Mijn eerste bericht op dit forum:
Ik heb een vraagje:
Ik ben in het bezit van een Megane Coupé phase 1. Met 17" le mans replica's
Nou overweeg ik om verlagingsveren te kopen, tot hoever kan ik gaan zonder mijn wielkasten uit te laten rollen.
Mijn bandenmaat is 205*40*17 en de ET is volgensmij 35
Met verlagingsveren kan jij nooit lager dan 3,5 of 4 cm gaan.
Dit kan dus niet aanlopen en je hoeft niet je kasten te laten rollen.
Als je alleen veren wil heb je weining keus omdat die sets er alleen maar in 30mm en 40mm zijn om de voorkant
te verlagen met veren!
Bij veren hoef je niks aan je wielkasten te doen.
Bedankt voor de snelle reacties.
Heeft er nog iemand ervaring of tips van welk merk en waar deze leverbaar zijn?
ik heb tot nu toe alleen veren van promaxx kunnen vinden voor een megane uit '96.
T schijnt erg moeilijk te zijn om veren van dit jaartal te vinden.
Is dit merk wat?
bij mijn weten kan je echt overal verlagings veren krijgen voor een megane fase 1...
je word er mee dood gegooit bijna.......
Hmm vreemd want ik kon alleen veren van promaxx vinden,
de rest was allemaan vanaf 97.
weten jullie misschien site's waar ik deze kan bestellen.
die van "97 passen ook hoor....
weet je toevallig geen internetsite's?
type dit bij google in en je vind er genoeg: "verlagingsveren megane coupe fase 1"
bij de eerste site heb je al een setje voor €65,- !-!
gkb-imports.nl
Om hier even op in te springen,
Ik kan veren overnemen die onder een fase 2 (hatchback 1.6 16v) vandaan komen.
Maar, passen deze onder mijn coupe fase 1 (1.6e)?
Ik denk dat het pas want als ik op internet ga zoeken naar veren kan ik geen verschillende vinden voor fase 1 en fase 2 modellen.
wil dit even zeker weten.
Groet,
niemand?
Als je op internet bij shops geen verschil vind tussen de fase 1 en fase 2 zal het gewoon passen.
Volgens mij past het in ieder geval.
er bestaan ook verlagingsveren van -4,5cm
heb deze onder mijn coupe gehad en geen problemen gehad
ook met17inch eronder
maar zou echt niet lager gaan dan 4cm
lees ik het goed dat het alleen mogelijk om de voorkant met veren te verlagen en de achterkant niet? :huh:
achter zit een verende as in je achterbrug door die te vedraaien via de juiste metode kan je achter verlagen.
voor de rest zitten er in de veren van een phase 1 en phase 2 geen verschil.(heb zelf een schroefset van een ph2 onder mijn ph 1)
als je nog veren zoekt heb ik nog gele apex veren liggen nieuw in doos weet niet hoeveel ze zakken maar denk 3 a 4.5 cm.
Citaat van: theniels op 28 maart 2011, 21:19:05
lees ik het goed dat het alleen mogelijk om de voorkant met veren te verlagen en de achterkant niet? :huh:
Klopt achter heeft hij een torsie as zonder veren.
yup, achter = torsie-as Y
Geen veren dus.. :neen:
Bij de coupe dan dus he ;)
oke en is het lastig om de torsie te laten zakken?
@sijm138 ik ga er eerst even voor zorgen dat ik op stages kan komen de komende 3 maand en daarna eens verder kijken (probeer me ondertussen alvast te oriënteren). en zijn deze veren moeilijk te monteren? En wat ben ik dan nodig om ze te monteren.
@stefan Wat is precies het verschil tussen veren en een torsie as?
Een torsie-as is zegmaar een vast as van je linker naar je rechter achterwiel, die loopt door een "buis" van links naar rechts.. (tsja, hoe omschrijf je zoiets..)
De ophanging is dus lichter / goedkoper /simpeler dan wanneer een auto "veren" heeft aan de achterkant.
Bij veren zijn het linker en rechterwiel onafhankelijk van elkaar geveerd dmw een draagarm waar het wiel aan vast zit.
Deze draagarm is dan weer aan het chassis verbonden dmw een schokdemper met daaromheen een veer.
Torsieas kan je verstellen door deze enkele "klikken / tanden" te verdraaien, maar dan moet je wel mazzel hebben dat deze as niet vastgeroest is in de loop van de jaren....
@ Sijm, Als TS de veren niet wil hebben en ze passen onder een 2L 16v ph1 hebben wij wel interesse.
Hoor graag je prijs
Ontopic:
Torsie-assen kun je eruit krijgen dmv een slagtrekker of oppersen met een bus en lange bout en moer. Maat is M10 en is het verstandig voor je dit ga doen om ruim een week alles elke dag minstens 4 x keer per dag even goed in te spuiten. Vooral tegen de avond als het afkoelt en 's ochtends om te zorgen dat er geen vocht bij kan komen waardoor het weer vast kan roesten.
Hetgeen wat je in moet spuiten zit onder de dopjes voor je achterwiel:
(http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/03/1246610803-510.jpg)
Vooral die tandjes die je ziet zijn belangrijk want daar gaat de roest inzitten.
@sjerrie.
ik heb ook nog een sestje van een 2L liggen ook van apex kleur geel.
(http://img694.imageshack.us/img694/9097/img2011032300061.jpg) (http://img694.imageshack.us/i/img2011032300061.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
@theniels.
het veranderen van de veren zelfs is niet zo moeilijk je moet het goede gereedschap hebben zoals een een veren klem.
eventueel en luchttol en ervaring want als je het fout doet dan kan de veer je om de oren vliegen.(heeft een collega van mijn een keer gehad)
En voor de torsie as bij een ph1 is het negen van de tien keer makkelijker te verlagen dan een phase 2.
omdat bij een ph1 de torsie as in een dicht omhulsel zit en er dus bijna geen water en zo bij kan komen en bij een ph2 is het meet open en die roesten 9 van de 10 keer ook vast.
@sijm, kost da ? ;)
Originele veren staan onder druk tussen de voet en schotel. Als je de bout los kan draaien (bij de schotel onder de kap) dan kun je ze zonder spanners losmaken. Door het gewicht van de auto wordt de druk eraf gehaald. Veerspanners zijn overigens een veiligere optie. Kosten een paar tientjes maar leg er wat bij en je kan het laten doen. Goede optie als je zelf nog nooit heb gedaan. Als je het een keer gedaan hebt of meegekeken is het best simpel. Als je maar weet wat je doet.
Ik vraag meestal € 100,- en bij garages zit het tussen de € 150,- en € 400,-. Daar zit ook verschil in of ze gelijk uitlijnen want dat is wel nodig na verlaging namelijk.
Wat de torsie betreft zoals sijm al zegt zitten ze bij een ph1 in een grote buis en bij de ph2 in een soort v-profiel.
Als je een ph2 hebt moet je de buitenkant onder de plastic dop inspuiten plus de binnenkant.
Ph1 enkel buitenkant.
Als je daarna de assen terugzet smeer ik de uiteinden altijd in met kopervet.
Foto's & filmpje: http://www.retro-renault.com/forums/mechanical/37-enclosed-rear-torsion-bar.html (http://www.retro-renault.com/forums/mechanical/37-enclosed-rear-torsion-bar.html)
Hier ook maar eventjes mijn vragen dan !-! Ben net zojuist bij Stroeve geweest om ff te informeren wat verlagen ongeveer kosten gaat,
Hij praatte over een prijs van 600-650 euro voor Koni schokbrekers voor en achter, met 35 mm verlaging veren, gemonteerd en wel.
Is dit een beetje een reële prijs?
Verder heb ik rondgekeken naar verlagings veren, dus zonder schokbreker, deze heb ik gezien van H&R, Apex en Weitec, voor ongeveer 4 cm verlaging. Wat is een beetje een reële prijs hiervoor? Gemonteerd en wel?
Nu zei hij dat dit minder goed is aangezien de schokbrekers gemiddeld maar 150.000 kms meegaan?
Heb helaas geen onderhoudsboekje dus weet niet of ze uberhaupt al eens vervangen zijn, maar ik heb mn auto in december 2007 gekocht, met 212.000 kms op de teller, en de teller staat nu op 258.000 kms.
Kan iemand mij hier antwoord op geven?:D
Thnx alvast!
Als je gaat verlagen zou ik gelijk de dempers meepakken (ik heb ze destijds na een goed half jaar alsnog kunnen vervangen)
Is het verlagen incl. torsie verstellen?
Zo ja, vind ik het wel een reële prijs. gezien alles nieuw is.
Voor dat geld zou ik een vmax schroefset erop zetten. Kan je altijd nog lager of hoger en zal kwa prijs weinig verschillen.
nee prijs is alleen voor de schokbrekers rondom, dus voor en achter en dan alleen voorkant verlaagd ;)
is dit te duur?
achterkant hoeft denks geen nieuwe schokbrekers op dusja ;) zou ook weer wat schelen natuurlijk.
schroefset weet k niet of ik die wel nodig zou hebben ;) ga denkik niet lager dan een cm of 4 ;)
Dat denk je nu, koni is natuurlijk wel top kwaliteit. Maar als je voor dezelfde prijs een schroefset kan krijgen. Zou dat mijn keuze zijn.
Het is een goede prijs voor koni, maar koni is niet de goedkoopste.
tsjah wat ik idd nu zie op de site van Stroeve is die vmaxx schroefset inderdaad zo gek nog niet.. ;)
als ik dan de auto omhoog/ omlaag zou schroeven moet ie dan ook iedere keer opnieuw uitgelijnd worden?
Zolang je links en rechts evenveel verstel dan in principe niet.
hmmm, oke nja links en rechts evenveel lijkt me wel het beste idd ;):P Zou zaterdagochtend hier nog eens even naar informeren ;)
Niemand weet hoeveel kilometers schokbrekers ongeveer meegaan?
Dat licht aan rijstijl,en of je altijd veel of weinig gewicht mee hebt.
Dus is geen exaxcte levensduur aan te vernoemen.
Ik heb vandaag een vmaxx schroefsetje onder een s40 uit mogen halen.
Zat er 2 jaar onder en helemaal gaar.
Dus mijn advies ga voor kwaliteit.
Maar als je niet verder gaat dan 35mm,dan alleen veren zonder schokbreker,of ze moeten echt al slechter zijn je schokbrekers.
En dan torsie verlagen ben je goedkoper uit.
En dan wel gewoon een kwaliteitsmerk veer,zoals eibach of apex of h&r of Intraxx.
Citaat van: matthew op 31 maart 2011, 23:44:52
En dan wel gewoon een kwaliteitsmerk veer,zoals eibach of apex of h&r of Intraxx.
Of AST, Weitec of K-W ;)
Intraxx ben ik niet zo weg van. Met de rally waren die na een weekendje gebruiken (mishandelen) niet echt goed meer.
Paar keer gehad dat de veren gewoon waren gebroken. Maar voor straatgebruik is het goed spul.
Citaat van: matthew op 31 maart 2011, 23:44:52
Ik heb vandaag een vmaxx schroefsetje onder een s40 uit mogen halen.
Zat er 2 jaar onder en helemaal gaar.
Dus mijn advies ga voor kwaliteit.
Maar als je niet verder gaat dan 35mm,dan alleen veren zonder schokbreker,of ze moeten echt al slechter zijn je schokbrekers.
En dan torsie verlagen ben je goedkoper uit.
En dan wel gewoon een kwaliteitsmerk veer,zoals eibach of apex of h&r of Intraxx.
Tja zo zijn er over ieder merk wel slechte verhalen, zijn genoeg vmaxx schroefsetjes zonder problemen op coupés.
Het voorstel van Matthew door te verlagen met alleen veren lijkt me ook een goede oplossing. Je geeft zelf al aan dat schokbrekers 150.000 kilometer mee gaan. Waarom zou je dan schokbrekers vervangen als de auto al 258.000 gelopen heeft?