Hallo allemaal!
Ik ben nu een half jaar een trotse eigenaar van een zeer sportief wagentje, namelijk de Megane coupe! Ben al wat langer aan het rondkijken op dit forum, maar toch mezelf maar aangemeld aangezien ik nu een probleem heb.
Auto:
Megane Coupe 1 Phase 2 (2.0 16V) Bouwjaar 2002
Ik heb onlangs op de snelweg iets geraakt (een steen volgens mij). Ik heb toen gelukkig geen klapband gehad, maar er zat wel een bobbel op de band ter grote van een ei... die ene band laten vervangen (de banden zaten er toen nog maar net 2 maanden op) band laten uitbalanceren, auto uit laten lijnen/ banden omwisselen. Maar toch trekt de auto naar rechts (niet alleen trekken naar een kant, maar ook net alsof een wiel wel draait bij het bijsturen en de ander niet (zeer moeilijk uit te leggen).
Ben bij verschillende garages geweest (ze vinden allemaal andere mankementen aan de auto 8)7, maar geen van allen kunnen ze het "trekken" goed krijgen, nu moet ik a.s. woensdag de distributieriem laten vervangen (ook een rib uit mijn lijf bij deze auto (2.0 16V)) heeft iemand een idee waar ik ze op moet/ kan attenderen, wat wel eens krom/ verbogen/ kapot / weet ik veel, kan zijn, er is naar gekeken... maar niks gevonden, weet niet waar ze allemaal naar hebben zitten kijken.
Dus als iemand de symptomen herkent, of een idee heeft.
Bedankt alvast, Herman
kromme velg, type profiel anders profiel diepte.
spelling op kogels.
evt kromme veerpoot.
allemaal van dat soort dingen.
Wij hadden dat ook. Ook iets geraakt op de weg. Hierdoor ook de bumper kapot.
Diverse keren uit laten lijnen, balanceren en banden gewisseld van voor naar achter.
Nu moesten de draagarmrubbers vervangen worden. Ik dus gekeken voor nieuwe rubbers maar moest dus voor het inpersen en de rubbers 30 euro betalen en voor een complete 37 euro. Fusee en draagarmrubbers en een nieuwe draagarm.
Keuze was makkelijk gemaakt dus vervangen.
Wat blijkt nu (antwoord op je probleem):
Draagarm krom, na vervanging was het probleem weg.
Het scheelt maar 2mm maar dat is bijna niet te zien als geen vergelijking hebt.
Misschien dat het voor jou ook het probleem weg kan nemen.
Succes !
check ook even voor het gemak de subframew rubbers,
ook hier komt na loop van tijd speling op en krijg je hele gekke taferelen.
ik had ooit een 2.0 8v en als ik na links stuurde dan stuurde hij op een gegeven moment mee uitzich zelf net alsof ie in een halve cm speling/gat viel.
dit bleek dus 1 subframe rubber te zijn die helemaal droog was en dus het hele zaakje veplaatste.
en qua distributie riem,de onderdelen zijn het duurst.
Ook een goed punt zo, als je scheurtjes ziet daar dan kun je ze beter vervangen.
Ze hoeven niet altijd kapot te zijn maar je kunt er ook niet zeker van zijn dat ze goed zijn.
Je kunt wel even een bandenijzer eronder steken en er even druk opzetten. Heb je veel beweging dan zijn ze kapot.
Wat betreft draagarmrubbers:
Oh ja als je de rubbers of draagarm zelf vervangt. Denk dan aan het uitlijnen van de auto maar wat nog belangrijker is:
Zet de bouten die door de draagarmrubbers gaan pas vast als de draagarm op de normale rijhoogte staat.
Op een brug kun je er goed bij dan of net als mij even een krik eronder en op rijhoogte zetten.
Als je dit niet doet draait het draagarmrubber vast en staat er altijd druk op. Dit heeft als gevolg dat ze sneller scheuren.
Is eigenlijk met al dat soort rubbers, vastzetten in de stand waar het voertuig zich op normale wijze in bevindt.
volgens mij heb jij al veel werkplaats ervaring sjerrie :goedzo:
Haha vriend van sjerrie wel dan.
Mn meissie kijkt graag mee als ik bezig ben.
Veel geleerd en soms door schande ervaring opgedaan.
Autolijst:
- bmw 335 (crossbak)
- Opel kadett 1.8 gt (van 8 naar 16v omgebouwd)
- alfa 75 twinspark 3.0 v6 turbo
- opel astra gsi 16v
- opel astra gsi turbo
- audi coupe 2.8 v6 standaard
- alfa 155 turbo
- audi coupe turbo 2.7 v6 24v (S4 blok met rs4 turbo's) 458 pk met rieger widebodykit (gestolen)
- toyota supra D1 specs drifter 1100 achterwiel pk's met glasvezel widebodykit (verblijfslocatie:japan)
- Megane coupe 1.6 ---> uiteindelijk williams f7r turbo motor inbouwen
- Megane coupe met f7r wiliams die in de mag van sjerrie komt en deze mag wordt het v6 twin-turbo project
Al met al een leuke snelle lijst.
Het moest nog even verborgen blijven maar hebben vorige week een f7r meg gehaald met wat schade.
Achteraf bleek dat het een originele williams uitvoering is die de aandrijving verzorgt. Iets minder koppel maar veel meer kracht bovenin. Blok zelf heeft nu 80 duizend gelopen na revisie. Wat er gereviseerd is weet ik helaas niet maar daar kom je maar op 1 manier achter. Wel is de koppakking niet zoals het hoort want kvs niveau zakt weg. Komt niet uit de uitlaat, olie of interieur. Onder het dashboard is alles droog. Het kan in de bekleding zitten wat onder het tapijt zit maar daar begin ik pas aan als we terug zijn. De auto heeft al wel een gps-tracker ingebouwd.
Deze wordt apk klaar gemaakt, op het gemakje de k7m gereviseerd om vervoer te houden. Deze wordt daarna als daily gebruikt en ga ik de f7r ombouwen, reviseren, tunen dmv turbokit, honen, chippen en blueprinten inclusief f7r kop van een clio. Met verlaagde compressie uiteraard en versterkte jc5 bak.
Daarna blok overzetten in de 1.6 met herkeuring en aanpassing rdw.
Hierna gaan we op zoek naar een blokkie van een clio type 3 v6.
Deze wordt dan gemonteerd en als alles in orde is wordt deze compleet gereviseerd en hierna wordt chirurgisch het nieuwe hart geplaatst. Verder compleet gecleaned. Uiterlijk en in de motorruimte gaat alles eruit qua tankjes.
Radiatoren worden net als bij een vw beetle in de zijkant verwerkt (oude type met boxermotor).
Eerst maar eens rijden met Big Mag en maggy repareren. Bumpers, skirts, verlagen en spuiten.
Verlagen gaat gebeuren dmv air-jacks ipv airride. Hieraan worden het originele veersysteem genaakt. Hoe weet ik nog niet maar het schijnt haalbaar te zijn.
Zoals al eerder verteld worden het jaarplannen en blijven de auto's in ons bezit tot we het loodje leggen.
Citaat van: sjerrie op 1 maart 2011, 16:47:23
Wij hadden dat ook. Ook iets geraakt op de weg. Hierdoor ook de bumper kapot.
Diverse keren uit laten lijnen, balanceren en banden gewisseld van voor naar achter.
Nu moesten de draagarmrubbers vervangen worden. Ik dus gekeken voor nieuwe rubbers maar moest dus voor het inpersen en de rubbers 30 euro betalen en voor een complete 37 euro. Fusee en draagarmrubbers en een nieuwe draagarm.
Keuze was makkelijk gemaakt dus vervangen.
Wat blijkt nu (antwoord op je probleem):
Draagarm krom, na vervanging was het probleem weg.
Het scheelt maar 2mm maar dat is bijna niet te zien als geen vergelijking hebt.
Misschien dat het voor jou ook het probleem weg kan nemen.
Succes !
Bedankt sjerrie, ik zal het aangeven bij de garage, waar hij morgen toch staat. Ik heb zelf nog nooit onder de auto gekeken, dus heb er geen verstand van, merk alleen dat er wat mis is, maar wat er dan aan mankeert is onbekend gebied voor me.
*edit- PFVFDiesel: zal dit ook aangeven, als ze er toch mee bezig zijn.
You're welcome !
Hopen dat het iets simpels is en als je weet wat het was horen/lezen we dat graag.
Indien het niet opgelost is kunnen wij als forum-leden altijd nog verder mee denken.
Succes morgen
Ik houd jullie op de hoogte !-!
hoe veerneem of waar kan ik aam zien dat het williams onderdele zijn?
want williams is toch alleen in een clio geleverd?
mijn coupe is onderin niet echt super snel maar vanaf 5500 tpm komt de beest los
en zon v6,
past een prv motor van een laguna zon 12 klepper er niet in?
dat leek me wel wat
Ik weet het niet precies maar ik had een factuur van een revisiebedrijf die het blok een keer onder handen hadden genomen. Die heb ik gebeld (engeland) en die vertelde mij dat onderdelen die hun bij een dealer gehaald hebben speciaal besteld moesten worden.
Waarschijnlijk omdat het een wiliams motor is. F7r megane onderdelen pasten niet volgens de dealer daar.
Uiterlijk kun je niet snel zien waarschijnlijk maar dacht dat er verschillen in spruitstukken zaten. Volgens mij kun je het na laten kijken dmv het motornummer bij een dealer en of er een jc5 bak achterhangt. Jc5 werd gebruikt bij de williams. Weet nietmof dat bij meerdere modellen gebruikt is. Ben echt op zoek geweest naar dit type blok en bak.
Heb er zelf ook niet veel over gevonden hoe het te herkennen maar ben druk bezig met research naar de oorsprong en herkomst van het blok.
Weet iemand of dit uberhaupt te herkennen is ?
Prv-blok is leuk maar wel een 12 klepper. Moet toch echt een 24 of 30 klepper zijn om er echt leuk vermogen en een twinturbo op/uit te krijgen. Of de koppen omgezet kunnen worden weet ik niet maar dat is altijd het uitzoeken waard. Thnx voor het meedenken. Helemaal super !-!
Waar je het zo wie zo aan kan zien of het een Clio williams F7R is of een Megane F7R:
Megane gebruikt F7R 710 en 714. Deze hebben inlaatkanalen van 44x27mm en een compact inlaatspruitstuk met de stationair regelklep er direct tegenaangeschroefd. Deze heeft standaard een stalen 4 in 2 in 1 uitlaatspruitstuk. Tevens zit er een bobineblok in de kop.
De Clio F7R heeft inlaatkanalen van 61x27mm en is meestal F7R 700. Deze heeft standaard een 4 in 1 uitlaatspruitstuk en er zit een verdeelkap op de cilinderkop.
Het is wel een 4in2in1 uitlaatspruitstuk maar dit is denk ik gedaan om de rest van de uitlaat erop aan te passen. Zeker met originele uitlaatdelen.
Ik zag geen verdeelkap dus zal het bobineblok wel onder de kap zitten.
Verder zal het pas echt duidelijk worden als het spruitstuk eraf ligt. Of de code moet op de kop ingeslagen zijn.
Of het bedrijf uit engeland vertelt maar wat of er is ondertussen nogmaals een ander blok ingegaan of het is een echte willie.
Wat het is zie ik dan wel. Eerst andere problemen tackelen.
Heb je plaatjes van je blok? Kijk even hier rond. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=10 Dit is een megane F7R blok. Er is volgens mij nooit een williams Megane gebouwd. Williams hoort bij de F7R Clio 2.0 16V met brede inlaat kanalen.
Megane williams niet nee.
Clio williams in megane gelepeld ? Gebeurt wel vaker. Basis is hetzelfde maar door de kop heeft een williams meer koppel in het hoge toerengebied. Die van ons trekt minder dan een megane 16v onderin maar knalt hem tot 7800 toeren keihard door. Even getest naast een f7r van een kennis. Hij is iets sneller weg uit stilstand maar ik onze mag langer doortrekken met behoud van koppel. Andere mag 'zakt' iets in tijdens schakelen.
Meg f7r koppel onderin
Williams f7r koppel bovenin
Dacht dat een beetje de stelregel zou zijn voor dit type blok.
Je verhaal klopt. Maar als het een clio williams blok in een megane is, dan hoort daar zeer waarschijnlijk ook een williams computer bij. Heb je foto's?
Helaas nog niet, zit in het buitenland.
Even van de zon genieten en vakantie houden.
Als ik terug ben zal ik eens foto's maken.
Het is wel een hele clevere opmerking van je.
Zal eens op google kijken of ik een foto kan vinden van de computer. Als ik iets herken dan weet ik het ook.
Zijn de computers aan de buitenkant dan verschillend van elkaar ?
Ja, de computers zijn totaal verschillend van elkaar en hebben ook andere lambda sonde, vliegwiel (megane 60 tanden/clio 44 tanden), knocksensor, tps sensor etc. Ik heb er een hele studie van gemaakt aangezien ik voor beide computers alle sensoren op mijn blok wil kunnen plaatsen. Als mijn megane ECu het doet gebruik ik die, zoniet dan wordt de F7P ECU geremapped. Lees op je vakantie mijn topic een lekker door.
Haha je bent nooit te oud om te leren.
Het enige verschil wat dus niet zomaar verandert kan worden is het vliegwiel. 60 tov 44 tanden.
Bedoel dat spruitstuk, sensoren en spruitstukken uitgewisseld kunnen worden.
Heb nu ook een clio k7m kop op het megane blok gesleuteld. Kop moest wel aangepast worden maar past verder wel.
Iets meer koppel en betere compressie en verbranding. 450 km op een halve tank benzine. Toch goed voor een auto met meer dan 2 ton op de teller.
Zal je topic eens doorlezen inderdaad. Wordt interressant leesvoer heb ik al door.
Foto's stuur ik weleens door bij thuiskomst en zie graag de verwachtingen van de 19 en evt contactgegevens van bart via pm voor de ecu.
Als je een Willaims ECU hebt, zit er helemaal geen startonderbreker in je ECU. Wil je dan de boel verder opvoeren, dan kom je wel bij Fastchip terecht. Kijk eens op RTC wat Jo en Glen (Glekke) uithalen met geblazen F7P en F7R blokken.
Zeer bedankt sjerrie! ze hebben de draagarm vervangen, en inderdaad hij was licht verbogen (visueel niet te zien onder auto) de auto rijd vele malen beter/ rechter nu, alleen nog wat last van scheef weggesleten banden. Auto staat ook weer mooie te glimmen voor de deur... had niet veel gescheeld of de reparatie was misschien overbodig geweest.
Op de terugweg naar huis op de snelweg een -middelbare-leeftijd-strak-in-het-pak-@$$#%!!& ramt zijn auto (volvo station) echt net voor de neus van de mijne (nouja voor de neus, zonder remmen en ontwijken tegen het zijscherm aan) kon niet even in de rem gaan, om even achter een vrachtwagen te blijven, had net ruimte gemaakt voor hem en andere auto's, kruispunt waar twee snelwegen bij elkaar komen, en hij had me gezien, kwam naast me uit totdat hij versnelde en zich ervoor gooide, vrachtwagen week gelukkig ook uit, waarna meneer met hoge snelheid zijn weg vervolgde, zonder "sorry" te zeggen. Maar goed ik zie wel meer vreemde dingen op de weg :neen:
Ben weer heelhuids aangekomen, en de auto rijd weer goed! Nu nog wat "tunen" aan de auto, zoals ander luchtfilter, banden/ velgen, koplampen en misschien andere achterlichten, waarna ik nog een hele smak geld 'kwijt' ben ;)
Kijk samen komen we er wel aan uit.
Soms kun je het inderdaad niet zien maar een kleine afwijking kan rare problemen veroorzaken. Wat je evt nog kan doen met de banden is:
1 een goede burnout zodat het weer een beetje rechtslijt. Doe ik weleens als het niet zo erg is. En omdat het leuk is ;)
2 banden van voor naar achter zetten en die van achter naar voren.
De banden achter slijten dan iets rechter maar het kan je weggedrag beinvloeden.
3 er zijn bandenspecialisten die de banden iets af kunnen draaien. Doe ze dan wel alletwee zodat ze hetzelfde profiel hebben qua profieldiepte.
4 er gewoon mee door blijven rijden en hopen dat er geen gekke dingen gebeuren. Je hebt iig op 1 band iets minder contact met de weg. Dit kan invloed hebben om grip bij regen of andere gladheid.
Mijn keuze is eerst 1,2 en dan 4. Eerst burnen, dan wisselen en dan lekker blijven rijden.
Voor klanten raad ik 3 aan. Qua veiligheid de beste optie.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel de band schuin afgesleten is, merk band, hardheid rubbercompound enzovoorts. Als je er zelf geen verstand van hebt kun je even naar een bandenspecialist gaan en die kan je snel vertellen wat je beste optie is. Laat je niet gelijk een nieuwe set aansmeren maar een second opinion bij een ander afwachten. 1mm is geen probleem. Dat slijt wel recht. 4mm is een probleem en dan kan je beter andere band nemen of af laten draaien.
Goed is het dat het trekken minder is en misschien is even uitlijnen ook geen slechte optie. Zou de auto weer helemaal goed moeten sporen
Citaat van: sjerrie op 1 maart 2011, 18:41:34
Mn meissie kijkt graag mee als ik bezig ben.
Foto's ? :D
;)
uitlijnen is nooit onverstandig
Onlangs zijn bij de MC de fusee + stuurkogel vervangen en daarna uitgelijnd. Maar sindsdien gevoel van 'gezwabber' bij het scherp sturen. Spoort niet m.i..
Misschien niet goed uitgelijnd, dat komt ook voor.
Wat je zowiezo zelf kan doen is kijken of je stuur er recht in staat.
Weet je zo of hij op toespoor of uitspoor staat?
Een megane phase I moet op 7min. uitspoor per kant staan, heb hier nog een uitlijnrapport van Roy zijn 2.0 16v liggen, die heeft hij zelf uitgelijnd en rijd perfect.
Nicole,
Als onze coupe's weer uitgelijnd moeten worden laten we het allemaal door Roy doen.
Leuk idee voor een meeting haha
Valt me wel op dat er een verschil is tussen uitlijnen bij de bandenboer om de hoek of uitlijnen zoals roy het doet en daar de tijd voor neemt en het perfect wil doen ipv van tussen de marges en ik rijd er toch niet mee maar heb wel mn geld binnen..
Ik sta er ook altijd op dat ik het perfect wil hebben en als het voor mijn gevoel niet goed is betaal ik niet..
Haha ja zou wel wat zijn he!
Ja Roy neemt er inderdaad de tijd voor, hij wil dat de auto's perfect rijden.
Hij heeft idd zo'n collega die het de laatste tijd niet goed doet, elke auto die hij uitgelijnd heeft komt de dag erna terug dat het stuur scheef staat en de auto niet goed spoort.
Dan pakt Roy ze meestal aan, en zit het wel goed haha!
Hier het rapport:
(http://i55.tinypic.com/294q87c.jpg)
Deze foto is wat groter, maar anders niet goed leesbaar haha.
(http://i56.tinypic.com/2qx5kjs.jpg)
Heb mijn laatste rapport er bij gepakt, bekijk maar even voor opmerkingen ;):
(http://img845.imageshack.us/img845/6605/p1000213.th.jpg) (http://img845.imageshack.us/i/p1000213.jpg/)
Dat ziet er wel goed uit, dus daar kan het dan niet in zitten.
Kan het zo 1,2,3 niet vinden, maar bandenspanning goed? En anders even kijken of je nergens speling op hebt. :)
Bandenspanning moet ik sowieso nog even naar kijken, aangezien de banden omgewisseld zijn. Kan het stomme metertje niet zo 1-2-3 vinden... Auto rijd verder goed, alleen bij het remmen een schurend geluid. het is net of alles achter elkaar dingen vervangen moeten worden.. zal wel een nieuw remblokje moeten hebben.
Dat lijkt me inderdaad dat je remblok(ken) toe zijn aan vervanging.
Ik had het in het begin ook hoor haha, alles kwam achter elkaar aan haha!
Bleek inderdaad de remblokken + schijven te zijn aan de achterkant die je hoorde. De remschijven waren aan de binnenkant zeer verroest, voor ook... Had ze nog bekeken maar het was niks meer, ze werden te dun voor weghalen van de roest. Dus auto heeft nu 4 nieuwe remschijven en blokken.
Ander vraagje, kan er zo niets over vinden: Is het normaal dat als je buiten de auto staat je het schakelen kan horen? Je hoort zeg maar dat ik hem in een andere versnelling zet. Klinkt zoiets als tik-tok. In de auto hoor je dit eigenlijk niet. Is dit normaal? viel me opeens op toen ik naast een andere auto stond en het geluid weerkaatste. Of toch weer wat mis ;(
dat is normaal :q
Da's normaal ja dat je aan de buitenkant hoort dat je een andere versnelling inlegt Y