt...
Kan het ook iets zijn van de olie, dat de olie te weinig of te verbrand is?
Je laat een stuk zien van de d-riem zijde en niet van de koppelomvormer.
De opmerking van Paul is zo gek nog niet met waterpomp dan en kan het dus goed zijn.
Citaat van: matthew op 29 maart 2011, 23:26:25
Je laat een stuk zien van de d-riem zijde en niet van de koppelomvormer.
De opmerking van Paul is zo gek nog niet met waterpomp dan en kan het dus goed zijn.
Klopt, ik laat het verkeerde zien!!!!
Ik had zelf het idee dat het daarvan daan kwam.
Maar het komt van de andere kant.
Ik ben net bij Stam Barneveld geweest, en die vertelde me dat het de carterontluchting was wat hij hoorde.
Hij zegt dat er een modificatie is geweest aan de carter ontluchting en dat het geluid vaker voorkomt bij 2 liter motoren.
Kunnen jullie wat met die info? En kan het kloppen dat je dat geluid dan niet hoort wanneer de motor (minimaal) in toeren word belast?
Ben iets later nog bij Stam Amersfoort geweest.
Daar wees de monteur naar hetzelfde plekje.
Deze zei een vacuümpompje of klepje te horen van de Carterontluchting.
Meneer legde uit dat het geluid inderdaad weg kon zijn wanneer de motor iets word belast door toeren te maken.
Heb geen foto van blok, anders gaf ik de plek even aan waar het zat.
Hoop dat jullie kunnen bevestigen dat de monteurs het bij het juiste eind hebben wat betreft het geluid, en het verdwijnen ervan bij toeren.
Ja dit klopt wel.
Dit geluid is dan ook alleen wanneer motor temperatuur koud is en in opwarmfase,want wanneer motor warm is moet het weg zijn.
Hier is inderdaad een modificatie voor.
Dan krijg je een ander slangetje(zonder lang stukje eraan)en een nieuwe drukklepje.
Dan is het toch wat anders vrees ik...
Want bij mij is het juist NIET als hij koud is.
En vandaag is het na +\- 15 minuten rijden niet aanwezig. (dit is echt uniek, dat is pas 1x eerder gebeurd, normaal hoor ik hem altijd eigenlijk als hij warm is)
Is het aan te raden de koppelomvormer te voorzien van verse olie?
Om te kijken of het weg is daarna?
(hoop zo dat het niet een nieuwe automaat word)(€€€€€€€€€€)
Ik kan het niet oordelen zo,helaas.
Snap ik, toch bedankt voor het meedenken.
Citaat van: matthew op 31 maart 2011, 23:50:56
Hier is inderdaad een modificatie voor.
Dan krijg je een ander slangetje(zonder lang stukje eraan)en een nieuwe drukklepje.
Nog even over deze modificatie..
Hoe noem ik dit als ik het wil laten vervangen?
Carterventilatie slang en de drukregelklepje waar deze slang ook op aansluit.
Maar is een bekend euvel.
@Rens
Al wat meer bekend over het probleem ?
Volgend weekend word mn carter vervangen, en krijgt mn koppelomvormer nieuwe olie, met een smeer-toevoeging.
Daarna weet ik of het weg is. Is het niet weg zal het waarschijnlijk de automaat zijn :(
Citaat van: Rens op 10 april 2011, 19:29:21
Volgend weekend word mn carter vervangen, en krijgt mn koppelomvormer nieuwe olie, met een smeer-toevoeging.
Daarna weet ik of het weg is. Is het niet weg zal het waarschijnlijk de automaat zijn :(
Oke, Hopelijk dat het met de nieuwe olie verholpen is anders wordt het een duur grapje denk
Ja, ik hoop het inderdaad ook.
Anders gaat het echt heel veel geld kosten.. :? ;(
Niet gelukt dit weekend, gemodificeerde carterontluchting was niet binnen..
is deze motor voorzien van nokkenasverstelling? heb een soortgelijk geluid bij een clio gehoord, bleek nokkenasversteller defect.
groet, en succes
Dat is wat Matthew ook al aangaf op pag1.
Dat rattelde geluid, hij omschreef hert als diesel-achtig, is de nokkenasversteller-poelie.
Maar het gaat om het aan einde goed hoorbare gepiep/gezing..
Citaat van: Rens op 18 april 2011, 10:43:43
Niet gelukt dit weekend, gemodificeerde carterontluchting was niet binnen..
Nieuwe carterslang schijnt niet makkelijk leverbaar te zijn.
Nog niet binnen... :neen: :? l- ;( :neen:
De slang is weer niet binnen.
Maar ik heb nog wel een extra omschrijving, ik hoop dat iemand hier er nog wat mee kan.
Het geluid is hoorbaar wanneer de auto stationair draait, of wanneer ik rol en gen gas geef.
Het geluid is niet hoorbaar wanneer ik toeren maak, licht gas geven is genoeg om het geluid te laten verwdijnen.
Dit geldt voor de P-stand en de D-stand (waarschijnlijk ook de R-stand, niet geprobeerd)
Echter wanneer ik in de N-stand (vrij) toeren maak, blijft het geluid hoorbaar.
Is dit nog info waar iemand iets mee kan. Hope So....
Ik houd het toch op die carterventilatieslang (modificatie).
Let op er schijnen veel problemen te zijn van leveringen van onderdelen ivm Japan.
Vorige week een raammechaniek nodig nieuw is dus ook voorlopig niet te leveren vertelde de dealer die een schrijven hiervan heeft ontvangen en dus bekend is bij de dealer's
Klopt dat raammechanisme's langer duren.
Maar bij mij weten hebben wij de carterventielatie modificatie gewoon op voorraad.
Oke ik snap nu wel precies welk geluid je bedoeld.
Ik wil morgen wel prberen nog een collega te laten luisteren,lijkt me dan toch wel weer uit de riemen gebeuren te komen zo.
Citaat van: matthew op 26 april 2011, 20:51:07
Klopt dat raammechanisme's langer duren.
Maar bij mij weten hebben wij de carterventielatie modificatie gewoon op voorraad.
Oke ik snap nu wel precies welk geluid je bedoeld.
Ik wil morgen wel prberen nog een collega te laten luisteren,lijkt me dan toch wel weer uit de riemen gebeuren te komen zo.
2 dealers hebben de carter aangewezen. En het lijkt inderdaad meer uit die buurt te komen dan uit de buurt van de riemen.
Want ik heb namelijk ook een droge v-snaar nu, en die hoor je duidelijk voorstaand links van het blok. Maar dat is meer een piep geluid, dat is dat andere niet.
Vast bedankt! (kun je eens kijken ook naar de carter onderdeel, en het me laten weten)
Het was wellicht duidelijker geweest wanneer ik een filmpje had gemaakt waarop ik ook gas gaf, zodat je het geluid ''weg'' hoorde gaan, ik ga dat proberen te maken nog.
Probeer inderdaad dat filmpje te maken.
En eerst je carterventilatie vervangen.
Is dit duidelijk..? Moest het ff alleen doen 8)7
Dit is in de P-stand
Bij het uitzetten van de motor hoor je het dus nog even ''na-draaien''. Weet geen betere omschrijving.
Ohja, bij koude start is dit dus niet hoorbaar..
Even ter extra info nog..
EDIT:
Net thuis gekomen na ongeveer 15 minuutjes rijden van het werk, het geluid was er weer, toch even de N-stand geprobeerd.
En nu ineens verdwijnt het geluid ook dan. Dus nu verdwijnt het geluid in alle standen wanneer de motor toeren maakt in tegenstelling tot wat ik gister zei.
[moedeloos-mode-aan]
En jahoor, vandaag weer de melding gekregen dat mn auto weer niet gemaakt word morgen.
Slang heeft echt een lever probleem klaarblijkelijk.
[/moedeloos-mode-uit]
Matthew, nog in jou voorraad gekeken?
Wij hebben hem inderdaad voorradig.
Onderdelen beginnen idd een probleem te worden door Japan.
Het geluid kan toch echter ook nog uit het aandrijf gedeelte komen.
Waterpomp of krukaspoelie.
Echter toch ook de carterventilatie slang.
Het geluid zou moeten veranderen als je het oliepeilstok eruit trekt.
Maar goed is het zeer zeker niet het geluid.
Ok, dus ik kan morgen even kijken of het geluid inderdaad verandert wanneer ik mijn peilstok eruit haal.
Even voor de helderheid, jij wijst nu dus niet naar de automaat bak?
En waar werk je? In verband met de de slang eventueel halen? Mag ook in PM.
Heb je nog tips voor me die ik kan bekijken om beter te bepalen of het de waterpomp of krukas poelie is?
En wat bedoel je met je laatste zin?
Citaat van: matthew op 2 mei 2011, 19:45:22
Echter toch ook de carterventilatie slang.
Het geluid zou moeten veranderen als je het oliepeilstok eruit trekt.
Heb het zojuist even geprobeerd..
Zodra ik de olie peil stok eruit haal, is het geluid weg!
Druk ik hem weer terug, dan komt het binnen 10 seconde weer terug.
Betekend dat dat er nu dan met zekerheid gezegd dat het om de carter ontluchting gaat?
Ja dit zou inderdaad betekenen dat het uit de carteronluchting komt.
Hij is wat minder duidelijk overgekomen als ik had gehoopt..
Maar ik denk dat het duidelijk genoeg is dat wanneer de stok los komt het geluid verdwijnt..
Overigens.. dat diesel-achtige geluid ( nokkenasversteller poelie heb ik me laten vertellen) is dat kostbaar om te repareren.. wat een lelijk geluid zeg..
Dan is het idd je carterontluchting.
Voor de nokkenasverstellerpoelie te vervangen moet er ook weer een nieuwe d-riem en nieuwe m-riem en nieuwe loop en spanrollen op.
Dus best kostbare reparatie.
Tenzij je aan de distributie riem toe bent dan alles mee pakken.
Kan het zijn dat er nog een waterpomp bij komt,maar de 2.0 waterpompen zijn veel beter dan de 1.6 motoren.(lees geen veel minder stuk).
Vandaag eindelijk mn onderdelen bemachtigt.
Ben naar Coppes gereden waar Matthew werkt, en daar was helemaal geen leverprobleem.
A.s. Vrijdag gaat eindelijk duidelijk worden of het dan verholpen is.
Leuk je even gesproken te hebben Matthew, had natuurlijk geen gezicht bij de naam.
Maar ben je volgende keer wel wat positiever met je "je gaat een poging wagen".. :D
Ik doelde meer op de rit naar ons toe of het onderdeel al niet weg zou zijn.
Maar ik had je pmtjes niet meer gelezen en wist niet dat je ook al gebeld had.
Maar gaat goedkomen vrijdag.
Mijn megane maakt ongeveer ook dat motor geluid. Volgens mij is dit geluid normaal of moet ik me zorgen maken ??
Als je duidelijk hoort wat ik hoor is het niet normaal.
Maar wanneer je dat tikkende geluid bedoelt, (diesel geluid) dan schijnen meer megane's dat te hebben..
Maak er ook eens een filmpje of fragment van anders...
Hij maakt idd diesel geluid, Dan andere geluid maakt ie gelukkig niet.
Gr Teunis
Heb je ook een 2liter?
Dat is dan zoals ook al in dit topic staat de nokkenas poelie. Dit is bij heel veel 2 liter motoren volgens Matthew...
Ennnn is het geluid weg.
Net de monteur aan de lijn gehad, en zei dat alles is vervangen.
Hij kijkt nog even m airco na, die werd niet helemaal koud genoeg, maar kan hem vanavond weer halen.
Hij heeft meerdere auto's gehad van het weekend en daarom duurt het wat langer.
Maar als het goed is, is het weg..
Geluid is weg, althans op dit ritje.. Hoop dat het weg blijft, ga er wel vanuit eigenlijk.
Nu mn airco verhelpen, tis een gebed zonder eind deze renault :P
Open wel een weer nieuwe topic :D
Ik heb dat zingend/piep geluid ook soms even bij de koude start. Alleen betreft het bij mij een Megane I PH2 1.6 16v.
Kan dat ook aan de carterontluchting liggen?