Ik heb hier een megane coupe staan met een f7r blok, welke plotseling uit is gevallen en nu niet meer wil starten.
Startmotor gaat rond, hij krijgt benzine, hij vonkt.
Heb al een andere bobineblok geprobeerd, hielp niet.
Alle stekkers gecheckt, evenals alle zekeringen.
Hij slaat gewoon niet aan. Het vreemde is ook dat de ene keer de startmotor sneller rond gaat dan de andere keer.
Andere ecu heb ik niet liggen dus dat is ff geen optie. Iemand verder nog ideeen?
edit- startblokkering werkt ook, als ie geblokkeerd is vonkt hij 2x en daarna niet meer, blokkering opheffen en hij vonkt prima.
Trek deze week de distributiekap er ff af om te kijken of de distributieriem er wel omheen zit en of deze op tijd staat.
overigens met remmenreiniger start hij ook niet.
BDP sensor is 3 weken geleden vervangen en dat hielp destijds niet. bedenk me nu, kan deze verkeerd om zitten? stekker zit er wel goed in dus het lijkt me sterk maar toch
Distri op tijd ?
Kleppen gesteld ?
Massa punten goed ?
Kunnen veel dingen zijn namelijk. Onze meg loopt sinds vandaag weer als een zonnetje. 3 dagen aan het zoeken geweest wat het probleem is.
als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen lage accu spanning.
hij vonkt,dus odp en bdp krijgen signaal dus distri zit er nog om,
hij krijgt benzine dus das ook goed.
kleppen kun je niet stellen van een F7R dus das het probleem ook niet.
ik gok hem op te lage accu spanning.
volgeladen gloednieuwe accu erin gezet
dat is echt het probleem niet.
distributie niet op tijd zal kunnen, maar dan ploft of gebeurt er meestal in elk geval iets.
er gebeurt gewoon helemaal niets.
morgen heb ik een andere ecu ter beschikking, denk alleen dat dat ook niet werkt ivm die ###startblokkering.. of kun je de ecu wel wisselen?
odp? ben heel ervaren met clio 16v/williams blokken, die hokken hebben alleen een bdp. en vonkt dus al als de krukas draait, en gezien de startmotor de krukas ronddraait is het logisch dat die vonkt.
Oh hydraulische kleppen. Ja stellen wordt moelijk dan.
Bdp kun je inderdaad proberen.
Auto liep altijd wel. Dus accu is goed lijkt me, brandstofpomp misschien ?
Andere dingen injectoren, leidingen of koppelingen van leiding naar injectierail ?
zekeringen in motorruimte ook goed ?
Als er iets veranderd is zou dat het probleem kunnen zijn.
sjerrie,
als je mijn startpost goed zou lezen en je leest nu je reactie nog is, dan slaat het dus nergens op want dat is allemaal al gecheckt :p
kom er net achter dat er een fasesensor op de nokkenas zit inderdaad.
misschien dan toch de riem van tijd af..
Als de auto altijd heeft gelopen en ineens niet meer kan je distri riem ook ineens niet meer op tijd staan. Of er moet een tandje zijn versprongen onder het rijden. Lijkt mij ook vreemd.
Brandstofpomp kan altijd kapot gaan of door vuil verstopt zitten evenals je leiding of injectoren. Brandstoffilter is er misschien eens tussenuit gehaald door een oude eigenaar.
Ben net klaar met een k7m die bleef tikken. Kleppen en distri stonden goed maar tik bleef bestaan.
Probleem bleek achteraf te zijn dat de veren op de stang waar de tuimelaars opzitten de tuimelaars niet bij elkaar hield en dat de tik veroorzaakte. 2 nieuwe erop en tik was weg. Ben 3 dagen aan het zoeken geweest naar de oorzaak van het tikken.
Ik wil helpen door mee te denken want de kleinste dingen kunnen de grootste problemen geven.
Beetje jammer dat je zo reageert maar uitsluiten is problemen oplossen. Dat is storing zoeken.
ik zette er een smilie bij en het was niet zo ###lig bedoelt !-!
Heb remmenreiniger geprobeerd, ook daar loopt hij niet op, dus het heeft hoe dan ook met de ontsteking te maken. De auto is bij de vorige eigenaar uitgevallen onder het rijden en vervolgens naar een garage geweest waar de bdp en de lambda zijn vervangen. de auto deed het hierna nog niet en nu heb ik hem gekocht om hem op te bouwen voor circuitgebruik.
het kan wel zijn dat de riem versprongen is aangezien hij de auto 4,5jaar heeft gehad en de riem nooit heeft vervangen..
benzine probleem heb ik uitgesloten met remmenreiniger, het zit hem volgens mij in de ontsteking.
ik ben ook blij dat je meedenkt ;)
en overigens, bougies zijn zeiknat...
Natte bougies is benzine ? Ruikt ook naar benzine toch ?
Ecu zou je lenen toch ? Weet niet of dat kan met de zekeringenkast maar niet geschoten is altijd mis he.
Kun je sensoren niet doormeten op de een of andere manier ?
Even alles op een rijtje :
- bobines goed
- brandstof goed
- vonken goed
- bougies goed ?
- massa aan blok goed ?
Zitten de goede kabels wel op de juiste bougies ?
Je hebt wel tegendruk als je handmatig de nokkenassen draait ?
Stekker ecu niet kapot ?
Wat nog zou kunnen odp of bdp kapot.
Verder zou ik het ook niet zo snel weten.
ecu kun je wel uitwisselen,maar dan heb je geen vonk.
is een zwarte coupe of niet?
Kreeg even een idee !!
Zit daar ook geen botsknop op ?
Misschien die indrukken of even draadjes doorverbinden ?
is een zwarte ja Y
vandaag check ik de distributie even..
Citaat van: sjerrie op 6 februari 2011, 00:15:40
Kreeg even een idee !!
Zit daar ook geen botsknop op ?
Misschien die indrukken of even draadjes doorverbinden ?
Dat heeft geen zin,want deze sluit de brandstof af en dat is er wel.
De timing d-riem controleren is een goede optie.
Mocht het dat niet zijn,zou ik me nog wel kunnen voorstellen dat de brandstofpomp capaciteit te laag zou kunnen zijn.
ik heb eens mee gemaakt bij mijn vrouw haar coupe (N-COUPE) dat de brandstof pomp inwendig was gesmolten.
stationair wou die wel,hij gaf ook wel benzine maar zodra hij belast werd sloeg ie uit.
op een gegeven moment wou die wel starten maar niet meer aanslaan,kreeg wel benzine en vonk.
toen een hele lange zoektocht gehad en pomp er maar uit en dat kapje er onderweg en jahoor,het was net een treurboom zo gesmolten.
zit nu een pomp in van een 2.0 8v coupe.
wil perfeckt.
probleem is ontdekt
riem ligt doormidden 8)7
niet te best.
Botsknop sluit de benzine niet af tijdens het starten. Wij hadden gewoon benzine toen de knop eraf was. Sloeg wel aan en gaf brandstof tijdens het starten maar voordat de motor aansloeg werd de brandstof toevoer onderbroken.
Helemaal goed dat het probleem is gevonden.
Nu maar hopen dat er verder niets kapot is.
Succes verder met het fixen van de auto en misschien tot ziens op het circuit.
De botsknop is er juist voor, om tijdens een ongeluk de brandstoftoevoer naar de motor af te sluiten, om het brandgevaar in te perken.
Bij een botsing inderdaad. Niet als je de auto start. Het kan zijn dat het bij een type anders is of dat er in de ecu iets anders is maar bij onze komt er wel brandstof uit ondanks dat die knop uit stond.
Is het ook niet een combi met de airbags of een andere registratie van een botsing of aanrijding ?
Want als het zo is dat er helemaal geen brandstof uit mag komen dan moet ik dat toch een na gaan kijken want dat is niet de bedoeling dan en heeft die knop geen nut bij ons.
Als je tegen die knop aanslaat zou hij het al niet meer mogen doen.
Nou dan is er iets mee gedaan want ik heb net de stekker eraf gehad en motortje draait gewoon. Heb wel een storing in de airbags. Misschien dat het daardoor komt. Ach heb weer wat om uit te zoeken ;)
Als de riem doormidden is dan zijn al je kleppen krom.
En de botsknop is er idd voor om je brandstof te onderbreken,dus niet in orde.
Heb het gevonden. Staat andere software op de ecu en bedrading naar de botsknop is doorverbonden waarschijnlijk want als ik de bedrading op de stekker zelf doormeet dan piept hij hem gewoon door.
Software eens goed doorgespit en heb gevonden hoe je de startblokkering volledig buiten werking kan zetten.
Gaan nu eerst testen tot ik zeker weet dat het goed werkt en dan kijken wie er interesse heeft.
Evenals sleutels inlezen, radiocode's, uitlezen en resetten.
Google is my friend indeed !
Hee dat klinkt interessant!
Wil iemand dit eens proberen ?
In je zekeringbak zit een zekering van 30A tussen 2 nokjes in. Lijkt of deze apart zit van de rest omdat er een soort van parkeervakje van gemaakt is. 2de rij van onderen, 4de van links.
Let op radio en klok gaan ook uit. Ben nog aan het uitzoeken wat hier nog meer op zit maar bij ons kan ik de auto starten en rijden. Als ik de zekering terug zet na het starten blijft de motor draaien tot ik de motor uitzet dan schiet de vergrendeling er wel weer op.
Het is voor een ph 1 megane coupe. Of het voor andere modellen werkt weet ik niet. Misschien de ph 2.
Misschien een idee als je sleutel niet werkt.
Citaat van: sjerrie op 10 februari 2011, 09:58:46
Wil iemand dit eens proberen ?
In je zekeringbak zit een zekering van 30A tussen 2 nokjes in. Lijkt of deze apart zit van de rest omdat er een soort van parkeervakje van gemaakt is. 2de rij van onderen, 4de van links.
Let op radio en klok gaan ook uit. Ben nog aan het uitzoeken wat hier nog meer op zit maar bij ons kan ik de auto starten en rijden. Als ik de zekering terug zet na het starten blijft de motor draaien tot ik de motor uitzet dan schiet de vergrendeling er wel weer op.
Het is voor een ph 1 megane coupe. Of het voor andere modellen werkt weet ik niet. Misschien de ph 2.
Misschien een idee als je sleutel niet werkt.
ik heb geen radio en klok nodig. dus volgens jou kan ik op die manier de startblokkering omzeilen? dat zou heel mooi zijn, gezien het een circuitauto wordt..
Ja bij ons werkt het in ieder geval.
Ik ga sets maken waarin je binnenwerk van je sleutel moet klikken en als je je ander alarm aanzet dat de verbinding automatisch wordt gemaakt naar je ontvanger dus op deze manier wordt het ongeveer origineel overbrugd.
Tenminste ik ga dat doen als het uiteindelijk een probleem wordt qua software overschrijven.
Ben bezig de originele software van renault op mn laptop te krijgen maar dealers doen moeilijk.
Ik mag daar wel spelen ermee maar ik kan er thuis nog meer mee.
Circuitproject is altijd leuk. Wat ga je motorisch verder aanpassen.
Vergeet geen oliekoeler en grotere radiator te plaatsen.
Bij mijn ECU (F7R 710) is de startonderbreker eruit geprogrammeerd .Ik hoop hem binnenkort te testen. Dan weet ik zeker of het werkt. Kijk maar even in mijn topic. Er zit een andere eprom in. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=40
Oja oliekoeler? De meeste clio's en zeker de ombouw 2L F7P's rijden met 4,5L olie. De megane heeft 6L olie en een grote warmtewisselaar
Radiator: Clio's hebben een radiator van 43,5cm breedt. De Megane 60cm. Al met al heeft de Megane 1 2.0 16V veel meer koeling dan de oude clio's en R19 met omgebouwde blokken.
Citaat van: sjerrie op 10 februari 2011, 16:03:22
Ja bij ons werkt het in ieder geval.
Ik ga sets maken waarin je binnenwerk van je sleutel moet klikken en als je je ander alarm aanzet dat de verbinding automatisch wordt gemaakt naar je ontvanger dus op deze manier wordt het ongeveer origineel overbrugd.
Tenminste ik ga dat doen als het uiteindelijk een probleem wordt qua software overschrijven.
Ben bezig de originele software van renault op mn laptop te krijgen maar dealers doen moeilijk.
Ik mag daar wel spelen ermee maar ik kan er thuis nog meer mee.
Circuitproject is altijd leuk. Wat ga je motorisch verder aanpassen.
Vergeet geen oliekoeler en grotere radiator te plaatsen.
oliekoeler ligt klaar, mijn vorige circuitgebakkie heb ik dat van overgehouden (renault 5 gt turbo). @Jacques, een warmtewisselaar is GEEN oliekoeler, het helpt wel iets maar het is meer om de olie sneller warm te maken.
radiator hoeft inderdaad niet vervangen te worden, die zijn ruim voldoende.
Wat mijn plannen zijn?
-cup kooi (cupmegane), ligt klaar
-fusees met extenders en uniballs incl clio rs remmen, ligt klaar
-abs en alle troep eraf
-cupmegane onderstel
en dan eerst maar is rijden. motorisch komt later wel misschien.
Citaat van: matthew op 9 februari 2011, 22:12:35
Als de riem doormidden is dan zijn al je kleppen krom.
En de botsknop is er idd voor om je brandstof te onderbreken,dus niet in orde.
4 kleppen krom, dus valt mee.
Leuke plannen! :)
als dit werkt en onzichtbaar te omzijlen is dan word de startonderbreker een doodgeboren kindje en daar ben ik wel blij om!
want als ik mijn 16v van het slot af doe en niet binnen 10 sec de sleutel in contackt heb en draai dan knippert dat lampje alweer.
kan er iig geen bank mee beroven.
heb het net even geprobeerd,is idd een zekering tussen 2 muurtjes.is coupe conso als ik het goed heb.
bij mij gaat enkel het lampje van de onderbreker uit en kan hem wek starten maar slaat niet aan.
gaat om een 98er 1.6
Coupe conso zijn de 2 onderaan van 5 amp volgens de vraagbaak. 1 vd 2 althans.
Jammer dat het bij jou niet werkt. Ik kan echt rijden zonder die zekering.
Ik ga gewoon weer verder zoeken hoe of wat