Heey iedereen,
Ik heb een probleem. Ik heb precies 3 maanden geleden een Renault Megane fase 2 gekocht
Het betreft een 1.5DCI uit 2003
Probleem is. Ik reed op snelweg, Boordcomputer gaf aan motor oververhit, dus gestopt, anwb gebeld en gewacht
ANWB heeft onderzocht, olie in koelvloeistof, dus vermoeden lekke koppakking
Mocht van ANWB naar dealer rijden (Geen snelweg) met verwarming op max en airco aan.
Daar aangekomen heeft een lokale dealer gekeken, en vastgesteld dat koppakking inderdaad kapot is.
Hij wil het doen voor 700 excl. btw (mits de kop zelf niet kapot is)
Nu zit ik er dus mee dat auto nog geen 3 maanden geleden is gekocht bij een merkdealer (Den Hartog in Hellevoetsluis)
Ik wil zowiezo teruggaan naar hun, maar ik heb verder geen technisch verstand van auto's, hebben jullie misschien een paar tips waarmee ik naar de dealer kan gaan?
Nu lees ik zelf:
CiteerU als koper moet bewijzen dat de auto niet voldoet aan uw verwachtingen en dat het niet uw schuld is dat de auto gebreken heeft. Op deze regel is één uitzondering: als uw auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, was volgens de wet dat gebrek al aanwezig toen u de auto kocht. Binnen 6 maanden hoeft u niets te bewijzen en moet de verkoper bewijzen dat de auto bij aflevering wel aan de redelijke verwachtingen voldeed.
Nu heeft de dealer een grote beurt + APK gegeven bij aflevering, is dit voor hun bewijs dat het goed was?
Zowiezo niet verder rijden meer.
En als je de auto gekocht hebt met garantie dan is het geen probleem.
Heb je de auto gekocht zonder garantie,zijn de kosten voor jezelf.
Je hebt de auto immers dan goedkoper gekocht,eventuele gebreken zijn dan voor jezelf.En daarmee kun je dus je winst of verlies maken.
Als je bv een auto koopt met garantie en klaarmaken en mankeert niks dan betaal je meer en wat dus niet nodig was en zonder garantie neem je de gok zelf.
Het was zo, het is een Bovag Dealer, die zou garantie moeten geven bij een auto boven de 4500 euro. (prijs auto was 4750)
Hun beweerde omdat hun een G2 dealer zijn, ze dat niet hoeven, maar pas bij 6000
Dus hij is inderdaad zonder garantie gekocht. Maar ik vind toch niet kunnen dat als je een auto 3 maanden hebt je al meteen zoveel kosten hebt
Je kunt er nooit in kijken.
Maar heb je hem wel echt bij een merkdealer gekocht?
Er zijn veel handelaars bedrijven daar kopen mensen voor weinig vaak een ex lease auto en ik verzeker je dat je binnen een half jaar dan vaak al 1000euro aan onkosten hebt of meer.
Maar dat ligt natuurlijk ook aan dat de auto niet wordt klaargemaakt en geen garantie wordt gegeven,en je dus rekening moet houden met eventuele kosten.
Als het echt een bovag bedrijf is kun je dit na checken bij bovag zelf.
Officieel zijn ze dan idd verpilt bij auto's vanaf 45ooeuro een half jaar garantie te geven.
Maar heb je hem zo meenemen gekocht tja,dan kun je het proberen of hij het wil vergoeden,of de kosten wilt delen.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe heel tevreden was
bij aankoop helemaal schoongemaakt en in wax gezet door een speciale behandeling wat normaal ook €175 kost
+ grote beurt en nieuwe APK
Daarnaast had ik de dag dat ik hem gekocht had meteen een probleempje met service lampje, dit hebben ze kosteloos gerepareerd + had 2 dagen leenauto.
Maar wil toch voorbereid op pad gaan
Hij staat op bovag site als dealer. is wel officieel Opel dealer maar maakt niet uit natuurlijk
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=13&memberID=25035&catalog=membercars
Ja, dat was ook mijn doel, ik ben eerlijk gezegd ook tevreden met 50/50 omdat hun natuurlijk dit ook niet kunnen voorspellen, maar wil het liefst niet opdraaien voor volledige bedrag.
Maar vond het altijd een vaag verhaal over die garantie van hun. terwijl ze het officieel wel verplicht zijn
Dan zijn ze het wel verplicht.
Maar als je over een renault praat ga ik er vanuit dat je ook over een renault dealer praat en niet over opel.
Maar officieel zijn ze dus dan wel garantie verplicht.
Ga anders in iedergeval de stap maken en mocht het geen garantie zijn voor 50/50.
Ik ben vandaag geweest, ze hebben de auto meegenomen en hun willen eerst een diagnose stellen voor ze iets verder zeggen.
Ik heb inmiddels ook een juridisch adviseur gesproken, die zegt dat ik hun gewoon kan laten opdraaien voor de volle 100% van het bedrag dat het gaat kosten.
Ik zal jullie laten weten hoe het verloopt
Even een update posten, nu een week en een dag later hebben ze alleen nog maar ontdekt dat er een stalen koppakking in zit, die niet zomaar kan scheuren, ze denken dat de oorzaak een te laag peil van koelvloeistof is geweest. Maar moeten hem nog open maken en kijken of de kop nog heel is.
Vind het raar dat de koelvloeistof te laag is aangezien door dezelfde dealer 3 maanden terug is bijgevuld en peil is gecontroleerd met de grote beurt
Ze vertellen me dat het minstens nog een week gaat duren, vind het wel erg lang duren...
Ja dat kan zijn ,maar hun hebben ook een planning en jou auto komt tussendoor erbij.
Als het peil te laag is geweest dat kan,maar dan moet er een andere koelwater lekkage zijn,want het is verder een gesloten systeem.
Nou, er is nieuws.
De kop is helaas ook niet goed meer, de dealer sprak dat er een ruilkop op moet.
In het geheel zou de dealer normaal €2300 vragen, maar we zijn eruit gekomen dat ik €1000 betaal, en hun de rest.
Mooie deal dan toch.
Jammer dat die niet meer goed is.
Maar dan heb je dadelijk wel een boel nieuw.
Wel even een vraagje of de waterpomp ook wordt vervangen?
Ik heb het niet over het waterpompje met de dealer gehad, is het aan te raden?
Er staat nu 121.000 op de teller, distributieriem en waterpompje zijn bij 93.000 vervangen.
Dan is het niet nodig in mijn ogen.
Oke thnx,
Ik heb vandaag de auto terug gekregen.
Wat mij alleen nu opviel is dat tijdens het rijden ik een lichte ratel hoorde, na aankomst zette ik de motor stil, maar liet sleutel in contact (dus accu bleef draaien), stapte toen uit, en hoorde die ratel nog steeds, ter hoogte van motorkap en dan tegen het raam aan de passegierskant aan. (toen ik motorkap wilde openen stopte het ineens)
Weten jullie misschien wat die ratel is?
Daarnaast viel me op dat de koelvloeistoftank niet is schoongemaakt, (helemaal links onder motorkap), deze hoort wit te zijn, je ziet nu nog de resten van olie aan de binnenkant zitten van toen die kapot was, is dit normaal dat ze dit zo laten na reparatie van koppakking?
alvast bedankt en fijne kerstdagen iedereen
Ratel kan blad in kachelmotor zijn geweest.
(een accu kan niet blijven draaien,maar dat terzijde).
Koelvloeistof reservoir hadden ze schoon moeten maken,tenzij dit aanslag is en verder geen koek wat nog los kan komen.
Even terugkomen op het bericht.
Ik heb het destijds in december laten repareren, en het bedrag gedeeld met de dealer (Ieder €1000,-)
Maar nu heb ik weer de zelfde symptomen als de vorige keer voordat hij kapot ging, dus ben nu heel alert.
Symptomen:
- Auto stinkt naar diesel bij starten
- Bij optrekken zie je rookpluimpjes (Witte rook)
- Koelvloeistof is in 1 week ongeveer 1cm gedaald in de koelvloeistof tank
Garantie heb je maar 3 maanden volgens de bovag site, dus daar ben ik mooi klaar mee. Weet iemand wat ik kan doen, voordat ik straks weer met een oververhitte motor langs de weg sta?
Daarnaast is het airbaglampje ook weer teruggekomen als foutmelding, die diezelfde garage gerepareerd heeft nog geen jaar geleden, volgens mij doen ze maar half werk... of het is een echte probleemauto
Ik ben zowiezo van plan langs de lokale Renault garage te gaan om te laten testen.
Witte rook = Koelvloeistof.
Ik vermoed een lekkage in het systeem, zeker gezien de daling in het reservoir.
Ja, dat was de vorige keer dus ook het geval.
Net even een renault monteur aan de telefoon gesproken, die denkt dat of de waterpomp lekt, of de pakking weer defect is.
Ik ga even weer overleggen met de ANWB, kijken of er juridisch wat te verhalen valt, want ik blijf problemen hebben met deze auto
Ik ben namelijk bang dat ik afscheid moet gaan nemen van deze auto
Ik geloof dat je altijd een jaar garantie hebt op een reparatie.
Verder zou ik eerst de auto na laten kijken voor wat er aan mankeerd,voordat je wat voorbarige conclusies gaat trekken of garage gaat beschuldigen.
Net als het airbag systeem kan goed iets anders zijn,het bestaat allemaal niet uit 1 component,maar uit meerdere.
Officieel heb je volgens de BOVAG maar 3 maanden garantie op reparaties
Airbagsysteem had ik al afgelopen maand laten controleren bij de Renault garage. De monteur had toen conclusie getrokken dat de gehele kabelboom vervangen moest worden.
Ik heb toen dat nog even uitgesteld, omdat het dan deze maand meteen kan met de APK
Vandaag rijd ik even langs de garage om te kijken of hun kunnen zien wat het probleem is met betrekking tot het koelvloeistof
ja maar als je het bij een dealer heb laten doen is het volgens mij zo dat als je binnen een jaar weer de zelfde klacht heb en het weer het zelfde is.
dat je nog garantie heb bij de dealer
Sijm bedankt voor je reactie,
ik wacht nog steeds op de reactie van rechtsbijstand van ANWB, maar daar wacht ik geduldig op, kan begrijpen dat het even duurt voor je antwoord heb.
Inmiddels ook al een afspraak gemaakt bij garage voor controle om uit te zoeken hoedat de koelvloeistof verdwijnt.
Hun hebben mij ook inmiddels een bod gedaan van €3000,- als inruilprijs. 2 andere garages een respectievelijke 2.000,- en 1725,- Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit bizar weinig vind.
Mocht de reparatie namelijk duur zijn ruil ik hem in voor een Renault Clio Collection uit 2010 of helemaal nieuw
Gezien je problemen lijkt me je laatste zin en als je het geld hebt het laatste stukje de allermooiste optie.
Je kunt het wel ruiken aan je uitlaat als er koelvloeistof in je verbrabdingskamer(s) komt en dan is het natuurlijk de vraag wat er (allemaal) kapot is.Alleen koppakking of ook je kop, misschien krom getrokken of weer gescheurt?Zijn er wel nieuwe (bevestigings)bouten in de kop gezet (misschien hoeft dit bij renault niet maar bij de meeste auto's en motoren wel als je de koppakking vervangt.Deze bouten worden op een dusdanige spanning gezet dat ze een beetje uitrekken.Als je ze weer zou gebruiken en op dezelfde spanning vastzet dan gaat het mis.Als ik een koppakking vervang zet ik de kop altijd 2 of 3 nm strakker dan voorgeschreven is tenzij je de dicipline hebt om de kop na pakweg 1000 kilometer na te trekken.
Groetsels,
Ben
Ik vind 1000 euro veel geld voor een reparatie onder garantie,als je niet extreem doet met een diesel moet de koppakking toch zeker 2 ton
blijven zitten of zijn renault rijders dit gewoon gaan vinden net als peugeot rijders die 50000km voor een druklager wel mee vinden vallen?
8)7 8)7 8)7
Ik bedoelde natuurlijk 0,2 - 0,3 nm anders zouden de bouten direct (teveel) uitgerekt worden .
groetsels,
Ben
@ testit ja klopt, maar de dealer had mijn auto al 4 weken staan, en had hem echt nodig, toen ze moeilijk gingen doen had ik geen zin om nog langer zonder auto te zitten. Vandaar dat ik gewoon betaald heb.
De 17e heb ik afspraak bij de dealer, mocht blijken dat de koppakking eruit ligt of daar iets mis mee is moet ik het gooien op het recht van conformiteit, maar dan moet ik een onafhankelijke expert inhuren. Is het iets anders heb ik gewoon pech
Ik heb namelijk nog tot de 24e om hem in te ruilen of te repareren (in ieder geval airbag) om hem APK goed te laten keuren, afhankelijk van de kosten van alles.
Wat me opgevallen is dat sinds woensdag het peil niet meer gedaald is, maar ik houd het dagelijks nauwkeurig in de gaten elke keer voor ik hem start.
@matthew
Die optie is mogelijk ja, maar doe het liever niet, kan het geld ook voor andere leuke dingen gebruiken + daarnaast is het heel moeilijk om een occasion van ~1 jaar oud te vinden die helemaal naar me zin is. Helemaal nieuw is alleen mogelijk indien dealer een scherpe aanbieding doet.
Zit trouwens ook nog verder te kijken naar Fiesta of Mazda 2
Maar het allerliefst blijf ik rondrijden met de megane, vind het een heerlijke auto, alleen de problemen die ik er elke keer mee heb zijn een beetje vervelend aan het worden
Alles weer gerepareerd. Had te maken met mijn reservoir, daar zat een lekkage in, nu gerepareerd.
Motorvermogen was gloeiboegies, die zijn ook vervangen.
Airbaglampje was alleen maar het stekkertje er goed indoen, die was er bijna uitgevallen.
Nu ga ik mijn auto verkopen, Megane zal het helaas niet worden omdat ik op zoek ga naar een auto uit 2009/2010 en een megane me dan net iets te duur is.