We blijven maar doorgaan met de probleempjes van de Megane 1.6 16v van 1999 (phase II)
Momenteel is het zo dat wanneer ik rij tot een snelheid van 100 km/u dat er niets aan de hand is, de auto rijdt soepel en mooi stil.
Tussen de 100 en 130 km/u klinkt er een soort van monetoon resonatie/gebrom-geluid, ongeacht snelheid en toerental veranderd er niets aan toon en of snelheid van het gebrom.
Vanaf de 130 km/u en oplopend in snelheid lijkt het net alsof er een 8000 watt stofzuiger aangaat en is er een overheersende trilling merkbaar in de auto en is het gebrom weg maar schreeuwt de Megane het uit.
Ik heb dit uitgeprobeerd tot 160 km/u, harder durfde ik niet vanwege de trillingen die dan aanwezig zijn.
Wie heeft dit ook meegemaakt of wie kan mij vertellen wat er eventueel aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt.
Dan zit denk ik je aanzuigbuis van je dempinghuis voor je luchtfilter niet goed gemonteerd,waardoor deze een soort van open luchtfilter geluid produceerd en omdat het demping huis los ligt trillingen/resonanties.
Citaat van: matthew op 9 februari 2011, 22:09:54
Dan zit denk ik je aanzuigbuis van je dempinghuis voor je luchtfilter niet goed gemonteerd,waardoor deze een soort van open luchtfilter geluid produceerd en omdat het demping huis los ligt trillingen/resonanties.
Ik zal morgen kijken, hopen dat dit de oorzaak is.
Het vreemde is dat ik de trilling/resonatie wel gigantisch voel in mijn gaspedaal, stuur en versnellingspook en heel duidelijk hoorbaar en voelbaar aanwezig is.
Ik zal nog laten weten of de aanzuigbuis de boosdoener is.
het is constant ongeacht snelheid en toerental.
zou na mijn idee iets in de aandrijflijn zijn.
natuurlijk altijd moeilijk diagnose te stellen zonder de auto te zien horen of mee te maken maar als je het voelt in stuur gaspedaal en versnellings pook,zou ik bijna denken dat je een aandrijfas stuk hebt.
volgens mij zit op de lange as een trillings demper,wellicht dat deze los zit o.i.d.
zou zelfs nog wel een wielager kunnen zijn.
heb je het idee dat je in een 1 motorig vliegtuigje zit?
en als je bij 120/130 beetje na links en rechts stuurd word het dan anders?
om event.iets in de aandrijving uit te sluiten,trap bij 120 even je koppelings pedaal in en voel of het dan weg is.
Ik heb net even gekeken en waar ik al bang voor was is niet de aanzuigbuis de boosdoener.
Wie weet er nog meer een eventuele mogelijkheid?
Jep, hier het zelfde.
Tussen 100 en de 120. Daarna en ervoor stil.
(moet wel zeggen dat bij mij de uitlaat een paar gaatjes heeft)
Mischien de (winter)banden (die heb ik er nog onder, deze winter wel nodig gehad).
Groet Arslan,
geen gordel breuk in een band?
Wordt lastig zo,zou morgen toch even langs een garage rijden,voordat je misschien meer kapot rijdt.
Citaat van: PFVFDiesel op 10 februari 2011, 00:45:53
het is constant ongeacht snelheid en toerental.
zou na mijn idee iets in de aandrijflijn zijn.
natuurlijk altijd moeilijk diagnose te stellen zonder de auto te zien horen of mee te maken maar als je het voelt in stuur gaspedaal en versnellings pook,zou ik bijna denken dat je een aandrijfas stuk hebt.
volgens mij zit op de lange as een trillings demper,wellicht dat deze los zit o.i.d.
zou zelfs nog wel een wielager kunnen zijn.
heb je het idee dat je in een 1 motorig vliegtuigje zit?
en als je bij 120/130 beetje na links en rechts stuurd word het dan anders?
om event.iets in de aandrijving uit te sluiten,trap bij 120 even je koppelings pedaal in en voel of het dan weg is.
Het is wat ik al zei tot aan de 100 niets aan de hand, maar dan eerst wat gebrom tot aan de 130-140 en daarna gaat ie echt los met een soort van straaljager/stofzuiger geluid en wordt het geluid harder naarmate de snelheid toeneemt.
Het sturen heb ik net als de koppeling intrappen nog niet geprobeerd, ik zal dit wel als eerste gaan proberen.
Aan een wiellager heb ik ook nog lopen te denken, maar het kan natuurlijk vanalles zijn. Ik heb ook nog zitten te denken of het de uitlaat kan zijn die ergens tegenaan ligt en de resonatie doorgeeft, alleen heb ik laatst op één deel na de uitlaat vervangen en deze heeft overal ruimte genoeg. Wat ik ook nog zat te denken of het eventueel het hitteschild kan zijn die ergens tegenaan zit.
Citaat van: PFVFDiesel op 11 februari 2011, 19:02:17
geen gordel breuk in een band?
Zou misschien ook wel kunnen, maar het is zo in één keer op komen zetten en ik heb nergens tegenaan gereden met mijn banden dus de vraag of dit zo spontaan kan gebeuren?
zeker kan dat.
ik zit de hele dagen in de auto en vrachtauto banden.
we verkopen soms b.v. 4 nwe banden,en 2 dagen later komt die man weer met de klacht dat hij trilt bij hele lage snelheden maar ook bij 120.
auto omhoog ,alle wielen even rondslingeren en ja hoor,r.a. is ovaal,net een ei.
bij de ene band komt het van een inrijding tegen stoeprand maar bij sommige banden kan het zelfs komen van een mini steentje of metaaltje die zich in het rubber boord en toch net iets van de staal gordel beschadigd.
als er b.v. nangkangs onder zitten dan heb je het probleem al.
maar,ook een homo kineet die kapot is verzorgd deze klachten in de aandrijf lijn.
als een kineet het probleem zou zijn,dan zou je bij 120kmh de koppeling in kunnen trappen en als de klachten dan weg zijn,,,,,,
Citaat van: PFVFDiesel op 12 februari 2011, 17:01:19
zeker kan dat.
ik zit de hele dagen in de auto en vrachtauto banden.
we verkopen soms b.v. 4 nwe banden,en 2 dagen later komt die man weer met de klacht dat hij trilt bij hele lage snelheden maar ook bij 120.
auto omhoog ,alle wielen even rondslingeren en ja hoor,r.a. is ovaal,net een ei.
bij de ene band komt het van een inrijding tegen stoeprand maar bij sommige banden kan het zelfs komen van een mini steentje of metaaltje die zich in het rubber boord en toch net iets van de staal gordel beschadigd.
als er b.v. nangkangs onder zitten dan heb je het probleem al.
maar,ook een homo kineet die kapot is verzorgd deze klachten in de aandrijf lijn.
als een kineet het probleem zou zijn,dan zou je bij 120kmh de koppeling in kunnen trappen en als de klachten dan weg zijn,,,,,,
Het vreemde vind ik verschil in geluid.
Eerst is het gebrom en daarna is het net alsof er een mega stofzuiger aangezet wordt. De trillingen zijn niet zozeer echte extreme trillingen zoals je hebt bij onbelans maar meer een resonatietrilling net alsof er iets tegen de carroserie aanzit en dat dus de trilling/resonatie overbrengt door de gehele auto en wat dus voelbaar is in het gaspedaal, stuur en versnellingspook.
Wat ik kan doen is dus met mijn reservewiel één voor één de wielen uitwisselen om te kijken of het in één van mijn banden zit.
even op de krik en elk wie een draai geven.
als je hem links v00r opkrikt gaat achter mee omhoog dus das zo gepiept.
maar als je het overal voelt,motorsteun?
Citaat van: PFVFDiesel op 12 februari 2011, 18:09:53
even op de krik en elk wie een draai geven.
als je hem links v00r opkrikt gaat achter mee omhoog dus das zo gepiept.
maar als je het overal voelt,motorsteun?
Motorsteunen heb ik laatst gecontroleerd en één daarvan was aan vervanging toe en ik heb deze dus ook vervangen, dit was de achterste/onderste motorsteun, misschien dat er nu een andere aan de beurt is.
Ik zal van de week als ik tijd heb het één en ander gaan controleren, maar als er nog mensen zijn met andere sugesties hoor ik dat graag.
Vandaag op de terugweg van mijn werk wat lopen kloten met de auto om te kijken of ik wat meer duidelijkheid kon krijgen mbt het geluid en resonatie.
Ik kwam er achter dat wanneer ik met 150 km/uur mijn koppeling intrap en het toerental dus zakkende is ik alleen nog maar mijn bandengeluid hoor en dus het begrom, geschreeuw en resoneren weg is.
Ik heb ook eens met lagere snelheden het één en ander geprobeerd en kwam er achter dat wanneer ik bv in z'n 3 rij en doortrek richting de 5000 toeren dat ik hetzelfde effect krijg dan op de snelweg rijden in z'n 5 en dan snelheid maak.
In z'n 3 is ie rustig tot zo'n 3000 toeren, van 3000 tot aan de 4250-4500 toeren wat gebrom en daarboven wordt die enorme stofzuiger weer aangezet en begint ie te trillen/resoneren.
Zou dit eventueel te verhelpen zijn met een nieuwe luchtfiltero.i.d. ivm vervuiling van degene die er nu inzit of zou het toch nog iets met mijn uitlaat te maken kunnen hebben door bv lekkage bij of in het flexibele stuk van de uitlaat? (dit is namelijk nog het enige deel van de uitlaat wat nog niet vervangen is)
das een hele goeie,blijf dan of bij een aandrijfas die slingerd,of wat je zecht met de uitlaat.
nog iets kunnen ontdekken?
Citaat van: PFVFDiesel op 24 februari 2011, 01:15:06
nog iets kunnen ontdekken?
Door omstandigheden heb ik nog geen tijd gehad om het één en ander uit te sluiten, net zoals de distributieriem vervangen en de grote beurt uit te voeren. Ik hoop binnenkort wat dagen vrij te kunnen plannen zodat ik met de auto aan de slag kan.
Ik heb eindelijk even tijd gehad om het gebrom te onderzoeken, maar uiteraad niets kunnen vinden.
Ik ben geheel tegen mijn gevoel in volgas gegaan om te kijken of het gebrom en getril bij een bepaalde snelheid op zou houden en ja hoor..... bij de 170 is het gebrom en getril weg maar om nou altijd 170 te rijden is ook wat (mocht het maar in NL ;) )
Wederom even een beschrijving van waar ik me het meest aan erger en de oorzaak dus niet kan vinden:
Vanaf 145 km/uur t/m 170 km/uur is het net alsof mijn luchtfilter wat gewoon standaard is vervangen wordt door een open sportfilter alla K&N-filter met dus een bijbehorende getril/resonatie. Toen ik 18 was vond ik zo'n geluid wel leuk, maar nu hoeft het van mij niet meer vooral omdat ik weet dat het geluid gewoon niet hoort/goed is en zeker weten of het het aanzuiggeluid is doe ik ook niet en als dit wel zo is, wat moet ik dan veranderen en hoe zal ik dit kunnen uitsluiten?
Wie kan mij verder helpen?????
Een monteur met je auto en jou mee laten rijden.Want dit isd echt niet zo op te lossen.
Citaat van: matthew op 21 maart 2011, 20:43:09
Een monteur met je auto en jou mee laten rijden.Want dit isd echt niet zo op te lossen.
Ook dit is al gebeurd en ook deze snapt er niets van, ook hij heeft ( gezamelijk met mij) het één en ander proberen uit te sluiten maar zonder resultaat.
Dan heeft die niet zijn best gedaan.
Nog een keer doen en desnoods auto laten staan bij garage en uit laten zoeken.
Citaat van: matthew op 21 maart 2011, 21:16:32
Dan heeft die niet zijn best gedaan.
Nog een keer doen en desnoods auto laten staan bij garage en uit laten zoeken.
De betreffende ex automonteur is een collega van mij die echt extreem pietje precies is en echt alles geeft en uitzoekt om met een oplossing te komen, word er helemaal gek van dat hij de oorzaak niet kan vinden.
Als ik de tijd, ruim een dag werk á 8-9 uur en dus keer 2 monteurs = ca 17 uur die wij er in hebben gestoken bij een garage had moeten betalen welke gemiddeld zo'n EU 70,- is (als het niet meer is) kom ik op EU 1190,- uit en als er dan ook nog eens geen oorzaak gevonden is snap je natuurlijk dat ik hem niet naar een garage breng en al zou het de helft ervan kosten zou ik het nog niet doen. En tevens de monteurs zomaar een vrijbrief geven om met deze snelheden proef laten rijden zint mij niet. Ik doe het alleen op plekken waar ik zeker van mijn zaak ben en daar dus ook geen kosten aan zal hebben.
Ik hoop eigenlijk dat iemand van hier dit probleem al eens voor handen heeft gehad zodat ik er geen tijd meer in hoef te steken en relaxt kan rijden. Ik heb namelijk chronisch vrije tijd te kort en als ik het eens heb wil ik deze tijd ook eens met schone handen doorbrengen zoals nu, maar ook nu ben ik weer met de auto bezig.
dus.......... wie helpt me uit de brand??
motorsteunen goed ? Draagarmrubbers in orde ?
Alle draaiende delen goed ? dus zonder onbalans.
Wat je kunt doen is eens langs iemand gaan met een testbank die die snelheid aan kan. Kun je naast de auto staan om zo op onderzoek te gaan of iemand op je motor leggen zonder kap en dan de snelweg op haha.
Het lijkt mij dat het ligt aan onbalans in de draaiende delen, assen, vliegwiel, wielen/bandenof bouten of rubbers die loszitten of kapot zijn.
Citaat van: sjerrie op 21 maart 2011, 21:57:05
motorsteunen goed ? Draagarmrubbers in orde ?
Alle draaiende delen goed ? dus zonder onbalans.
Wat je kunt doen is eens langs iemand gaan met een testbank die die snelheid aan kan. Kun je naast de auto staan om zo op onderzoek te gaan of iemand op je motor leggen zonder kap en dan de snelweg op haha.
Het lijkt mij dat het ligt aan onbalans in de draaiende delen, assen, vliegwiel, wielen/bandenof bouten of rubbers die loszitten of kapot zijn.
Wat we al gecontroleerd hebben:
motorsteunen (1 onlangs vervangen en anderen nog goed), draagarmrubbers, fuseekogels, wiellagers, onbelans wielen (ook nog voor en achter uitgewisseld), luchtfilterhuis en aanzuigbuis gecontroleerd, hitteschilden van uitlaat, vrijlopen van complete uitlaat, vrijlopen en/of vrij liggen van allerlei andere zaken die kunnen gaan trillen/resoneren, zelf de remmen nagezien etc....etc..... we hebben echt overal op speling en op het vrijliggen van onderdelen gecontroleerd.
Ook zonder kap rijden met iemand op de motor hebben we al gedaan, maar ook zonder resultaat..........nee hoor dat nog net niet, maar je zal zo maar de oorzaak kunnen vinden, dan zal ik het gelijk doen.
Testbank ook nog niet geprobeerd, maar ook dat zal in de kosten gaan lopen.
En oh ja, wat ik al eens eerder in een ander topic geschreven heb is dat ik zonder een oplossing heb gevonden voor het ene probleem, dat het andere probleem zich al voordoet en dat was vanmiddag bij de pompstation.
Mijn ontgrendeling van mijn tankdop werkt niet meer naar behoren, heb wel 30x mijn CV moeten gebruiken om mijn tankdop te kunnen openen en ieder vroeg zich af waar ik mee bezig was (vooral degene die achter mij stond). Thuis nog eens geprobeerd en ja hoor... wederom hetzelfde verhaal.
Ik word er een beetje gek van, maar dat hebben jullie al denk wel in de gaten.
Ooit nog een Renault.......nee, geen haar op mijn hoofd die je weet wel en dat zijn er inmiddels al niet zoveel meer. Al kan ik mij voorstellen dat anderen niet anders meer willen want qua comfort zijn het prima auto's, maar technisch heb ik toch echt mijn twijfels gekregen en moet ik mij bij vele anderen aansluiten wat betrouwbaarheid betreft tenminste, zo een gevoel geeft mijn auto mij in ieder geval en toch is dat jammer.
Citaat van: Scrammy op 21 maart 2011, 22:09:15
Wat we al gecontroleerd hebben:
motorsteunen (1 onlangs vervangen en anderen nog goed), draagarmrubbers, fuseekogels, wiellagers, onbelans wielen (ook nog voor en achter uitgewisseld), luchtfilterhuis en aanzuigbuis gecontroleerd, hitteschilden van uitlaat, vrijlopen van complete uitlaat, vrijlopen en/of vrij liggen van allerlei andere zaken die kunnen gaan trillen/resoneren, zelf de remmen nagezien etc....etc..... we hebben echt overal op speling en op het vrijliggen van onderdelen gecontroleerd.
Ook zonder kap rijden met iemand op de motor hebben we al gedaan, maar ook zonder resultaat..........nee hoor dat nog net niet, maar je zal zo maar de oorzaak kunnen vinden, dan zal ik het gelijk doen.
Testbank ook nog niet geprobeerd, maar ook dat zal in de kosten gaan lopen.
En oh ja, wat ik al eens eerder in een ander topic geschreven heb is dat ik zonder een oplossing heb gevonden voor het ene probleem, dat het andere probleem zich al voordoet en dat was vanmiddag bij de pompstation.
Mijn ontgrendeling van mijn tankdop werkt niet meer naar behoren, heb wel 30x mijn CV moeten gebruiken om mijn tankdop te kunnen openen en ieder vroeg zich af waar ik mee bezig was (vooral degene die achter mij stond). Thuis nog eens geprobeerd en ja hoor... wederom hetzelfde verhaal.
Ik word er een beetje gek van, maar dat hebben jullie al denk wel in de gaten.
Ooit nog een Renault.......nee, geen haar op mijn hoofd die je weet wel en dat zijn er inmiddels al niet zoveel meer. Al kan ik mij voorstellen dat anderen niet anders meer willen want qua comfort zijn het prima auto's, maar technisch heb ik toch echt mijn twijfels gekregen en moet ik mij bij vele anderen aansluiten wat betrouwbaarheid betreft tenminste, zo een gevoel geeft mijn auto mij in ieder geval en toch is dat jammer.
Motorsteunen goed of lijken ze goed ?
Hoe zit het met je schijven zelf ? Zijn die recht of zitten die recht op de naaf ? Borgboutjes van de schijven niet los ?
Met het trillen wat je beschrijft is het net of er in een van de draaiende delen een goede onbalans zit. Resoneren trilt het wel iets maar niet zo erg als je vertelt.
Motor loopt verder goed. Alle cilinders werken mee. Hangt het blok recht en zit de bak goed vast aan het blok ?
Scheuren in je subframe ?
Een kleine afwijking kan al heel wat onbalans veroorzaken en dus een trilling. Als er iets anders is wat op de trilling mee gaat lopen dan wordt het erger. Zelfde frequentie. Beetje hetzelfde als met marsen over een brug lopen in het leger.
Citaat van: sjerrie op 21 maart 2011, 22:41:30
Motorsteunen goed of lijken ze goed ?
Hoe zit het met je schijven zelf ? Zijn die recht of zitten die recht op de naaf ? Borgboutjes van de schijven niet los ?
Met het trillen wat je beschrijft is het net of er in een van de draaiende delen een goede onbalans zit. Resoneren trilt het wel iets maar niet zo erg als je vertelt.
Motor loopt verder goed. Alle cilinders werken mee. Hangt het blok recht en zit de bak goed vast aan het blok ?
Scheuren in je subframe ?
Een kleine afwijking kan al heel wat onbalans veroorzaken en dus een trilling. Als er iets anders is wat op de trilling mee gaat lopen dan wordt het erger. Zelfde frequentie. Beetje hetzelfde als met marsen over een brug lopen in het leger.
Motorsteunen lijken na controle goed, zijn natuurlijk niet nieuw dus enig slijtage zullen deze wel hebben. Ik kan ze wel vervangen, maar dat kan ook weer onnodig geld uitgeven betekenen maar één ding weet je dan zeker en dat is dan dat het niet meer aan de motorsteunen kan liggen.
Remschijven zijn recht, dit gecontroleerd met één of andere stalen lineaal en tijdens het aanleggen van de rem is niets te voelen. Alle bouten m.b.t. de remmen zitten vast tevens de overige bouten ook van de andere componenten.
Of het blok recht hangt??? deze zal niet hangen zoals een nieuwe maar optisch hangt deze ok, net zoals de versn.bak.
Of er scheuren in het subframe zitten weet ik niet, auto is 2 maanden geleden gekeurd en hier is toen niets over gezegd.
Motor loopt nu juist beter dan toen ik hem kocht alleen het stationair draaien varieert nogal eens, maar dat zal niets uit moeten halen met de snelheid waar ik het probleem mee ondervind.