Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: delmoral op 1 december 2010, 17:20:59

Titel: luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: delmoral op 1 december 2010, 17:20:59
MEGANE 2 DCI 15  ----- buiten temperatuur -7
Plots begon het luchtverontreinigingslampje te branden.Bleef branden  ook na verschillende keren gestopt te zijn.
Even plots ging het uit.
Wat kan de reden zijn?

delmoral
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: A110 op 2 december 2010, 13:54:14
Ergens ijsvorming.

Let op de motor heeft het met deze temperaturen bijzonder zwaar en moeilijk en meer storingsgevoelig.
Blijf het in de gaten houden.
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: delmoral op 5 december 2010, 15:47:33
HET LAMPJE BLIJFT NU DOORLOPEND BRANDEN.(temperatuur 0 °celcius)
De auto start en rijdt normaal.
Wat kan de reden zijn?

GRJES DELMORAL
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: matthew op 5 december 2010, 22:26:10
Bij storings melding gewoon laten uitlezen en dan kijken wat eruit komt.
Kan namelijk van alles zijn en blijft dus gokken zo.
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: delmoral op 8 december 2010, 16:19:06
ECR klep was nogal "aangeroet".
Volgens de mekanieker moest ze vervangen worden,want met te reinigen had ik het binnen 14 dagen terug.
Wel duur dit klepje,een kwartiertje werk en de vervanging kostte mij 200 euro.Achteraf bekeken had ik moeten aandringen
om ze te kuisen.Ik ga de oude grondig zelf kuisen en houden als reserve.
Bedankt voor alle uitleg.


grjes delmoral
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: matthew op 11 december 2010, 15:53:09
Vervangen is toch de betere optie en een juiste beslissing geweest van je.
En ja is niet goedkoop,maar tegenwoordig is niks aan onderdelen meer goedkoop.
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: delmoral op 23 december 2010, 10:40:54
Ik heb de oude EGR klep grondig gekuist.In feite was dat eenvoudig.
Eerst ze laten weken in motorontvetter.En het meeste roet  verwijderd met een groffe doek en een dunne tandenborstel.
De bodem van het bokaaltje was  reeds een papje van roet.
Daarna met ovenreiniger(kruidvat ongeveer 2 euro) ingespoten, gekuist met tandenborstel, en steeds tussen 2 beurten afgespoeld
met water.Dit een 5 tal keren herhaald tot het schuim ven de ovenreinger niet meer vervuilde.
Resultaat: de klep ziet er inwendig en uitwendig als nieuw uit,en het veersysteem werkt perfect.Dit gaf een half uurtje werk.Om ze te bewaren heb ik ze preventief ingespoten met CRC.Ik blijf erbij dat vervangen echt niet nodig was,vervangen is rapper verdiend.

grjes delmoral
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: Medel op 24 december 2010, 10:46:03
Hebben we het hier over de sensor die de wentelingen van de krukas meet/telt? Die ga ik ook laten vervangen. Gaat 225 eur kosten. Had 2 wkn geleden ook al het luchtverontrlampje branden. Toen waren het de bobines. Zijn toen  ervangen alsmede de bougies. Dat lampje kan van alles zijn duszz
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: matthew op 24 december 2010, 18:21:20
Het gaat hier om een diesel Medel,en dan komen je antwoorden/problemen niet overeen,want je hebt een benzine auto.
Titel: Re:luchtverontreinigingslampje dci 15
Bericht door: Zakaria op 12 januari 2011, 00:51:38
Citaat van: delmoral op 23 december 2010, 10:40:54
Ik heb de oude EGR klep grondig gekuist.In feite was dat eenvoudig.
Eerst ze laten weken in motorontvetter.En het meeste roet  verwijderd met een groffe doek en een dunne tandenborstel.
De bodem van het bokaaltje was  reeds een papje van roet.
Daarna met ovenreiniger(kruidvat ongeveer 2 euro) ingespoten, gekuist met tandenborstel, en steeds tussen 2 beurten afgespoeld
met water.Dit een 5 tal keren herhaald tot het schuim ven de ovenreinger niet meer vervuilde.
Resultaat: de klep ziet er inwendig en uitwendig als nieuw uit,en het veersysteem werkt perfect.Dit gaf een half uurtje werk.Om ze te bewaren heb ik ze preventief ingespoten met CRC.Ik blijf erbij dat vervangen echt niet nodig was,vervangen is rapper verdiend.

grjes delmoral


Hier moet ik je gelijk in geven, die dingen zijn gewoon goed wanneer ze grondig gereinigd worden klaar! Dus gewoon goed
voor zeker 10duizend km mee door te rijden en weer schoonmaken, zo is dat helaas bij de diesels met EGR klep. Anders kan je wel steeds na vele kms weer één vervangen voor veel kosten! Ik heb bij de 1.9dci bij 170km EGR klep los gehaald en grondig schoongemaakt met diesel en een grote kwast, ik kwam daar heel veel vet/olie tegen, schoongemaakt en rijd weer super. Bij 2ton heb ik het weer gedemonteerd en ff één kijkje genomen en het zag er helemaal schoon uit, geen enkele vuil erin!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev