next problem..
Me mistlampen werken niet zowel voor als achter.
Waar moet ik naar kijken??
Zekeringen zijn goed.
mvg
Dan denk ik dat je een nieuwe schakelaar moet hebben. lees: nieuwe stengel.
Ik denk dat je even moet kijken naar het soldeersel van 1 van de draadjes op je schakelaar. Dus even de kappen van je stuur losmaken, dan zie je ze zo zitten. Even solderen en klaar waarschijnlijk.
Grappig dat je dit post, ik heb hier zelf ook last van. Zal soon even een kijkje nemen! Thanks voor de tip
haha oke,,
Laat het aub even weten.
mvg
zekeringen?
goed
Citaat van: meganemaarssen op 2 november 2010, 12:46:55
zekeringen?
next problem..
Me mistlampen werken niet zowel voor als achter.
Waar moet ik naar kijken??
Zekeringen zijn goed.
mvg
zal het toch ergens in je schakelaar zitten verwacht ik. Of ergens een kabelbreuk
tjaah komt tie zo nog de apk door?
dat weet ik niet zeker maar ik dacht dat als ze op je auto zitten ze ook moeten werken. Wellicht gelijk iets om bij de garage te laten maken :q
Doen je lampjes op je dashbord het?
Zo jha (en daar hadde we het zondag nog over) dan komtie door de keuring!
Neen. Zodra er mistlampen op de auto aanwezig is, MOETEN ze werken voor de apk. PLUS dat het controlelampje hiervoor moet werken.
nee werken niet:S
Nou dan had mijn auto al 2 jaar afgekeurt moeten worde want ik heb geen mistlampen weer.
alleen het controlelampje moet het doen.
Artikel 5.2.51
k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
dus voor zijn ze eigenlijk niet verplicht? en aangezien jou auto van 1996 is (correct if I am wrong) komt ie gewoon door de keur?
achter is het verplicht om mistlampen te hebben en moeten dus ook werken +controle lampje.
voor is niet verplicht als ze het niet doen dan komt hij gewoon door de keuring met controle lampje of niet.
Achter is het pas sinds 1-1-2008 verplicht, voorzijde niet. Echter, als ze erop zitten, moeten ze WEL werken. Mijn auto's zijn er al eens op afgekeurd, ik sta hier geen onzin te verkopen. Als je ze hebt, moeten ze het doen. En ook het controlelampje hiervoor. Dat sommigen hun auto's wel door de keuring gekregen hebben op die manier, doet niets af aan de keuringseisen. Er is op internet genoeg over te vinden, ik heb het net nog nagelezen om zeker van mijn zaak te zijn. Het staat er gewoon in.
Citaat van: paikey op 2 november 2010, 18:16:33
Artikel 5.2.51
k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
Lees nou alsjeblieft even goed wat er staat,als je auto na 1-1-1998 uit de fabriek komt rollen dan is het verplicht!!!!!!!!!!
@colin;mijn auto komt uit 1997 dus hoeven ze niet te werken!
k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
Paikey, doe eens even rustig. Wat betreft de mistACHTERlichten heb je gelijk. Als je ze hebt moeten ze werken, heb je ze niet en is je auto van vóór 1-1-1998 dan is het geen afkeur.
Maar de vraag sloeg niet alleen op de mistachterlichten, of wel?
De topicstarter heeft zowel mistverlichting gemonteerd aan de voorzijde, als aan de achterzijde. Als deze het niet doen, dan MAG deze auto niet door de APK komen. Daar gaat het om. Dus niet als alleen het controlelampje werkt, de verlichting moet ook werken. Tenzij je de lichtunits verwijderd natuurlijk.
Jij zegt: "mijn auto komt uit 1997 dus hoeven ze niet te werken!" Dat is pertinent niet waar! Je hoeft ze niet te hebben! Maar als je ze hebt, moeten ze wel werken!
Lees zelf alsjeblieft het topic nog eens door, en bedenk dat het op de topicstarter moet slaan, niet op jouw situatie.
Het is nie boos of iets dergelijks bedoelt,maar er worde alleen maar dingen herhaalt.
Voor je APK hoeven er dus geen mistlampen op je auto te zitten.
Maar nu weet ik toevallig de situatie van Dennis en als je idd zoveel problemen met dat
ding blijft houde zou ik hem (zoals je zelf al zei) niet eens naar de APK brengen ;)
En verder heb ik altijd te horen gekregen (maar nergens zwart op wit kunne vinde) dat je controle
lampen het moeten doen.
Volgens mij is het zo dat als je geen mistlampen hebt, het controlelampje het dan ook niet hoeft te doen. Je kunt moeilijk controleren of iets aan staat wat je niet hebt, ofwel 8)7
Maargoed, even ontopic. Haal die stengel eruit, kijk de solderingen na, probeer het nog eens en als het nog niet werkt dan haal een stengeltje op de sloop. (met mistlampschakeling natuurlijk :D)
Hmm mooi verhaal, dan heeft die *ssh*le van een garage waar ik hem heb gekocht een vage APK gegeven. Voor zover ik weet heeft het nog nooit gewerkt (stom van me om ook niet te checken bij de aankoop btw) en heeft hij gewoon een APK, toevallig door hemzelf gekeurd. Zegt ook iets over de APK en hoe die "vakgarage" (http://www.autoweek.nl/myreviewdealer.php?id=10526) te werk gaat.
Morgen (lees: dalijk) zal ik even een kijkje nemen
Och dat gebeurt zo vaak weet je dat? Ook sommige dealers maken zich eraan schuldig, in grove lijnen maakt het niet uit waar je de auto koopt. Daarom, voordat ik een auto koop, laat ik hem eerst bij een andere garage even nakijken (meestal tijdens de proefrit, haha). Want de verkopende partij wil er natuurlijk zo min mogelijk geld aan uitgeven, of laten we zeggen zoveel mogelijk aan verdienen. En is dus per definitie onbetrouwbaar. Laat daarom altijd een aankoopkeuring uitvoeren door een andere garage, dat is de tip die ik je mee kan geven.
Duidelijk !-!
Idd, iets om mee te nemen voor de volgende keer!
Damnit, ik heb niet het juiste gereedschap hiervoor. Ik heb gelezen dat ik mn stuur eraf moet halen, maar kreeg die grote Torx bout niet los, daarna de kappen achter het stuur geprobeerd, maar kreeg de derde torx bout ook niet los (de andere 2 wel). Bout zat te diep en had geen verlengstuk...Soon even beter gereedschap halen.
Heb wel mn raamschakelaar kunnen fixen, bleek dat er gewoon vuil tussenzat waardoor hij geen goed contact maakte. Nat wattenstaafje en blaasbalg doen wonderen :)
Bij bouwmarkten, kijkshop e.d liggen vaak in die aanbiedingsbakken torx sleutelsetjes. Net zoals je inbussetjes hebt, maar dan torx. Kosten maar een paar euro. (en is bij een franse auto gewoon pure noodzaak om te hebben, haha) Het stuur hoeft volgens mij helemaal niet los, maar je moet het een beetje verdraaien af en toe, dan kom je er net bij.
Het stuur hoeft er inderdaad niet af, moet lukken met het stuur er op.
Inderdaad enkel de kappen eraf schroeven
Kijk dat is nuttige info, thx
Nou ik ben aan het kijken geweest.
Heb het stuurhuis losgehaald..
De stengel losgemaakt stekkers losgemaakt.
Er zat inderdaad een draadje los.
Even solderen en werkt weer.
Thnx allemaal.
Ahhh mooi!
Die van mij werken ook weer, kreeg die kap niet los. Pas geleden "goed" gereedschap gekocht et voila. Alleen de onderste kap was nodig om eraf te halen. Nadat die los was zag ik aan de linkerkant dat er 3 draden uit kwamen, 1 ervan zat los, waar hij eigenlijk vastgesoldeerd had moeten zitten.
Heb de boel weer aan elkaar gelijmd en het werkt weer! Alleen 1 van mn voorste mistlampen werkt niet, hoe krijg je die lamp eruit?
Sorry dat durf ik niet te zeggen.
Mvg dennis
Even achter de mistlamp de kap eraf draaien en dan kun je bij de lamp. Het is handig als je je auto op blokken zet.
Het lampje is een H1. Hoe je deze moet vervangen staat in het boekje.
@Colima
Ja daar kwam ik ook achter, helaas geen droge overdekte plaats in de buurt :( Zal nog even moeten wachten. Thx voor de tips