Een paar weken geleden heb ik een Megane uit '97 gekocht. 1.6e cabrio.
Helaas liep de motor niet zo heel erg lekker stationair. Dus als eerste maar eens zo'n bus cleaner door de bezine gedaan. Helaas hielp dat niet. Toen kwam het idee van de dealer om het gasklephuis te laten schoonmaken. Aangezien ik daar het geld niet voor had ben ik eens gaan zoeken op het internet. Daar ben ik dit forum tegengekomen. Gelukkig stond er genoeg op over dit euvel. Alleen geen van de oplossingen werkte.
-MAP buisje, schoon en heel.
-Die sensor die voor het gasklephuis zit, schoongemaakt. En toen werd het eerst beter, maar daarna opeens slechter. Zo slecht dat ze opeens afsloeg tijdens het file rijden. (Waarschijnlijk was de meting eerst zo slecht dat er extra lucht bij gelaten werd. En na het schoonmaken minder, iets wat precies het tegenovergestelde deed.)
Vanmorgen toch maar besloten om het gehele gasklephuis eraf te halen. En jawel, daar was al snel een mogelijk euvel te zien. De pakking is kapot! (foto volgt!) En aangezien de pakking na de sensoren zit, klopt de meting wel, maar er word ook nog lucht langs de pakking gezogen. Dus dan klopt de meting ten opzichte van de werkelijkheid niet. Pas als de motor begon te stotteren, dan pas werd er op gereageerd door de computer.
De pakking is nog steeds kapot, zaterdag, geen dealer die open is. Dus voorlopig heb ik 't opgelost met een beetje consistend vet. Het gat is dus tijdelijk gedicht. Meteen even de auto op z'n plek gereden. Hij was koud en normaal gesproken moest ik altijd het gas er iets op houden om te zorgen dat hij niet afsloeg. Nu starte ik. En ze bleef lopen! Zo'n 800rpm.
Nu zo'n beetje alles werkt, technisch, ga ik heerlijk genieten van mijn open dakje in mijn mooie renault megane!
die pakking trek je al snel kapot als je het gasklephuis er afhaalt...
maar hij was al kapot dus? garage heeft het gasklephuis schoongemaakt? dan hebben zij 'm ook kapot getrokken waarschijnlijk en niet vervangen..
Nee, dat hebben ze niet. Niemand behalve ik.
Ik was half onderweg het klephuis te verwijderen en schoon te maken, totdat ik de pakking zag. Toen heb ik de 2 reeds losse schroeven direct weer vast gemaakt. Waarschijnlijk heb ik hem idd zelf kapot gemaakt.
De eerste problemen waren dus de stappenmotor. Daarna heb ik de pakking gesloopt, waarschijnlijk.
Aan de breuk kon ik niet zien of het een oude of nieuwe breuk was. Van de week maak even vervangen. Ik weet nu in ieder geval wat het probleem was en hoe ik 't kan verhelpen!
In ieder geval mooi dat je weet wat het euvel is, dat scheelt sowieso al heel wat.
Pakking gekocht!
€2,36 incl. btw!!! Wat een geld.
En gewoon bij de dealer vandaan.
Zaterdag even inbouwen.
Good luck!
Het euvel was niet over. Stationair liep hij niet lekker.
Bleek de stationair stappenmotor te zijn overleden... pfff
En toen bleken ook de bobinekabels te zijn versleten. (na een testje met de plantenspuit, zag je de vonk langs de kabel naar het blok springen)
Hij rijdt nu wel weer aardig. Alleen draait hij stationair nog steeds niet zoals ik het zou willen.
even een reset doen
Hoe?
CiteerAccu klemmen allebei los.
De draden los laten en dan die 2 tegen elkaar houden zodat alles restspanning eruit getrokken wordt.
Daarna de klemmen aansluiten en de auto starten zonder gas te geven,
Verder alle gebruikers aanzetten (verlichting, blower, muziek, achteruitverwarming enzovoorts)
Dit zo minimaal 10 tot 15 minuten laten draaien zonder gas te geven en nu wordt alles ingesteld vanaf 0.
Nu staan de fabrieksinstellingen weer op 0 zonder storingen in het systeem en is het proberen waard.
Dit stond laatst in een ander topic, altijd handig om meteen even op te slaan, heb ik ook gedaan. Y
Inderdaad, heeft mij ook geholpen, loopt nu stationair net iets boven de 750 toeren
Mijn meg loopt nu na die tijd altijd netjes 750 toeren, met een koude motor een heel klein beetje erboven.
Haha, Nicole, is echt een gouden tip he. Zelfs de dealer bij ons wist het niet.
Hij dacht enkel dat het met de computer kon.
@ts, doe dit echt met een koude motor. Minimaal 6 uur stil laten staan.
Anders pakt hij het verkeerd op en valt tie alsnog uit met een koude motor of hoog in de toeren bij warme motor tijdens stationair draaien.
ik heb net een megane gekocht met een zelfde probleem.
sputteren gelopperen stationair en dan knipperen de lampjes van olie en temperatuur ook ondanks dat hij niet onder de 500 toeren komt.
tijdens het rijden ook sputteren alsof een kapotte bougie,trap ik dan koppeling in dan slaat ie vrijwel direckt uit.
kan ook maarzo 10 km goed zijn en lopen als een zonnetje.
vorige eigenaar heeft er al andere bobines,kabels,kruk sensor,map sensor en slang opgezet.
ook al gereset op de Den style geen verbetering.
Den nog een ideetje?
( @ Den je gordels zijn onderweg )
Denk ergens een vacuumprobleem of valse lucht.
Kan ook je lmm zijn, als je vol gas geeft komt er teveel lucht binnen en verzuipt tie.
Zitten de stekkers op de injectoren er goed op ?
Die van ons deed hierom soms moeilijk.
Yay gordels !!!!
Zie het pakket wel, de veren van jesse heb ik ook nog niet binnen ondanks de afgeleverd status van tnt 8)7
Wilde de kat opsturen, kreeg ik hem zaterdag thuis afgeleverd. Verkeerde adres gepakt, grrr
Kreeg ook advies om een grotere doos te pakken. Kat was erdoor heen gescheurd.
Jesse kat is onderweg, veren zijn niet voor een 16v helaas, past wel op een 8v ;)
volgas is het goed,
hij sputtert net alsof 1 bougie soms niet of te weinig vonkt.
tis ook bijna alleen met koude motor en als ie warm is slaat ie snel uit bij intrappen koppeling.
2 sec later kan het maar zo weer een super rijdende megane zijn.
morgen ga ik even bougies proberen.
bobines wilde ik uitwisselen maar zitten andere op ten opzichte van de andere 2 1.6e`s hier.
ook kleppen deksel is anders,de olie vuldop van deze zit links achter de bobines bij de andere 1.6e van ons zit ie rechts op het kleppen deksel.
misschien dat dit wat uitmaakt?andere type k7m?
Dan heb je dezelfde als ik, mijn olievuldop zit ook linksachter, net achter de bobines. Heb je jouw bougies dan al bekeken? Zijn ze dezelfde kleur?
Heb je gasklephuis al schoongemaakt? MAP sensor + slang nagekeken?
alles.
morgen is alleen gasklephuis en stappen motor nog aan de beurd.
Kun je anders even wat remmenreiniger achterop je inlaatspruitstuk spuiten ?
Kijken of je veranderingen merkt
ik denk aan een injector,zou dat ???
Vandaag de 1.6 mee gehad en eerste 3 km vanaf koude start inhouden en ploffen alsof een bobine kapot zou zijn.
wanneer hij warmer word is het weg.
vanaf werk na huis 9 uur later precies het zelfde probleem en na 3 km en warm wordende motor probleem weg.
gisteravond stappen motor gewisseld en loopt stationair nu goed en slaat niet meer af.
tevens de reset van Den gedaan nogmaals en dat werkt wel hoor!!!
Het afslaan bij intrappen van de koppeling is gelukkig al wel weg. !-!
ik wil straks ook effe mn motor reseten.
maar ik las dat je auto dan minimaal 6 uur stil moet hebben gestaan.
maar ik moet 50 meter rijden naar een plek waar ik gewoon effe op mn gemakje kan staan.
hoelang moet ik dan wachten tot ik hem kan reseten ?
gr roel
Niet teveel ga geven en 15 minuten wachten. Dan komt het wel goed ;)
Ik heb afgelopen maandag een Megane Break RXI 1.6-16v uit 2000 gekocht met net geen 168k op de teller (Ondertussen wel...). Heerlijke auto & lekker compleet, zeker als je uit een '93 Colt komt... ;)
Mij is opgevallen dat de auto koud de neiging heeft om direct na het starten richting de 2000 toeren te schieten. Dan zwakt het stationair af naar 1500. Na enkele kilometers rijden, valt het stationair toerental terug naar 750-800. Dit is wel prettiger, echter je voelt de veranderingen van toerental in de auto. Ik bedoel hiermee dat de motor om de zoveel seconden van 750 toeren naar 800 toeren gaat & weer terug. Dat lijkt mij niet normaal, toch? Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn & een mogelijke oplossing?
stappen motor of gasklephuis?
heb niet zoveel ervaring met de 16 kleppers,ben nog een beetje ouderwets met de 8 kleppers.
Euhm... Had misschien handig geweest om te vermelden dat ik a-technisch ben, op autogebied dan...
Probleempje voorgelegd bij de Renault garage. Volgens hen was het gasklephuis vervuild & zou een schoonmaakbeurt 1 van de 2 problemen kunnen oplossen. Het andere probleem zou een bobine kunnen zijn. Kosten/stuk 90 inc.
Die bobines kan je beter niet bij de dealer kopen. Scheelt je veel geld.
Ik ben vooralsnog nog geen enkel onderdeel tegengekomen wat ik bij de Renault dealer zou halen...;)
Ik wel: BDP-sensor. Kostte me met een nieuwe stekker én montage minder dan dat ik bij Heuts zou betalen voor alleen de sensor. !-!
wat gaf jij daar voor?
Ik meen dat ik er toen 39 euro voor betaalde. Vond het belachelijk weinig, zeker in combinatie met arbeidsloon.
Abd (renault dealer drachten)rekende 31 euro voor de sensor en 29 voor het stekkertje ex btw,om een of andere reden past de orginele stekker niet meer nokjes zitten anders bij veam 30 euro ex btw ex korting,dit lijkt
er op dat ze het kabeltje niet berekend hebben bij jou trouwens belachelijke prijs voor twee draadjes
en een stekkertje O ja al eens zo'n kabeltje aangesloten bij een grandscenic 16 klepper hoe groter de auto
hoe minder ruimte voor de monteur.
Tegenwoordig krijg je de "nissan" bdp-sensor. Die heeft een andere aansluiting, vandaar het kabeltje met stekker.